Kormányporta–Magyarország a vidám elégedettség hona

2016 január 14 8:55 de.10 hozzászólás

Nem tudom, mekkora a 888.hu látogatottsága, kedvelői száma e pillanatban 16 ezer, ami azért nem egy akkora truváj egy nehéz pénzekből működtetett médiumtól. Az köztudott, hogy a portált erős kormányzati támogatással hozták létre, hogy ellensúlyozza némiképp az internet döntően inkább kritikus hangvételű hasonló fórumait. Szándékosan nem kormányellenes-t mondok, hiszen a 444.hu, a propeller, meg a hasonló portálok 2010 előtt sem kímélték az akkori kormányerőket, sőt ma sem kímélik az ellenzéket sem.

Mivel híve vagyok a Mark Twain által megfogalmazott velős mondásnak: „Ahhoz, hogy a tényeket meghamisítsd, előbb meg kell ismerned azokat”, úgy döntöttem, körülnézek az eddig inkább lesajnálóan említett portálon. (Az idézett mondás egyébként a méltán népszerű Pupu blogjának a mottója.)

A 888.hu nyitóoldalát végignézve, az biztos: nem vádolható provincializmussal, hiszen az ajánlott cikkek jobboldali hasábjában a tizenhatból tíz külföldi hír. Hat magyar témájú – bár az Orbán-Kaczinsky páros Európa „egységéért” folytatott harcának méltatása mindkét kategóriába beférne. A hatból kettő a Hosszú Katinka ügyet taglalja, egy hírt ad a Golden Globe díjról, egy a Budapesten zajló cirkuszfesztiválról. Az ötödik is csak annyiban belföldi vonatkozású, hogy abban Nógrádi Zoltán közszolgálati szakértő – vagy mi – az mtv híradójában kifejtett véleményét foglalják össze a bevándorlásról. A hatodik is mutatja a „nemzetközi kitekintést”: a címe fele angolul van (shit bucket challenge), nyilván a „vödör szart” címben nem akarták kiemelni, bár a szövegben magyarul is szerepel. A véleménycikknek szánt írás hosszan fejtegeti, hogy a „populizmus” kifejezés nem szinonimája a „bunkó jobboldalnak” – a fene tudja, ez hogy kerül ide, hiszen nem volt vita tárgya sose, hogy baloldali populizmus éppúgy létezik.

Egyetlen érthető mondat világít a dolgok lényegére: hogy a jelenlegi kormányzatot azok vádolják populizmussal, akik „nyakkendőben kefélnek”. Ja, értjük. Bár az továbbra is rejtély, hogy az írás ajánlójának hátteréül miért éppen egy olyan képet választottak, amelyen a római pápa egy gyermeket puszil meg éppen. A mű közepe táján aztán felbukkan az a három rövid mondat, aminek az igazságát lenne hivatva alátámasztani az egész. „Na, ez Orbán. Az ász a gonosz paklijában. Aki azzal manipulál, hogy a „nép” vágyait valóban teljesíti is.” A „nép” vágyairól ugyan lehetne polémiát nyitni – kivéve azzal ugye, aki nyakkendőben szeretkezik –, de hogy jelenlegi első szolgánk ász lenne? Hacsak nem betlire játszunk…

A cikkajánlóban van még egy karikatúra, amit csak az ért, aki ismeri a portál világraszóló sikerét, amellyel helyreigazításra kötelezték a 444.hu-t, annak kapcsán, hogy a Hearst nevű ibizai szórakozóhely, ahol Habony Árpád mulatta idejét, nem kokainbár és kurvatanya.
A maradék kilenc ajánlott írás kivétel nélkül a bevándorlással foglalkozik, Merkelt gyaszálva, az olaszországi tüntetésről, a svéd sajtó „hazugságáról” (állítólag nem adtak hírt migránsok által elkövetett erőszakról), az isztambuli robbantásról.

A honlap egyébként 10 rovattal működik: piszkostizenkettő (blogtér), közeleg a tél (?politika) Amerika, London Párizs (külpolitika), 8)8)8 (karikatúra), kinyílott a pitypang (ez amolyan mozaik-féle, van benne hír, videó, itthonról és külföldről), century-on (ez tudományos-hír, informatikai rovat), szabad vasárnap (kultúra), szatén (szintén vegyesfelvágott, tán „bulvár”), Hajrá magyarok! (sport), 7:59 (a nap legfontosabb hírei egy mondatban, egy képpel).

A Piszkostizenkettőből való az előbb említett írás a populizmusról (H. I. tollából), a 444.hu helyreigazítási kötelessége kapcsán elménckedés a hazugságról, a Hosszú ügy véleményezése, a magyar baloldal sorsán való „kesergés”, GFG (nyilván G. Fodor Gábor) blogja a kölni eseményekről, Ábel a rengetegben (ő a szerző) meg fölsorolja az összes létező kisiskolás, meg falvédőre hímzett közhelyet a nőkről. Ahogy kivehető, e rovatban mindennap ír egy valamiről egy valamit valamelyik bloggazda.

A Közeleg a tél legelső öt híre a már az ajánlóban is érintett Orbán-Kaczinsky Európáért, aztán: Terrorveszély miatt módosítani kell az alkotmányt (héééé! Nertársak, már nem alaptörvény???), embercsempész kamionost ítéltek el, büntetett előéletű is segédkezett a Migration Aid szervezetnél. Csak egy hír nem a menekültekről szól: a romagyilkosságok perében végleges ítélet született.

Amerika, London, Párizs. A külpolitika első öt hírébe befért az orosz állampolgárok az isztambuli robbantásnál, a szlovén bevándorlási politika, a magyar bevándorlási jog, Németország a terror célkeresztjében. Az oldalakat gyakran frissítik: miközben írom az anyagot, ebből a rovatból kikerült egy, a munkahelyi levelezés veszélyeivel kapcsolatos anyag, és bekerült Obama évértékelője.

A 8)8)8)-on nem csak karikatúrák, hanem fotók, rövid videók is találhatók – ebben nem tengenek túl a bevándorlók, a migránsok, sőt az egyszerű vándorok sem. A kinyílott a pitypang hasonló karakterű rovat, az írott lapok szemléje mellett van hír a Migration Aid büntetett előéletű segítőjéről, Mick Jagger exnejének új házasságáról. Egy netes akció – amelyen női hasakra van írva, hogy „Nem szülök a kormányváltásig” – híre így kezdődik: „Mély bugyrai vannak az internetEKnek,” – meg az internetről való elképzeléseknek, tesszük hozzá. De ebből a rovatból tudhatjuk meg, hogy tetszik a magyaroknak a 10+10 milliós lakástámogatás. És nem hallgatnak a korrupcióról sem! Egy magas állású kormányférfiú veje 1,75 milliárd dollár hitelt kapott egy állami banktól!!! Ja, Putyin elnök vejéről van szó. És hát lássuk be, 16 milliárd forint nem azonos 1,75 milliárd dollárral és Andy Vajna se veje kormányfőnek, pártelnöknek…

A nagyjából a tudomány és technika rovatnak tekinthető Century-on se nélkülözhetik a kormánypropaganda támogatását. Nekem nincs annyi bajom az atomerőművekkel, mint a sötétzöldeknek, de könyörgöm, nem találtak volna valakit, aki hallott már harangozni a szél- és napelemeken kívüli alternatív energiaforrásokról? Mondjuk pl. a Magyarországon igen jó adottságokkal rendelkező geotermikus energiáról?

A Szabad vasárnap már a címében is szervilis, így hívják ugyanis a vasárnapi kötelező boltzárat kormánykörökben. Ebben programajánlók, filmelőzetesek szerepelnek – a Saul fiá-nak sikeréről Szabó István, Oscar-díjas rendező beszél. Illetve nem beszél: egy MTI hírt vett át a portál. A hírfolyamban 11. helyen szerepel, a megelőző 10 hír között kettő is duplikált (kétszer került föl ugyanaz): a Dal napja, és David Bowie halála. A dal napja – ha jól emlékszem 2010 óta létezik, és ebben magyar dalok közül választják ki a „Dal”-t.

A Szatén megint vegyesfelvágott: Jakupcsek tévés karrierjének végéről éppúgy szó esik, mint a kutyák láncon tartásának megtiltásáról, vagy a német lakosság „fegyverkezéséről”.

A Hajrá magyarok! sportrovatban legfeljebb az méltó említésre, hogy az első 10 hír közé csak 1 kézilabdás, és 1 vizilabdás hír fért be – az összes többi a fociról szól.

A 7:59 úgynevezett hírkép: képes hetilapokban általában a középső, dupla oldalon található. Egy jó fotó, egy mondattal. A 888.hu szerint a mai: egy sarokablak mögött egy csipkés épület – tán a kölni dóm részletei láthatók. Az aláírás: Rengetegen tettek feljelentést Kölnben, iráni fogságba estek amerikai katonák, megtartotta utolsó évértékelőjét Obama

A szemlézés ideje: január 13. 13:08 és 16:24 között.

Aki ezt a hírportált követi, annak kétsége sem lehet: Magyarország a vidám elégedettség hona. A 10 milliós támogatások, a szárnyaló használtautó-kereskedelem és rekordot döntő pezsgőfogyasztás mellett kizárólag a bevándorlók takarják el a fényes jövőbe vezető út Napjának ragyogását.

Rátesi Margit

Happy people / Dejan-Bozinovski

Happy people / Dejan-Bozinovski

10 hozzászólás

  • Gratulálok a szerzőnek, hogy ezt így bírta gyomorral! Gpont Frodót még nem kötelező olvasni, de lehet, hogy nincs már messze az az idő …

  • Nem hoztad meg a kedvemet az olvasásához. De remélem néhányan átnyergelnek innen.

  • Tudod, h. lámpa, amikor filozófiát kezdtem tanulni, meggyőződéses ateistaként fel kellett lapoznom a Bibliát. Különben a felét se értettem volna Hegel, Nietzsche, Marx eszmefuttatásainak, vagy Adler, Kautsky, Lenin, Jászi stb. vitáinak. Így se biztos, hogy jól értem őket, hiszen csak felületes ismerőjük vagyok. Sok okos és értelmes gondolat szerzőjét meg nem is ismerem. Ehhez nyelveket kéne tudnom – legalább még kettőt.
    De egyvalamihez értek: a kommunikációhoz és a médiához (Főként a verbális médiához). Jól ismerem a manipuláció eszközeit, és használni is tudom azokat. Ezért kötelességem, hogy ahogy tudom, megmutassam másoknak is e manipuláció működését. Ehhez nem gyomor kell, inkább kíváncsiság, és ha nem hangzik túl nagyképűen: felelősségérzet másokért.

  • Jichak Perlmutter

    A komolyzene kedvelőjeként gyakran, szinte egész nap hallgatom a Klasszik nevű rádiót. Ez a privát(??) és független(???) médium, mint oly sokan még más rádiók is. Egy az egyben veszik, ill sugározzák “az MTI híreit”. Még a behízelgő, inkább nyávogóan kedves hangú bemondó személye is emtéís… Biztos, hogy pénzt kapnak érte. Hát biz, azokat “a híreket” kötelezően óránként meghallgatni kész szenvedés egy igazságot kedvelő információéhes demokratának. Hazug csúsztatások sora, vattának szánt baleseti hírek és trükkösen bájolgó kisállat történetek teszik lényegében éppen információhiányossá ezt a valójában kormányzati hírcsatornát. Fő céljuk az elkábítás, de semmiképp nem a tájékoztatás, méghozzá az éter teljes hullámhosszán, á’lá “Médiatanács”. Nesze neked szabad sajtó és szólásszabadság… Gyomorforgató. 🙁

  • A Klubrádió, amely azért igyekszik – a rendszert meg nem sértve – a viszonylagos objektivitásra, még az is töri magát, “az egyensúly” látszatát keltve fideszes államtitkárokat megszólaltatni. Olyan is sokszor előfordul, hogy a műsorvezető nem akasztja meg a folyamatosan hazudozó fidesznyiket, hogy úgymond – utólag magyarázkodva – hadd hallja a hallgató, a nyilvánvaló hazugságot, ahelkyett hogy bevallaná, hogy fél, hogy félnek, hogy féltik a rádiójukat, s azzal együtt a saját egzisztenciájukat.
    A minap Majtényi Lászlóval készült riport, aki többek közt a NEREN* belüli és a NEREN kívüli mentalitást taglalta a médiák tükrében. Bolgárúr rögtön azt kérdezte, hogy mi a véleménye; a Klubrádiót melyik kategóriába sorolná? Majtényi kénytelen volt habozni a válasszal, és kitért a konkrét válasz elől. Hiszen a fenti példa is azt mutatja, hogy ők NEREN-belüliek… Azt demonstrálják a fidSS javára, hogy nolám Magyarországon mégiscsak szólásszabadság és demokrácia van.
    ˙

    .
    *NER: Nemzeti Együttműködés Rendszere: a fidSS Hazafias Népfrontja. Kötelező lojalitásra alapozó nacionalista normarendszer. Vagy megszoksz, vagy megszöksz alapon.

  • Majtényi László jogászprofesszor, a Magyar Tudományos Akadémia tagja, volt ombudszman, volt Országos Rádió és Televizió Testület elnöke. Rendíthetetlen, meggyőződéses demokrata, az Eötvös Károly Intézet elnöke. 🙂

  • Jichak!

    Igen ez a trükk.

    Amikor azt zsongja annak a nagyon egyszerű, privát rádiót hallgató egyén fülébe az a magát függetlennek álcázó “kereskedelmi” rádióállomás, hogy “az MTI hírei”, vagy “az MTI híreit hallották”, a sok szürke, v. setét NER-ETVAS el is hiszi azt, hogy most az objektív igazság, sőt az Isten hangja szól a dobozból… Utóbbiban azért van valami, mert ha nem is az Isten, de az MTI valahol mégiscsak a Vezér, ugye a mi szeretett Führerünk hangja…

    Ügyes szemfényvesztés – nem gondolkodók számára…

    .

  • Nos, Don Golo, az MTI esete jó példa a médiatörvényben megbúvó aljasságokra. Az ügynökség híreit ugyanis ingyenessé tették, bárki ingyen használhatja azokat. Kérdezhetnéd: mi ebben az aljasság? Az, hogy így egy mozdulattal tönkrevágtak minden más hírügynökséget – természetesen közpénzből. Márpedig a manipuláció első köre a hírek kiválasztásánál kezdődik, az amúgy is nehezen élő médiumoknak nincs pénzük önálló tudósítókra – még a Népszabadság is felszámolta külföldi tudósítói hálózatát. Ugyanígy az országos rádiók is, talán a tévénél van még önálló tudósító. Nem kell hát ezer felé figyelni, elég, ha az MTI gárdáját kézben tartjuk. A közhiedelemmel szemben nem az a ajtószabadság, amikor a kormányt bíráló anyagok is megjelenhetnek, hanem amikor a a különböző hírforrások nagyjából azonos eséllyel jutnak el közönséghez.

  • Talalom!

    Köszönöm a reagálásod, helyettem is beszéltél. 🙁

    .

  • Talalom!

    Így – az MTI (Hírcentrum)közreműködésével – tagozódnak be a N E R -be azok a rádiók is, akikben talán(?) a tisztességnek egy kis szikrája még megmaradt volna, ha nem jön az “ingyenes” hírszolgálat. Mert ugyebár; “a pénz beszél, a kutya ugat”.
    Ez korunk magyar “újságíró etikája”*.
    ˙

    .
    *Tisztelet a kivételnek.