A zsidó túlélés titka

2017 december 21 10:57 de.87 hozzászólás

Az idők során sokakat lenyűgözött az, hogy a zsidó nemzet még mindig létezik. Bár történelmünk tele van szenvedéssel, szomorúsággal és üldöztetéssel, a zsidók mindig hihetetlen ellenállással és erővel néztek szembe a nehézségekkel. Mi a titkunk? Hogyan őriztük meg különlegességünket és egyedi hagyományainkat? Hogyan akadályoztuk meg a világ nemzeteivel való asszimilálódást? Erre a kérdésre találunk választ a hetiszakasz egyik gondolatában.

Könnyen lehet, hogy a Tóra egyik legdrámaibb története szerepel ebben a szakaszban. Miután a testvérei eladták, és 22 évet volt távol a családjától, József felfedi kilétét. A testvérek nem tudták, hogy aki kínozza és kémkedéssel vádolja őket, aki bebörtönözte Simont, és valószínűleg ő volt, aki eladta Benjámint rabszolgának, az nem más, mint József.

Amikor József végre elárulja, hogy ki ő (1Mózes 45:3), a testvérek rácsodálkoznak. József egy hosszú monológgal vigasztalja őket, és megbocsát nekik. Azt is megparancsolja a fivéreknek, hogy hozzák Jákobot Egyiptomba.

Képzeljük csak el! A Józseffel való találkozással a testvérek éppen most élték meg életük egyik legmegdöbbentőbb pillanatát. Nem fognak-e vajon elgondolkozni azon a helytelen döntésen, amelyet évekkel ezelőtt hoztak József eladásával? Mégis József attól tart, hogy tórai dolgokkal fognak foglalkozni és ezért el fognak tévedni a hazafelé tartó úton. József természetesnek tartja, hogy fivérei a Tórához fordulnak majd utazásaik során.

Az igaz, hogy nagy micvá Tórát tanulni út közben (lásd a Smát, 5Mózes 6:7; „és beszélj róluk,[a Tóráról] midőn ülsz házadban és midőn jársz az úton”), de ki tudna tanulni egy ilyen feszült időszakban? Ráadásul most haza kellett menniük találkozni az apjukkal, Jákobbal, akinek hazudtak Józseffel kapcsolatban. Hogyan tudnának így a tóratanulásra koncentrálni?

A zsidó tanulmányokban sokszor a kérdés a válasz. Minél többet gondolkodunk egy kérdésen, és ismételjük meg azt magunkban, annál világosabbá válik, hogy a kérdés maga az egyenes út a válaszhoz.

Ez itt is érvényes.

Hogyan tanulhattak a fivérek Tórát, amikor ilyen nehéz idők jártak? Hogyan tudták volna megállni, hogy ne tanuljanak Tórát? Mindannyiunknak megvannak a magunk módszerei arra, hogy megnyugtassuk magunkat. Nézünk egy meccset, esetleg zenét hallgatunk. Istenfélő és iskolázott zsidók a Tórával „lazítanak”. A testvéreknek természetes volt a tanulás, még a hatalmas nyomás alatt is.

Ez különösen fontos, mert a Tóra Isten útmutatója az élethez, a fivéreknek pedig egy fontos isteni útmutatásra volt szükségük ahhoz, hogy fel tudják dolgozni a történteket. Csak komoly tóratanulással találhatták ezt meg.

A tóratanulás egyesítette a zsidókat a történelem során, és megóvta őket az asszimilácótól. Ez az igazi titka a zsidó túlélésnek. Hogy a tizenegyedik századi Rabbi Száádjá Gáon gondolatát idézzük, a zsidó nemzet csak a Tóra miatt nemzet, és csak a Tóra miatt lehet nemzet. Mi nem olyan nép vagyunk, melyet egy közös föld, nyelv vagy kultúra tart össze. Ha valaha is eljönne az az idő, amikor a zsidókat már nem érdekelné a Tóra bölcsessége, akkor a nemzet megszűnne létezni, és elnyelné az asszimiláció.

Elképesztő módon a Tóra gondoskodik a saját folytonosságáról. A világ nagy része alig kétszáz éve – az ingyenes közoktatás bevezetése után – kezdte el értékelni az oktatást és a műveltséget. Egészen addig a tanulás az elit társadalmi rétegek foglalatossága volt. Sok vallásnak külön érdeke volt, hogy a tömegek tájékozatlanok maradjanak, és ne kérdőjelezzék meg a hitüket.

De a zsidók tanulmányai egészen 3000 évvel ezelőttre, a Sínai-hegyig nyúlnak vissza. Isten megparancsolta, hogy minden egyes nap tanuljunk Tórát. Persze ahhoz, hogy tanuljunk, minden zsidónak tudnia kellett írni és olvasni. Ezért az alapvető oktatás biztosítva volt. Nemzetünk kezdetei óta a tóratanulás és a szellemi elfoglaltság tartottak minket életben. Ez így is fog maradni.

Művelt zsidókat akarunk. Nem félünk, és nem tántorítunk el senkit hitünk és szokásaink megkérdőjelezésétől.

Abban hiszünk, hogy a zsidó csak akkor lehet jó zsidó, ha komolyan és rendszeresen foglalkozik a Tórával. Csak így lehetünk tényleg a „könyv emberei.”

Rabbi Boruch Leff
Fordította: Horváth Marcell

87 hozzászólás

  • Na végre egy jó és hiánypótló cikk a tévelygő magyaroknak a Kanadai Magyar Hírlapban.

  • Remélhetőleg ez a remek írás sarkallni fog több jószándékú kommentelőt a tóratanulásra. Békésebb lesz az ÉLET !

  • Zsidó nemzet,közösség mindig volt és lesz!
    Ezzel semmi probléma,pláne manapság!

  • Kivallo kerdest tett fel a sorok iroja.
    Valojaban mi annak a titka hogy egy maroknyi embercsoport ,alig kb. 15+ millios, minden letezo teren az emberiseg „elsobbjeinek” alnak minden letezo vonalonm a het es fel billio (ottan milliard)kozotti emberisegben ?

    Mind az kezdve egy oreg Sziriai altal Harran varosabol.
    Aki gabonaert ment Egyptomba, s ott utodai meg-sokszorosodtak, (Mozes imaja).
    Tortenelmi adatok bizonyitjak hogy az isten es vallas lehetosege igen letezo volt Harranban es az ottani vilagban.
    De Abram gyalogolt kb. 800-1000 Km-t teljes haztartasaval keresve az ‘igazi Istent”.
    Csupan Mamre-ba erkezve,ott satratvetve,s Salem varos kiralya altal talalkozott Teremtoje uzenetevel.

    Talan valami rendkivulli titok, vagy kepesseg tette lehetove hogy 430 eves rabszolgasag utan szabadultak es onallo nemzette alakultak?
    A Torah persze csak az egyptomi rabszolgasaguk utan volt adva nekik.
    Kezdve letuket Canaanban, de Teremtojuk igerte hogy ‘aldom akik aldanak titeket es atkozom akik atkoznak titeket’.

    Eskut tettek Teremetojuknek, s a Termetojuk eskudott nekik.
    Valojaban Teremtojuk eskudve nekik a Horeb mezejen elsoben.
    Majd ketszer eskudtek Mozes majd Joshua elott az eskujuk orokkevalo betartasara.
    S amikor az eskuiket nem tartottak be, sulyos buntetessekben reszesultek. A babylonoai hadak altal nemzet pusztitasat, majd rabsagot. Ismtelten a nemzet teljes pusztitasa Titus hadai altal es a nemzet vilagszerti szetszorodasa husz-evszazadra.

    A Torah nem csak az erkolcsi alap-magatartas adatai, hanem a nemzet-alapitas es mukodesenek teljes es erkolcsos adatait adta. Egy igazi alaptorveny. Kiterjedve az elet minden reszleteire. Gazdasagi, tarsadalmi iagazsagszolgaltatas minden reszlteit megadta.

    Most van a Hannuka szezonja,ami uneplese a nemzet megmenekulesenek egy idegen ideologiai pusztitasatol. Az az a Helenizmus befolyasaitol. Amit csupan egy maroknyi forradalmi csoport fegyveres gyozelme mentette hituket es nemzeti letuket.

    Ma ismet hasonloan a vilagszerti Atheizmus, Humanizmus, Evolutionizmus,etc.forditott el nagy szamokban a magukat zsidoknak tarto milliokat, de ugyanakkor a tobbseg szamara a Torah, a Termemto Isten a minden-napi eletuk realitasan kivul allo.

    A Teremto Isten betartotta a Horeb mezejen tett eskujet az elmult 3,500 evig, de nem lehetne majd egyszer elege az eskuszegesbol ?
    Lessz majd a Harmadik Temple es az igert Millinial Sabath a kovetkezo esemeny ?

  • CHARLEY soraira;

    Nem akarnek senkit megserteni semmi modon, de sajnos a magyaroknak nincsen hituk amit magukenak es celjuknak velehetnenek.
    S nincsen ami osszetarthatna a magyarokat.
    Sok minden idegen valotlansagoknak bedulnek, azert valank mindeg csatlossainak minden hoditoiknak.
    Vagjak mindeg mindenert a „zsidokat”, inkabb mint hogy tanulnanak es kovetnek azt.
    Mindeg csak valaki hangosat a kolomppal elottuk amit hajlandok kovetnek kudarcaikba.

  • “Ő egy csodálatos harcot vívott meg ebben a világba, minden korban; és ezt megcsinálta hátrakötött kezekkel. Ő hiú tud lenni magára de ez megbocsátható. Az egyiptomi, a babyloniai és a perzsák emelkedtek, megtöltötték a világot zajjal, ragyogó pompával és lassan álomba fakultak és végűl eltüntek; a görögök és a rómaiak jöttek; és egy óriási nagy zaj után ők is eltüntek; más népek is talpra szökkentek magasra tartva fáklyáikat egy ideig, amik aztán kiégtek, és feledésbe merűltek és elenyésztek. Ezt a zsidó látta mind, leküzdte mind, és ma ugyanaz ami mindég volt, nem mutat hanyatlást, határozatlanságot ahogy öregszik, nem gyengűl, nem lassúl az energiája és nem tompúl az ő éber és agresszív elméje. Minden halandó de a zsidó; minden erők elhaladnak de ő marad. Mi a titka az ő halhatatlanságának?” (Mark Twain).

    Bár csak a jó Isten áldaná meg Magyarországot és még adna sokkal többet ezekből a művelt, szorgalmas, becsületes, remek humorú emberekből hazámnak !

  • MINDEN a Torah-bol ered. az osszes torveny a vilagon………
    a keresztenyseg is es az iszlam is a Torah-bol nott ki.
    mi zsidok adtuk a ket utobbi vilagvallas alapjait………sot isteneiket is.
    yesha bar-yosse zsido volt
    Muhammad legelso hivei a medinah-i zsidok voltak.
    konkluzio,- azsidok nelkul nincsen semmi sehol

  • TEREMTO ISTEN BETARTOTTAA HOREB MEZEJEN…
    A HAR HOREB nem mezot jelent. az a horeb hegye a sinain.
    ne okoskodjon olyasmivel amihez maga sik hulye bendeguzz

  • Tisztelet a zsidó nemzetnek/népnek/vallásnak háromezer éves történetükért! Minden bizonnyal a Tórájuknak és a pénzzel való tudásuknak köszönhetik fennmaradásukat, még ha szét is szóródtak a világban. Tisztelet nekik!

    ps: A magyar nép/nemzet „csak” ezer éves és ezt az időszakot egyetlen területen élték meg: a Kárpát-medencében és ne essék szó az ezer év előtti történelmükről.

  • Egy apró vicc, talán mindenki ismeri.
    Harminc nap múlva vízözön, mindenki megfullad.
    Összegyűlnek a muszlimok és imádkoznak, hogy a Paradicsomba kerüljenek. Összegyűlnek a keresztények, és imádkoznak, hogy a Mennybe jussanak. Összegyűlnek a zsidók, és így szól a rabbi. Emberek, van harminc napunk megtanulni a víz alatt élni.
    Nem bonyolult.

  • NAGY FERENC soraira;
    De a lehetoseg hogy talan az ezer-ev elotti tortenelmukben sikeresebbek voltak.

    Ne feledje, volt sajat hituk/vallasuk, nyelvuk, irasmodjuk, stb.
    de ezer+ evvel ezelott feladtak azt mind.

    Hituket a keresztenyizmuser, nyelvuket a Latin nyelvert, irasmodjukat a latin abc-ert. Tarsadalmi rendszeruket a feudalizmusert. Mindenben meghodoltak. A „vitezek” jobbagyok lettek onkentesen.
    Azota csak mas hatalmak csatlossai ! Masok rendszereit es parancsait kovetve.

  • A „titkot” sokan keresik.
    En ugy gondolom,hogy a Bibliaban-a zsido nep
    magaval vitte hazaja tortenelmet,foldrajzat
    {csak ra kell nezni Izrael terkepere},torvenyeit.
    Akkor is,amikor mar nem volt kozos fold,nyelv.
    Hogy ez mennyire igaz,most latjuk,amikor az
    ENSZ „leszavazta” Trump elismereset,hogy Jeruzsalem-
    Izrael fovarosa.
    Mindaddig, amig minden zsido volegeny mar 2000
    eve igy eskuszik az eskuvoi satorban:
    „Ha elfeledlek Jeruzsalem=szaradjon el jobbkezem ,
    ragadjon nyelvem szajpadlasomhoz,ha nem emlekszem
    rad,ha nem megyek fel Jeruzsalembe,oromom kutfojehez-”
    hozhatnak olyan „hatarozatokat” is {UNESCO}-
    hogy „a zsidoknak nincs tortenelmi kotodese Jeruzsalemhez”-
    valahogyan csak „kibirjuk”.

  • a mindent tudonak (?);

    Csupam Mozes ment fel a hegytetejere.
    A tomeg, sot meg testvere Aaron is a hegy alatt a siksagon maradtak.
    Nem csak hogy az volt az utasitasuk, hanem a nagy tomeg alig lett volna kepes a hegycsucsara maszni.
    Persze azert szukseges a Torah-t olvasni es kepes lenni ertelmezni is !!!
    (Aki kepes es hajlando lenne olvasni a BEMIDBAR {Mozes V.}szmolhatja hogy kb.par-szaz-ezer voltak a felnott ferfiak szamai) Csupan a „mindent tudo” allitasa alapjan ment mindenki fel a hegy csucsara, s az utasitos ellenere! Hmmm???

  • Kenny
    2017 december 22
    6:23 de.

    Én nem ismertem, de nagyon tetszik, mert szerintem tök igaz úgy általában az itt szereplő „népekre” leginkább a zsidókra!

  • A Torah az erkolcsok alapja.

    A nyugati tarsadalmak torvenyei ma a Romai torvenyen alapozva.
    Persze nemi Francia eredetu vagy befolyasolt tarsadalmak torvenyei a ‘Code of Napoleoni’ alapozva.

    Talan valamely Latin nemzetek torvenyai a Cannon-torvenyet kovetik.

    De a mai magyar torvenyek, mint az Alaptorvenyuk csupan propaganda szloganokat alkalmaz alapjanak.

    Az Angol Common Law, a kozonseges totveny a „law es equity” alkalmazza logikussagaert.
    A Parlament altali torvenyek masodlagosak.
    De az alap a Magna Carta-n alapozva. Az az egyeni jogokon.

    A Musulman nemzetek mind alkalmazzak a Sharia-torvenyet, kulombozo fokokban.

  • IZRAELI megjegyzesere;

    Az ENSz 128 tag-orszagai eliteltek tegnap azt hogy a US elnoke dontott hogy a US kovetseg Izrael fovarosaban legyen.

    Vajon mind azok a nemzetek tartjak kovetsegeit Magyarorszagra talan Pocspetriben? Budapest helyett ?

    128 nemzet nem ismeri el Izrael hatarozatat a fovarosuk valosagan. Azokazt Izrael ellensegeinek igyekeznek adni.

    S legtobbjuk a US penzadomanyain letezik.
    Az ENSZ evi ossz-koltesegeienk osszeget a US adofizetok adakozzak.
    Na de most figyelemeztetve lettek, hogy fizetniuk kell majd a sajat koltsegeiket.
    Ha az ENSz lete szavazasra lenne teve, nem hinnem hogy az amerikai adofizetok adnanak meg idot sem a csomagolasukra.
    A vilag legnagyobb es leg-dragabb so-hivatala.
    Mind a bal-liberalis globalistak rikacsolnak most torkuk-szkadtan.
    Ki-rugni az ENSz-t, lakastalanok hoteljanak tenni az ENSz epeuletet.

  • helyesbitesem; Az ENSz evi ossz koltsegeinek felet fizetjuk mi !

  • „A Zsido Tuleles Titka” volt a cikk cime.
    Talan kozelebb lett volna azt ‘A zsiddosak sikereiknek a titka’-kent jelenteni.

    Habar semmi titok nincsen,s nem volt abban soha. Minden tett a nagy vilag elott mindenki szemelattara ment vegbe mindeg mindenhol.
    Hogy mi kerdes johetne mindenki gondolataban azon; hogy a nagyvilag miert csak ellensegesmodon veszi azt ?
    Miert nem inkabb boldogan igyekeznenek mind azt kovetni , alkalmazni, sot utanozni mindenki sajat sikerik celjabol?!

    Inkabb normalisabb lenne tanulni minden eletmukodesiket ami vezet a sikereikre ?
    De mirt nem inkabb kovetik azt?

    Talan az irigyseg vezet inkabb a gyuloletre, s nem a sikereiket peldanak venni.
    Az am a gyulolet atka !
    A gyulolet soha nem jovedelmezo ! Csak onpusztito.

    Miert nem a lecke lenne abbol; tedd felre eloiteleteidet, tanulj a sikeresebbektol, s azzal te is sikeresebb leszel !

  • Bendeguz79
    2017 december 23
    11:23 de.

    Szerintem, a zsidokban ez az adottsag a tuleleshez megva evszazadok ota.
    Csak, a naci uldozesre tudok emlekezni, a kulonbozo megoldaokra, sved menet lebelevekre stb.
    A penz segit. A szegeny zsido es foleg a csaladja pusztult el tobbsegben.
    Es sajnos, sokan nem hittek, hogy oket is utoleri a deportalas, most a magyar zsidokra gondolok.

  • Kedves Figyelo;
    Sorait nem tagadom, de mind amit jelzett az letezo volt,s leheto ma is minden mas nepcsoportok szamara.
    S masok miert nem cselekedtek ahoz hasonloan?
    S miert nem tanulnanak a „zsitoktol” ???
    Sot meg az irigyseg is talan serkentene masokat is abbol tanulni.
    Sajnos, az inkabb gyuloletre vezet nehanyakat.
    De miert ???
    Az a vileg legnagyon meretu ostobasaga !!!

  • "tisztelthölgyeimésuraim"

    A zsidó túlélés titka az ősök, a hagyomány tisztelete, és az azokhoz való ragaszkodás, legalább az alapok – pl. a monoteizmus – minden körülmények közötti megtartása.

    Nagyon szép itt fent „Izraeli” nevű kolléga példája a vőlegényi eskűre, amely példaként kimondja Jeruzsálem mindenkori zsidó fennhatóságát.

    Ha bele olvasunk a vallásalapítók céljainak megfelelő mozaikként összerakott, úgynevezett Újszövetségbe és alaposan meggondoljuk, Jézus (Jeshua) maga is az a buzgón vallásos zsidó volt, aki nemcsak tisztelte az ősei hitét, de meggyőződéssel, sőt harcos odaadással védte, magát a zsidó népet védő hagyományt szemben a settenkedő idegen hellénizmus, illetve az akkor legaktuálisabb római erőszak behatásával szemben. Hozzátéve ehhez, hogy a legtermészetesebb az, hogy pl. Máté 5./17. szerint sem, ebbéli igyekezetében az esze ágában nem volt volt egy új, a zsidó hagyománnyal és szokásokkal sok szempontból homlokegyenest szemben álló, új vallás alapítása. Egy olyanra amelyet aztán, az őt mégcsak nem is ismerő, leveleiben és a narratíváiban mégis mindig őrá hivatkozó Pál [alias Saul], Jeshua halála után évtizedekkel később kalapált össze a római erőszak és a hellenista pragmatista nyomás alatt lelkileg megroppant zsidó renegátokból…

    Mindezek és a Jeshua halálát követően mintegy 100 évvel bekövetkező végső és teljes római szétzavartatás dacára, a Tórához és a Hagyományhoz hű zsidóságot a lehető legidegenebb és legmostohább körülménmyek között is a hithez – pl. Jeruzsálemhez – és az egymáshoz való állhatatos hűség tette kitartó és jövőjét építő, egymáshoz tartozó és máig egymásra utalt közösséggé.

    Mert, ahogy Tevje is mondja a darabban:

    „Hagyomány. Hagyomány nélkül olyan ingatag lenne az életünk, mint hegedűs a háztetőn.”

  • "tisztelthölgyeimésuraim"

    Figyelő 1,13!

    „A pénz segít.”-írja.

    Valahol, a Hegedűs a háztetőn-ben, azt mondja Tevje, a falu tejesembere, hogy
    „mi zsidók azért hordunk mindenűtt fejfedőt, kalapot, mert sose tudni, melyik pillanatban kell felkerekednünk, hogy az bármikor kéznél legyen, ha menekülnünk kell…” 🙁

    A pénzzel ugyanez a helyzet. Nem pedig az – amin Kis Ferenc is az 5:53-as kommetjében elmélkedik – úgymond „a pénzzel való tudásukról”. Mert az igazság e vonatkozásban sem más, mint hogy a Biblia népe annyi írigy, és analfabéta nép között szétszóratva, annyi tiltás és fenyegető törvény súlya alatt kénytelen volt minden körülmények között azonnali fizetőképes készpénzzel rendelkezni, hogy ha mással nem is, de ezzel legalább az életét bármikor megválthassa. Ezért jellemzően nem lakhatott palotákban, nem halmozhatott luxust és csak az egyetlen mindenhatóba vetett hite, a tudása és a cihában elbújtatott értékes „biztosítéka” adta meg még az életbe vetett hitét és reményét is…

    Ám az ördögi fondorlat ellen még a pénz sem segít. Példának okáért Budai Goldberger Leó és Richter Gedeon stb. (a róluk ma is elnevezett gyáraikról híres) „gazdag” gyárosokat deportáltálták, maj gyilkolták meg koncentrációs táborokban.

    Ez is ellentmond Figyelő azon okoskodásának miszerint „Magyarországon csak a szegény zsidók” szenvedtek mártírhalált a Holokauszt során, mely spekuláció szintén csak arra való, hogy tipizáljon, és mint minden tipizálás ez is csak hamis illúziók és alőítéletek keltését célozza… Tény az, hogy voltak tárgyalások, arra nézve, hogy egyes gazdag zsidók megválthatják magukat és családjukat X számú katonai teherautó fejében, DE ezek, az így megmentettek száma a magyar holokauszt össz áldozatához képest a 0,0024 rész, azaz az egész 24 ezreléke volt…

    Ráadásul a már rámpára került szegény, „prolizsidók” legnagyobb hányadát is előbb még „törvényesen”, maga a Horthy-állam fosztotta ki szinte a mindenéből, majd pedig már a deportálás során a különböző hatósági „”magánszemélyek”” (csendőrök, rendőrök, katonák) tették magukévá a még így is testüregekbe eldugdosott értékeket, jeggyűrűket, stb. Nem maradt más a mostmár igazán szegényekből mint az esetleg még bentmaradt aranyfogak és foghidak amelyeket tonnaszám, már a kivégzett halottakból harapófogóval tördeltek ki az erre kényszerített foglyok…

    .

  • A cikkbol:

    ” Mégis József attól tart, hogy tórai dolgokkal fognak foglalkozni és ezért el fognak tévedni a hazafelé tartó úton. József természetesnek tartja, hogy fivérei a Tórához fordulnak majd utazásaik során. ”

    Nem olvastam el az osszes hozzaszolast, de annyit azert lattam, hogy Bendeguz eszrevette az egbekialto baromsagot itt. Viszont Bendeguz udvariasan nem hulyezte le a rabbit, hat tegyem meg en.

    Azt minden igazhitu tudja, hogy a Torah szerint az izraelitak 400 evig eltek Egyiptomban (bar egy masik beszolas alapjan joval kevesebbig). Tovabba, a Tora szerint a Tora Mozesnek es Aronnak lett megadva, ami mar az Egyiptombol valo kivonulas utan tortent, tehat minimum 400 evvel azutan, hogy Jozsef hulyeskedett a fivereivel.
    Hogyan tudtak volna tehat Jozsef fiverei Torat tanulni Tora hianyaban?
    Hogy lehet egy rabbi ekkora hatokor? Meg akkor is, ha orotodx korokben ugy ertelmeznek egy verset, hogy Abraham ismerte a Torat es a Talmudot is. Azonban, meg ha el is hiszem ezt a marhasagot; ki nyomtatta ki a Torat (beleertve a Talmudot is) Jozsef fivereinek, es hogyan? Es ha lett is volna egy ilyen konyvuk, hogyhogy nem szamol be errol a csodarol maga a Tora?

    Es akkor megszolal a masik „geniusz”…

    barlev
    2017 december 22
    4:16 de.

    ” MINDEN a Torah-bol ered. az osszes torveny a vilagon………”

    Igen, Hammurrabi, az osszes tobbi mezopotamiai es meg az egyiptomi torvenyek is, amik megeloztek a Torat, a Torabol erednek. Hammurabi csak eliras, az igazi neve Hammu rabbi volt, ultraortodox, haredi, pingvinkent oltozve, fekete ruhaban a tuzo nap alatt, mert az a praktikus. Ezt tanusitja is minden hatokre a vilagnak.

    ” mi zsidok adtuk a ket utobbi vilagvallas alapjait………sot isteneiket is. ”

    Eloszoris, barlev nem zsido. Masodszor, a mi (igazhituek) istenunk Allah a mekkai hold-isten volt, teljesen fuggetlen a zsidok zagyvasagaitol.

    ” Muhammad legelso hivei a medinah-i zsidok voltak. ”

    A mi tradicionk szerint Mohamed elso kovetoje Chadizsa, Mohamed felesege volt. A kovetkezo Mohamed 10 eves unokatestvere Ali ibn Abi Talib volt. Aztan jott Abu Bakr… es a tobbi.
    A Medina kornyeken elo zsido torzsek csupan szovetsegre leptek Mohameddel (szinlelt szovetseg), hogy Mohamed bekenhagyja oket. Ahhoz, hogy valaki azt allitsa azok a zsidok Mohamed hivei lettek volna annak a valakinek ritka nagy hulyenek, vagy hazugnak kell legyen.
    Es akkor van vegso konzekvencia is:

    „konkluzio,- azsidok nelkul nincsen semmi sehol”

    Nahat! Ezek szerint zsidok nelkul kihalt volna az emberiseg, az osszes allat es noveny, a Naprendszer megszunik az egesz vilaggal egyutt…

    Ezert mondom, hogy ez az alak a zsidok lejaratasan dolgozik. Ennyire hulye zsido nincs. Meg a cikkiro rabbin is tultesz.

  • Izraeli
    2017 december 22
    9:15 de.

    Szerintem is igazad van. Csak talan azt felejtetted ki, hogy a zsidok a tulelesuket epp az uldoztetesnek koszonhetik. Ha agyoncsokolgattak volna oket, ha nem eroszakoskodnak veluk meg tobb is eltunt volna a tortenelem sullyesztojeben, mint amennyi igy eltunt.

    Az meg hogy az ENSZ Altalanos Tanacsa mit hatarozgat senkit sem erdekel. Magat az ENSZ-t sem. Olvasd el az ENSZ alapszabalyait, hogy tudd mire jo az Altalanos Tanacs hatarozata. Gyakorlatilag csak penzszorasra.

  • Szikszai
    Ha ismered az iszlam tortenelmet,mi a velemenyed
    Hudejbarol,amikor a muszlimok szinleg fegyverszunetet
    kotottek a zsido torzsekkel,es amikor megerosodtek-
    haborut inditottak ellenuk?
    Azert kerdezlek,mert ez a kerdes napjainkban is-
    aktualis.
    Maig folyik a vita- a ketallami megoldasrol,vagy
    az egyuttelesrol a ” palesztinokkal”.
    Ugy nez ki, hogy a kovetkezo evtizedekben-nem latszik megoldas.
    Amit maig nehez megertenem,hogy az ENSZ sohivatal-
    miert „nem tud” a 870.000- iszlam orszagokbol-minden nelkul-
    kiuzott zsidorol,akiket Izrael-minden nehezseg dacara-
    a „hazateresi torveny” ertelmeben befogadott es polgaraiva
    tett.
    Ugy latszik,hogy Izrael lete-az egyetlen,ami kepes
    egyesiteni az arab orszagokat,bar az „arab tavasz”
    ota,miota sikeresen harcolnak-egymas ellen-es
    a „nemzetek” torzsekre bomlanak naluk,kezdik
    eszrevenni hogy az izraeli-palesztin viszaly nem
    a Kozel-Kelet legnagyobb problemaja.
    A tulelesrol szolva- a zsido profetak kozul-
    akiknek letezeserol tortenelmi adatok vannak-
    neha ugy tunik,mintha a 21-ik szazad embereihez
    irtak volna. Pl. Amosz,a pasztor, aki Damaszkusz
    elesterol beszel.
    Aki mindegyikuknel kozelebbi talan-Ezekiel {i.e 623-571}
    aki Nabukodonozor gyozelme utan-Babylonba lett szamuzve.
    Mindennek ellenere-nem vesztette el a remenyt.
    Kulonosen szep-jovendolese a szaraz csontokrol,melyeket
    a Teremto kihoz sirjaikbol,eletet lehel belejuk-
    es visszaviszi Izrael foldjere.
    Aki latta a halaltaborok menekultjeit,tudja,
    hogy mirol beszelt a profeta.
    Ezekiel 37.12
    „Annak okaert profetalj,es mondjad nekik.Igy szol
    az Ur I-n. Ime megnyitom a ti sirjaitokat,es kihozlak
    titeket sirjaitokbol,en nepem!
    S beviszlek titeket Izrael foldjere.”

    37.22 „Es egy neppe teszem oket azon a foldon,
    Izraelnek hegyein es egyetlen egy kiraly
    lesz mindnyajok kiralya,es nem lesznek tobbe
    ket neppe es ezutan nem oszolnak tobbe
    ket kiralysagra.”

    Lehet ennel „idot allottabbat” irni a Holocaustrol-
    es Izrael ujjaszuleteserol?

    http://biblia.hit.hu/bible/karoli/eze/37

  • SZIKSZAI soraira;
    Mindenek elott tisztaznom kell, kerdezve azt,hogy maga az Isalam kovetoje?
    Vagy tudatossagat adja annak adatairol?
    Ketsegtelenul nem tevedett semmi adatokban, barmi is lett volna ertesitesenek celja.

    A Torah adataira vonatkozoan meg kell jegyeznem, inkabb figyelembe hozni, hogy Mozes nem szopta ki mind az elotte levo idok esemenyeit sem adatait az ujabbol, hanem minden alapvetok leteztek ideje elott is irott adatokban mas tarsadalmak u.n. „epic’-ek formajaban. Sot meg a legelso emberi tarsdalmak irott adataikban is.
    S talalhat megjegyzeseket, mint pl.’..nem volt az irva x,y,z soraiban?’. Neha bizonyos kiralyok tortenelmeiben, stb.stb.
    Ugyszinten, apossa Jetro is az adatai alpjan a Termeto Isten fo-papja volt. Jetro Beduin volt. S a letezo adatok alpjan a Sinai sivatagban ismerten letezett az u.n. Sinai vihar Istene. S a Torah szovegeben a villamlasok es menydorgesek allandok voltak. S Egyptombol a Voros tengeren at nappal ‘fust-oszlop’, egszaka meg a ‘lamg-oszlop’vezette a nepet.
    Mai tudosok mind azt az Agen-szigetek vulkanik mukoseresiknek velik, ami lathato lett volna a Sinai videken. Na de Jeriko falai is ledoltek a foldrenges altal, de az is a jelzett es igert oraban .

    Ami a Qurant illeti, a hit ,az az egy Isten hives az Arab fel-szigeten, az Allah-lenayainak az imadasa elozte meg.
    S leg-lehetobb esetkent, mint Abramnak(Abraham)is elege-lett a tobb istenek imadasaban, s az igazi Teremto Isten kereresese vitte zarandoklasra. Gyalogolt teljes haza-nepevel, szolgaival,allataival, amig megelegedo valaszt talalt. Csupan aztan telepdett le Mamreban,ahol Salem varos-allam kiralyaban,
    Melchizedek hiteben talalta valaszat.

    Az irott adatok alapjan parbeszedbe kerult Teremtojevel, ill. annak angyalaival. Nem velve hogy fizikai-testbelien, hanem mint szellemi megelegedeset talalva azzal. Az lett teljes es megdonthetetlen hite.
    Hasonloan velnem Mohamed parbeszlgeteset is a Termeto Gabriel nevo angyalaval.
    Az emberi inteligencia ami vezette a kerdesre. Semmi mas eloleny ezen a Foldon nem kepes arra kerdesre, hogy erdetet keresse.
    Az a nagy szakadek az emberi leny es minden mas elo-lenyek kozott. Az athidalhatatlan szakadeka az evolucioi elvnek.

    Na nem valtoztatni akarnam a Scripture szoveget, csupan ertelmes felfogasat Abram megelegedetsegenek. O boldog lett azzal, s azon hitet adta tovabbra, ami maig is sikeresen folytatodik.
    Az emberi lenynek szellemi, ill.elmei es erkolcsi szuksege van a szellemi hitre. Annelkul az emberi lenmy szellemileg ures.
    Azert mind az „izmusok” nem kepesek helyetesiteni azt a szellemi szuksegletet az emberi lenyeknek.
    Az emberi toretelem irott adati a bizonyitek.

  • IZRAELI;
    A mai hirekben volt jelezve az ENSz altal, hogy az evi koltesvteseit csokkentik 1/4 billio dollaral.

    Tehat a Trump politikaja mukoduk, s tartja igeretet.

    De Blazio talan ygu is „Isten veled”-et csokolhat a q6 millios ki-nem fizetett parkolasi bunteteseknek az ENSz burokratai latal. Azok abban is a Politikai sertehetelensegre hivatkoztak mindeg.

    Hasonloan Gwtemala us koveti a US-t kovetseget Ferusalembe vinni.

  • SZIKSZAI Izrealihez cimzett doraira;

    Meglatasaban lehet alapveto biologiai teny.
    Mint a fuvet ha nem nyirja legalabb par-hetekent, a dudva gyorsabban no es mind mint a szmetdomb fog kinezni.

    Jacob utodai sikereskedtek,ill. szaporodtak meg a szolgasagaik alatt is, amig mind a Canaaitak,Hitittak,Amoratok, Perezitak,Hivitak es Jebusitak megsemmisultek, DE tarsdalmaik erkolcsi zulloteseg miatt, amiben vallasaik nagy szerepet jatszott. Mint az egyik legsikeresebb es hatalmasabb Romai Birodalom eseten is.

  • „tisztelthölgyeimésuraim”
    2017 december 23
    6:27 du.
    Nekem szamos zsido baratom, ismerosom van es volt akik elmondtak, milyen uton menekultek meg . Nem az ujjambol szoptam az ‘allitasaomat.
    A felsorot gyaros zsidok is nagy resze megmenekult.
    Sot, kozelebbrol is tudom, hogy a „menetlevellel” amit svedpapirnak hivtak csak meg kellett fizetni, KI irta azokat, sajnos a nevet elfelejtettem.

  • Izraeli
    2017 december 25
    3:31 du.

    ” … mi a velemenyed Hudejbarol,amikor a muszlimok szinleg fegyverszunetet kotottek a zsido torzsekkel … ”

    Mohamed surun csinalt ilyeneket. Nem vitte tulzasba az Allahban valo bizalmat, ami azt tanitja nekunk, hogy Allah is csak akkor segit, ha mi eloszor megtevesztjuk, vagy lefizetjuk az ellensegeinket.

    „” Maig folyik a vita- a ketallami megoldasrol, vagy az egyuttelesrol a ” palesztinokkal”. „”

    En is a ketallami megoldas hive vagyok. Sot, a 23 allami megoldas hive: A zsidok vegre megkapjak az egesz osi foldjuket, az ott illegalisan letelepedett muzulman arabok pedig valasztanak egyet a mar meglevo 22 arab orszagbol.

    ” Ugy nez ki, hogy a kovetkezo evtizedekben-nem latszik megoldas. ”

    A Trump adminisztracio ugy nez ki dobta Ali Babat. Nem lepne meg, ha egy even belul kirugnak ot es az osszes terrorista baratjat onnan es keresnenek egy helyi vezetot. Bar ez sem fog semmi jora vezetni. Csak a ket nep teljes, es szivbemarkolo elvalasa segithet a beke megteremteseben.

    Az ENSZ az arab allamfok gumiszobaja volt 1948 ota. Itt ki tudtak magukat duhongeni kedvukre, ugy-ahogy megnyugodtak azutan hogy elsirtak a banatukat a nagyvilagnak minden szegyen nelkul, miszerint: „Nezzetek ide vilag, mi vagyunk azok az elmaradott, tehetsegtelen hulyek, akik amig azt hisszuk hogy mi vagyunk a felsobbrenduek, nem tudunk elbanni az altalunk alsobbrendunek velt paranyi zsido neppel. Segitsetek hat nekunk legalabb abban, hogy elmarasztaljatok a zsidokat azert, mert van pofajuk megvedeni magukat!”
    Es a vilag segit, mert olyankor folyik az olaj-penz, pedig azok a hatarozatok abszolut semmit nem ernek, senkire nezve nem kotelezo jelleguek.

    Az en igazhitu velemenyem szeerint a zsidokat beket kene nekunk hagynunk, es inkabb a Keresztesek ellen harcolni. Az arab (szunni) vilagot egyesitheti eppen Iran is, ami miatt most mar jo nehany eve megy az egyuttmukodes az asztal alatt egyes arab orszagok es Izrael kozott.
    De nem szabad emiatt abrandokat kergetniuk a zsidoknak; nem minden igazhitu gondolkodik ugy, ahogy en. Amint levertuk a siita arulokat osszefogunk az egesz vilag ellen. Europat es Eszak-Amerikat 20 ev mulva elfoglaltnak nyilvanithatjuk, bar vannak orszagok, amiken mar ma atszaldtunk.
    Amint a kezunkben lesz a francia es az angol nuklearis arzenal… gondolom nem kell reszleteznem.

  • Bendeguz79
    2017 december 25
    9:13 du.

    Gebedjek meg ha ertek mindent amit irsz. De amit ertek arra probalok valaszolni:

    „Mindenek elott tisztaznom kell, kerdezve azt,hogy maga az Isalam kovetoje?”

    Mint irtam vala, en igazhitu vagyok. Ertsd ahogy akarod.

    ” A Torah adataira vonatkozoan meg kell jegyeznem, inkabb figyelembe hozni, hogy Mozes nem szopta ki mind az elotte levo idok esemenyeit sem adatait az ujabbol…
    Ugyszinten, apossa Jetro is az adatai alpjan a Termeto Isten fo-papja volt. ”

    Igen, a Torah adatai annyira pontosak, hogy a 2. Moses 2.18-ban Rehuelnek hivjak Jetrot.
    ( Mikor atyjokhoz Réhuelhez menének, monda ez: Mi az oka, hogy ma ilyen hamar megjöttetek? )
    De van egy harmadik neve is a Torah-ban. Tudod mi az?

    ” Hasonloan velnem Mohamed parbeszlgeteset is a Termeto Gabriel nevo angyalaval. ”

    Nagyjabol egyetertunk.
    Tudod mi az a sleep paralysis? Ez egy erdekes betegseg, amikor az elalvas es/vagy a felebredes folyamata felborul, azaz a kulonbozo felebredesi fazisok/allapotok nem megfelelo idoben tortennek. Gondolom azt is tudod, hogy az egeszseges ember mely alvas kozben „lebenul” (paralizis), azaz a szivizmok, a tudot mozgato izmok kivetelevel, es a vastagbel „pumpalo” mozgasan kivul minden mas izom lebenul az alvas idejere. Igy fordulhat elo beteg embereknel, hogy az „alvasi paralizisuk” meg tart, de mar felebredtek, es azt hiszik, hogy amit elozoleg lattak almukban (egy masik fazisa a felebredesi folyamatnak) az igaz. Es ha Incubus-szal, vagy Succubus-szal almodtak, akkor azt hiszik meg lettek eroszakolva. Ha az Istennel almodtak, akkor azt hiszik ok lettek valasztva valamire, es ez a meggyozodesuk akkor is megmarad ha masok szolnak nekik, hogy hulyesegeket magyaraznak es sajat maguknak ellentmondanak.
    De amugy konnyen lehet, hogy igazad van.

    ” Az emberi lenynek szellemi, ill.elmei es erkolcsi szuksege van a szellemi hitre. Annelkul az emberi lenmy szellemileg ures. ”

    Csak nem azt akarod mondani ezzel a Talalom nevu Margitnak, hogy a komcsik sivarositottak el a lelkeket Magyarorszagon? Vigyazz, meg a vegen radkuldik a cyber-police-t!

  • SZIKSZAI Bendeguzhoz cimzatt soraira;

    Maga irta mind azt, csupan tisztazni akartam, de maga miert nem hajlando azt tisztazni.
    Vegyem ugy ahogy akarom.
    De maga aztan irta ,hogy „..igaz hitu vagyok..”
    Hat az mi lehetne ?
    Mindenki annak vali a sajat meglatasat, meg TALALOM,Gollner, Aczel, stb.stb. is.
    Jo van, veszem azt ugy amint maga ohajtja.
    En ugy velem hogy maga csak huzza labamat.
    Egyszerubben adva, csak BS-el!!!

    Igen Moses apossa Jetro, de Reuel neven is ismerve.

    A maga sleep-paralysis az teljesen mas eset.
    Az alvas eseten a test, az agy, sot meg a sziv-izmok is nagy reszben pihennek, lelasulasauk alapjan.

    Az almoadas, az az a REM sleep, amikor az agy kezdi teljes mukodeset. Az alvas utolso par percei az ebredes elott. Az agy teljes piheneseben nincsen almodas.

    A REM alvasban az agy nemi reszlteket idez fel az emlekezesbol.
    De barmi kerdest a teljes kepesseggel mukodo agy elemez.
    S csupoan az emberi agy kepes logikus kovetkeztetesre, tervezesre, osseallitani dolgokat amivel teljesen ismeretlen.

    „A komcsik sivarositottak el…” Reszben valo, mert a vallaselleni hadjartaik celja volt a kezdettol a vallasok megszuntetese. A hivatasos es torvenyes atheizmus.
    Nem nem felek. Minden e-mail raktarozva biztonsagi celokbol.

  • Bendeguz,

    A sleep paralysis-el csak vicceltem. Az ilyen „profetaknak” lehetett eppen mas betegseguk is.

    Mohamedrol fel van jegyezve, hogy idonkent eldobta magat, ami utan mindig kiderult, hogy talalkaja volt Gabriellel. Hogy ez mi volt senki sem tudja a megadott szimptomakbol.

    Orulok viszont, hogy megertetted mi az igazhit. 🙂

  • A hanukai fideszes-chábádos rabbi írása után, egy rivális ultra-orthodox reakciós szekta képviselőjének írása. Persze a reakciós, retrográd, farizeus lelkületű ( zsidó és nem-zsidó egyaránt ) olvasótábornak ez köll.

  • „Sok vallásnak külön érdeke volt, hogy a tömegek tájékozatlanok maradjanak, és ne kérdőjelezzék meg a hitüket.”

    Nocsak: a háredimnek – azaz az ultraorthodoxiának – nem ez az érdeke…?

  • Bendeguz írta:
    „Nem nem felek. Minden e-mail raktarozva biztonsagi celokbol.”
    __________________

    Azt úgy is kell, hátha jön a GESTAPO…
    vagy az AVH…
    esetleg a TEK…

    Sohasem lehet tudni… 😀 😀 😀

  • Amúgy biztosan a halachikusan nem-zsidónak számító ( de az antiszemitáknak igen ) zsidó származásúak kirekesztése is a zsidó túlélést szolgálja. Farizeus képmutatók, persze ez más vallásokra is igaz.

  • Nyuszika,
    Minden ember akar-tartozni valahova.
    Elso sorban-csaladjahoz.
    Masod sorban- nepehez,vagy vallasahoz.
    Esetleg-mindkettohoz.
    A zsido nep- sokkal tobb szinu annal –
    minden vita ellenere,hogy aki valoban tartozni
    akar-ne talalja meg a hozza vezeto utat.

  • Nyuszika
    2017 december 27
    2:58 de.

    ” A hanukai fideszes-chábádos rabbi írása után, egy rivális ultra-orthodox reakciós szekta képviselőjének írása. ”

    Te lekaderezted ezt a buggyant agyu rabbit? Csak nem szatmar-barom?

    ” “Sok vallásnak külön érdeke volt, hogy a tömegek tájékozatlanok maradjanak, és ne kérdőjelezzék meg a hitüket.” ”

    ” Nocsak: a háredimnek – azaz az ultraorthodoxiának – nem ez az érdeke…? ”

    Nem az. Sok mindent ra lehet fogni az ultrakra, vagy csak siman az ortodoxokra, de azt nem, hogy titkolnak a vallasuk problemait. Nem hogy titkoljak, tanitjak azokat.
    A Talmud egyik lenyege az, hogy megprobalja az ellentmondasokat feloldani, a hibakat elsimitani. Es ok egesz nap Talmudot tanulnak, es olvassak a kulonbozo apologetikakat.
    Hogy mennyire jok ezek, az mas kerdes.

    ” Amúgy biztosan a halachikusan nem-zsidónak számító ( de az antiszemitáknak igen ) zsidó származásúak kirekesztése is a zsidó túlélést szolgálja. ”

    Nezd, a Romai Jog fejlettebb es ertelmesebb volt, mint a mozesi. Amikor Romahoz csatlakoztak rajottek, egyreszt kenyszerusegbol is, hogy jobb az anyatol valo szarmazassal menni, mint az apatol valotol.
    Es ha egyszer azok a bolcs rabbik ugy dontottek, akkor ma mar nem lehet maskepp donteni, mert mindig azok az „okosabbak”, akik kozelebb voltak a Mozes degeneraciojahoz…
    Meg kell erteni az o hulyeseguket is. Ha faj a kikozosites, terj be a vallasba. Nem nagy ugy.

  • FIGYELO soraira amit Tiszteltholgyeimesuraim-hoz irt.

    Az az illeto Baro Raul Wallenberg volt. Sved diplomata Budapesten.

    De semmi ismeret nem letezik hogy penzert tette volna mind azt.

    A csendorsegi benfentesekkel kozrejatszva sikereskedett abban.
    Kapta nev-sort tolluk es mire a palyaudavarra erkeztett a szerelveny a vizumok keszen voltak.
    Ezreket es ezreket mentett meg amodon.
    Sajnos a csendorok a sajat maguk vedelmere,Angol-Fontot es US Dollart tettek a zsebebe mielott kiengedtek a palyaudvar platformjara, hogy ha az SS kerdore vette volna nem hittek volna el hogy ok adtak a nevsort es segitettek.
    Bizonyara az okozta Wallenberg veget.
    Mert nem az SS, hanem az elvtarsak fogtal el motoztak meg.
    S nem hittek el a valosagot.
    Azlatal, az elvtarsak agyaban Wallenburg automatikusan Angol-Amerikai ugynok lett. Verzer-ornagy Brezsnyev volt a GPU alakulat parancsnoka akkor ottan.
    Nem tudni mit tortent. Allitolag szoviet bortonben halt el, vagy kivegeztek.

  • SWZIKSZAI Nyuszikahoz cimzett soraira;

    A „Chabad.org” nem propaganda, sem butito celu web-lap.
    Tisztan es boldogan nyujt barmi kerdesere felvilagosito adatokat.
    Lenyegeben a Meshianik igeret hivoi.

    Na de az mindenki egyeni emberi joga hinni amiben ohajt, s amiben megelegedeset talalja.
    S nem ragalmazzak magat sem senki mast.
    Nem szukseges megeggyezni senki hitevel, csak legalabb ismerje el azon jogaikat, mint azok elismerik amaga jogat, de ragalmazon senkit, minmt azok nem ragalmazzak magat.
    Ugyan azon jog adja maganak Muzulman vagy atheista vagy barmi is lenni. Tehat legalabb ne hasznalja ki azt a jogot masokat gyalazni.

    A Hashidic szektat a Szatmari rabbi, Titelbaum elesztette ujja a XIX szazadban.
    De a bibliai „Jezus” is a Hashidic szekta rabbija volt.
    A szekta kihalt/megsemmisult meg az elso szazad vege elott.
    A mai Chabadic hit hasonlo, sot meg a Mandanitak is nemi akkori menekulteibol szaramaznak.

    Gyakorolja a sajat hitet bekeben, s hagyjon masokat is amodon.
    Inkabb tanuljon tolluk, ne ragalmazzon senkit semmivel !

  • ALMASI ALMA Bendguzhoz cimzett soraira;

    Merget vehet ra hogy ottan is a magyar biztonsagi szervek hasonloan, mint az itteni „Patriot Act” es a „NDAA” alapjan mukodnek.
    Itten a telphone vallalatok raktarozzak a recordaikat.
    Azota az valami-modon modositva lett, de a biztonsagi eljaras az ma szukseges. Tobb esetekben segitett terror tamadasok ellen.
    Oroszban Putin tette nyilvanossa a kezdetben.
    De biztos lehet hogy az megy mindenutt.
    Mit gondol hogyan talatak Hilary elvtarsnoje 30 ezer+ titkos e-maijeit? S miert volt Trump Tower lehalgatva ?

    Az a mai vilag, sajnos. De az nem a diktatura hatalom celjabol tortenik, csupan a terror bombazasokat megelozni.
    Szeptember 11,2001 okozta azt.
    S az tortenik ma minden vilagreszen.

  • SZIKSZAI Nyuszikahoz cimzett soraira;

    Elsoben, nem hiszem hogy maga Muslim !

    De elvezi a „zsidozast”, s azon celbol allitja Musulmansagat.

    Izrael nem „csatlakzott” a romai birodalomhoz !
    A romai legiok meghoditottak az egesz akkor ismert vilagot.

    A romai uralom alatt,ill. a romai legiok idejen levo megszallas alatt nagy meretu volt a nemi-eroszak a legionistak altal.
    A szuletet gyermeket nem lehetet volna romaiaknak velni.
    Elfogadtak a szulo es nevelo anyjuk alapjan.
    De a Torah tisztan jelezte hogy a a ver-typus a ferfi altal tovabbitva. Mai torveny altali „paternity” azt bizonyitja.
    De a kerdese lehetne hogy Mozes hogyan tudta azt ?

    A maga velemenye a ‘vallasok celjain.’
    Hat azt a bolond sem mondana hogy a zsidok nem a tanulas terjesztoi, sot koveteli mind a leheto tudasokokat elsajatitani mindenki altal.

    A romai torveny eszkoze a kegyetlenseg volt, s csupan a birodalmi hatalom fentartasanak celjabol.
    Rabszolgasagon letezett minden gazdasagi lehetosege, sot meg a birodalom hoditasai is a kenyszeren alapult. Az egyen, az emberi elet nulla volt nekik, jelentektelen, s jogok csupan az uralkodoik hatalom magasabbraguinak letezett.
    A telejes ellentete a Torah erkolcsi ertelmenek !

  • Bendeguz,

    Nekem nem azert szatmar-barmok a szatmar-barmok, mert ultrak. Nem a vallassukkal van a baj, hanem a politikai beallitottsagukkal.

    Tudod, amikor egy zsido elmegy seggrepacsit jatszani olyanokkal, akik atombombat igyekeznek dobni 7 millio zsidora, de legszivesebben kiirtanak az osszes zsidot a vilagon, olyankor mar nehez megfelelo szavakat talalni.
    A barom meg egesz hizelgo szerintem. Verfertozesben szuletett retardalt idiota jobb lenne?

  • Bendeguz,

    Az meg rendben lenne, hogy irni nem tudsz magyarul, de ha olvasni sem, akkor mi a francnak veszel reszt egy magyar blogon?
    Ha te azt hiszed, hogy en zsidozok, akkor szemlatomast nem tudsz magyarul.

    „” Izrael nem “csatlakzott” a romai birodalomhoz! A romai legiok meghoditottak az egesz akkor ismert vilagot. „”

    Tenyleg? Olvastal valamit a zsido tortenelemrol is? Nekem ugy remlik mintha az egyik zsido kiralyfi hivta volna be a romai legiokat, hogy fiveret le tudja gyozni a polgarhaboruban. A romai segitseg fejeben onkent beleptette Judeat a Romai Birodalomba.
    Lehet persze vitatkozni, hogy mennyire volt ez jogszeru egy olyan vilagban, ahol az erosebb kutya dugi-bugizik, de en ezen nem fogok most kerodzeni.

    ” A romai uralom alatt,ill. a romai legiok idejen levo megszallas alatt nagy meretu volt a nemi-eroszak a legionistak altal. ”

    Ez marhasag. Bar hallottam errol az elmeletrol en is – vagy 30 eve eloszor. Ha a nemi eroszakbol szarmazo gyerekek statusza miatt aggodtak, miert nem ugy hataroztak – ami sokkal celszerubb – hogy mindegy melyik szulo zsido, a gyerek zsido?
    Ha rajossz a miertre megerted azt is hogy tobbek kozott miert vettek at a romai jog idevago reszet.

    ” A romai torveny eszkoze a kegyetlenseg volt, s csupan a birodalmi hatalom fentartasanak celjabol. ”

    Ojve! Ekkora marhasagot honnan szedsz? Ekkora marhasagot meg a „dialektikus materializmus” agymosott hivei sem tanitottak.
    Olvastal barmit is a Romai jogrol?

    ” Rabszolgasagon letezett minden gazdasagi lehetosege, sot meg a birodalom hoditasai is a kenyszeren alapult. ”

    Ha 20% korul volt a rabszolgak szama a total lakossaghoz kepest ugy tartottak, hogy az tulontul sok. 10-15% kozott mozgott a szamuk, jobbara csak a legrosszabb munkakra, banyak, mezogazdasagi munka, galyarabsag …. stb. hasznaltak oket. A tobbi fizetesert dolgozott, mert ott sem lehetett elvarni a rabszolgaktol, hogy sztahanovistak legyenek.

    ” Az egyen, az emberi elet nulla volt nekik, jelentektelen, ”

    Nem artott volna ha beleolvastal volna a Romai jogba, mielott nekiallsz hulyesegeket osszehordani rola. Meg a rabszolgaikat sem olhettek meg minden ok nelkul.

    ” A telejes ellentete a Torah erkolcsi ertelmenek ! ”

    Egyaltalan nem. Bizonyos esetekben meg sokkal jobb is, mint amit te erkolcsi torvenynek nevezel.

    Usd be a kugliba hogy „roman law” es olvasgass.

  • Bendeguz,

    Kimaradt valami, ami miatt nem ertened mit akarok mondani. (Bar szerintem igy sem fogod erteni.)

    ” Ha a nemi eroszakbol szarmazo gyerekek statusza miatt aggodtak, miert nem ugy hataroztak – ami sokkal celszerubb – hogy mindegy melyik szulo zsido, a gyerek zsido? ”

    Miert kellett elvenni a ferfitol a szarmazas-statuszt, es miert kellett azt a nonek adni? Mert itt nem csak siman a nonek adtak a statuszt, hanem kozben el is vettek azt a ferfitol.

    „Ha rajossz a miertre megerted azt is hogy tobbek kozott miert vettek at a romai jog idevago reszet.”

    ————–

    Remelem megerted es rajossz az igazi miertre.

  • A mai vilagban logikus, hogy a nonek jaar a gyerek szarmazasi fogalma. T.i. apa barki lehet, nem lehet tudni. Viszont a no tudja egyedul kitol szarmazik a gyerek es neki jar annak a megallapitasa.

  • Figyelő
    2017 december 28
    8:32 du.

    Igen… Az anya bekuldi a fiat a spajzba, hogy hozzon neki ket tojast. A gyerek bemegy, es onnan kialt:
    – Anya csak egy van! –

    De nem ezert kaptak a Romaban elok az anyjuktol a statuszukat.

    A romai demokracia idejen 4 kulonbozo „kaszt” letezett. Azutan, hogy kialakult a csaszarsag es feleslegesse valt az a „kaszt rendszer”, meg mindig elkepzelheted micsoda „keveredes” lett volna, ha a gazdag (es szabad) romai ferfiak rabszolganoknek gyartott gyerekei mind megkaptak volna az apa statuszat, a romai allampolgarsagot.
    Elotte pedig, amig a kaszt rendszer tartott meg fontosabb volt ez nekik.

  • Kedves Szikszai, koszonom, erre nem gondopltam.

  • Figyelo,

    Sebaj, a Bendeguz se. Pedig o nagyon vagja.

  • Figyelő
    2017 december 28
    8:32 du.

    „A mai vilagban logikus, hogy a nonek jaar a gyerek szarmazasi fogalma.”

    Mi van ?

  • Besancon
    2017 december 30
    6:49 de.
    Ez van, csak a no tudhatja igazan, kitol van a gyerek.

  • Figyelő
    2017 december 30
    2:30 du.

    ” Ez van, csak a no tudhatja igazan, kitol van a gyerek. ”

    Mar amelyik. Ismerek olyan holgyeket, akik azt se tudjak reggel felebredve hogy hanyan es kis inteztek el az ejjel folyaman.

    Ismered ugye a mondast, hogy „Regebben a lanyok kepesek voltak ugy fozni, mint az anyjuk. Ma kepesek anyit inni, mint az apjuk.” Es akkor meg a kabitoszerekrol nem is beszeltem.

    De ezen tul is van bibi azzal amit irsz. Manapsag – hala Allahnak – egyre inkabb terjed az igazhit Europaban es Eszak-Amerikaban, amivel parhuzamosan egyre terjed a csoportos nemi eroszak is (mert nekunk jogunk van arra). Ebben az esetben hogyan tudja a no (ha eletben marad) hogy melyik igazhitutol van a gyereke?

  • ˙

    Szikszai 2017.12.27. 1:13 (kissé megkésve)

    Írja, hogy „Mohamedről fel van jegyezve, hogy időnként eldobta magát, ami után mindig kiderült, hogy találkája volt Gabriellel… Hogy ez mi volt, a megadott szimptomákból senki sem tudja.”

    Érdekes, hogy a saját „bevallása” szerint ugyanez történt Pállal is, azzal akülönbséggel, hogy neki a már évtizedekkel korábban kereszten kivégzett Jézussal „volt találkája” a damaszkuszi úton.

    Az utóbbi esetből felismert szimptómák alapján, orvosok elég egybehangzóan epilepsziára utalnak…

    .

  • Voronyezs,

    En is arra tippeltem eloszor, hogy egy ritka formaja az epilepszianak. Van itt a kornyekemben egy magyar szarmazasu no, az o epilepsziaja olyan, hogy a roham soran nem esik el, ha eppen az utcan setal, megy tovabb, csak eppen nem tudja mit csinal. Akar ele is lephet egy autonak.

    Pal irasainak sok erdekessege van. Pl. sehol nem emlitette Keresztelo Janost, nem hallott Herodesrol, nem emliti meg Jezus egyetlen csodajat sem, ugy latszik nem tudott Betlehemrol sem, nem tudott arrol miket mondott Jezus, nem ismerte se Jozsefet sem Mariat, nem emliti Pilatust, nem tud Jezus szenvedeseirol. Ugyanakkor sosem latta Jezust szemelyesen, amig Jezus elt.

    De hat Palnak jo oka volt mellozni a 4 evangeliumot, mert egyszercsak ugy dontott, hogy hidegen hagyja mit mond Jezus a Mate 10.5-6-ban:
    “Ezt a tizenkettõt küldé ki Jézus, és megparancsolá nékik, mondván: Pogányok útjára ne menjetek, és Samaritánusok városába ne menjetek be; Hanem menjetek inkább Izráel házának eltévelyedett juhaihoz.”
    Tehat Jezus nem az emberisegnek “predikalt”, hanem kizarolag a zsidoknak. Palnak – aki egy uj vallasban uzletet szagolt – ez nem tetszett. De hat a zsidok nem ultek fel az attrakcionak, oket nem lehetett sem az evangeliumok hianyaban, sem veluk beteriteni Pal uj vallasaba. Nyilvanvalo, hogy mas nepekbol kellett keresni pancsereket, akiknek halvany gozuk nem volt miben hisznek a zsidok, mi van a zsido Bibliaban …stb. Jellemzo, hogy eleinte a szellemileg nem tul magasra nottek, es gyerekek kozott kerestek hiveket. (Megjegyzendo, hogy Mohamed elso hivei – feleseget kiveve – is Mekka szegenyeibol kerultek ki, akik szellemileg es penzugyileg is szegenyek voltak.)

    Ettol fuggetlen lehet, hogy valoban volt temporal lobe epilepsy-je is Palnak, de vannak rossz nyelvek akik szerint csak megjatszotta magat idonkent, hogy elmondhassa mit uzent
    Jezus ez alkalommal az emberisegnek.

  • Voronyezs,

    Egy kis javitas: Pal irasai nagyon valoszinuen korrabban keltek Mate irasainal. Ezert nem biztos, hogy kihagyta Matet, lehet, hogy sosem hallott rola.

  • Szikszai 1:24-28 !

    „Pált hidegen hagyta, mit mond Jézus”

    A Mt.10/5-6-on túl, vagy inkább már azt megelőzően a Mt-5/17-19-ben Jézus – mai magyarra lefordítva – kijelenti, hogy neki egyáltalán nem áll szándékában a Tórától eltérni, tehát . n e m . a k a r . semmiféle . ú j . v a l l á s t . alapítani. Ezen túl még meg is fenyegeti azokat, akik mégis ezt tennék, hogy –
    nem lészen helyük a mennyek országában – kárhozat lesz az osztályrészük.

    „Pálnak jó oka volt mellőzni a 4 evangéliumot… aki egy új vallásban üzletet szagolt…”

    Más, a témát töviről hegyire ismerő orientalista teoretikusok pedig Pál damaszkuszi fordulatában egészen mást látnak, mint csupán egy „üzletet”… Különös tekintettel a Holttengeri tekercsekre, valamint a még újabb Qumráni ásatásokra ők a magát is inkább római állampolgárnak, mint zsidónak valló, erre többször, épp a az őt támadó zsidókkal szemben a rómaiaknál hivatkozó Pálban egy megbízott római provokátort, ill. római „kémet” látnak.
    – Tény, ami tény 2000 év távlatában is, jól csinálta, amit tett, ami profi munkának tűnik még ma is…
    Föltehető a kérdés, indokolta e valami ezt a tevékenységét?
    Szüksége volt e erre Rómának? Amire a válasz igen. A birodalmi szemlélet és a gazdasági érdek feltétlenül indokolta Róma érdekét..

    .

    .

    Ui: volt e még egy, Izraelhez hasonló, más ilyen öntudatos, ősi kultúráját védő, szuverén nép, illetve tartomány, amely nemcsak földrajzi státusában, de szellemileg sem hagyta magát leigázni a birodalomtól ? Nem volt.
    Azonban egy kivételről mégiscsak beszélhetünk.
    Az I.zsidó háborúval nagyjából egy időben Britanniában kitört Boudica féle lázadásról azzal a különbséggel, hogy ők, vagyis az icenusok egy másfajta, Izraeltől fejletlenebb, törzsi típusú társadalmi formációt tudhattak a magukénak. De még őket is zavarta, még ők sem tudták elviselni azt a gátlástalan hódító politikát, azt a despotizmust amit Rómától „közvetlenül a bőrükön” kellett elszenvedniük és ők is föllázadtak Róma ellen.

    .

  • kiegészítés a 4:44-hez

    Az Újszövetség ill. az evangéliumok sorrendjét szerintem nem a megírásuk időrendje, mint inkább a niceai ideológia érdeke szabta meg.

    .

  • Voronyezs,

    Az konnyen lehet, hogy a korabeli, Judeaban elo zsidok kemet, es/vagy provokatort lattak Palban, de ettol meg nem biztos, hogy az is volt.

    Mint romai, valoszinunek tunik, hogy Pal nem kedvelte a mozesi torvenyeket, amelyek kozul tobb is 180 fokkal allt szembe a romai torvenyekkel. (PL. a homosexualisok kivegezese, amit egy romai polgar barbar otletnek tekinthetett.)
    Tovabba, elofordulhat, hogy Pal is ugy volt a „judaizmusaval” ahogy ma sok reform-zsido van vele; teljesen nem tud, vagy nem akar megszabadulni tole, ezert szemezget belole. Ez akkor is lehetseges, ha igaz azon allitasa, hogy o Gamalielnel tanult.
    No es lehet a keresztenyseget egy okori reform mozgalomhoz hasonlitani.

    Tehat Palnak adott volt egy Jezus (vagy valaki mas) altal kezdett reform mozgalom, ami nem terjedt. Pal megismerte oket, tetszhetett neki nehany ujitas, ugyanakkor rajott, hogy a zsidoknak nem lehet beadni hogy matol fogva van egy uj torveny, tehat nemzetkozive tette a mozgalmat.
    Szereny meglatasom szerint ebben inkabb uzleti meggondolasok voltak.
    Az is elofordulhat, hogy Jezus halala utan nagyon hamar mar szektakra szakadtak a kovetok, es Paul csak az egyik ilyenbe szaladt bele. A tucatnyi evangeliumok lete erre enged kovetkeztetni.

    A negy fennmaradt evangelium, amik kozul Mark az elso, Mate es Lukacs kb. egyideju, es Janos az utolso azonban betett Palnak es az altala elkepzelt uj vallasnak. Pal mar nem is volt eletben, amikor Janos irta az o evangeliumat, ami teologiajat tekintve a legmodernebb.

    Kesobb az Egyhaz osatyjainak eleg sok gondot okozhatott ez a rengeteg ellentmondas, de tultettek magukat rajta. Biztos ugy voltak vele, hogy ha a zsido iratokba belefer rengeteg hiba es ellentmondas, akkor az ovekbe miert ne ferne bele?
    Az Isten tette a Szent Konyvebe ezeket a hibakat szandekosan, hogy vizsgalja a „sziveket”. Ha kicsit is ertelmesebb vagy es nem hiszel mende-mondakban, akkor a pokolra jutsz. Ha buta vagy, es nem latod a nyilvanvalot, akkor a mennyorszagba kerulsz.

    Ha ugy eretette ezt, ahogy en ertem, akkor ez Jezus legfontosabb uzenete az emberisegnek: „Boldogok a lelki szegények: mert övék a mennyeknek országa.” (Mate 5.3)

  • Szikszai !
    2:16

    Ha a követők, az ún. apostolok szektákra szakadtak is, az elsősorban a római fizikai és eszmei erőszaknak, azon belül pedig a Saulusok és a hozzájuk hasonló hivatásos sz@rkeverőknek köszönhető. Az ilyenek pedig azért fordultak el Jézus [a Tórára épült Mt.5/17-19. !!!] igazi hitétől, hűségétől a Tórához, mert hatott rájuk ez a kívülről jövő erőszak és nyomás. Minek okán arra vetemedtek, hogy magukon, a saját lelkükben hajtsák végre a ezt a 180°-os pálfordulást. És, ez a lelki reform, vagy inkább pragmatikus (mimikrit szogáló) harakiri is csak akkor lehetett igazán hatékony, ha önmagukból a zsidó mivoltuknak még az írmagját is kiirtják amivel paralell nemcsak megtagadják a zsidó tradíciót, de még az elkerülhetetlenül mégiscsak átvett, továbbvitt hagyományokat is ki, illetve gyökeresen fordították át az eredetijükkel ellentétes előjel irányába.

    Tegyük hozzá, hogy amikor Pál fölment Jeruzsálembe, hogy ott majd „mint zsidó” Jézust hazudva, akit ő nem is ismert, mégis rá hivatkozva, őt prédikálva folytassa az egyértelmű fellazító, vagyis bomlasztó, szektát virágzó munkáját, tudva tudta, hogy „küldetése” bár életveszélyes is lehet, mégis ragaszkodott hozzá, hogy a Templomban prédikáljon. Miért is? Mert tudta, hogy Róma, a nagytestvér fegyveres hatalommal szavatolja majd az ő személyes biztonságát. Népmesei fordulattal élve: és úgy is lett…

    A többség mégse állt be mögé, sőt Saulnak komoly konfliktusa(i) támadt(ak) az ún. ó, avagy ős-egyház valóban apostoli veztőivel, köztük Jakabbal – az igazzal* – Jézus testrvérével, akik ragaszkodván a vallási tradíciókhoz felismerték Pálban a renegátot. A kereszténységhez csatlakozó „tömeg” igazán csak a zsidó állam és ideológia erőszakos szétverése után csatlakozott a „mozgalmához”…
    Annyi bizonyos, hogy Pálnak elévülhetetlen bűne, legalábbis hozzájárulása az első (isz.70 k.), ill. a második zsidó háborúknak (isz.130 k.) a zsidó nép és állam lesöpréséhez a hazája, ill. a korabeli világtérképről… Mintha ezt is sóval hintették volna be, mint Karthágót 3 évszázaddal korábban…

    Az pedig, hogy mely evangéliumok kerülhettek be és, hogy azok is milyen sorrendben az ún. Újszövetségbe, azt kizárólag az isz. 325-ben összehívott Niceai Zsinaton hatalmi szempontok alapján döntötték el egyhézi és világi hatalmasok, „”a történteknél”” majdnem 200 évvel később.
    Megjegyezve, hogy az azóta elteltelt másfél évezred alatt több-száz korabeli evangélium és irat, tekercs került elő a kf. tiltott és „eretnek” keresztény egyházak megőrzéséből, azaz mesterséges elzártságukból, melyek ténye nemcsak az összeállítás sorrendjét, de még a tartalmát is teljesen más megvilágításba helyezik…

    De addig is, míg ezek a kánonban polgárjogot nyernek, és méltóztatnak kiadni őket is, egyelőre a meglévő, és egybekötött Bibliára hivatkozva van módunk értekezni a benne rejlő teóriákról és az esetleges történelmi igazságokról…

    .

    *ld. Jakab, az igaz: Mi az igazság a Holt-terngeri Tekercsek körül…

  • Voronyezs,

    Erdekes, amiket irsz. Az en egyeduli problemam ezekkel az elmeletekkel, hogy mindehhez el kell higgyunk reszleteket abbol a Bibliabol, amirol tudjuk, hogy teli van nepmesekkel, hibakkal es ellentmondasokkal.

    Pl. Pal allitolagos agit prop beszede a jeruzsalemi Templomban kb. annyira tunik valoszinunek, vagy eppen lehetsegesnek mint a penzvaltok kiuzese a Templombol Jezus altal.
    Meg ha nem is veszem figyelembe, hogy penzvaltok sosem mentek a Templomba, akkor is ott van az az „aprosag”, hogy Jezus is es Pal is ugy repultek volna ki onnan, mint a gyozelmi lobogo, ha valoban megprobalkoztak volna azzal a csacskasaggal, amivel „vadoljak” oket.

    A 4 kanonizalt, es tobbi, tobbe-keveseb ismert evangelium tartalmat nezve valoban lehet levonni vegso konzekvenciakat arra vonatkozoan hogyan fejlodott a kereszteny teologia, amig elerte azt az allapotat, ami tobbe-kevesbe valtozatlan azota.
    De en nem mernem rafogadni a gyerekeim eletet arra, hogy akar csak egy mondat is tortenelmi benne – azaz, amit ir valojaban meg is tortent.

  • A konyv,amibol Voronyezs idez,valoban nagyon erdekes.
    Michael Baigent- Richard Leigh „The Dead Sea Scrolls Deception”.
    Annak aki eredetiben akarja olvasni.
    Valoban szo van benne Jakobrol,aki az esszeneus szekta
    „igaz tanito”ja volt. Ennel meg erdekesebb az
    archeologusok kozotti vitak{ertelmezesek} pl.
    az Ecole Biblique es az izraeliek kozott.
    Akit erdekel, a Holt Tengeri Tekercsek mar fent van
    a vilaghalon.
    Meg egy- kesobbi tema.
    Az Egyiptomban talalt- kopt nyelvu „Judas Evangeliuma”-
    amely maskeppen ir Judas „arulasa”rol-mint
    ahogyan ismeretes az Uj-Szovetsegben.

    https://mult-kor.hu/20130409_a_tinta_mutatta_meg_judas_evangeliumanak_eredetiseget

  • A Biblia – az Ó és az Újszövetség együttesen, meg a legtöbb hivatalos vagy nem hivatalos „szent könyv” együttesen maga a TÖRTÉNELEM. Tudjuk, a történelem olyan „visszanéző” tudomány, amiben az iratot készítő vagy módosító ember saját gondolkodása és szándéka van benne. Tehát NEM az az igazság, amit konkrétan leír, hanem az IGAZSÁG éppen az, AMIÉRT pont úgy írta le, és pont azt, amit. Szóval valami duplafenekű dolog, aminek az értelmezéséhez erős pszichológiai tudás szükséges, valamint a szerző korában elterjedt eszmék ismerete.

  • Almási Alma,

    Ritka alkalom, hogy egyetertunk valamiben.

    Ugyan nem vagyok tortenesz, de azt hiszem tevedsz, hogy csak a „szent konyvek” alkotjak a tortenelmet.
    A tortenetiras elegge regi szokasnak tunik (nem tudom ki es hol kezdte), es ha az en igazhitu bajtarsaim nem egetik le az alexandriai konyvtarat, meg talan tobbet is tudnank az Okorrol, mint igy.
    De meg az o ugybuzgalmuk ellenere is sok irat maradt fenn, amelyek tobbe-kevesbe alkalmasak a fobb esemenyek igazolasara.

    Abban viszont igazad van, hogy eleg sok ferdites van, mint pl. a zsido Bibliaban, ahol Jeruzsalem asszir ostromanak megszuneset Jehova kozvetlen beavatkozasanak tekintik, amig ugyanerrol az esemenyrol egy asszir kooszlop ugy szamol be, hogy atadta a zsido kiraly a kivant javakat a szir seregnek, tehat beken hagytak oket.
    Az ilyenek miatt van az, hogy altalaban a torteneszek 4 egymastol fuggetlen forrast kovetelnek meg ahhoz, hogy valamit tenykent kezeljenek. De minel tavolabb megyunk vissza a multba, ezt a negy forrast annal nehezebb elokotorni, ezert surun csak talalgatni lehet. Vannak erdekes elmeletek, de mindegyikkel csinjan kell banni.
    A fenti pelda eseteben csak azt lehet biztonsaggal feltetelezni, hogy az asszirok valoban megostromoltak annak idejen Jeruzsalemet.

    Erdekes lenne tudni, hogy az Egyhaz Atyjai annak idejen azert fogadtak-e el (kanonizaltaK) negy evangeliuomt Jezusrol, hogy ezzel is bizonyitsak, hogy 4 kulonbozo forrasbol is tudnak Jezusrol, vagy csak teologiai okai voltak ennek?

  • Nem csak az írott szövegek tájékoztatnak (olykor félre), hanem a szájról szájra terjedő legendák is nagyon informatívak, ha rájövünk a „kulcsra”. Pogány, zsidó, keresztény, és más babiloni, indiai mendemondák értelméhez érdemes tabulmányozni Graves műveit, különösen a „Görög mítoszok”-at, főleg a sűrű, apróbetűs jegyzeteket. Bámulatos összefüggésket tárnak fel.
    Nekem különben nemcsak a Korán van meg magyar fordításban az összes jegyzetekkel, hanem a Bibliai Ó és Újszövetség is, ilyen ateistának való apróbetűs tudományos értelmezésekkel dúsítva, sőt a Katolikus Egyháztörténet is. Úgy húsz évvel ezelőtt ezeket mind alaposan végigtanulmányoztam.
    Ha érdekel a téma, ezeken lehet megérteni egy csomó dolgot.

  • Almási Alma,

    Aranylag rokon szakmank van, igy fiatal fejjel en sem tanultam semmit a vallasokrol. Kb. 30 eve kezdtem, de amiota igazhitu lettem kevesebbet foglalkoztam a tobbivel. Elozoleg atbujtam lenyegeben az osszes ma letezo vilagvallas konyveit – volt koztuk olyan is, ami nem szent.
    Jelenleg a zsido vallassal vagyok elfoglalva, aztan jon majd a kereszteny vallas, remelhetoleg nehany honapon belul, akkor fel kell majd elevenitsem egy kicsit az elfelejtett dolgokat.

    Szerintem ezeknek a konyveknek csak tarsadalom-torteneti szempontbol van jelentoseguk, ki lehet beloluk hamozni nagyjabol, hogy mikent eltek az emberek korabban. Pl. a Talmud ehhez egy igazgyongy.

    Szamomra az lenne inkabb erdekes, hogy vajon az adott kor emberei mennyire vettek komolyan a vallasi vezetok hulyesegeit.
    De ezt sajnos ma mar nem lehet tudni.

  • A vallásokat az átlagember mindig is kénytelen volt nagyon komolyan venni, mert az élet voltaképpen a papok kezében volt.

    Graves leír egy legendát, amely szerint mivel a nép (vagy a király? már nem emlékszem) nem cselekedett úgy, ahogy a papnők kívánták, abban az évben nem volt termés.

    Graves szerint – mivel nemcsak a vetés csínját-bínját, a gabonatermesztés TUDOMÁNYÁT, hanem a következő évi vetőmagot is a papnők őrizték – feltehetően megpörkölték a vetőmagot, hogy kikényszerítsék az akaratukat.
    Ebből az a lényeg, hogy a tudást is a papok őrizték, ez pedig erős tényleges hatalmat adott a kezükbe, amit nem lehetett negligálni.

  • Jó dolog a vallás, én azonban inkább gyóntató lennék.
    Pl. meggyóntatni a Wiszkist hogy hová ásta el az aranyat.

  • Szikszai
    12:54

    „Pál agitprop beszéde” ha csak a kötött Bibliát tekintjük történelmi forrásnak, ami ott is reálisan, mondhatni történelmi ténynek tűnik, hisz mint azt magam is hangsúlyoztam Pál az életveszély és kísérői lebeszélése dacára mindenképp >a Templomban< akart beszélni.
    Mi volt ez az életveszély ?
    Pált jóval előbb megelőzte rosszhíre.
    Egyrészt, mert őt éppen a Jakab("Mária fia") vezette Ó-egyház vezetői, már korábban megbízták azzal a feladattal, hogy a diaszpóra városaiban (ld Új-szöv.) gyüjtsön híveket és anyagi segítséget a Róma-ellenes ügyükhöz… Ez ügyben igyekezett Damaszkuszba is…
    Viszont, Pál épp az ellenkezőjét művelte mindannak, amivel az ősatyák őt megbízták és mindenhol a zsidó tradiciót tagadva prédikált… (ld.ugyanott)
    Harmadszor, a hagyomány ilyetén arcátlan és gyökeres – törvénytelen – támadása, ahogy ezt ő művelte, a templom népénél – többezer emberről van szó – a zsidó törvények értelmében egyértelműen a megkövezést vonná maga után… Természetes tehát, hogy a nép hangulata is egyre inkább ebbe az irányba fokozódott és mai szóval lincshangulat látszott kibontakozni…
    Ám Pál egy hirtelen "a semmiből előkerült" addig nem is említett unokaöccsét szalajtotta a legközelebbi római egység parancsnokához azzal, hogy mentsék ki a felháborodott hívek tömegéből. S mit ad isten? A hatalom a római helyőrség komoly, állig felfegyverzett rendfenntartókkal vonul fel, hogy megvédjék a hagyományt támadó provokátort, majd amikor már ennek létszáma is kevésnek bizonyul egy egész, "chorhos" katonai egységgel (kb 600 fő) mentik ki a csávából és kísérik le Cesareába, ahol egy magasrangú római – heródesi rokon – jó ismerőssel folytat bizalmas megbeszélést. Ennek utána két hétre – feltételezem, luxus körülmények közt – a saját biztonsága érdekében bebörtönzik, ami addig tart mig a parancsnokhoz Rómából meg nem érkezik a vallásalapító személyét tisztázó és "garantáló" levél. Ekkor ültetik hajóra….stb.

    Aztán, ami pedig a kufárok templomi kiverését illeti, az is annyiban reális történet, amennyire a Könyv Jézus hűségét a zsidó tradicióhoz igyekszik bizonyítani… Ha botrányos volt is, nem ütközött a zsidó törvénnyel.

  • „…Jézus és Pál is úgy repültek volna a Templomból, mint a győzelmi lobogó…”

    Ha már itt tartunk, Pál két alkalommal vetemedett erre a blaszfémikus cselekedetre. Sőt, ha jól tudom az első alkalommal még sikerült az „Igazság Tanítója” ellen is hergelni a tömeget, minekután azt meg is kövezték…

    A pénzváltók és áldozati állatok árusai, az úgymond „kufárok” templombeli (pontosabban a Pogány-udvari) tartózkodását „indokolta”, az ünnepeken Izráel minden részéről és a diszpóra minden szegletéből feláramló templomi sokaság igénye erre a kisegítő szolgáltatásra. Ugyanis, tekintettel a nagy távolságokra, vagyis különböző államok területéről érkező sok-sokezres zarándok tömeg különféle pénznemeinek a megfelelőre válthatóságára. Ami jellegénél, ill. szerencsétlen gyakorlati megvalósításánál fogva viszont ütközött a szigorúbbnál szigorúbb zsidó, tehát a mózesi előírásokkal, s amelyeket Jézus így, tüntetőleg, e botrányos viselkedése révén juttatott kifejezésre, illetve kért számon a Rómát kényszerből szolgáló papságon…
    Megjegyzem, Jézus születését megelőzően is, már a római megszállás kezdeteitől, a Templom körül előfordultak hasonló jellegű, más zelóta zendülések, lázongások a hagyományt lábbal tipró intézkedések és hibás gyakorlat ellen, amelyeket viszont a történelem már följegyez…
    Mindezt csak azért kell hangsúlyoznom, mert Jézusnak a zsidó törvényeket számonkérő magatartása nemcsak, hogy nem új jelenség , de az idegen gyarmatosítás hatására, a kor zsidósága körében már-már a vallási, azaz a zsidó államiságot védő hagyománnyá nőtte ki magát.
    Ergo, a temlom népe nemhogy nem „repítette ki” Jézust a Templomból, de nagy valószínűséggel ők is csak támogatólag zúgolódhattak a szabálytalanságok láttán – mellette. Ezt alátámasztja a (be)kötött Újszövetség >kétfunkciós< főpapajainak lázadásra vonatkozó vélelme és ijedtsége is, valamint Holttengeri Tekercseknek a korabeli (messianisztikus*) fundamentalista (nacionalista) zelóták és Róma viszonyát felvázoló dokumentumai is.

    .

    * A messianizmus a kor zsidósága (egész Izrael, Jeruzsálem, és "Qumran"-on át a korabeli diszpóráig) részéről alapvetően nem valami égből leszálló, eszkatalogikus, csodás alak várását jelenti, hanem az egységes Izraeli Királyság (tehát a szuverén zsidó állam) visszatértét egy felkent (messíah!)- tehát legitim, hús-vér(!) Király személyében.
    Ez az a – magyarul – Messiás, kinek a várása történelmi esemény jelleggel, a jézusi időben főpapoktól kezdve, a nép legalsóbb rétegeiig talán az egyetlen közös, n é z e t b e l i . e g y s é g e t . képez mindenek előtt Római Birodalommal szemben, táplálva nazarénusok, zelóták és szikáriusok tüzét, harci szellemét. Ez a népmozgalom nem is ér véget a Templom lerombolásával, hisz még az után is vagy hatvan évig, a Bar Kochba féle II.zsidó lázadásig töretlenül fejti ki a hatását az akkor még ott élő zsidóság körében.

  • Almási Alma,

    ” Graves leír egy legendát, amely szerint mivel a nép (vagy a király? már nem emlékszem) nem cselekedett úgy, ahogy a papnők kívánták, abban az évben nem volt termés. ”

    Ebben az egeszben a legenda szo a legfontosabb. Altalaban azoktol a tortenelmi huseg olyan messze van, mint Mako Auckland-tol (Uj Zealand).

    ” Ebből az a lényeg, hogy a tudást is a papok őrizték, ez pedig erős tényleges hatalmat adott a kezükbe, amit nem lehetett negligálni. ”

    En tobbek kozott ezert lennek kivancsi, hogy az atlagemberek kozul hanyan doltek be a papok maszlagainak kulonbozo korokban. Ugyanis en nem hiszek azokban a legendakban sem, hogy a papoknak lett volna akkora hatalma, mint amit egyes torteneszek nekik tulajdonitanak.

  • Voronyezs,

    Az elmelet, amit ismertetsz erdekes, es meg igaz is lehet, de biztosan nem lehet tudni. Megint: Epp azert nem, mert a Bibliara tamaszkodik. Ha lennenek romai iratok is errol, meg erdekesebb is lenne.

    Ez viszont nem ertem tisztan:

    „Aztán, ami pedig a kufárok templomi kiverését illeti, az is annyiban reális történet, amennyire a Könyv Jézus hűségét a zsidó tradicióhoz igyekszik bizonyítani… Ha botrányos volt is, nem ütközött a zsidó törvénnyel.”

    Azt akartad irni az elso mondatban, hogy te sem hiszel a kufarok kiveresenek torteneteben?

    Ami a masodik mondatot illeti, avval van tobb problema is. Eloszoris nem nagyon tudjuk, hogy abban a korban mi szamitott torvenytelennek, vagy torvenyesnek, mert akkor meg az Irott Torah volt csak, es a kiraly okegyelmessege. A Talmud ekkor meg sehol sem volt, akkoriban szulethettek kb. a 6. generacios rabbik.
    Bar nincs kifejezett tiltas ra, hiszen amikor a Torat irtak nem volt szukseg penzvaltokra, de engem akkor is meglepne, ha beengedtek volna a penzvaltokat a Templomba, ami koztudottan nem volt valami hatalmas epitmeny. (Ez meg nem a herodesi 3. Templom volt.)
    Raadasul egy teljesen idiota otlet is lett volna oda penzvaltokat bevinni, mert kinek, es miert?
    A penzvaltok az idegen orszagokbol erkezo zsidok penzet valtottak be, hogy azok tudjanak aldozathoz valo „koser” allatot vasarolni. Hol a francba vett volna barki is birkat …stb… a Templomban? „Legrosszabb” esetben ezek a penzvaltok a Templom udvaraban lehettek, de nagyobb valoszinuseggel inkabb a varos kapuinal, hogy a frissen erkezo zsidok mindjart naluk valtsak be a penzt.

    Tehat az egesz tortenet tudatlansagon, es eros rosszindulaton alapszik, ami igy az egesz zsido nepet akarja, mint kufarokat, lelketlen penzhajhaszokat bemutatni. Es bar akinek van esze, a tortenetbol sem altalanosit, de sajnos nem ugy nez ki, hogy ezt tul sokan figyelembe vettek volna az utobbi 1900 evben.

  • T. Szikszai!

    Láthatólag Jézus eme dühödt intelme mégpedig, hogy „a templom helyén, majd kő kövön nem marad” egy csöppet sem fékezte le a többi vallási és nemzeti integritása érdekében lázongó zsidó „fundamentalistát”. Azt követően még több, mint száz év kellett(!), hogy Hadrianus végleg véget vessen egy, a kultúrájából fakadóan szuverén nép szinte már legyőzhetetlen ellenállásának.
    A Rómánál az tette be végleg a kaput, amikor a II.Zsidó Felkelés [Zsidó Háború] (isz.132-135. – jó száz évvel a működése és prófétálása után!) során Bar Kochba vezetése alatt a zsidók mégis győzelmet arattak a birodalmi csapatok [Qumrani terminológia szerint: a Belial] felett és megrgdva a hatalmat 4, azaz négy esztendőre, mint az ott vert pénzérméken is olvasható, „Izrael Messiása”-ként mégiscsak feltámasztotta az egységes, a dávidi zsidó államot.
    Az ókor legnagyobb birodalma ezt már végleg nem tűrvén, a Cato-i receptet újra elővéve, bár még évekig harcolván velük, annak népét kitiltva, szétzavarva a világ minden szegletébe, látszólag megsemmisítette… De, mint tudjuk, csak látszólag.

    Nade, Szentpál ide, Szentpál oda, Izrael állam létrejöttével 2000 év múltán még ez az ominózus (érzelmi, mégis szimbólikus) jézusi próficia – ti. a kő kövön meg-nem maradást iletően – végül már önmagában is cáfolatot nyert… 🙂

    .

  • Ui: tartozom egy kifejezés magyarázatával

    A >kétfunkciós< főpapok:

    Heródes halála után (i.e. 4.) Róma ismerve a vallás elvi erejét a zsidó főpapokra ruházta a nép körében legnépszerűtlenebb, bizonyos "uralkodói", ill. helytartói teendőket is. Így lett belőlük vallási vezetőként Róma egyfajta helytartó adminisztrátora is… Ez által nemcsak a "provincia" bizonyos hivatalainak a hiányát pótolták, de általuk viszont Rómának a papság népszerűségét is meglékelve, annak tekintélyét is sikerült aláásnia.
    (ld: az Újszöv. főpapokra és farizeusokra vonatkozó szándékos ferdítései)

    Apropó:
    A valóságban a farizeusok inkább álltak az elégedetlenkedők, a zelóták pártján, mint – az Úsz. szerint – a főpapokén. Az ő csoportjuk – pártjuk – védte a legkövetkezetesebben a mózesi hagyományt, a Tórát amelyre, Jézus a MT.5/17-19-ben, a követőknek mint megdönthetetlen bázisra hivatkozik.
    A valóságban ezzel szemben helyezkedik el a szadduceus párt, a korabeli felső tízezer pártja, akik már inkább hajlottak a behódolásra…

    .

  • @szikszai írta:
    „En tobbek kozott ezert lennek kivancsi, hogy az atlagemberek kozul hanyan doltek be a papok maszlagainak kulonbozo korokban. Ugyanis en nem hiszek azokban a legendakban sem, hogy a papoknak lett volna akkora hatalma, mint amit egyes torteneszek nekik tulajdonitanak.”
    ____________

    Semmiképpen nem akarlak kizökkenteni benneteket ebből az érdekes bibliai vitából, ezért csak zárójelben válaszolok erre: Hányan is dőlnek be manapság Orbán (vagy bármelyik másik politikus) maszlagainak? … NAUGYE…

  • Voronyezs,

    Van tobb profecia is az allitolagos Jezustol ami nem nagyon jott be.
    Van sok egyeb oka is, de ez mar onmagban elegendo nekem ahhoz, hogy ne vegyem komolyan egyetlen szavat se annak a konyvnek.

    Lehet, hogy hulye vagyok, de en azt varnam el a Mindenhato, Mindentudo Istentol, hogy olyan konyvet adjon az emberisegnek, amit nem kell 1 000 000 000 000 000 000 felekeppen ertelmezni, azaz egyertelmu, es nem kell hozza egy olyan szellemi „elit” akik nelkul senki sem tudna megfejteni a rebuszokban kuldott uzeneteket. Tovabba olyat, amit nem lehet felremagyarazni, es nincsenek benne hibak valamint ellentmondasok. Az sem artana ha olyan szociologiai alapokat fektetne le, amelyek minden ember szamara elonyosek lennenek – szemben a rabszolgasaggal es a verengzessel.
    Na jo, meg egy dolgot elvarnek amellet, hogy ne legyen valasztott szellemi elit: Ne legyenek valasztott nepek se.

    No es ha az ellenkezojet tapasztalom akkor nekem ugy tunik, hogy az az Isten brozalmasan antropomorf. Azt az istent valoban az ember teremtette.
    De kell hogy legyen egy olyan Isten is, amelyik a vilagot teremtette. Ez meggyozodesem.

    .
    Almási Alma,

    „Semmiképpen nem akarlak kizökkenteni benneteket ebből az érdekes bibliai vitából, ezért csak zárójelben válaszolok erre: Hányan is dőlnek be manapság Orbán (vagy bármelyik másik politikus) maszlagainak? … NAUGYE… ”

    Nem tul jo a hasonlatod. Az egyik politika, a masik vallas. Raadasul meg lehetne kerdezni, hogy hanyan dolnek be manapsag a tobbi magyar part vezereinek?

    De, mint lathattad abban amit a Voronyezs irt: „A valóságban a farizeusok inkább álltak az elégedetlenkedők, a zelóták pártján, mint – az Úsz. szerint – a főpapokén.”
    Ez nagyon szep viragnyelven lett irva. A helyzet az, hogy a zsidok utaltak a papjaikat, es eppen ezert lettek a rabbik egyre nepszerubbek.
    Ennek persze elsosorban anyagi oka volt, mert a Romahoz valo cstalakozas nem tortent ingyen. Hirtelen a zsidoknak nem csak a sajat kiralyukat es sleppjet, es a mihaszna papokat kellett penzelni (adobol) hanem a Romai Birodalmat is. Es amig az atlag-zsido a kuszobot ragta, addig a papok dozsoltek, elegge hedonisztikus eletmodot folytattak.
    Tehat erzesem szerint a masodik Templom koraban sem nagyon izgattak magukat a zsidok azon, hogy a papok mit mondanak. A papok politikai hatalmanak hianyaban valoszinu a messze tobbseg nem jart volna „aldozni” sem.

    A helyzet ma is ez. Megkerdezheted barmelyik zsidotol, aki nem tartja hagyomanyt, vagy szemezget belole, hogy egyetert-e azzal, hogy: „Ha a rabbik alkotjak egymas utan a csodasnal csodasabb torvenyeiket, akkor tartsak is be azokat. Minket pedig hagyjanak beken.”
    A valasz „igen” lesz.

  • Voronyezs
    2018 január 13
    12:20 de.

    „Ha már itt tartunk, Pál két alkalommal vetemedett erre a blaszfémikus cselekedetre….”

    Ez az irasod csak most jelent meg, vagy nem vettem eszre korabban.
    Tehat a penzvaltok ellen volt torveny? Hol van ez a Tora-ban?
    En nem emlekszem semmi ilyesmire.

    En valtozatlanul tartom magam ahhoz, hogy ez a panzvaltos mese csupan egyike a kiagyalt, zsidogyuloletet kezdo es szito torteneteknek.
    Mint fenn mar irtam: Penzvaltok voltak, de miert mentek volna be a Templomba? Teljesen ertelmetlen lett volna ez reszukrol.

    Ezt csak egy olyan idetlen alak irhatta, aki nem ismerte a zsidokat, se a vallasukat, vagy – ami valoszinubb – aki mar nem zsido, hanem gentile kozossegnek irt, azaz mar nem erdekelte ot, hogy a zsidok nem akarnak atterni az o hitere.

  • @Szikszai

    Én másképp tudom. Legalább is a kereszténységet. A XIX. század előtt (de pláne a Francia Forradalom előtt) nemigen voltak ateisták a nép között. És azt se felejtsük el, minél kisebb közösségben éltek az emberek, annál kevésbé töprengtek (töprenghettek) a papok isteni hatalmán. Az ugyanis meglehetősen diktatórikus szervezet volt a történelem során. És nem volt visszapofázás.

  • Nincs szandekomban tovabb elemezni a vallasi/tortenelmi
    vitat, Voronyezs nagyon jol megtette.
    Talan csak annyit fuznek hozza,hogy a zsido felkelesrol
    {i.u 66-70}reszletesen irt „A zsido haboru” cimu konyveben
    Josephus Flavius{Joszef ben Matitjahu}-aki maga is-
    resztvett benne. A forradalom elszantsagara jellemzo,
    hogy Jeruzsalem eleste utan, Maszada vegvarat meg 3
    evig-i.u 73-ig vedtek a zsido felkelok.
    A regeszeknek-napjainkig pontos utmutato Josephus Flavius
    konyve ,de inkabb ajanlom Lion Feuchtwanger -„A zsido haboru”
    cimu tortenelmi regenyet- Flaviusrol.

    http://vigyazo.blog.hu/2017/05/26/legiok_jeruzsalem_ellen_megtalaltak_a_2000_eves_ostrom_bizonyitekait

    https://en.wikipedia.org/wiki/Judaea_Capta_coinage

    Ez a romai penzerme- Judea elestet mutatja.
    Talan-meg annyit,hogy a szetszoratasban {galutban} az antiszemita
    gunyolodok-HEP!HEP! kialtasokkal uldoztek a zsidokat
    {Hyerosolyma est perdita!}

    Ezeket az ermeket mar Simeon Bar Kochba- a felkeles{132-135}
    vezetoje verette- aki a Naszi{fejedelem} cimet kapta.

    KpEyT6DYJlDhP1n4UvOA59gj2GtNeLaAfnR3E4IhGzd1TyOmFOqbQpMaXddnh02QNnfGZY-oha8OHjSIPpX-yOM9f8Ku3ttC_1PV4fHEMrVeB5svbDsSQMBr59A9-LYbTlTbsnYyRLFWIxFnQYu3OVF26Eo65w0tnWSwV8dIx8G4ow_1Inv2JmTJ&btnG=חיפוש%20לפי%20תמונה&hl=i

  • Bocsanat,ezt az ermet akartam.

  • Izraeli,

    Egy masik tipikus peldajat mutatod be te is annak, hogy az emberek hajlamosak elmeleteket, talalgatasokat keszpenznek venni. A hep-hep tobzodas idejen hasznalt „hep” szo egyaltalan nem biztos hogy a „Hyerosolyma est perdita” roviditese.

    http://www.jewishvirtuallibrary.org/hep-hep-riots

  • Szikszai,
    Utana neztem allitasodnak,es valoban nem talaltam
    mas magyarazatot,mint amihez forditottal.
    A lenyeg-sajnos-ugyanaz. A magyarazat-a csocselek
    uvoltozese a zsidok elleni pogromokban Bavariaban
    1819 augusztus es oktober kozott- talan nem veletlenul-
    akkor,amikor a zsidosag emancipacioja kezdodott
    a Nemet Konfederacioban.
    Ez viszont-eszembe juttatta a nagy nemet zsido koltot-
    Heinrich Heinet a kor gyermeket {1797-1856} aki,bar mennyire
    szerette hazajat es nyelvet,1831-tol halalaig {1856}
    szamuzetesben elt-Parizsban.
    Jellemzo,hogy naci Nemetorszagban elegettek a verseit
    es egyiket a legszebbeknek- Loreley-t mint „nemet nepdal”t
    ismertettek.

  • Izraeli,

    Amikor valakiknek akad egy tokeletes konyvuk – foleg ha az az Istentol is jott – akkor ott nem lesz szukseg semmi mas konyvre. (Lasd; az alexandriai konyvtar sorsa.)
    Hitler ugyan nem volt Isten, de ami most jon Europara meg nala is rosszabb lesz.

    Lattad ezt a nemet TV show-t? En gurultam a rohogestol. A vegen kiderul, hogy anyuka eleddig egy mocskos kereszteny volt… (nem furdott).

  • Szikszai,
    Eurabiara gondoltal?

  • Izraeli:
    Az ENSZ egy elb..szódott gittegylet.
    Semmire sem jó.

    Had tépjék csak magukat Jeruzsálemmel kapcsolatban (is).

    Majd a Belsőafrikai Bantu Népköztársaság meg néhány football és banán köztársaság Délamerikából (meg persze a fejlődő arab baath-párti, magukat marxistának aposztrofáló vadállatok) meg hasonlók megmondják Izraelnek hogy mi a helyes.

  • Izraeli,

    Igen, erre gondolaztam. De nem csak Europa van teli az igazhituekkel, Eszak-Amerika is.

    Nekunk igazhitueknek mindent szabad, ezt kiharcoltuk, kihasznalva a kufar hulyeseget.
    Pl. a napokban egy 11 eves kanadaban elo igazhitu kislany bejelentette, hogy valaki ratamadt es szetvagta a fatylat. A derek es igazhitu kanadai miniszterelnok mindjart elnezest is kert az igazhitu testvereitol az incidens miatt es most meg akarjak gatolni, hogy az igazhitet kritizalhassa barki is.
    Igaz, kozben kiderult, hogy a kislanyt a szulei tanitottak be, hogy mit hazudjon, de a se a gyereket, se a szuleit nem erheti bantodas. Trudo kalifa pedig ugy tesz, mintha semmi sem tortent volna, vagy tul sok dope-ot szivott, es mar elfelejtette az egeszet.

    Itt viszont megoldottak a Sziriabol visszatero IS mudzsahedinek helyzetet. Csinaltak nekik egy de-radikalizacios programot, ahova el kell jarniuk szegenykeimnek. Remelem kapnak ingyen gombostuket, hogy legyen mivel szurkalni magukat a rohoges elkerulese vegett.