A Balpárt Juniálisa – Képek és reflexiók

2016 június 24 1:22 de.37 hozzászólás

Nem gyakran fordul elő a magyar demokratikus ellenzék köreiben, hogy rendezvényein a teljes demográfiai spektrum képviselve van. De pont ez volt elsőnek feltűnő a magyarországi Balpárt Juniálisán 2016 június 18-án, ahol a budapesti Köztársaság téren felállított sátorban huszonévesek és a harmincas éveiben járók mellett, voltak középkorúak és nyugdíjasok is. Voltak szociális munkások, civil aktivisták és újságírók, filozófusok és politikusok, illetve olyanok is, akik személyesen tapasztalták életük során a mélyszegénységet.

A Balpárt Júniálisa. Fotó: C. Adam

A Balpárt Júniálisa. Fotó: C. Adam

Több mint ötvenen vettek részt a délutáni programon.

A Balpárt Júniálisa. Fotó: C. Adam

A Balpárt Júniálisa. Fotó: C. Adam

A programot Kalmár Szilárd, a Balpárt korábbi, illetve Berta Tibor, a Balpárt jelenlegi elnöke nyitotta meg. A parlamenten kívüli párt 2014 májusában került bejegyzésre a Fővárosi Törvényszék által. A markánsan baloldali mozgalom kiemelt figyelmet igyekszik szentelni a kisebbségek védelmére és alapvetően a zöldbaloldali, illetve a szocialista és marxista irányzatok találhatók meg a szervezetben.

Szilárd Kalmár. Fotó: C. Adam.

Kalmár Szilárd. Fotó: C. Adam.

Berta Tibor, a Balpárt elnöke

Berta Tibor, a Balpárt elnöke. Fotó: C. Adam

A Kanadai Magyar Hírlap „színeiben” volt alkalmam résztvenni egy, a baloldali média jelenéről, jövőjéről és lehetőségeiről szóló panelbeszélgetésen, Morva Judit (a Le Monde Diplomatique magyar nyelvű kiadásától) és Csókás Máté (a Munkások Újságától) mellett. A beszélgetés átfogó témája az aktivista újságírás volt. Miképpen tárhatunk az olvasók és a tágabb közönség elé olyan narratívákat, melyek nem kerülnek a felszínre, illetve hogyan biztosíthatunk platformot elnémított, ignorált hangoknak, valamint a társadalom peremén élő embereknek?

Christopher Adam, Morva Judit és Csókás Máté.

Christopher Adam, Morva Judit és Csókás Máté.

A Balpárt Juniálisa. Fotó: C. Adam.

A Balpárt Juniálisa. Fotó: C. Adam.

Mint, ahogy a beszélgetésből kiderült: valamennyien hasonló kihívásokkal küzdünk. Önkéntes munkára épülnek lapjaink–nincsen állami, illetve magánszektoribeli szubvenció, szerzőink és szerkesztőink honoráriumot nem kapnak és mindegyik lap esetében, az adott orgánum jövője lényegében csak akkor biztosított, hogy ha a „mindenes” szerkesztő folytatni tudja a napi több órás önkéntes tevékenységet, állandó munkája és egyéb elkötelezettségei mellett. Ráadásul, úgy mint a KMH esetében, a Munkások Újsága fenntartási költségeit is zsebből fedezi a lap szerkesztője.

Miközben a nagy lefedettségű magyar lapok (például a Népszabadság és az Index) egyre inkább eltávolodnak a baloldali és még akár a demokratikus ellenzéki értékektől, viszonylag nagy számban működnek balos, vagy ellenzéki réteglapok. Ilyen például a Kolozsváros, az Amerikai Népszava, a Kettős Mérce és alapvetően ilyen a KMH, a Munkások Újsága is a Le Monde magyar verziója is. Egymástól elkülönítve működünk, de a beszélgetésen felmerült az együttműködés lehetősége és fontossága.

A Balpárt Juniálisa

A Balpárt Juniálisa. Fotó: C. Adam

A Balpárt Juniálisa

A Balpárt Juniálisa. Fotó: C. Adam

A Juniálison még felszólalt Tamás Gáspár Miklós filozófus Kalmár Szilárd és Galba-Deák Ádám mellett a valódi magyar baloldal létrehozásának lehetőségeiről. Ezen kívül többen civil mozgalmakat képviseltek. Például Pintér Szabolcs a magyarországi cigányságot érintő kihívásokat tárta a hallgatóság elé, miközben Tyetyák Zoltán a Kanadából visszatoloncolt miskolci romákról, az őket ért rasszizmusról tartott előadást.

Tyetyák Zoltán. Fotó: C. Adam.

Tyetyák Zoltán. Fotó: C. Adam.

A Balpárt Juniálisa

A Balpárt Juniálisa

Szintén felszólalt Tóth Kata (a Szociális Érdekegyeztető Kerekasztal részéről), valamint Hortobágyi Anna, Szabó József, Csécsei Ilona, Barát Endre és Szász Gábor.

Frissítő volt látni és tapasztalni, hogy a Balpárt szimpatizánsai és aktivistái nem televíziós stúdiók vitaműsoraiban élik ki baloldaliságukat és demokrácia-pártiságukat – hanem tettben és cselekedetben, a mindennapi életben és a társdalom peremein élők köreiben is.

37 hozzászólás

  • Kedves Chris, hadd kérdezzem meg, hogy Szigetvári Viktor részt vett ezen a Juniálison?
    Nagyapám az ősidőkben érdekelt volt az Épitők Szakszervezeténél. Az előbb furcsálkodott nekem ,hogy az ő idejében ezrek vettek ilyenkor részt, nagy és vidám „népnevelések” voltak, – mig manapság 50-60 értelmiségi osztja meg véleményét. Belterjesen, egymásközt !

  • Chris, két dolog fogott meg a képek kapcsán. Az egyik a beletörődő szomorúság, ami az arcokról tükröződik, a másik meg, hogy hiányoznak a kétkezi melósok. Azok nélkül milyen baloldali értékekről beszélnek a filozófusok, és kiknek? Egymásnak?
    …….
    A vöröscsillagos pólónak van valami üzenete? A könnyű azonosítás miatt minden pártnak érdemes érthető jelképekkel operálni, a Balpártnak a vöröscsillag lesz?

  • Aszondod, charlie, hogy miért nem a Vörös Csepel vezeti a harcot, és a Váci út miért nm felel neki?

  • A vöröscsillagos póló apukám csak annyit jelent hogy jó a Heineken sőr.
    Nekem is van olyan pólóm, feketében.
    Na és ?
    Nem tetszik valami ?

  • Sajnos a baloldal valamikori eszméi erős módosításra szorulnak. Nem csak a kommunista, hanem a szociáldemokrata eszmék is. Elsősorban, mert kiderült, óvatosnak kell lenni a nagy egyenlősdivel, hogy a gazdaság működőképes maradjon, másrészt pedig mert nincs szervezett „munkásság”, hanem a szegény emberek, akiknek a baloldalra lenne szükségük, egy teljesen szétzilált, lenézett, atomjaira hullott réteg.

    Akármilyen széles is ez a réteg, senki sem bajlódik a megszervezésével és összefogásával. Az, hogy „segítsünk a szegényeken”, az lótüdő (így mondtuk az én fiatalkoromban szalonképesen 😐 ). Elsősorban nem segítségre szorulnak, hanem lehetőségekre, önbizalomra, és öntudatra. Amit a segélyek, meg az „együttérző” duma egyáltalán nem biztosítanak.

  • A ” vörös csillagos póló” a vért jelenti,mint régen.A véreteket vesszük — ezt mondja.Azt jelenti amikor folyik a vér!( a fekete mag a gyászt-az elhullajtott vérért –búsulás képpen)
    A Hejnekem még nem volt meg amikor a forradalmi vér már folyt.
    Géyzu Te verekedni akarsz valakivel : olyan hangsúlyos mondattal invitálsz valakit e kocsmai stílusban.
    Egyébként itt az újabb csoportosulás aki majd ha hatalomra kerülnek –szeretnének meggazdagodni és csak maguknak jót tenni azemberek nevében,azemberekért no meg a szocjilalisismus úúútttjjjááánnn!
    De hát akkor is nagyon meleg üdvözlettel ( 34 fokos)

  • Almássy Alma !

    A munkásosztály igazi szervezője a tőkés vállalkozás, azon belül is a nagyipar. (S egy demokratikus országban csak azt követi a szakszervezet.) Minthogy ez utóbbi – kiépült nagyipar – ebben Magyarország szélthében és hosszhában nemigen lelhető fel. Így a szervezettség nyomai is csak apró foltokban látszanak,és azok is csak az állami k ö z alkalmazottak között, ami már megint az önmaga ellentmondása is, hiszen ezek az a termelő szféra dolgozói által a k ö z javára befizetett adókból összehozott, mindenki számára működő költségvetés kárára szerveződnek, esetleg sztrájkolnak…

  • Utóbbiak szolgáltatók, osztályi értelemben tehát nem munkások.

  • Vögelein és Almási A,

    A munkásosztály bizony elutazott a Távolkeletre. Kiadták a termelést bérmunkába. Hisz az olcsóbérű tömegtermelés ma ott „realizálódik” és koncentrálódik. Most a munkás aktuálisan ott kapja a kegyelemkenyerét, aminek – hozzáteszem – Ő ott nagyon is örül…
    …Hogy szervezettség? Ja!!! Hát az még várat magára, mert ahol bár már fizikailag egybekovácsoltak, mentálisan elválasztja(ák) őket a diktatórikus állam(ok). Ha ez mégis megvalósulna, akkor ez a lehetőség tőke formájában bizony odébbáll…

    .

  • A baloldal, munkás védelme ma már nem aktuális! Régebben volt értelme. A mai viágban , egy munkás többet keres néha mint egy mérnők.
    A mai baloldal a levegővel hadakozik csak.
    A régi síralmak megszüntek és a mai baloldalnak csak egy motivációja lehet, a jobboldal ellenzése. Csak szokásból.

  • @Figyelő
    „A baloldal, munkás védelme ma már nem aktuális!…
    …A mai baloldal a levegővel hadakozik csak.”
    Na ja! állítólag 4 millióan élnek nálunk létminimum alatt. Persze onnan a kanadai paki uszodájából ez nem látszik. Különben is azok cigányok vagy olyasmik, maguknak köszönhetik… (bocs)

  • Mit gondolsz itt nem élnek legalább annyian létminimum alatt? A nyugdíjról ne is beszéljünk.Egyszer el kéne menni a new yorki- Brox városrészbe, ott látni csak igazi nyomort.

  • Almási; június 24. 2:16 du. :

    „a baloldal valamikori eszméi erős módosításra szorulnak. Nemcsak a kommunista, hanem a szociáldemokrata eszmék is… stb. ”

    A nagysasszony kedvéért én még rálicitálok: menjünk vissza egészen a Felvilágosodás koráig s módosítsuk a baloldali eszméket, egészen az emberi lények közötti egyenlőség alapelvének elutasításáig. Elvégre a „fitest survive” mint tudjuk… Ez az egyenlősdizés mindent elárul, a nagysasszonynak például nyilván még így is fájóan túl magas lehet az első generációs diplomások aránya a felsőfokú végzettségűek között… Egalitáriánus szemléletre, baloldalra nincs is szükség, illetve kifejezetten zavaróak, a magafajta sötét reakciósok által a legnagyobb természetességgel lenézett, emberszámba se vett, kizsákmányoltak, elnyomottak s hülyére vett megalázottak tömegeinek megzabolázása szempontjából… mindezt persze azért, hogy a gazdaság „működőképes” legyen… Az persze nyilván nem is számít, hogy nem is igazán baloldali, sokkal inkább a polgári középen ( magyar viszonyításban persze szélsőbaloldalon ) elhelyezkedő – köztük nem egy Nobel-díjas – közgazdász álláspontja, hogy a túl nagy társadalmi egyenlőtlenségek, vagy a Németország által inspirált uniós intézmények által teljesen antidemokratikus módon, ha kell nyílt zsarolással is kierőszakolt szélsőséges megszorító politika egy szemernyit sem használ a makrogazdaság fejlődésének… Ellenben pl. a „szocialista” észak-európai országok köszönik szépen megvannak makrogazdaságilag, meg szociálisan is… Talán jobb lenne, ha a nagysasszony nem a Hunniában nem létező baloldal elveinek módosításával lenne elfoglalva, hanem inkább nyíltan felvállalná zsigerileg reakciós, jobboldali beállítottságát, a fasizmustól, nemzetiszocializmustól balra álló ( s ezért bal vagy ballibnek becézett ) sötét, reakciós magyar (neo)konzervatív-neoliberális jobboldallal együtt… Persze bármiféle koherens elvszerűség nyílt felvállalása, nem éppen tartozik a felfelé igazodó magyar polgárság erényei közé… Az ilyenek nem is fognak soha a büdös életbe megszervezni semmiféle progresszív erőt, csak pisloghatnak a fasizmus-nemzetiszocializmus mára már befejezett tényként veendő uralomra jutásán. No meg jóleső szégyentelenséggel tehetnek lealacsonyító osztály-sovén megjegyzéseket, saját emberellenes szellemi mozgáskorlátozottságuk önigazolására. De hát nem kell meglepődni, a magyar társadalmat mindig is sikerrel terelték uralkodó osztályai a történelem kerekét visszafelé forgató erők élvonalába. De nem biztos hogy a maguk által lenézettek nem szerveződnek meg ( pl. majd közös osztályalapon áttörik a fasiszták, nemzetiszoc.-ok által közéjük húzott etnikai válaszfalakat ) és hogy mindig meg fognak alázkodni a „felsőbbrendű” nagys urak/asszonyok előtt. Ez a jelen állapot ugyanis nem természeti törvényszerűség bármiféle híreszteléssel ellentétben…

  • Voronyezs:
    A probléma abban manifesztálódik, hogy ezek a távolkeleti országok pedig ITT gyártatnak dolgokat az olcsó és kisemmizhető hazai betanított munkaerővel.

    Lásd egy kis példán: USA indiában dolgoztat India itt dolgoztat
    Vagy az USA Délkoreát preferálta termelés szempontjából, Délkorea pedig ITT aknázza ki az Állam által egyáltalán nem védett és megbecsült hazai félművelt és félig képzett munkaerőt.

    De lehetne még sorolni.

  • Az is egy tipikus, szűk látókörű, reakciós megközelítés, hogy a baloldallal csak a nagysassszony által olyan szép jelzőkkel illetett legszerencsétlenebbek járnának jól. A szélsőséges egyenlőtlenségek enyhülésével, a társadalmi mobilitás erősödésével, gyakorlatilag az egész társadalom jól járna még ha ez megmarad a tőkés-polgári keretek között is, de azért egy erősen humanizált, emberarcúbbá tett formában ( pl. Észak-Nyugat Európa országai ) … Amúgy a marxista megközelítés szerint a nagysasszonny mintájára magukat megkülönböztető középosztálybeliek a társadalom óriási többségével együtt gyakorlatilag a kizsákmányoltak, azaz a bérből/fizetésből élők közé tartozik , míg az igazi hatalom ( s tekintély ) a társadalom mikroszkopikus töredékét kitevő tőkejövedelmeikből élő tőketulajdonosoké ( azaz kapitalistáké… )…

  • Figyelő
    2016 június 25
    5:22 du.
    Csakhogyám erreség 33 millióra jut 3.2 millió létminimum alatt élő, odahaza meg ungefer 1O millióra.. Matek megy még? Akkor számolj..

  • @Eleftheria

    Vagytok itt néhányan, akik nem olvastok, csak írtok, és azt képzelitek,
    hogy ha érzelmi túlfűtöttségetekben valakire jó sok gyalázatos hazugságot rákentek, akkor győztetek. Ezért aztán normális józan embernek elmegy a kedve „az egész temetéstől” (ahogy az egyszeri vicc mondta)…

    Szerinted miről lehetne veled BESZÉLGETNI vagy másképp: milyen GONDOLATOKAT lehetne veled megvitatni?
    A „nacsasasszonyt”? 😀 😀 😀

  • Párszor kértem már az amúgy általam „pengének” tartott Elefthériától, hogy pár mondatban rajzolja már le azt a világképet, amely szerinte oly üdvös lenne, szívesen végiggondolnám. Eddig még nem sikerült választ kapnom. Ehelyett magányos ketrecharcosként rúg jobbra-balra. Nem rossz harcmodor ha az ember a Gezyával akar egy polcra kerülni.

  • De ne foglalkozzunk Eleftheria csacska-hetyke ledorongolásaival, legyen ez az ő problémája 😀
    Foglalkozzunk inkább azzal, ami szerintem a baloldali eszmék alapvető problémáit hordozzák a gyakorlati megvalósítás tekintetében. (Gyengébbek kedvéért: mi baj van a baloldalinak mondott eszmékkel a gyakorlatban?)

    Úgy gondolom, a legfőbb baj, hogy a megoldást (a javak elosztását) állami szabályozásra kénytelen bízni. Ez pedig – legalább is a 100 éves gyakorlat szerint – a diktatúra melegágya.

    A kapitalizmusnak éppen az az egyetlen előnye, hogy elvben a gazdaság állami szabályozás nélkül is működik a szabad piac következtében. Persze a létező kapitalizmusban is rengeteg szabályozás van, de ezek mind csak bizonyos részletekre vonatkoznak, amelyek így képesek egymással vetélkedni (horribile dictu: kijátszhatók) – ami szintén valami automatikus egyensúlyt hozhat létre.

    Márpedig gy társadalomnak legalább valamennyire egyensúlyban kell lennie, másképpen nem stabil.

  • Itt, de másutt is, az „igaz baloldalt” hiányolók elfeledkeznek egy szikár tényről: nem létezik már a XIX.-XX. századi értelemben vett klasszikus munkásság. Nem véletlen, hogy évtizedek óta legfeljebb közalkalmazotti – tanár, orvos – megmozdulásokról hallunk, de pl. a hajdan erős vasasokról ki hallott utoljára? Még leginkább a közlekedési dolgozók vannak alkuhelyzetben, mert látványos káoszt képesek teremteni 1-2 nap alatt. Ebben igaza van Eleftheriának: normális tőkés tudja, hogy az ő boldogulása is függ a társadalom békéjétől, hogy a munkaerő minőségét, felkészültségét (ezzel a profitját) erősen befolyásolja a mobilitás. Hogy a szolidaritás nem valami nyálas jótékonyság, hanem a társadalom egyetlen hatékony önvédelmi fegyvere az erőszak, a széthullás ellen. Persze mindig, mindenütt sokan vannak, akik azt hiszik, csak az „elnyomás” miatt nem boldogulnak érdemük szerint. Az ilyeneknek mindig be lehet adni a pálinkába mártott cumit nemzeti büszkeségről, érdemtelenek „élősködéséről”. És mindig van, aki keni a pálinkát arra a cumira: rendről, erőről. No persze azért, hogy a bódulatban lévők ne vegyék észre, hogy eközben miket művelnek az „elsők az egyenlők között”.

  • Almási Alma
    2016 június 26
    4:19 de.

    Galambocskám, pontos vótá’, minda’ Doxaóra.

  • talalom
    2016 június 26
    4:42 de.

    Mit is csinál a szakszervezet azon kívül, hogy beszedi a tagdíjakat, és évente kioszt egy jénai tálat vagy szappantartót a birkapörkölt-zabáláson, már bocsánat a kifejezésért? A férjem tizenvalahány éve dolgozik ugyanabban a gyárban, de még egyszer nem hívták őket sem politikai tüntetésre, sem sehová.

    Utálom a Nyugaton bezzeg-kezdetű szövegeket, de ott tényleg nincsenek úgy lenézve, elhallgattatva a munkások, mint nálunk. Itt annyiban kimerült a szakszervezeti mozgalom, hogy a buszvezetők zsarolták a ballib politikusokat (amíg tudták) három forint béremelésért, a többiek meg az ország helyzete le voltak szarva.

    Most meg a ballib értelmiség sápítozik a birka magyarokon, jobb esetben arra fogja, hogy nincs már munkásosztály …

    https://pogiblog.atlatszo.hu/2014/11/22/a-baloldal-hianyzo-politikai-infrastrukturaja-szakszervezetek-es-sajto/

  • falusi
    2016 június 25
    10:27 du.

    Falusi, te is tudod, hogy ez nem igaz! Buapesti látogatásom kor feltűnt a volt kopasz Sashegyen, a millió rangos új villa, de a svábhegyiek már kis kastélyoknakj számitanak.
    Tehát, az EGÉSZ magyar lakosság nem nyyomorog, sőt.
    Minden színház,étterem zsufolásig tele van,a rangos hatalmas autóforgalomról nem is beszélve.
    Nem így néz ki egy ország, vagy város ami nyomorog, és a létmimnimum alatt él.

  • Hazai lámpa. sokban igazad van!
    De a különbséág a nyugati kapitalizmus és a magyar állami kapitalizmus között az, hogy nincs pénze a magyar államnak.
    A másik, hogy nyugaton mmindig kapitalizmus volt, a magyaroknál nem volt eddig sem demokrácia, sem kapitalizmus igazi értelemben.
    A tőkétől függ minden, még a nyugati politika is. Miért van az, hogy CSAK milliomos ember tud elnökjelőlt, vagy elnök lenni az USA-ban?

  • Most térjünk rá a javak elosztására, vagy másképpen az emberi egyelőség fogalmára.
    Máshol már írtam, hogy nem egyelő az emberiség, sajnos. Az egyszerű oka ennek pedig az, hogy minden ember más. Van okos, szorgalmas, törekvő, és tanult.Aztán van aki lusta, önbizalom hiányban szenvedő, tanulatlan stb.A családi születésétől is sok függ, milyen családba született, olyanba, amitől szorgalmat, törekvést, önbizalmat szerez, vagy ennek forditotja.
    Én ismertem olyan munkást, akivel el tudtam beszélgetni könyvekről is.
    A javak szétosztása viszont teljesen igazságtalan elképzelés. Ezért bukott meg a kommunizmus is.
    Elvenni attól akinek van és odaadni annak akinek nincs., Az nem számít, hogy az illető apja nehezen szerezte, kemény munkával vagyonát, de a vagyont el kell venni. Esetleg odaadni annak aki soha nem csinált semmit.

  • Hl! Szakszervezet, de párt, társadalmi egyesület sem létezik egymagában, csak a tagjai által. Miért kell”hívni” tüntetésre? Minden tagnak joga van kezdeményezni, legfeljebb a többiek nem értenek egyet. A vezetőiket meg maguk választják, le is válthatják őket, feltéve, ha nem bujdokolnak a kényelmetlen véleménynyilvánítástól. A szakszervezeteknek egyébként sehol a világon nem dolguk „az ország helyzete”, de a tagjaik érdekvédelme igen. Az előbbire ott vannak a pártok. Aztán mit sunnyog a többség, amikor egy párt hív fel akcióra?! Jaj, ezekkel nem, – mint a lány, aki élvezni is akar, de érintetlen akar maradni. Hát akkor tessék, mutassátok meg, hogyan kell! Egyelőre még megvan ehhez a törvényes lehetőség. Ja, hogy iszonyú nagy munka akárcsak párezer embert összehozni?! Dehát „a politikus nem csinál semmit”! A buszosokkal jól kicseszett ez a vezetés: mehetnek alvállalkozónak a fővállalkozóhoz. Annak meg már nem jár szakszervezeti védelem, se Munka Törvénykönyve. Vagy kap szerződést, vagy így járt… Lehet mindenkit hibáztatni, csak nekem ne kelljen felemelni a seggem…

  • Lélfai Szilárd

    falusi

    Ezt ugyan másnak írtad, „-Matek megy még? Akkor számolj..”,de Te is kihagytál egy tényezőt, bár ez nem matematikai!
    Kanadában a 10%-os szegénység meghatározása matematikai alapokon nyugszik, nálunk baloldali hókusz pókuszon! Ha valós lenne a 4 millió „mélyszegények” száma, akkor nem tartoznánk dohányáru-, és italfogyasztás tekintetében a Világ Élvonalába!
    Ami az eredeti cikket illeti: eleve érdektelenségre volt ítélve az összejövetel, hiszen az igazi Világ-, és Rendszerváltók Öszödön voltak, csodálkozom is TGM itteni megjelenésén! Amikor hiányoltam a Sötét Nővér és a Nemzet Puklija jelenlétét, akkor esett le az Öszöd! 🙂

  • LSZ! Milyen Őszöd? Nem kevered véletlenül szárszóval?

  • Figyelő!
    júni.26.8:12

    Na ja, hát perszer, hogy nincs szegénység, hiszen Figyelő nem látja – márpedig amit ő nem lát az nincs is! Valahogy így gondolja?
    Senki nem is állította, hogy az EGÉSZ magyar lakosság a létminimum alatt él, azt sem, hogy egy egész ország vagy város nyomorogna! De! Mert a svábhegyi séta alkalmával csak kiskastélyokar meg „rangos villákat” látott, nem jelenti, hogy egytől egyig ilyenekkel van teleszórva az ország! Talán nem (csak) ott kellett volna forgolódni, hanem szétnézni mondjuk Budapest néhány kerületében, – nem pont a teltházas színházak, és éttermek tövében – hanem egy kissé arrébb a belvárostól, az ország különböző szegleteiben, mondjuk a borsodi vagy a hajdúsági falvakban, de tulajdonképpen bármelyik megyét említhettem volna ! Arrafelé gondolom nem merészkedett- pedig tanulságos lett volna!
    Kanadai nyugdíjjal a zsebében a körútról vagy a sétáló utcákból stírölgetni a „kocsiállományt”, nagy kaland mondhatom – de ha nem tudja, nem ismeri a viszonyokat legalább ne osztaná az észt olyanokkal vitába szállva, akik itt élnek nap mint nap,és sok éves tapasztalatuk alapján nyilatkoznak ! És még az okokról nem is beszéltünk -gyanítom nem is fogunk – ezek még csak a natúr tények!
    Tök mindegy, hogy falusi hol él, ha tud számolni, és amennyiben itthon tartózkodik nyitott szemmel jár – a google-t pedig nem csak a kommunista áldozatok számának igazolására használja !

  • Kedves Figyelö!

    Higgye le, nem akarom Önt piszkálni, és biztosan unja már mindenki hogy folyton ugyanazon lovagolok, föleg hogy ez a cikk nem is arról szól, a Körösi Csoma Sándor Programrol, de engedje meg hogy kiemeljem ezt a mondatot amit most itt feljebb irt:

    „De a különbséág a nyugati kapitalizmus és a magyar állami kapitalizmus között az, hogy nincs pénze a magyar államnak.”

    Hát pontosn EZ A LÉNYEG! Nem magyar tanárok/néptáncosok stb utaztatására és ellátására világszerte kellene költeni a pénzt az államnak, ami mint az imént irta, NINCS!!!

    Remélem most már kezdi érteni a felháborodást.

  • Igen, ez igaz: Nincsen pénze az államnak! Valóban, egyetlen fillérje sincs! Azokból a milliárdokból gazdálkodik, amiket mi, mindannyian adunk össze személyi, fogyasztási, jövedéki, meg még vagy 70 féle adó formájában. Éppen ezért, egyetlen hatalom sem tehetné meg, hogy kizárólag a maga számára osztogassa mindannyiunk költségvetésének ezer milliárdjait!

  • Kedves Lélfai Szilárd!

    A szegénység meghatározása sehol nem matematikai alapokon nyugszik – azt szociológiai felmérések alapján statisztikai adatok mutatják ki!
    Amikor tehát azt mondjuk, hogy a kanadai lakosság kb 10%-a szegény, azt előtte különböző felmérések adataiból nyerik, melyet nyilván számszerűsítenek, és azt az összlakosság számához viszonyítva százalékban fejezik ki, a könnyebb érthetőség kedvéért. A matematika itt csak eszköz, valaminek a kifejezésére – de nem a meghatározás kulcsa! Ezt biztos te is így gondoltad!

    A magyarországi „hókuszpókuszt” viszont nem értem! Ha a kanadai 33 millióból megállapítottan kb 3.200 ezer él a szegénységi küszöb alatt, vagy felette valamivel – miért gondolod, hogy a hazai alig 10 millióból nem megállapítható, hányan élnek a létminimum alatt? Miféle hókuszpókuszról beszélsz? Gondolod, hogy a kb 4 milliós számot hasra ütéssel állapították meg? Itt nincs dolga a szociológusok és különböző társadalomkutató szervezetek munkatársainak, hogy aztán az általuk nyert adatokból a statisztikusok „kihozhassák” az eredményt? Itt mindenki aki a lakosság életviszonyaival,életszínvonalával, vagy a társadalmi besorolásával foglalkozik az csal, és hazudik? Miért is tenné, mi érdeke fűződik hozzá?

    Az ital meg a dohány terén nyert világ élmezőnyünk szerinted bizonyítják hány szegény vagy létminimum alatt élő ember van az országban ? Nagy valószínűséggel nem a nagyfogyasztók közülük kerül ki a létminimum alatt élők zöme – ám ez csak aláhúzza azt az óriási különbséget amely a két „tábor” között keletkezett, és ez sajnos csak rohamosan növekszik! Van egy réteg amely mindent megengedhet magának, és van egy óriási másik réteg, akinek a mindennapi léte került veszélybe!
    A kettő között egy halvány, egyre vékonyodó réteg,mely a közép,ill az alsó középosztályt lenne hivatott képviselni, bár számuk egyre fogy, jószerével már nem kimutatható, lassan, de biztosan csúsznak lefelé!

    Nagyon gyerekes a példa, de ha mondjuk te kő gazdag vagy, és meg 47 ezer ft-os közmunkából, vagy még jobbat mondok 22.900 ft-os segélyből élek, de akár számolhatjuk a minimálbéres fizetéseket is, te veszed literszámra a whiskyt és a kubai szivart én meg közben napszámra éhezem, rezsit már rég nem fizetek, vezetékes víz nincs a villanyt meg már rég kikapcsolták, sehova nem járok, hisz közlekedésre sincs pénzem és még kilátásom sincs, hogy egyhamar jobb legyen – akkor jön mondjuk Figyelő, aki az Andrássy úton találkozik veled és megcsodálja kocsidat, esetleg követ téged( mert szeretne tisztán látni) és elámul a Sashegyi villádon, akkor megállapíthatja, hogy nincs ebben az országban semmi gond, miről beszélnek egyesek, én meg közben simán éhen halok az alultáplált vitaminhiányos, ezeregy betegségtől szenvedő gyerekeimmel együtt !
    Szóval sarkított a példa, de nagyjából így aránylanak az életviszonyok nálunk – a kanadairól nem beszélek, mert azt nem ismerem ilyen közelről, de nem vitatom, hogy ott is vannak szegény emberek, ám az sem mindegy hol mit értenek szegénység alatt és hol milyen szintet jelent a segélyből élés, a szegénységi küszöb!
    És akkor a mélyszegénységről még egy szót sem ejtettünk, mely a 4 millión belül egy meglehetősen nagy számot képvisel!

  • talalom
    2016 június 26
    9:07 de.

    És innen egy lépés, hogy a magyar ember nem képes a demokráciára, de nincs is rá igénye …

    Ezek a kifogások, amiket összeszedtél, akkor lennének jogosak, ha a rendszerváltás után nem verték volna szét a munkás érdekérvényesítést a szocialista párttal az élen!

  • HL! Nem tudták volna ilyen alaposan szétverni, ha nem hagyjuk. Tíz évig dolgoztam ilyen (nem szakszervezetnél), elegem lett abból, hogy bármit akartak páran, mást sem hallottam, csak hogy minek, meg Á, ugyse történik semmi. A következmény: a valaha hétezres tagság ma alig háromezer.
    El tudtam volna képzelni azt is, hogy pl. az idejött cégek német, angol stb. munkásai kiverik a balhét, hogy ez nem ér, hogy amiatt vesztik el a munkájukat, hogy itt harmadáért megcsinálják. Erre mi történik? Inkább az EU-t utálják. Úgyhogy nemcsak a magyar…

  • talalom:
    Hát ez az !
    Ahol nincs bevezetve az EURO , ott lehet trükkösködni a végtelenségig.

    Nem véletlen hogy elodázzák folyton.

  • NINCS JOBB VAGY BALOLDAL/Ez a mult…
    A baloldaiis ateista globalista,eu-csicska,mint az összes.Vörös csillag alatt?csödörböl vödörbe…
    CSAK ELITOLDAL VAN ÉS NÉPOLDAL…ÖK ott fent mi itt lent…
    Népek ébredjetek az eu ellen a fejesek é s az elit ellen,saját magatokért!
    Le a piachagzdasággal a tökés elnyomással-de a liberalizmussal a feminizmus és minden népidegen irányzattatal!
    Saját mentalitásunk alapján speciális magyar életérzésünknek megfelelö NÉPOLDALI MOZGALMT:SEM JOBB SE BAL,MUNKÁS ÉS MAGYAR!
    üdvözlettel:népoldali [email protected]

  • Húha! Ez a Balfék párt aztán az igazi tömegpárt!