Fejér megyei casus belli?

2016 december 27 8:15 de.32 hozzászólás

Bejárta a médiát, illetve annak egyik-másik zegét és zugát, hogy milyen alaposan csinált a Fejér Megyei Hírlap viccet a miniszterelnöki interjúból. Abból, ami nyomtatásban megjelent. Mintegy kiegészítve, de végső soron eltorzítva azt, amit Orbán Viktor valóban mondott. Ezt követően felbukkant természetesen a kiadó közleményben tudatta a hírhamisítás tényét a nagyvilággal.

A Pannon Lapok Társasága Kiadó Kft. ebben az esetben, a legtöbb szempont szerint korrekt módon járt el. Olyasmit ne akarjunk számon kérni a mai digitális világban, hogy egy lapot az úgynevezett „kefelenyomat” alakjában még egyszer elolvassanak. Azt már kevésbé érthető a nyomtatott lap esetében, hogy a kiszállítás előtt senki nem lapozza végig az újságot. Esetleg az első nyomtatott példányokat még azon melegében. Mielőtt a nagy sorozatú papírfogyasztás beindul. A lapkészítés felelőssége, a várható kommunikációs hatások, illetve tévedés esetén a szintén várható hatalmi, jobb esetben bírósági, retorziók mindenképpen indokolnák az említett lépéseket. De ezek a lépések valamiért kimaradtak. Érdemben akkor is ki kellett, hogy maradjanak, ha formálisan talán megtörténtek. Ellenkező esetben ugyanis ki kellett volna szúrni a szövegbeli eltéréseket. Azt, hogy a kormányfő mondandójának kinyomtatásakor „olyan mondatok kerültek a beszélgetés szövegébe, amelyeket a kormányfő nem mondott”. A másik lehetőség természetesen az, hogy nem egyéni akcióról volt szó, hanem olyasmiről, amibe a lapkészítésnek nem csak egy szereplője vétett.

Mert az teljesen világos, hogy a hír, az interjú szövegének meghamisításakor vétett az elkövető. Akkor is hitelét rontotta a miniszterelnöknek, ha különben sokak szerint amúgy is hiteltelen az, amit mond. Ha tetszik rontotta a pillanatnyi, aktuálisan érvényes hivatalos igazságról alkotott képet. Sajtóetikailag is vétett. Alkalmasint mindenki, aki nem olvasta el, nem ellenőrizte a már kész sajtóterméket. Lehetővé téve azt, hogy hamisított szöveg kerüljön terjesztésre. Ez a minőségbiztosítási, sajtóetikai vétség szintén független attól, hogy mennyi a változtatott szöveg viszonya a ténylegesen ismert valósághoz. Ha a kettő között rést érezne bárki, akkor nyilvánvalóan az a megoldás, hogy Orbán mondatait külön publicisztikaként kellene összevetni a valóság ismert adataival. Az persze egy megint más kérdés, hogy egy ilyen összevetésnek mennyi a megjelenési esélye a kormányhoz közeli médiában. Mondjuk úgy: nem becsülném túl sokra.

De ez utóbbiban tévedhetek. Ahogy abban is, ha megpróbálnék végigmenni a társas beavatottságot említő gondolati szálon. Ebben az esetben tevőlegesen, illetve hallgatólagosan, vagy akár csak a trehánysága okán, de többeken „átment” a módosított szöveg. Ők mind érintettek lehetnek az ügyben. Ahogy lehet a véletlenek sajátosan különleges összejátszása is. Olyan, ami a magányos, szinte már mondabeli betűharcos kezére játszottak. Mint amikor a szegény parasztgyerek a mesében csak olyanokkal találkozik útközben, akik a segítségére siethetnek a királylányi párválasztási teszt végrehajtásában. Ha ettől a véletlentől eltekintünk, akkor marad egy sajtóetikailag lejárt szavatosságú csapata azoknak, akik kezén átment a lap. Ha ettől is eltekintünk, akkor marad a kérdés: „cui prodest?”.

Kinek az érdeke? A kiadónak valószínűleg nem. A szövegbe belepiszkálónak sem, mert az első vihogások után kenyérkérdéssé válhat a probléma kezelése. Elvben a kiadónak sem, mert a lapokat kiadóknak sem használ, ha ilyesmiről híresülnek el. Van azonban egy társadalmi kör, amelyiknek ugyanakkor vaskos érdeke is fűződhet egy ilyen akcióhoz. Ez azoknak a köre, akik a totális sajtó-cenzúrát szeretnék megvalósítani. Akkor is, ha ennek eszköze a kiépülő öncenzúra. A sajtót korlátozni akaróknak egy-egy ilyen akció hájjal kenegeti a máját. Tálcán kínálva azt a precedenst, ami Orbán megszólalásainak lemondását éppen úgy indokolni képes, mint a központilag kiosztott „spontán kérdéseket” és az azokra adott még spontánabbul felolvasott válaszokat. Ha pedig a korlátozás megtörténik, akkor már a kutyát sem fogja érdekelni a precedens valóságtartalma. Mert pont annyira fog számítani, amennyire a Don-kanyar hidegét befolyásolta az, hogy Kassát tulajdonképpen ki bombázta.

32 hozzászólás

  • Azóta már azt is tudjuk, hogy rendőrségi ügy lehet a folytatás.
    http://propeller.hu/itthon/3257979-rendorsegi-ugy-lehet-meghamisitott-orban-interjubol

    Ez de jure teljesen rendben van. A hamistíást nem is kell kitüntetni. De akkor, ha a hatalom akar takarozni az üggyel, akkor is teljesen beleillik a képbe. a kezdeti hamisítás után már minden mehet a legnagyobb jogi megfeleléssel. A végén mégis lehet egy sajtóellenőrzési politikai döntés belőle.

  • Bocsánat, hogy közbeszólok. Ha ezt az esetet a hatalom ürügy céljából kreálta, az csak arra mutat, mekkora barmok (bocs mégegyszer).

    Nevetségességgel nem jáccadozunk, mert az visszaüt!!! – a fenti elmélet szerint ezt nem tudják a fijjúk… És akkor ez lesz a vesztük. Szóval ÉLJEN a cikkhamisítás, akármilyen hülye célból is történt…

  • Online kiadásban érteném, meghekkelték. Az első híradások is ezt emlegették. De ezt a print újsággal tették. Jó, tudom, ma már nem dolgoznak betűszedők és tördelőszerkesztők, kefelevonat se készül, de olvasószerkesztő sincs?

    Nem ismerem a lapnyomtatás mai menetét, felületesen az elképzelésem az, hogy az újságíró a számítógépén megírja a cikkét, ez bekerül a kiszemelt lapoldalra, majd a számítógépből a nyomdagép megkapja az utasítást a nyomtatáshoz.

    Tehát, mégis van lehetőség a hekkelésre, közvetlenül a nyomtatás megindítása előtt. Az elképzelésem szerint. Vagyis nem kell mindjárt arra gondolni, hogy eleve kitervelt akció volt a toldalékszöveg beillesztése.

    Ez akár lehet egy mélységében és következményeiben át nem gondolt egyéni akció is, ami első olvasatra “jópofának” tűnhet. Valaki, aki alatt mozog a szerkesztőségi szék, így vett elégtételt. Részemről persze ez is csak találgatás.

  • Na egy témában pár perc (10)eltéréssel 2 cikk megjelenése a fórumon egy kicsit túlzás…a másikhoz már bővebben hozzászóltam!
    Az viszont Endre István Simay dicséretére legyen mondva,hogy elismeri a Hírlapban megjelent ominózus cikk valóban hitelrontás volt,amit nem lehet szó és következmények nélkül hagyni!

  • Ja az meg,hogy kinek az érdeke?:nagyon egyszerű a kétségbeesetten
    és alaptalanul vádaskodó lecsúszott baloldalnak,persze szerencsétlenek nem fogják fel,hogy minden kiderül és “haszon” helyett égés,meg netán “bünti” lesz a vége.
    Persze csak a megbízott kisemberekről fog kiderülni minden,a “nagy”(?)szoci
    gazemberek megint megússzák,mint eddig is!

  • Boda Marcsi
    2016 december 27
    4:40 du.

    És mit szólsz a “Honfoglalás 2000” Hosszú Katinkáról szóló nyilatkozatához? Itt van, elolvashatod, ha még nem olvastad:

    http://444.hu/2016/12/26/hosszu-katinka-es-shane-tusup-celja-a-magyar-olimpiai-terv-megdontese-los-angeles-javara

  • “Azonnali hatállyal felmondtak Németh F. Bernadettnek, a veszprémi Napló főszerkesztőjének, Hajnal Csillának, a Fejér Megyei Hírlap felelős szerkesztőjének és Klecska Ernő lapszerkesztőnek. Zajácz D. Zoltántól, a Fejér Megyei Hírlap digitális főszerkesztőjétől pedig „közös megegyezéssel” váltak meg. Földesi Gábornak, a veszprémi Napló digitális menedzserének is mennie kellett.

    A belső vizsgálat arra jutott, hogy a Fejér Megyei Hírlapban megjelent karácsonyi Orbán-interjút a veszprémi Napló egyik szerkesztőségi gépén hekkelték meg. A 444-nek az egyik kirúgott munkatárs elmondta, hogy korábban munkáltatói utasítást kaptak arról, hogy szerkesztés nélkül át kell venniük a tulajdonosuk, a Mediaworks anyagait. Szerinte 23-án valaki 10 perccel a nyomdába küldés előtt lépett be az egyik szerkesztő gépéről a rendszerbe, és az egyik korrektor profiljából hajtotta végre a módosításokat. Hozzátette, hogy ez egy bonyolult rendszer, szóval érteni kellett hozzá, hogy ne legyen észrevehetőek a hozzáírt mondatok.”

  • “A szerkesztőket kedden dél és tíz körül hallgatta meg egy tízfős testület, a tulajdonos Mediaworks ragaszkodott ehhez a megoldáshoz. A testület alapvetése az volt, hogy a szerkesztők szabotálták a lapot. A nekünk nyilatkozó munkatárs azonban cáfolta ezt, úgy érzi, provokáció történt. Azt mondta, olyan valaki nyúlt bele a rendszerbe, aki nagyon jól ismerte a lap működését, a gyártás ütemezését és informatikai hátterét. A cikket már abban az állapotában módosították, amikor az előírások szerint sem kell elolvasniuk a szerkesztőknek a lapot. A nyomdába küldés előtti pár percet használhatta ki a hekker. A naplózott fájlok is ezt bizonyítják.

    Az már kiderült, hogy kinek a gépén és felhasználónevén jutottak be a rendszerbe. Utóbbi, információink szerint egy szabadságon lévő munkatársé volt.”

  • Az a csoda, hogy egyáltalán észrevette valaki, hogy megváltoztatták a szöveget. Igazából az lenne a normális, ha senki se olvasna ilyen kincstári baromságokat.

  • Elég lett volna meghekkelni a címet – igaz, az kissé feltűnőbb. Valahogy így: Győztessé leszünk – ha az ország beledöglik is.
    Egyébként ma is többen olvasnak egy-egy cikket. Elsőként az olvasószerkesztő, aki főként arra ügyel, hogy a nevek, adatok, összefüggések rendben legyenek. Ezután következik a korrektor, akinek a betűhibák kiszűrése a dolga. (A korrektor nem “értelemszerűen” olvas – vagyis nem figyelhet a tartalomra, mert elsikkadnak a betűhibák.) Ezután kerül a cikk a tördelőhöz, aki az oldalban elhelyezi az anyagot, képet tesz hozzá stb. A tördelés után már csak a korrektor látja, aki ilyenkor viszont már nem olvassa el az egész cikket, csak a kijavított részeket nézi, illetve a sorvégi elválasztásokat ellenőrzi. Ilyenkor már kinyomtatott, papírformában: az olvasószerkesztő csak az egész oldalt nézi: megfelelő képek vannak-e a megfelelő helyen, azok aláírása, stb. Már nem olvassa el az összes szöveget. A folyamatot pontosan nyomon lehet követni, azt is, mikor és melyik gépről kerültek be a “pontosítások”.
    A “költségtakarékosság jegyében a legtöbb papírlapnál összevonták az olvasószerkesztő, meg a korrektor munkáját, és megspórolják az oldalkorrekciót is. Arra tippelek, hogy valamelyik elküldött ember babrált bele a szövegbe, és nem számolt azzal, hogy ezzel “casus bellit” ad mindenféle kinevezett és önkéntes cenzornak.
    De létezik “szóvakság” – erre egy történet a hetvenes évekből. Még betűszedés, magasnyomású lap. Többkörös korrekció: szerkesztő, nyomdai korrektor (háromszor: cikként, hasábban, oldalban), szerkesztőségi kontroll. November 7-re készülő ünnepi szám. Már a szerkesztő kézjegye is megvan: mehet a nyomdagépre. A mettőr (aki a betűket, képeket rendezgette az oldalkeretbe) még igazgat picit: nem tetszik neki egy kilógó “fattyúsor”. És felordít. Jesszus! A tükörírásban tűnt föl neki, hogy az egyik alcím így szól: A lenini ökörség…

  • Elárulom a titkot!

    Legfelsőbb titkos forrásból tudom, hogy Soros pénzelte a hekert és Gyurcsány is!

  • Vak Ond
    2016 december 28
    7:36 de.

    Meg az elmúlt nyolc év!

  • Drizari,Vak Ond!

    Köszönöm az infót,tudtam,hogy aljas szemétség az egész!
    Szörnyű,hogy magukat “embernek” tartott lények mire is képesek….
    Normális,gondolkozó ember nem dől be az ilyen szennyes alakoknak(pld.Soros..)de az itthoniak között is vannak férgek….
    Hát lassan öklendezem…!Bocsi!

  • A Hosszú Katinkával kapcsolatos rágalmakat nem hiszem el,ő magyar,sikeres és gazdag meg nem olyan szennyes,mint sokan ezen az oldalon,meg a politikában!Nincs rászorulva hazaárulásra,mint itt sok tehetségtelen senkiházi!

  • A “hekkelés” tény nincs mit ragozni,ilyen egyszerű!

  • Semmi különös nem történt, csak az aljas politikai csatározások mindkét részről a magyar emberek feje fölött.

    Mi az, hogy a megyei lapban Orbán interjút ad a Fejér megyeieknek, akik elvileg a földijei, de a központban írták neki a kérdéseket (és talán a válaszokat is)? Most akkor egy veszprémi vagy fehérvári újságíró interjúvolta meg vagy egy pesti marketinges?

    A beszúrt négy mondat szokásos ellenzéki terelés. Korrupció, romló egészségügy, választók semmibevétele, ezek mindkét politikai oldalra jellemzőek. Ezek olyanok, mint A kétfejű fenevad, egymást tartják életben, és a választókon röhögnek a fejük fölött.

  • Talalom,

    Szerintem sem igazán stimmel a magányos Osvald teoriája. Nyomtatott lapnál pláne nem….

  • Almási Alma! 9:08

    Ez a fijjúk így hibásnak hat, hisz ez eredetiben “fíjjug” ahogy helyes magyarsággal Piszkos Fred szólítja az ő finomlelkületű barátait egy kedves levelében… Persze ettől függetlenül, ezek sem mások, mint Piszkos Fered és az ő úri baráti köre…

    😀

  • hazai lámpa
    2016 december 28
    6:31 du.

    Megyei napilapból összesen 18 létezik ma Magyarországon, egyedül Pest megyének nincs saját megyei újságja.

    A 18 megyei napilap közül 12 ma már ahhoz a Mediaworks kiadóhoz tartozik, amellyel a Népszabadság megszüntetése miatt volt tele a sajtó októberben, és amelyet a várakozásoknak megfelelően végül valóban meg is vett a Mészáros Lőrinc-közeli Opimus Press Zrt.

    Ebben az “egy-kézben” lévő tizenkét megyei lapban jelent meg egy-időben és egyszerre az Orbán-interjú. A kész leközlendő anyagot a központtól kapták a szerkesztőségek, ezek közül az egyik megyei laphoz került anyagba piszkáltak bele, a többibe nem nyúlt senki.

  • "tieztelthölgyeimésuraim"

    ˙

    Igen-igen nagy örömömre szolgál, hogy azért ebben az országban is vannak még rendes emberek, akik a szart – bocs NER-t akartam írni – odadörgölik Orbanisztán orra alá. A Mindenható [ez eseteben nem a csuti kondás] tartsa meg őket a magyar sajtónál…!!!

    .

  • hazai lámpa
    2016 december 28
    6:31 du.
    Túl magasra emelitek a politikai színezetet. Ettől lényegesen egyszerűbb és bonyolultabb. Elsősorban szerintem a kiadó felvásárlással függ össze, ezen belül például annak az egyik megyei újságírónak a kirúgásával, aki kritizálni mert egy fideszes megyei politikust. Ez egy frusztráltságot okoz a dolgozókban, mivel nem végezheti korrekt módon a munkáját, sőt akkor kirúgják. A belső utasítások ezt tovább fokozzák, ahogy egyes anyagokat kritikátlanul kötelező átengedni.
    Ez szerintem teljesen független a pártpolitikától, vagy inkább pártfüggetlen akció. Inkább munkahelyi düh, a tehetetlenség, ellehetetlenítés okozta düh, ami egyenlőre egy csínytevésben, apró beszólásokban került levezetésre.

  • talalom
    2016 december 28
    6:26 de.
    Bocs, de ez a múlt.. Manapság az egész kompjúteres. Az olv szerki, a korrektor, tördelőszerki. Szedő nincs. Viszont bárhonnét bele lehet piszkálni, ha a fentiek közül bármelyik munkát végezte már valaki annál a lapnál. Csak a hozzáférési kódot kell ismernie, azt meg nem változtatják kétóránként, mint a Pentagonban..
    Annyi már biztos, hogy a veszprémi lap főszerkijének a kompjúteréből hevkeltek, de ő éppen szabadságon volt. Viszont az irodák nincsenek zárva.. 😀

  • Dubois
    2016 december 29
    4:45 de.
    Bocs.. Fülig Jimmy, amikor ír. Fred nem szólt ilyest.
    (Még a Dörög Zultán is esélyes lehet.. 😀 )

  • Én meg azon röhögök, hogy ez mekkora lármát csapott. Ez volt itt, ami szólt. Legyünk őszinték hány ember olvasta volna el ezt a teljes demagóg napi baromságot? Ha az a 11-12 csendben maradt volna, akkor semmi se történik, vagy esetleg hősünk valahogy még fel is tudta hívni a figyelmünket hőstettére?

  • Drizari
    2016 december 29
    5:16 de.

    Akkor ez egy központi interjú volt, amit elküldtek 12 megyei lapnak, tehát nem Orbán szülőföldjéről szólt.

    Ezeket a megyei napilapokat elsősorban a nyugdíjas generáció fizeti elő, és sokan közülük le is fogják mondani, ha meghallják, hogy Mészáros Lőrinc megvette a lapjukat, és amúgy se olcsó az előfizetés.

  • Uraim és hölgyeim, jót nevettünk Miviktorunkon. És ennyi.
    Aki ezt csinálta, annak bizonyára megérte. Ha pedig esetleg “önhekkelés” volt a kormányzat céljából, akkor én még nagyobbat röhögök, mert lám, ilyen hülyék, azt sem tudják, hogy a nevetségesség öl.

  • fals gondolatok -néhányat kivéve

  • Falusi 11,25

    Jajjjj bocs’! Elsősorban Találomtól,de minden Rejtő-fan-tól.

    .

  • SchumackerLady

    A boldog békeidők aktualítása

    “Néznek bennünket kultúrnépek. Látják képtelenségünket a haladásra, látják, hogy szamojéd erkölcsökkel terpeszkedünk, okvetetlenkedünk Európa közepén, mint egy kis itt felejtett középkor, látják, hogy üresek és könnyűek vagyunk, ha nagyot akarunk csinálni, zsidót ütünk, ha egy kicsit már józanodni kezdünk rögtön sietünk felkortyantani bizonyos ezeréves múlt kiszínezett dicsőségének édes italából, látják, hogy semmittevők és mihasznák vagyunk, nagy népek sziklavára, a parlament nekünk csak arra jó, hogy lejárassuk…” /ADY ENDRE/

  • Alma!

    Lehet,hogy egyesek nevetnek(szánalmas..),de a többség bizony nem….és ha egy egyszerű kisember nem tűri,hogy kiforgatják,meghamisítják a szavait,akkor ugye ezt egy miniszterelnöknek sem kötelező elviselni!!!
    Aki másokat meghazudtol, alaptalanul rágalmaz,az nem tisztességes ember,ezért a sértett joggal követelhet elégtételt!
    Ugye ez nem pártállás,hanem becsület kérdése….ami a baloldalon manapság erősen megkérdőjelezhető!
    A más kérdés,hogy remélhetőleg az igazi csalók nyerik el a méltó büntetésüket….!

  • Alma!

    Amúgy Orbán nem hülye,hogy saját hozzászólását forgassa ki és magát lejárassa…erre csak a szánalmas ellenzék képes,de előbb utóbb minden kiderül,még ha nem is vallják be(mint a szerencsétlen,leszerepelt Gyurcsány annó….)
    Na erről ennyit…!

  • SchumackerLady
    2017 január 1
    4:52 de.

    ” a parlament nekünk csak arra jó, hogy lejárassuk…”

    Ady már nem élte meg, hogy mi lett bizonyos Hitler nevű fiatalemberből. Nos, az illető fiatalkorában többször látogatta Bécsben az osztrák parlamentet, ahol ingyen lehetett melegedni a karzaton. Tanúja volt, hogy a cseh és osztrák képviselők székkel dobálóznak. Akkor ábrándult ki a parlamenti demokráciából saját bevallása szerint.

    A magyar parlament sokáig minta volt a látszólagos egyöntetűség miatt, de az osztrákban az állandó viták ellenére nagyobb szabadsága volt az ellenzéknek. Ezt a Monarchia szétverésével hálálták meg egyesek, ami a náciknak is szabad utat nyitott a rákövetkező káoszban …