A rosét nem szüretelni, hanem készíteni kell!

2022 június 11 2:03 du.23 hozzászólás

 Két ínséges esztendő után végre újra korlátozások nélkül vehették birtokba a borkedvelők a Liget számukra legkedvesebb csücskét: a Rosalia Fesztivál helyszínét, a Vajdahunyad vár melletti árnyas réten. Ötvennél is több borászat vonultatta fel kínálatát, hogy hányat, azt számlálgatni már nem volt érdemes – nagyon sokat! Az óriási rosé választék mellett idén kiemelt szerepet kaptak a pezsgők, a habzó és gyöngyöző borok, természetesen hozzájuk illő gasztronómiai élvezetek társaságában. Egy biztos: június 10. és 12. között olyan borokat ajánl a Rosalia, amelyek fokozott figyelmet érdemelnek, hiszen a nyár legjobb kísérői lehetnek.

A Rosaliához nem csak a közönség hűséges, rendszeresen visszatérő kiállítói is vannak. Az Egri Borvidéken dolgozó dr. Dula Bence nevét, borász tudományát Kaliforniától a Tokaj-Hegyalja Egyetemig ismerik. Ott volt már a legelső Rosalián is, ma úgy látja, ez a rendezvény közvetíteni tudja azt az érzést, amit egy bor köré felépíteni érdemes. Magyarországon nagyon sok borászat készít rosét, és ezek változatosak, szépek. Amit most itt felvonultatunk, az egész világon megállná a helyét. Pár nappal ezelőtt a Kaliforniai Állami Egyetemen, Davisben volt borbemutató, azon 9 magyar – ebből három rosé – volt. Mindegyikre az mondták: kérünk még belőle! A Dula Pincészetben a Pinot Noir adja a rosét. A legízletesebb, zamatosabb ínycsiklandozóbb rosékat belőle lehet készíteni, noha van ilyen fehérbor is, a Blanc de Pinot Noir. A rosé a Nyáridő nevet kapta, és kóstolható itt a 11 éves Pinot Noir „Grőber” is. Több pincészettől halljuk, hogy ők „roséra szüretelnek” – ez helytelen, a rosét nem szüretelni kell, hanem el kell tudni készíteni! Érett szőlőből kiindulva figyelni kell, mikor válasszuk el a héjtól a mustot és azzal a színét szépen be lehet állítani. Igen sok szempontra kell még figyelni, melyek a rosét frissé, viszonylag időtállóvá teszik. A jó rosét önmagában is szeretni lehet, ne abba tegyük a szódát!  Móron dolgozik, onnan érkezett a fesztiválra a Paulus Borászat. Igen gazdag választékot – 27 féle bort, köztük 6 pezsgőt – hoztak magukkal, és akik hallották már a borászat nevét, azt is tudják, hogy a közelmúltjuk díjakban sem szegény. A Vinagora Nemzetközi Borversenyen például 5 arany és 7 ezüstérmet kaptak, ők voltak Magyarország legsikeresebb borászata. Ráadásul már második éve ők nyerik el borukkal a Rosalia Fesztivál roséja címet. Büszkeségük a Generosa. Nemesítését – Ezerjó és Piros Tramini keresztezésével – 1952-ben Bíró Károly, kezdte el, de befejezni csak a Kecskeméti Kutatóintézet tudta, 2004-ben. Borának illat- és ízvilága semmi más borhoz nem hasonlítható, a nem borértő is azonnal felismeri az őszibarackos jelleget. Magas hőmérsékleten erjesztik és másfél-két hónapig seprőjén tartják, így alakul ki kompótos íze, bár ez minden évben változik. A borászat készíti a világ egyetlen Generosa pezsgőjét is, a különleges Asti eljárással. Három hónapig érik tartályban, utána palackozzák, saját széndioxid tartalmát viszi magával, külön CO2-ot nem adnak hozzá.

Borbély Tamás volt az Év Bortermelője Magyarországon 2020-ban és most is ő állt a pult mögött. Van már tapasztalata arról, hogy a Rosálián, ezen a kerti parti jellegű rendezvényen, a fogyasztók a könnyedebb borok iránt érdeklődnek, mint például a Bóbita gyöngyözőboruk, ami a novemberi Újbor Verseny aranyérmese volt, vagy a Pinot Noir rosé, ami viszont a decemberi Országos Roséverseny aranyérmét hozta el. Ám mivel a Borbély Pincészet Badacsonyban dolgozik, a könnyű száraz, fehérboraikat is nagyon szeretik a fogyasztók. A Birtok Olaszrizling az ilyen meleg napokban tisztán, de akár fröccsként is nagyszerű. A 2021-es évjáratból kitűnik a Tomaj, mely három badacsonyi fajta, a Rózsakő, Olaszrizling, Kéknyelű házasítása, a fiatalok szeretik. A 2020-ban elnyert díj hatását, a növekvő érdeklődést, – a kényszerű szünet után – most kezdik érezni, de szerencsére most jönnek ki a válogatásokból, a hordós tételekből a legjobb évjáratok, mint például a 2019-es Bácshegyi Olaszrizling vagy a Kéknyelű. A szőlőben most kezdődik a virágzás, a téli csapadékhiányt az elmúlt napok pótolták, bizakodóak vagyunk, jó évjárat elé nézünk – erősítette meg Borbély Tamás.  Három magyar tulajdonos indította el 2016 végén a Creatura wine nevű céget, bortermő területeik Egerszalók, Demjén, Kerecsend, Nagytálya környékén helyezkednek el. Ám a borok Andornaktálya egyik pincéjében születnek, 2018 óta már Bálint László, nemzetközi borakadémikus irányításával. Kékfrankos – Cabernet Franc – Cabernet Sauvignon – Merlot – Zweigelt – Sauvignon Blanc – Chardonnay – Zenit – Furmint – Királyleányka – Irsai Olivér szőlőfajtákat dolgoznak fel. Vörösboraik fahordós érleléssel készülnek, Középkategóriás boraik 80-100 hl-es régi ászokhordókban érlelődnek. Minden fahordós érlelésű boruk legalább 12 hónapot tölt a hordóban. A magasabb minőségű borokhoz második-harmadik töltésű, francia barrique hordókat használnak. Érdekes, új termékcsoportjuk a Budapest Selection. Felfigyelve ara, hogy ismét több turista jön hozzánk, két, jó minőségű borral, nagyon látványos díszcsomagolással léptek a piacra. Mindkettő cuvée. A Budapest White Selection testesebb fehérbor, új fahordós érlelésű Furmint, Sauvignon Blanc, Chardonnay és Zenit házasítása. Idén a Vinagorán ezüstérmet nyert. A hasonlóan felöltöztetett Budapest Red Selection vörösbor cuvée, tartalma Kékfrankos, Cabernet Franc, Merlot, Cabernet Sauvignon házasítás, ami másfél éves ászok, majd barrique hordós érlelést kapott. Ez a bor 2021 novemberében Krakkóban nyert bronzérmet. Ami viszont a legérdekesebb: a cég legelső bora a Rosarium volt. Ugyancsak cuvée, Kékfrankos, Pinot Noir és Merlot alkotja. Jelen volt a Rosalia Fesztiválon egy cég, melynek a nevével valószínűleg sokan csak most ismerkednek: a Prosecco Please. A névről annyi sejthető, hogy „ez valami olasz” – és valóban. Ez az olaszok pezsgője! Szigorú szabálya, hogy Glera szőlőből készül és csak Itália egyetlen területéről származhat, a Trieszt közeli Prosecco vidékéről. A cég Valdobbiadene környékén dolgozó, sok kis családi birtok készítményeiből vásárol, mindegyik palack DOCG, tehát eredetvédett minősítésű és bolti forgalomba nem kerülnek. A G garanciát jelent, hogy a területet kézzel művelik. A helyszínen bárokban, éttermekben lehet velük találkozni. Prosecco Magyarországon is kapható, de nem ebben a minőségben. A Frizzante jelű nem pezsgő, hanem habzóbor, az igazi pezsgő Spumante megjelölést kap. A prosecco-nál kétszer erjed a bor. Egyszer a szőlőből lesz bor, majd tartályban következik egy második erjedés, ami által pezsgővé válik. Érlelődik – a készítő minőségi kívánalmainak megfelelően – 3, 6, 18 hónapig, utána palackozzák. Itt a fesztiválon, az egyik érdekes közülük a Con il fondo – jelentése: „az aljával”. Szűretlen, a seprőjével palackozták. Készül olyan Prosecco Extra Brut, amit csak Michelen csillagos éttermekbe szállítanak. A figyelmes szemlélő az egyik palackon felfedezhet egy szamárfejet, azt jelképezi, hogy akkora munkabírás kell a prosecco készítéséhez. A San Gregorio pincészetben a pezsgőt öt lány készíti a szüleikkel. Az ő teraszukról látható az a bencés épület, akik a területre anno behozták a Glera szőlőt, a Muliana pincészet pedig a vidék társadalmi életének központja, ahol a termelők beszélgetni, kóstolgatni összejárnak.

23 hozzászólás

  • A rosét nem szüretelni, hanem készíteni kell!
    —————————————————-
    Szerintem kiirtani!

  • Ujabb jó körkép borügyben

    Persze csak azoknak értékelhetö, akik a borokat nem azért fogyasztják, hogy alkoholt vedeljenek hogy attól mácsók legyenek (meg fotelhuszárok, tudjátok az utolsó ukránig)
    azokba kiváló a legolcsóbb krumpliszesz is, lehetöleg abból is a rézeleje (föleg az ilyen politikusosknak)

    A bor kimondottan egészséges egy-két pohárka erejéig
    ezért nyugodtan lehet és érdemes keresni a minöséget
    az ilyen bemutatók ezt a célt szolgálják

    a jó bort valóban tudni kell „csinálni”, rengeteg pepecselés, munka
    hogy milyen hordóban érleled az sem mindegy – annak faanyaga ugyanugy hozzájárul az aromához, izhez

  • Gabriel
    2022 június 12
    10:08 de.

    meg kell tanulni a kultúrált ivászatot!
    mértékkel és tartózkodással, ez a jelszó!
    {mérték a demizson tartózkodás az asztal alatt}

    imádom a borversenyeket is, ezeknél szubjektívabb objektivitás nem is létezik, persze ha a borkóstoló végén még emléxik arra, miből nem is ivott, hogy arról ne mongyon kritikát… mert sok esetben volt „olyan” is!

    üdv.: Oltárylyó- ból, itt még ilyen sincs meg borkultúra sem, bár termelik és sokat és nagyrészük jól itatja magát

  • Orsós Elemér

    Talán megbocsátja a szerzö (feltéve ha a censor is hozzájárul) hogy itt reagáljak én is veled pariba állva a Hakni cikk hozzászólásait lezárando bejegyzésedre, amely akár az „örömteli vég” fordulatnak is beiilik.
    Reméljük hogy marad is.

    De PASSZOL IS JELEN CIKKHEZ – a régi magyar mondás szerint is – BORBAN AZ IGAZSÁG
    Amit hiányolok nagyon, hogy valahogy KOSHER BORTERMELÖRÖL nem esik szó a kiállitók között
    Pedig bizony voltak régen magyarföldön is!

    tehát a junius 14-i „OFF!”-ról

    Mindig, a történelemben mindig és mindenhol úgy volt, hogy aki a legalábbvaló gaztetteket követte el, vagy aszisztált hozzá, vagy fedezte azok elkövetöit – na azok mindig találtak valakiket, akiket bemószerolhattak, rákenhették azokra a másokra az aljasságaikat.
    A dologban ártatlanok bemocskolása, befeketitése által mosták véres lepedöiket, vagy szaros gatyáikat.
    Csináltak imigyen bünbakokat kedvükre, egyszer-másszor csak néhány személyt állitva pellengérre – konspirációk – de sokszor egész néprétegeket, népeket

    A valódi okokról – OKOZÓKRÓL – való figyelemelterelés ez.
    Hogy mennyire aljas, embertelen cselekedetbe hajszolnak ezzel tömegeket, nemegyszer egész nemzeteket arról nem kell szót ejtenem, tudjuk

    Innentöl már NEM az angol gyarmatositókat kell már a midiának ostorozni, hanem azokat, akiknek semmi közük nem volt hozzá, merthogy azok valamiért (milyen érdekes!?) valahogy nem érzik magukénak a vezeklést – VAGYIS NEM KIVÁNNAK BÜNHÖDNI A NEM MAGUK ÁLTAL ELKÖVETETT GYALÁZATOKÉRT

    Mintahogy annak idején Antall József (még az idösebb) és bandája a magyar svábok kitelepitésével mintegy „lerendezte” a zsidó-progromokat, még a holokauszt megtörténtét is beleértve. (ezzel nem kis részben levéve ugymond a magyarságról a felelöséget)
    Aztán hogy Sztálint is imádni lehessen az agymosás ezerrel azon ment, hogy neki mint megmentö atyánknak köszönhetjük a gettó felszabaditását
    Vajon ki és miért mentette ki minden eljárás alól Horthyt, na mégis? Ki vette személyes védelmébe azt akit minimum felnégyelni kellett volna?
    Nem más mint Sztálin maga
    A „nagy felszabadulás” után vajon kik gerjesztették még tovább a megmenekült zsidók üldözését?
    Ugye nem a kommunisták? – ebben is tévedek persze, – csak azok a fránya egykori vádiratok és fennmaradt ujságcikkek ne lennének, ugye?
    A holokauszt borzalmaitól megmenekült zsidó mérnököket, vállalkozókat (gyárosokat, boltosokat) de tudósokat is vagy csak sima közhivatalnokokat, ugye nem üldöztek vagy végeztek ki sokszor még arra sem véve fáradtságot, hogy legalább valami konspirációs vádat kreáljanak
    De nem volt hiány konspirátorokból valahogy sosem, nem, – valahogy ez a fajta mindig kinö mint dudva
    Akik a máséval verik a csalánt, meg akik árulják hozzá azt a csalánt – pofátlanul és közben isszák a lábvizet is hozzá, merthogy
    térdepeltetni akarnak azok miatt akiket a maguk-fajtája hülyitett be, tett szerencsétlenné

    Már emlitettem, hogy valahogy nem kombinálok a focival, de hogy öszinte legyek nekem is kurvára jól esett ez a ruha amit az angolok kaptak
    Nagyon várom, hogy még a németeken is elhuzzák a port – lehet hogy ez már tul sok is?
    De ahogy a mondás járja, Isten nem ver bottal …
    Mert ez most nem is nemzeti sportkérdés, hiszen ezzel leginkább az itthoni (meg külhoni) magyar seggnyalókon , diktaturaépitö szekértolókon vesznek egy nem is kicsi elégtételt

  • Succubus Lilith

    gyuri10 2022 június 11 6:14 du.

    ” A rosét nem szüretelni, hanem készíteni kell!
    —————————————————-
    Szerintem kiirtani! ”

    Ebben (is) egyetertunk. Ki nem allhatom, bar manapsag mar egyik fajtat sem kivanom.
    Elsosorban azert, mert mar az argentin es chilei idiotak is mesterseges izeket tesznek az amugy finom vorosborokba. En nem szilva, hanem szolobort akarok inni.

    .
    Gabriel 2022 június 12 10:08 de.

    ” A bor kimondottan egészséges egy-két pohárka erejéig … ”

    Biztos hallottal mar a French Paradox nevu akarmirol. Ez arrol szolna, hogy a franciak, elsosorban a borvidekeken, minden nap lehajtanak egy pohar vorosbort, es kozben jo kis zsiros eteleket keszitenek maguknak.
    Az alkohol es a „helytelen” etkezes egyutt le kene roviditeni az eletkorukat, de ehelyett pont tovabb elnek, mint masok, akik nem isznak rendszeresen vorosbort.
    Aszongyak egyesek, hogy a vorosborban levo resveratrol a felelos ezert, es sokan a hosszu elet titkanak tartjak ezt a kis polyphenol-t.
    Allitolag a telomerek lassaban rovidulnek, fogynak miatta.
    Ez utobbi egy affele vedopajzs a kromoszomak vegen. Mikor megszuletunk lehet akar tizezer nucleotide hosszu is a telomerunk. Aztan ahogy a kulonfele szerveinkben elhalnak a sejtek, ujak keletkeznek helyette, de ezzel rovidul a telomerek hossza (es fogynak a stem sejtek).
    (Na es nem szabad elbizni magunkat, 4 szervunk nem kepes regeneralodni. Az agy, a sziv, a tudo es meg egy, nem jut az eszembe, nem kepes regeneralodni, tehat ovatosan pl. a bagoval!)
    Es amikor a telomerek elernek egy kritikus nucleotide hosszusagot tobbe nem szolnak a stem sejteknek, hogy „he toki, legyel te egy borsejt es menj a mellekelt cimre”, ami miatt rancosodunk, fogyunk el … stb.
    Ezt a folyamatot lassitja a resveratrol allitolag.

    De „szemmel lathatoan” a szemre is jo, nekem vagy 10 eves resveratrol szedes utan nem kell a szemuveg.
    Allitolag a glaukoma rosszabodasat is megallitja ha nagyobb mennyisegben szedik (1 gramm korul naponta hosszu idon at).

  • Succubus Lilith

    Rodeo11 2022 június 12 12:29 du.

    ” imádom a borversenyeket is, ezeknél szubjektívabb objektivitás nem is létezik …”

    Na ja ez sosem lehet tokeletes, de aze’ ne felejtsd el, hogy nem egy ember donti el melyik a legjobb bor.

    ” üdv.: Oltárylyó- ból, itt még ilyen sincs meg borkultúra sem, bár termelik és sokat és nagyrészük jól itatja magát ”

    En az Okanagan Volgyben eltem 5 evig (Kelowna), ott az egesz volgy legnagyobb szoleszeteben dolgoztam egy darabig, affele mindenes allasban. (Gepszereles, metszes, spreheles…stb.)
    Namostandeg… ez ugye British Columbiaban van, es hat ott nekilylyuk van egy olyan, hogy Liquor Board. Ez nem egy asztal, vagy deszka, hanem egy allami gittegylet, ami „szabalyozza” az alkohol kesziteset es forgalmazasat.
    A fonokomnek (tulajnak) nem volt szabad eladnia a szolojet, csak egy bizonyos biznicnek. Ha csinalt maganak mondjuk 400 liter bort, azt sem adhatta el, meg csak ajandekba sem adhatta valakinek.
    Ugyanakkor a Liquor Board emberei rarughattak az ajtot hajnali kettokor is es kovetelhettek, hogy mutassa meg nekik mennyi bor van a hordojaban. Es ha ugy iteltek meg az elvtarsak, hogy o annyi bort nem tudott a felesegevel egyutt meginni a ket meres kozben eltelt idoben, akkor megbuntettek nehany tizezer dollarra.

    Hogy meg erdekesebb legyen amig ott dolgoztam kihuzattatott velunk ugyanez a „deszka” (board) egy szolofajtat, ami kulonben nagyon jo vorosbort adott. De a geniusz a liquor board-nal ugy dontott, hogy az most mar nem jo, tehat ki kellett tepkedni oket. Ugyanis meg azt is megmondjak, hogy milyen fajtakat ultethet a tulaj, mikor es mivel permetezze, milyen mutragyakat alkalmazzon… mar csak abba nem szolnak bele, hogy mikor dorrentheti meg a feleseget.

    Na! Csinalj igy borkulturat barhol is!

  • Succubus Lilith

    Gabriel 2022 június 15 9:28 de.

    ” Amit hiányolok nagyon, hogy valahogy KOSHER BORTERMELÖRÖL nem esik szó a kiállitók között
    Pedig bizony voltak régen magyarföldön is! ”

    Ugy tudom, hogy nehany zsido visszatert az eszak-borsodi szoleszetekbe. Gondolom, hogy akkor mar koser bort keszitenek.
    Mar csak azert is, mert az izraeli koser borok iszonyatosak, igazi rabvallato borok. Foleg az ami Peszach-ra koser… abbol kiolik a maradek elesztot azzal, hogy felmelegitik (ha jol remlik) 70 fokra, aztan hagyjak kihulni. Ez annyira ihatatlan mint a mesterseges edesitovel keszult amerikai koser, emelyitoen edes „bor”. Nem jut eszembe a neve, de ihatatlan.

    Onnan tudom, hogy mesterseges edesito van benne, hogy amig Kelownaban laktunk tobbszor is keszitettem bort, es az egyik alkalommal nagyon savanyura sikerult. Vettem hat ezt a mesterseges edesitot, kiprobaltam 5 liter borral milyen lesz… es hat rohadt emelyito ize volt.

    ” Vajon ki és miért mentette ki minden eljárás alól Horthyt, na mégis? ”

    Igazsagod vagyon a politikai kerdesekben, de talan annyit hozzatennek, hogy Horthyt belekenyszeritettek a haboruba. Ha nem akart roman, szlovak es delszlav megszallast, akkor az idiota Hitlerrel kellett legyen – akit mellesleg egy rohadt bunkonak tarott. Az is volt, amellett, hogy hasznalhato idiotanak is tokeletesen elment.

    ” térdepeltetni akarnak azok miatt akiket a maguk-fajtája hülyitett be, tett szerencsétlenné ”

    Nem figyeltem ezt a reszet a dolognak, de ha jol tudom, az angol csapatban van neger jatekos is. Az is terdelt?

  • SchumackerLady

    Szubkubus Lili
    2022.6.10.12:45

    Kedves Lili’!

    A „Hakni” c. immár zárolt jegyzet helyett,a „Róse szüret” című, semlegesítő, üres és semmitmondó hadova alatt reagálnék a fent jelölt, szíves 12:45-ös kommentárodra melyben hosszabb érv-láncaimnak csak ezt, a csupán példaként kiemelt; a 18-ról a 16. életkorra leszállított tankötelezettség új káros társadalmi hatásaira hívom fel a figyelmet.Az utsó’ bekben’ kifejtett mondanivalód szerint úgymond’:

    „ezek szerint a Kanadában honos 16 éves tanköteles kor is egy autoriter rendszerre utal”…

    Ha nem haragszol röviden válaszolnék erre a gondolatra egy kiváló gondolkodó szavaival, mi szerint:

    „A tankötelezettség a . f e l v i l á g o s o d á s b a n * gyökerezik”.

    Ebből következik, hogy viszont a tankötelezettség határának ez a valóban autoriter leszállítása, visszavétel az állam által vállalt szolgáltatási kötelezettségből viszont;

    a . el – illetve . l e s ö t é t í t é s . első lépése az állampolgárok további le- és visszabutításához vezető sötét alagútban.

    Nem véletlen az se, hogy erre föl bizonyos konzervatív – FidSS – körök a választási jog életkor-és iskolázottsági határait kezdik máris korlátozni. Egyszóval a tankötelesség idejének szűkítése eszköz lehet Orbanisztán hatalmasainak kezében a választói létszám számukra „célszerű” szűkítésére.

    A felvilágosodás úttörői a tankötelezettség szükségességét a

    „merj a magad értelmére támaszkodni”

    hangzású és mély tartalmú jelmondatban fogalmazták meg. Viszont ebből csak egyetlen jottányi visszalépés is,a nép újra butítását egy újfajta hűbériség irányába, amely a Vezér fantáziájában az abszolút hatalom kiterjesztését szolgálja.
    Le merném fogadni, hogy Führerünk egyik gyerekét sem adja segédmunkásnak egy építkezésre, avagy lányait se szánja a „Rákóczi-téri kocsisor” lányai közé markotányosnőnek… 😀

    K.Lilith! A kanadai helyzetet e szempontból igen hiányosan ismerem. Így annak a tankötelességre vonatkozó határát is csak tőled tudom. Azonban van bizonyos általános határvonal, amely a gyereknevelésben igenis egy vörösvonalként hat, ilyen szükségszerű hatás az is amikor a nevelésre szoruló serdülőt időnek előtte nem dobják be a kegyetlen felnőttvilág, a verseny sodrásába, annak mélyvízébe, hanem tovább taníttatják.

    Ergo, a 18 éves korhatár lejjebb-szállítása következményében további generációkra szóló negatív hatást jelent, s hogy ez éppen az egykori szocializmus egyik nagy vívmányának jelenti a sajnálatos eltörlését, az már önmagáért beszél…

    ˙

    .

    * Felvilágosodás: a XVII.sz.vége és XIX.sz. eleje közötti progresszív, haladó kultúrális és szellemi mozgalom.

    UI:
    Ugyanebbe a témába számítható Orbanisztán tanárokkal szemben folytatott kegyetlen és permanens kib…ás sorozata is…

  • Succubus Lilith
    2022 június 15
    10:58 du.

    mint írád, a demokráciákban minden agyon van szabályozva, és tévedsz! mert abba is beleszólnak mikor és hogyan döngetheti meg a nejét, mert a zeccségsugarú álompó’gár az gyerekgyár és a gyerek is be van szabályozva, hogy mit és hogyan tanuljon, és kötelező szeretni bizonyos dolgokat, mert ha nem, akkor fekete seggűvé válik és mindez rá van bízva a media-ra az meg túlteljesít teljesen sztahanovista, azután jönnek a különféle enyhítő szerek, mert aki nem bírja mert arra sem tanítják meg, az beszedi azután vidáman hal bele miközben a mobil telefonján böködi a képernyőt mind a 20 újjával és vigyorog hozzá

    ehhez nem kell bor! semmilyen pláne azokhoz a kajákhoz amiket itt ajnároznak és agyon reklámoznak hogy ez márpedig már 1888 óta rontja a köztudatot tehát… egyétek

    vásárláskor már tudom,mit és hol találok, nagy nehezen kihagyom a már evésre kész izéket, mert azokat egye meg az aki még sohasem volt egy jófajta magyaros disznótoron ahol a jófajta bor is tartozék

    gyógyszerek a rezveratrol attól kinő az agya annak aki beveszi így szól a hírdetés hozzá és arra is emlékezni fogy, amit sohasem tudott, de mindenre van gyógyszer a mellékhatásaikról néha elkapom az apróbetűt, hát? túléli az már előny! a kaják és a napi élet is demokratikus!!! ki van ez harcolva, meg is kapta … szóval az aki beveszi!

    én nem!

  • Succubus Lilith

    SchumackerLady 2022 június 16 4:18 de.

    „” Ebből következik, hogy viszont a tankötelezettség határának ez a valóban autoriter leszállítása, visszavétel az állam által vállalt szolgáltatási kötelezettségből viszont;

    a . el – illetve . l e s ö t é t í t é s . első lépése az állampolgárok további le- és visszabutításához vezető sötét alagútban. „”

    Tobb dologban is egyetertunk itt, meg ebben is kozel teljesen. Annyi csak a diff, hogy szerintem ez a lepes nem szuksegszeruen a lebutitast celozza. Hozzajarulhat, ez igaz, de a lebutitasnak (legalabbis itt Eszak-Amerikaban) vannak olyan mennyisegi es minosegi eszkozei, es mar-mar hagyomanyai is (ugy csaladi, mint kozossegi), hogy ez a ket ev igazan mar nem is szamit.

    En inkabb azert vagyok az ilyenen kiakadva, mert egy 16 eves, sot igazan meg egy 18 eves fiatal fiu sincs keszen arra, hogy nehez fizikai munkat vegezzen – hacsak elotte nem volt elsportolo. De azok meg altalaban nem hagyjak ott az iskolat 13,14,15 evesen.

    „” A felvilágosodás úttörői a tankötelezettség szükségességét a
    “merj a magad értelmére támaszkodni” „”

    Helyes, csak azt sem szabad elfelejteni, hogy a „felvilagosodas” bajnokai is ismertek az Uj Tortenelem KFT vezerigazgatojat, es sok uj mas egyeb dolgokkal is megterheltek az uj generaciok agyat.

    De inkabb arra akartam itt valaszolni, hogy ez a lebutitas az USA-bol ered, azert kotelezo jellegu Kanadaban, az EU-ban, es minden mas orszagban is, ahol az amerikai mondja meg, hogy mit, hogyan es mikor kell csinalni.
    Tehat ne a Zorbant hibaztasd, o csak engedelmeskedik. Ha a helyeben lennel te is azt tenned.

    ” Ugyanebbe a témába számítható Orbanisztán tanárokkal szemben folytatott kegyetlen és permanens kib…ás sorozata is… ”

    Ebben nem lennek biztos. Szerintem az a baja veluk, hogy a tanarok tobbsege valahogy kommunista maradt, es a tanarkepzokon azota is agymossak a kovetkezo generaciot.

  • Orsós Elemér

    Succubus Lilith
    2022 június 17
    3:38 de.

    Oszt mi előny származik abból, ha valaki őstehetségnek tartott gyermeke a 16. évére elért 3. osztályát 18 éves korára már akár a 4. osztály elvégzésével is honorálja, miközben a 10 éves éretlen osztálytársát már a nemi élet rejtelmeibe akarja kényszeríteni? 😀
    Én ammondó vagyok hogy, aki 16 éves koráig nem képes a 8. osztályt is elvégezni, az ne a sikeres 14 évesek szüleinek adójából akarjon világraszóló karriert építeni! 😀

  • A nehany hozzaszollok megjegyzesen az altalanos „tan-kotelezetsegen”.

    Meggyozodesem abban hogy mindenki egyeni erdeke „elsajaitani minden leheto tudast ami leheto”.

    Ma persze, s nem csak nyugaton, ertve a USA es Canada eseteiben, a problema az altalando tudasfejlesztes, ill kozoktatas eseteben hogy nem lehetne elegendu tudas a tanitas alanya, hanem hogy az oktatok, ami itten (a USA-ban) az NEA. Ami az oktatok szakszervezete, mely kotelessege az aoktatok erdekeit kepviselni, de sajnos az oktatas celjat hatara hagyja gyakran.
    Masszoval, az oktatok on-erdekeiket veszik elsonek, s nem a kitelessegeik teljesiteset.

    Az allando magasabb fizeteseik emeleset, amig az atlag oktatas eredmenye csokkenoben.

    Persze manapsag a X. Parancsolatra valo hivatkozas kerdesenkivulli!!!

  • A borkeszitese nelkul nincsen bor.

    De a szollo-szuretelese nelkul nem letezhet borkeszites!

  • Succubus Lilith

    SchumackerLady „esszejéhez” füzött megjegyzéseid sajnos több ponton – mondjuk ugy – kiegészitésre szorulnak

    mindjárt az elején:
    ha jól emlékszem az egész pártállami diktatura idején a tanköteles kor 16 év volt
    Erre tettek rá egy lapáttal (a rendszerváltás után visszatért szoci-rezsim, 1996-ban) – merthogy mindig azt kell imitálni (hazudni) hogy majd most a „rászorultak érdekében” „a szocialista állam mindent feláldoz a népért a haza oltárán”
    akkor éppen azzal hogy legyen 18 év a tanköteles kor

    Mi változott ezzel? – Semmi
    Mibe került ez a kormánynak? – semmibe – legfeljebb néhány iskolában okozott fejfájást, ha mégis sikerült iskolapadba kényszeriteni országos viszonylatban néhány olyan 17-18 ifjat (boy) aki muszájból és élvezetböl elrandalizott az adott iskolában
    Egykor a katonai századomban a századparancsnok – nem tudni mi motivációból – felolvasta a bevonult egyedek iskolai végzettségét, és egyéb infókat.
    Az egyik katonatársról közölt adatok igy néztek ki:
    iskolai végzettsége 6 általános, BV intézetben letöltött évek száma 2 év – az illetö reklamált:
    „Tisztelettel kérek engedélyt jelenteni, hogy ne tessék engem sértegetni, az egész családnak nincs ennyi iskolája, a BV intézetekben pedig már kegalább 5 vagy 6 évet lehuztam.”

    Szóval aki akar tanul

    Ez az egykori álságos fenti intézkedés (18év) és az azt itt vehemensen védelmezö volt besugó általi reklamálás tipikusan szoci duma, ami arról szól hogy „kenjük be hájjal” …

    Hogy a „FELVILÁGOSODÁS KORA” amugy mit jelentett, azt most hagyjuk, de semmiképpen nem az illetö által állitottakat

    A mai korszakra a nyugaton elburjánzott „lebutitási programmal” teljesen egyetértek, hiszen hogyan lehetne másképp beadni a „csodálatos szoci-világ” nevü kábító vakcinát a már liberális világot megértek gyerekeinek?
    Nem véletlen, hogy a keleti kultura hovatovább ugy ám blokk elsöpri ezt a hazug, szoci-mázzal beboritott nyugati-kulturának nevezett globalista új-birodalmi eszement-rendszert
    Merthogy az oktatás álcaja alatt a szoci-rendszernek sohasem volt érdeke hogy „kimüvelt fök” sokasága legyen az országban
    Számukra az volt a cél, hogy a rendszer iránt mindenekfelett hüséges – ebböl kifolyólag CSÖLÁTÁSU pedagógusokkal lepje el az országot
    A kimivelt fök gondot és bajt (átkot) hoznak a fejükre – hiszen a kimüvelt emberek gondolkozni kezdenek … és az a diktaturák számára mindig baj volt

    Hát ezért nem érdemes vitatkozni a szocreal iskolán felnevelkedetekkel, hiszen a látókörük kellöen beszükült ahhoz, hogy a világot átlássák

    Igen, a céljuk sikerült, két generáció alatt az oktatási rendszert padlóra küldték
    A Kádár-éra kezdeti évtizedében még egy jórészben a régi rendszerben felnött, kiképzett tanerök oktattak (néhányunkat, szerencsésebbeket)
    Nyilván sok ujonnan alapitott iskolában sikerült már az elején PÁRTHÜ tanitói gárdát összerakni, annak az árán is nyilván, hogy a többségnek semmilyen tanítói képzettsége nem volt
    Mára viszont logikusan csakis a Kádár-érában kiképzett „politbüro-gárda” a domináns, akiket pedagógusoknak csufolnak – tehát teljes mértékben osztozni kell abban amit mondasz – nyilván meg kell reformálni akkor is, ha most ez az „ötvenes” éveit taposó szoci-termék gárda éjt-nappallá téve vonyít

    A jövöbeli generációk érdekében

    Nyilván tudják ök ezt maguktól is – csak vísítanak, és kígyót-békát kiáltanak mindenkire
    Ök a DK nevü politikai-szervezet bázisa – mert ezek nem párt – hanem egy konspirációs szervezet, egy hazugsággyár (elnéztem ahogy játsza agyát egy-egy publikus eseményen – oldalra fordulva a pulpitusra könyökölve beszél a hallgatósága legnagyobb leszarása! – és azok élvezik)
    És hányan képesek bevenni, hogy a mai szégyenteljes iskolai teljesitménymutatók az orbán miatt vannak – hogy 12 év alatt kicsérelte volna a tanári kart??!!
    Hát nem a Kádár érából származnak ezek az „ötvenesek”??!!
    – bár részben igaz hogy egy orbánnak is van köze hozzá, – csak az nem a Viktor, hanem a Gyözö (Orbán Gyözö (a papa) és volt párttársai okán, azoknak az okán akik itt is, még a mai idökben is nyomatják a sok gyalázatos hazugságot)

  • Succubus Lilith

    Orsós Elemér 2022 június 17 1:33 du.

    ” Oszt mi előny származik abból, ha valaki őstehetségnek tartott gyermeke a 16. évére elért 3. osztályát 18 éves korára már akár a 4. osztály elvégzésével is honorálja, miközben a 10 éves éretlen osztálytársát már a nemi élet rejtelmeibe akarja kényszeríteni? 😀
    Én ammondó vagyok hogy, aki 16 éves koráig nem képes a 8. osztályt is elvégezni, az ne a sikeres 14 évesek szüleinek adójából akarjon világraszóló karriert építeni! 😀 ”

    Ez igaz, de en nem erre gondoltam, hanem azokra akik nem akarnak tanulni.
    Amit te irsz azt itt Kanadaban ugy intezik el, hogy tok mindegy milyen butacska a gyerek atengedik, es 18 eves koraban adnak neki egy igazolast, hogy jart iskolaba. Ez nem a szokasos gimis diploma.
    Ha majd kesobb az kell neki egy gimi diploma, akkor elvegzi a GED nevu valamit, amit nem akarok ecsetelni mi, mert leesnel a szekrol a rohogestol.

  • Succubus Lilith

    Gabriel 2022 június 17 4:09 du.

    ” ha jól emlékszem az egész pártállami diktatura idején a tanköteles kor 16 év volt ”

    Igen. Amikor elkoltoztek a szuleim Aszodrol egy kis faluba ott a 4.-et kezdtem. Az egyik osztalytarsnom egy 15 eves lany volt. A kovetkezo evre mar kimaradt.

    De, mint az Elemernek is irtam, en elsosorban nem a gyengebb kepessegu gyerekekrol szandekoztam irni, mert arra lenne mas megoldas is, mint osszezarni oket joval fiatalabb gyerekekkel.
    Aszodon pl. ahol az iskolaimat kezdtem, a mi iskolank udvaranak a masik vegeben volt egy kis epulet, az volt a gyogypedagogia.
    Csak persze az draga, oda tenyleg jo tanarok kellenek, es a videki raszorulo gyerekeket valahogy be kene buszoztatni a varosba.

    „” A mai korszakra a nyugaton elburjánzott “lebutitási programmal” teljesen egyetértek, hiszen hogyan lehetne másképp beadni a “csodálatos szoci-világ” nevü kábító vakcinát a már liberális világot megértek gyerekeinek? „”

    Ma kuldott valaki egy gunyos cikket arrol, hogy az amerikai allam aggodik az otthoni tanulas miatt, mert igy nem lesznek az amerikai gyerekek felnove homoszexualis kommunistak.

    „… szoci-mázzal beboritott nyugati-kulturának nevezett globalista új-birodalmi eszement-rendszert ”

    Jo a meghatarozas! 🙂
    De szerintem ennel sokkal tobbrol van szo, sajnos, nem csak globalizmus – felhasznalva a szokasos hasznalhato idiotakat.
    Van egy olyan erzesem, hogy az, amit mi globalizmusnak hiszunk, vagy hittunk egesz mas, mint amit a mi derek uraink terveznek az egesz vilagnak. De az nem tur nyomdafesteket.

    ” Számukra az volt a cél, hogy a rendszer iránt mindenekfelett hüséges – ebböl kifolyólag CSÖLÁTÁSU pedagógusokkal lepje el az országot ”

    Sajnos igaz. Az elsos tanitonenim fiatal no volt, a rendszer neveltje, legalabbis ami a foiskolat illeti. Mikor meglatta, hogy bal kezzel irok azt mondta: „Ne jatszd meg magad mintha te valami specialis lennel, irj csak a jobb kezeddel…” es rakenyszeritett.
    Mikor mondtam odahaza apamnak, aki szinten tanar volt, es szinten mar a cuculizmusban jart fosikolara, ramformedt: „Azt csinalod amit tanarod mond!”.
    Es ez meg csak szimpla tudatlansag. De felnove megertettem miert ilyenek. A foiskolas eveikben ment az ivaszat es a sok sex-party egesz evben, vajmi keveset tanultak. Amit tanultak az meg agymosas volt.

  • Orsós Elemér

    Succubus Lilith
    2022 június 19
    6:44 de.

    „Es ez meg csak szimpla tudatlansag. De felnove megertettem miert ilyenek. A foiskolas eveikben ment az ivaszat es a sok sex-party egesz evben, vajmi keveset tanultak. Amit tanultak az meg agymosas volt.”

    Bizony! És ez még a „liberalizmus” és nyílt társadalom korszerű irányzatainak karrier növelő ösztönzésével tovább is fejlődött, amit sikeresen megtetőznek a legkorszerűbb gender tudományokkal! 😀 Naszóval: aki ma pedagógusnak megy, az olyan megszállott vagy más elhelyezkedésre képtelen mint egy rendőr, taxis vagy biztonsági őr, esetleg politológus, bár utobbi legalább -érdemtelenül- magasan túlfizetett! 😀

  • SchumackerLady

    Bendegúz79
    2:09

    Írja:”A szőlő . s z ü r e t e l é s e . nélkül nem létezhet bor”.

    Én inkább úgy mondanám,hogy a szőlő . p r é s e l é s e . nélkül,

    de a . t a p o s á s a . is megfelel a valóságnak.

  • Jichak Perlmutter

    TC:
    SubkubbusLili
    utsó’bekezdés
    22.06.19. 6:44

    Hát tényleg! Hillél helyett Lilit!

    Rajtad meg is látszik,kiérződik, hogy

    ilyen „ivászaton és sexpartyn fogantattál !

    S akkor még föltevődik az a kérdés is, hogy

    csak nem a k i v á l ó Aszódi Javító-Nevelő Intézetben?!

    😀

  • S. Lilith

    „A foiskolas eveikben ment az ivaszat es a sok sex-party egesz evben, vajmi keveset tanultak. Amit tanultak az meg agymosas volt.”

    Mondjuk emebeli tevékenység terén tudok egy brancsot, amely a korukban anno azt hiszem vert mindenkit, nemcsak az illetö intézmény koleszát tekintve, hanem talán bármely más pesti intézményét.

    A kör eléggé összetart azóta is, ma már nemzetközileg is eléggé ismertté váltak, legföképpen az egykori hangadó révén. Csak ma mint magyarország miniszterelnökét szokták volt emlegetni inkább.
    Na de ennek a mufajnak vannak szép hagyományai – most inkább nem citálnék a magyar politikai porondról ismert neveket, ma is még kiöregedve is agyonajnározott hölgyeket …
    Inkább semleges vizekre evezve az itáliai parlement jeles képviselöségig jutott hazánklányát emliteném; Chicholinat (alias Stadler Ilona)
    Bár ismerve ama ország fiainak, lányainak mentalitását e téren – bizony lehet hogy még csak kezdönek számitott…
    Hát igen, ott Rómában nem 1000 éve kezdték eme tipusu demokráciát tökélyre vinni

  • Schomacherlady;

    Midenek elott a szollot szuretelni szukseges, ertve szedni a szolloskertbol es szallitani a borkeszito helysegre,ill. a preselobe.

    Persze ma mar masmodon is keszitenek „bort”!

    Persze nem a szorszalhasoghatasata ohajtottam, de rendben !!!!

  • Succubus Lilith

    Jichak Perlmutter 2022 június 20 2:20 de.

    ” Hát tényleg! Hillél helyett Lilit! ”

    Csak nem a Hillel nevu „bolcsre”, tannara gondoltal?
    Remelem nem veszed zokon, de nekem ezek a „bolcsek” kb. ugyanolyannak tunnek mint a Lilith. Kiveve, hogy az elobbiek fiuk voltak.

    ” S akkor még föltevődik az a kérdés is, hogy
    csak nem a k i v á l ó Aszódi Javító-Nevelő Intézetben?! ”

    Van keves koze a tortenetnek a javito-intezethez. Apam ott volt nevelotanar. Hogy kivalo lett volna, abban nem fogadnek.

  • Succubus Lilith
    2022 június 15 11:33 du.

    Bocs, hogy nem válaszoltam eme, még régebbi kérdésedre, most jutott eszembe

    „”Nem figyeltem ezt a reszet a dolognak, de ha jol tudom, az angol csapatban van neger jatekos is. Az is terdelt?””

    Nem figyeltem erre a részletre, csak az lepett meg kissé, hogy a magyar csapatnak bizony van néger játékosa, nem is oly véletlenül „Negó” néven jegyezve
    Amugy eredetileg francia állampolgárként látva meg a napvilágot, feltehetöen Guayanai-kerület (Distrite) eredettel (ott Brazil szomszédságában, mint tengerentuli terület)

    A magyar válogatottban várhatóan a jövöben sem kell majd térdepelnie az egykori gyarmatositók (rabszolgatartók) vétkei miatt