Nem lesz és jó lesz
Ez a látszólag feloldhatatlan ellentmondás egy készülő szenzációt takar. A Magyar Állami Operaház valódi sztárparádéval viszi színre Lee Hall és Elton John, „Billy Elliot – a Musical” című világhírű darabját az Erkel Színházban, július 29-én.
A Magyar Állami Operaház 2015 februárjában jelentette be, hogy repertoárjára veszi Lee Hall és a Grammy-díjas Elton John darabját. Egy szegény sorba született tehetséges kisfiúról szól, akinek családja hallani sem akar arról, hogy egy általuk ismeretlen terepre, a balettszínpadra lépjen. Az Opera a musical műsorra tűzésével – amellett, hogy emblematikus produkciót helyez az Erkel Színház palettájára – küldetést is teljesít: cél, hogy a legújabb generáció érdeklődése felébredjen a tánc, azon belül is a klasszikus balett iránt. A darabválasztás fő motivációja, hogy Billy Elliot magával ragadó története a musical műfaján keresztül nemcsak bepillantást enged a balett világába, de a nézőhöz közel is viszi azt. Különleges a bemutató abban a tekintetben is, hogy nyári sorozatként indul. Nyári sorozat ugyanis eddig még nem volt.
Ez a darab „tőrőlmetszett” musical- hangsúlyozta Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója a művet bemutató sajtótájékoztatón. Más elvárásokat támaszt a szereplőkkel szemben, mit az operák. A bemutatónak van még egy másik indoka is. Sajnos kénytelenek vagyunk megállapítani, hogy magyar, gyerekes családok körében alábbhagyott az érdeklődés a klasszikus balett iránt! Sokkal kevesebben jelentkeznek, így nehezebb kinevelni azt az újabb tehetséges generációt, amelyik majd pótolni tudja a Nemzeti Balettből óhatatlanul – a kor folytán – távozni kényszerülőket. Ezért nagyon fontos, hogy így is megpróbáljuk átélhetővé, szerethetővé tenni a balett-művészi pályát. A gyakori jelenlét majd ezen a színpadon sokkal többet jelent, mint a ma oly divatos tehetségkutatók. Ebből valódi karrierek is kinőhetnek. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a most beválogatott gyerekek folyamatosan változnak, ezért állandóan szükség lesz újakra, akik a helyükre lépnek. A szereplőválogatás tehát a bemutató után sem ér véget!
Nehéz feladatra vállalkoztunk – erősítette meg Solymosi Tamás, a Magyar Nemzeti Balett igazgatója. A darab egy 10 – 11 éves kisfiúra épül. A címszerep rendkívüli nehézségű, a gyerekszereplőtől azonos prózai, énekesi és táncosi kvalitásokat kíván, ezen belül pedig ugyanolyan felkészültséggel kell például szteppelni, mint balettozni. Mindezek elsajátításra alig valamivel több, mit egy év állt a gyerekek rendelkezésére. Az első hazai gyerekszereplő-válogatás 2015. március 7-én kezdődött és négy napon át tartott. Az ország minden pontjáról, sőt határon túlról is érkeztek jelentkezők, volt hétéves aspiráns is. Az első rostán túljutott gyerekek a második, októberi fordulóra hónapokig tartó tréning után tértek vissza, a januári, végleges döntésre pedig már egy intenzív, féléves képzés is mögöttük állt. A másfél év alatt hatalmasat fejlődtek, így a neves szakemberekből álló zsűri nem egy, hanem hét Billyt és öt Michaelt választott úgy, hogy a gyerekek keresztben is tanulhatják a főszerepeket. Az Operaház már az első évben hetven alkalommal készül eljátszani a musicalt, így minden kiválasztottnak jut lehetőség.
A darab rendezője, Szirtes Tamás, számos musicalt vitt már sikerre a Madách Színházban. Ezt a darabot már 11 millióan látták a világban, várhatóan lesz hozzá még tízmillió – a magyarok! A musical világában van egy fogalom a bemutatókra vonatkozóan, a „replica” vagy a „non-replica”. Az első azt jelenti, hogy ha valahol – Angliában vagy Amerikában – megszületett egy előadás, akkor egy másik országban annak pontosan ugyanúgy kell színre kerülnie. A szerzők részéről nagyon nagy bizalom jele, ha a második megoldást engedélyezik. Ez egyszerre engedmény, hogy az új alkotógárda azt csinálhat, amit akar, de kötelezettség is, hogy nem csinálhat semmit úgy, mint ami az eredeti produkcióban van. Nálunk, a budapestiben sem lesz egyetlen másodperc sem olyan, mint Londonban – de legalább olyan jó lesz. Tehát egyszerre nem lesz – és jó lesz! Ez egy magával ragadó darab, nagy költői mű. Óriási bizonyítéka a musical életrevalóságának. Ez a műfaj mindig meg tudja találni azt, ami az embereket érdekli, ami a szívükhöz eljut. A musical a 11 éves Billy Elliot története, aki egy bokszedzésen megpillantja a terem másik sarkában folyó balettórát. A mozdulatok varázsa megbabonázza és balettcipőre váltja bokszkesztyűit. A nyolcvanas évek Angliájának nagyon kemény időszakában játszódó történet drámai fordulatoktól sem mentes. Azt mondja el, hogy amikor a világ ég és őrjöng, akkor is meg tud születni a művészet.
Érdekes megállapítást tett a darabbal kapcsolatban a karmester, Köteles Géza. Ez a mű Elton John második musicalje a világsikerű Oroszlánkirály után. A zenéje szinte „Puccinis” magasságokba emelkedik. A nagy olasz operaszerző volt ugyanis az első a zenetörténetben, aki mintegy „filmes” megoldásokat hozott létre azzal, hogy egyszerre két dolog zajlott a színpadon. Ilyen jelenet több is van a Billy Elliot-ban, amikor egyszerre látjuk a kisfiú fejlődését a balett-tudásban és a háttérben dúló politikai belharcokat, a munkástüntetéseket, egészen fantasztikus zenei és dramaturgiai megoldásokkal.
A bemutatóra az Erkel Színház hangosítási technikája is megújul, így válik alkalmassá a különleges igények teljesítésére.
Az Erkel Színház sikerszériára készül. Nem csak a gyerekszereplők esetében terveznek többszörös szereposztással, hanem a felnőtt művészek körében is. Az anya, Mrs. Wilkinson: Auksz Éva, Gallusz Nikolett, és Ladinek Judit lesz, az Apa szerepét Németh Kristóf, Stohl András, Tóth Sándor kapta, a Nagymama köntösében pedig Bencze Ilona, Csákányi Eszter, Hűvösvölgyi Ildikó lép majd színpadra. Valamennyien egyetértenek abban, hogy az Erkel Színházban fellépni, pályájuk kiemelkedő eseményének számít. Különösen a nagymamák esetében érdekes, hogy ez a szerep nem egy fodros kötényes, sütemény illatú nagymamáról szól. A darabban két nehéz élet találkozik, Billyé és az övé és mindkettőjükében a fénysugár a tánc! A musical, a bemutató évében 4 kategóriában is elnyerte az Olivier-díjat, amely a legrangosabb brit színházi elismerés, Amerikában pedig tíz kategóriában lett Tony-díjas Broadway-produkció. Az Opera vezetése abban bízik, hogy a népszerűsége itthon ugyanúgy szárnyal majd, mint Angliában és Amerikában.
A musicalról szóló sajtótájékoztató egy meglepő bejelentéssel zárult. Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója mondta el, hogy Rádióadást indít az Opera! A hazai rádiókínálatból eddig hiányzott az a tematikus adó, amely kizárólag opera- és balettzenéket sugároz. Az online OpeRádió bármelyik böngészőből a címen érhető el, a mobil zenehallgatást pedig az Androidra és iOS-re egyaránt letölthető alkalmazások teszik lehetővé. A most induló webrádió nonstop operaélményt kínál mindenkinek otthon, külföldön vagy útközben. Az operairodalom ismert és felfedezésre váró remekműveiből összeállított program márciustól tematikus műsorokkal, alkalmanként teljes operaelőadásokkal, a későbbiekben pedig élő operaházi vagy Erkel színházi közvetítésekkel is várja hallgatóit. A középtávú tervek között szerepel a Magyar Rádió által az Opera előadásain készített szalagok digitalizálása és rendszeres játszása, valamint a Hungaroton és más lemeztársaságok által a Magyar Állami Operaház művészeivel felvett korongok közlése is.
Révay András
Comments are closed