A Teleki tér Angyalföldre költözik

2020 január 19 1:04 du.23 hozzászólás

Nem mindennapi bemutató lesz február 8-án a budapesti József Attila Színházban. Bereményi Géza 1988-ban készült filmjéből, az Eldorádóból született új színdarab. A feladat nagyságának érzékeltetésére elég annyi, hogy a filmet a Magyar Művészeti Akadémia tagjai 2012-ben beválasztották a legjobb 53 magyar film közé!

Az alkotók, hűen a film eredeti környezetéhez a Teleki-téri piacot választották az előadás és a szereplők bemutatására. A darab írója, Bereményi Géza, (képünkön középen) elöljáróban leszögezte, ez nem a film forgatókönyvének, hanem a témának színpadi változata; a Teleki-téri piac, egy kereskedő és az ő családjának története. A világháború után kezdődik és az ötvenes évek első felében fejeződik be. Drámai helyzetek vannak benne és egészen más színe van az eseményeknek, mint a filmen. A korábban „Az arany ára” címmel bemutatott színműtől is különbözik, azért is lett a címe a filmmel megegyező, ám most az összes színpadi tapasztalatainak felhasználásával írta át. Ez lesz a végleges változat, a végleges előadás. A színpadi idő éppen megfelelő hosszúságú, a jelenetek az események szerint követik egymást és drámaiak a párbeszédek. Filmen rövidebben kell beszélni, a színpadon lehet valamivel hosszabban is, ezáltal kiélezettebbek a személyes viszonyok.

 Ez egy remek színdarab – árulta el Nemcsák Károly, a József Attila Színház igazgatója – és egy üveg borral is köszöntötte a szerzőt közelgő születésnapja alkalmából. Egészen kiváló előadás lesz – folytatta, nagyszerű színészek játszanak, és kitűnő zeneszerző dolgozik benne. Ragaszkodtam is hozzá, hogy vadonatúj zenét írjunk ehhez a történethez. Az előadás teljesen más lesz, mint a film. Nem is hasonlítható össze, mert teljesen más műfajokról van szó. Ráadásul jól sikerült alakítások vannak a filmben, amivel nem lehet és nem is kell összemérni a színpadi szerepeket – tette hozzá Csankó Zoltán, aki Monorit játssza majd az előadásban. A partnereim is mind – egytől egyik kiváló színészek, isteni, jó hangulatban próbálunk.

 Én is láttam a filmet – emlékezett vissza Pikali Gerda – most a Pogány Judit szerepét játszom és a Kovalik Ági a lányom. Talán ez nem fog zavart okozni, hiszen abban az időben a nők nagyon fiatalon szültek, így a közeli életkorunk akár még reális is lehet. Nehéz szerepem van, mert tőlem nagyon távol áll az istenfélő, zárkózott nő, aki állandóan imádkozik, nem bírja a káromkodást, miközben ott van a férje mellett és együtt viszik a standot. Mindig előre lát és álmodik dolgokat, tudja, mi fog történni, fél, hogy az beigazolódik. Bereményi Géza azt írta egy helyen: „Az leszel, amit el tudsz képzelni magadról” – egészítette ki a gondolatot a rendező. Ha ez a két színésznő elhiszi magáról, hogy ők anya és lánya, akkor ez úgy fog megmutatkozni. Működni fog, az eddigiek alapján ezt bátran kijelenthetjük.

 Amikor a színház igazgatója felhívott, hogy van-e kedvem megrendezni ezt a darabot, boldogan vállaltam, hogy harminc év után újra Budapesten dolgozhatok. Funtek Frigyes ugyanis – mint elmondta, évtizedek óta külföldön rendez. Ebben a történetben azok a különleges emberei viszonyok érdekelték, amelyeket a háború utáni idők generációja átélt. Különleges terheket, bánatokat, kapzsiságot hordozunk magunkban, és ezek mind benne vannak ebben a történetben. A próbákon előjön bennem és az egész múltam, az egész életem ott kavarog körülöttem – és ez mindannyiunkkal így van – világított rá a súlypontokra a rendező. Mindannyiunknak nagyon sok köze van a történethez és remélhetőleg sikerül úgy megmutatni, hogy ezt a néző is így érezze.

23 hozzászólás

  • „a” Telekin anno olyan használt Singer-t „ástunk ki”, hogy utána még 35 évig szolgálta a család önköltségcsökkentési költségvetéséi adatait azon felül, hogy a házimunkához tartozott a kalákában készült női ruházat meg a horgolt függönyök…

    és a háziállat tenyésztés+++

    a Bereményi istenien írta le anno remélem most is vidám perceket szerez az igazi „pestiélet”-ről

  • Amennyiben valaki unná a narancsos propagandát, annak ajánlom a következő olvasnivalót:

    Tizenkét magyar társadalomtudós magyarázza el, hogyan pusztítja az „Illiberális Internacionálé” az európai egységet

    https://qubit.hu/2020/01/20/tizenket-magyar-tarsadalomtudos-magyarazza-el-hogyan-pusztitja-az-illiberalis-internacionale-az-europai-egyseget?_ga=2.148296766.827214669.1579466274-1967485477.1562923907

    (Juraseknek, Ferencnek, Slapajnak és T.Péternek kötelező olvasmány 🙁 )

  • POLIAKOFF megjegyzesere;

    Az EU leg-elso problemaja, hogy nem letezik „egyseg”.
    Hiszen hogyan is letezhetne, az EU ma NEM 28 teljesen kulombozo NEMZETISEGEK egyesulese.

    Hanem csupan a Maastricht keresskedelmi szerzodes tovabbterjesztese, s csupan kereskedelmi celokat szolgal.

    A Nemet-Francia,ill. a Saar-Ruhr vas-szen konglamoretebol eredo kereskedelmi celokat szolgal.

    Ipari hatalmak nem letezhetnek piac-nelkul. Sot piacok hianyaban tonkre mennek.

    Az okozta europa mind ket „vilag-habouit”.
    Nemetorszag europa gazdasagi motorja, de nem elegendo piac sikereskedni.
    Ellentetben az USA esetevel, amely a vilag LEG-nagyobb piaca. S nem kenyszerulve kulfoldi terulet hoditasokra.
    De nemetorszag kenyszerult, azert okozott ket vilag haborut a XX. szazadban. Na meg a XIX. szazad Porosz-Franco haboruit

    A Belga kulugyminiszter Spach otletere a tovabbi haboruk megelozese javasolva az egyesulest.

    S a iparosodott nyugati hatalomnak, mivel nemetorszag volt europa gazdasagi mozdonya, a kelet volt mindeg a „piac” lehetosege.

    Ma is az az erdek es a cel.
    Putin megtanulta azt a ket vilag-haborukbol.
    Azert minden celja „vedekezni” a nyugati gazdasagi edekek es terjedesek ellen. Fegyverkezik fogaig es agressziv.

    De az EU NEM egyseges, mert nem a NEMZETEK szovetsege, csupam egyesitett gazdasagi erdekek uraljak.

    Tehat nem csoda, hogy minden nemzetiseg ellenzi Brusszel korlatlan hatalmat.

    Mind emlekezeteik igen eles ugy Berlin mint Moszkva tetteire.

  • Poliakoff
    2020 január 20
    5:50 de.

    poljakov elvtárs, mégis hogyan gondolád? ájrópaji egybesültség? olyan nem volt, nem van és nem is lesz soha, arról gondoskodnak bizonyos erők, amelyek kényszerítették ezt a rakás országot, hogy legyen egységes pénzük (na nem mindenki ugrott bele a szaros bilibe) és egységes bürökráciájuk amivel egységesen lehet őket taszigálni, toszogatni, rángatni és arrébb rúgni amikor már a „mór” megmórta… essetunni? és van egy nagy tócsa is Ná nevű az meg védi azok érdekeit akik mindezt ki akarják használni… mint csinnbummcsirkuszot és bábszínházat… vidám perceket szerezve ovális szobácskákban és kuncogva…

    aszongya szép szőke herceg Davosban,hogy ilyen még nem volt de még sokkal ilyenebb lesz, többek között aszongya a zseni, hogy több millió munkanélkülivel lesz/tt kevesebb ennek a korca azt is jelenti hogy sok millió munkanélkülijük van meg aszongya sok új munkahely (pizzasütők és mekiben a hasábosburgonya forgatói és akik megterítik miután letakarították az asztalokat…) ami azt jelenti a korcában, hogy kurva sok munkahely hiányzik… és hogy most azután ilyen még nem volt felpörög ami azt jelenti, eddig nem pörgött

    szóval olvasni és a világot úgy látni amilyen ez a kis kömbölyű éppen szétbaszás előtt seperccel

    bruhahahaha

  • Poliakoff
    2020 január 20
    5:50 de.

    közben ugye poljakov elvtárs, mint handlé el akarja adni a gázt amijük -állítólag van és nem lopták- eladó és a kóbor kutya sem akarja venni…, ez a szép szőke herceg még a rikkancsnál is szarabb az legalább a IIVH utáni nyomorban azzal akarta eladni a napilapokat, hogy azt kurjongatta, hogy: MEXŰNT A NYOMOR ezen jókat derültünk anno…, és ma is Virginiában meg állig felfegyverzett egységsugarú állampolgárok riogatják a gerléket, meg a verebeket mindenféle rettenetesen nevetséges szerelésben de ők assziszik

    bruhahaha

  • Poliakoff
    2020 január 20
    5:50 de.

    erről ömleng a szép szőke herceg Davos ban, sok új munkahely bruhahahahaha
    és a grizi mit fog erről ömlengeni, meg arról én hogyan merek az ő szagterületére

    mai friss adat NYT

    44% of U.S. workers between the ages of 18 and 64 are in jobs that pay median annual wages of $18,000.

  • Bendegúz
    12:33

    Igaza van! Minden felépítmény (építmény és épület) alapja a gazdaság.

    Legyen az bármily’ épület, az alapjai általában rejtve maradnak, illetve az alap úgy fejti ki áldásos tartó (megtartó) szerepét, hogy közben a homlokzat díszítései magukat kelletve, azt takarják. Vagyis úgy adják el, vagy elő magukat, mintha ők lennének a monstrum statikai alapja…

    Így van ez a nemzetekkel is, melyek a társadalom épületének ugyancsak a felépítményébe tartoznak, miközben az, hogy fizikailag áll az szerkezet, mindaz csakis a fundamentumon, vagyis a gazdaságon áll és bukik.

    A nemzetek látszólagos csillogása, vagy éppen nyomora, hangos dicsekvése, halk panasza, vagy éppen rikácsolása mind a gazdaságnak a kultúra eszközeivel annak külsőségekben kivetülő megnyilvánulásai.

    Mivel az állam szintén képtelen gazdaság nélkül a saját lábán megállni, hát kénytelen – bár ezt sokan tagadják – az alapra támaszkodni annak erejét energiáit kihasználni, mondhatnók kiszívni…

    Államalapítóknak és építőknek nincs más választása, mint a létesítmény felhúzása előtt, annak egy minél mélyebben fekvő és nagy szilárdságú alapot biztosítani a felépítmény számára…

    Üdvözl G

  • Epilógus
    Bendegúz
    12:33-ra

    Több nemzetiségű – mit ne mondjak – szövetségi államban a nációk csillogása és villogása sok esetben villongássá fajul azon vélelmen, hogy ki ragyog szebben a másiknál az épület homlokzatán, tehát ki részesedjen gazdagabban az alap teremtette jólét javaiból.

    Igen a különböző nemzetekből kovácsolt állam testén ebből kifolyólag sokszor keletkeznek fekélyek, mely fertőző gócokban elsősorban a nemzeti kivagyiság, a nacionalizmus játssza a vezető főszerepet. Így történt ez a nácizmus korábbi leverésében a maga módján oroszlánrészt vállaló jugoszláv népekkel is, ill. a szövetség felbomlásakor is. Bár abban jelentős részt vállalt az ún. „nyugat” – nane’, két dudás egy csárdában? hogyisne! szelleme – mesterséges szarkavarása is.

    Az USA óriási, csupa bevándorlóból álló, tehát soknemzetiségű lakossága mégis egy egyesült államot alkotott. Az ember azt hinné, hogy annyira sokfélék, hogy az már követhetetlen bármely soviniszta számára… Ám mégis az USÁkok is megtalálják a maguk üldözni, vagy gyűlölnivalóját a más-bőrűekben, vagy az őslakosság népcsoportjaiban… Ha más nem, hát bűnbakokat lelenek az „egyén önvédelme jogának alkotmányos” oltárán. De azért úgy általában kifelé mégiscsak valami egységet mutatnak.- Legalábbis eddig azt mutatták. Néha más, külsős népek kárára …

    G

  • Ezt a Nemcsákot rühellem.
    Se ez csak egy magánvélemé..izé rühellés.

  • ˙

    Geyza
    12:02

    Gondolom Nemcsákot „Nemcsak” azért rühelled, mert ez a magányvéleményed, hanem mert egy orbánnyaló udvaronc –
    röviden, egy udvari tányérnyalonc középkatergóriás KD.

    Csá’: G

  • Te, GordonZóla és FKCSP!

    A Bereményi se különb, csak az a baj, hogy ő a szakmájában még valamelyest tehetséges is.

  • F.C.K.Cs.P.
    2020 január 23
    12:02 du.

    Ezt a Nemcsákot rühellem.
    Se ez csak egy magánvélemé..izé rühellés.

    ———————————-

    Ezt a Nemcsákot én is, ám mit számít ez, ha jól fut vele a szekér – gyanítom nem annyira a fergeteges tehetsége okán! Ám ahogyan a „fehérvári huszárokat” bírja énekelni a miniszterelnökkel, az valóban fergeteges!

    Most azonban nagy méltánytalanság érte, amennyiben elesett egy díjtól, melyet B. Élthes Eszter javaslatára kapott volna a hódmezővásárhelyi önkormányzat által alapított művészeti díj „országos” kitüntetettjeként. Az idén erről már nem B. Élthes Eszter és Lázár János polgm. döntött (addig igen !) hanem a város közgyűlése a fideszes képviselőkkel is teljes egyetértésben (zárt ülésen) így M.Z.P. a közgyűlés jegyzőkönyvét nem hozhatta nyilvánosságra, a fentieket azonban szükségesnek tartotta elmondani. (okai már ismertek) Utóbbi soroknak nem sok köze van Nemcsákhoz, a szemlélethez azonban amely a művészeteket (is) uralja a kormánypárt irányvonalában és képviselői által, annál inkább!

  • Gorgonzola
    2020 január 24
    3:41 de.

    Fejemen találtad a szöget hehe

  • Besancon:

    ANNYIRA sajnálllom szegény Nyemcsákot..de komolyan 😀

  • FORTIMBRAS
    2020 január 24
    3:47 de.

    Kijaza „Bererényi” vagy ki ?

  • Orsós Elemér

    F.C.K.Cs.P.
    2020 január 24
    2:09 du.

    Például -többek között- Cseh Tamás szövegírója! Ja, hogy ki az a Cseh Tamás?

  • CSKP/Orsós
    2:09/ 6:49
    Engem nem tettek sznobbá:

    A nyolcvanas években szülinapomra valakitől kaptam egy nagylemezt ‘zemlített két „klasszikustól”… Hosszú hónapokon keresztül sztereóban(!) próbáltam megérteni azt a marhanagy művészetüket, benne az alaposan elrejtett mondanivalójukkal Desiréről, meg a többiről…
    Hát biz’ akkor csak egy hajszálon múlott, hogy nem lettem dísz-koszvető rekorder… – Mégiscsak kímélnem kellett a szemközti ház III.-emeleti Stuckmayer néni ablaküvegét, mégse törhettem azt is mikrobarázdákra, így maradt meg számomra máig, mint egy a Teleki (ma mán az Ecseri) ócskapiacra való ősmasszívum…

    – Apropó! Valami azért mégiscsak foglalkoztat.
    Ha Cseh Tamás annyira nagy-magyar volt*, sőt Orbanfan is, amint az ő szövegírója, meg aminek őtet még bejálítttyák, akkor mija francnak romantikázott . i n d i á n . mokaszinban, meg tolldíszekkel a fején, – közben nagy „ufffokkat” eregetve és tomahawkot lengetve, ama echte-magyar ősmasszívum bércein, a Bakony-belében [értsd: annak szívében] ahelyett, hogy pörge csikóskalapban és bőgatttyában kurjongatva szopogatta vóóón’ a fütyülős barackot a Hortobágy tarackos és hüde’-zsombékos mezejiben…? Ja! De hát lehetett volna egyszerűen bakonyi betyár is… Hát nem ?

    Ufffffff! nameg
    Ripittyomcsuhaj:
    G
    ˙

    .
    * Ennek a magyarázatttyajaz lehet, hogy a vándorló ősök vala-hun ketté váltak. Az egyik fele erre fele, a másik csapattyuk meg a befagyott Berrig szoros, vagyis arra fele vetteja zirányt, akiket aztán ottan átkelve ma már indiánokként tartatnak számon az Újvilágban. Közüllük is, a reprezentatívabbak külön rezervátumot birtokolhatnak. Na! Ez utóbbi lehetőség ragadhatta meg a mi ősmagyar Cseh Tamás művészurunk fantáziáját az Őshaza-2. iránt – á’lá bakonyi – persze gombamártással.

  • Gorgonzola (Bendegúz felé)
    5:10 -5:51

    Ugye ezzel azt akartad mondani, hogy a gazdaságnak mindennel, még

    a kultúrával szemben is primátusa van:

    Ha nincs mit enni, a kultúra is meghal.

    Halleluja: málnaszőr

  • Nem értem mi a baj Nemcsákkal. Kevesen tudják úgy játszani a tehetségtelen amatőrt mint ö.
    Cseh Tamás pedig tökéletes volt a lila ködbe búrkolódzó fiataloknak.

  • Gorgonzola es Malnaszor feltetelezeseik teljes valosag!!!

    Minden tarsadalmak, embercsoportok, csupan egy bizonyos gazdasagi szinvonal elereseik utan mutatnak kulturalis kialakulasaik lehetosegeit.Pl. epiteszet, muveszet, irodaslom, stb.stb.

  • Kenny
    2020 január 26
    9:35 de.

    ki az a „csehtamás”? olyan kíváncsivá tettél? és lila ködök?

    na az csak a zomega, meg a zorránjöttkiadal, és a többi „márnememléxekkik” számára a 3T keretében az MSZMP politbüró által juttatott státuszból lettek nagy népi izék Aczél elvtárs egy zseni volt

    hja és eszembe jutott: én abban az időben 1987 (azért pontosan ez, mert akkor távoztam)-ig sok sok éven keresztül állandóan fejlődtem mind anyagilag, mind szellemileg (ezzel kapcsolatban majd geyza mond neked bővebbet de fogd be hozzá az orrodat) és lett mindenfélém a kis de egyre növekvő fizetésemből arrafelé nálunk az volt a szokás, hogy elismerték anyagilag is a beadott pluszt és az OTP már -szinte- kérés nélkül is hitelezett, mert tudtam törleszteni (1968 ban Bécsben kurva rosszra sikeredett a kurva nagy télben a 6 napos IBUSZ út mert a kapitalistapistáék kikapcsolták a gázkonvektort este 1000 kor (PM) kinn meg ugye 65 cm hó és -30 C° fok ablak meg szimpla üveg a „hotelban” ugyanez Moszkvában nem fordult elő és a Vörös Nyíl Leningrád és Moszkva között kellemes emlékek még a korai 70 esekből…

    az az átkos kommenyista bolsi már csak …lehet, hogy nem mindenkinek volt ilyen? akkor én most banánban született vagyok? vagy hogy mondják? esetleg Lótuszban?

    bruhahaha

  • Bendeguz79
    2020 január 26
    10:14 de.

    grizi, ha igaz amit mondál vala, hogy te Be Szkar T… akkor te még láttad a hirdetéseket a beszkárt villamosokon, hogy:
    „Haladjon a korral, süssön Váncsa sütőporral”

    meg hasonlók mint: Federerné mit visz a kosárban? a Kodelka feje keze lába?

    bruhahaha

    ugye elmagyarázod az egységsugarú olvasónak, hogy ne maradjon alapvető politikai ismeretek híján?

  • Orsós Elemér

    Gorgonzola
    2020 január 26
    3:38 de.
    Már egyszer én is kaptam a rinocéroszbőr vastagságú orcámra azért, mert nem tudtam a szerintem egyoktávos Cseh Tamás és Koncz Zsuzsa, valamint a 3/4-ed oktávos Bródy János Kádár alatti „harcos politikai ellenszegüléseit” a mai ellenzéki fősodor által javasoltan egekig magasztalni! 😀 Erre csak azt tudom mondani, amit az általam is nagy színésznek tartott Agárdi Gábor mondott a válaszán megrökönyödő riporternek:
    „Engedtessék meg nekem hogy, ne szeressem Bartókot! ”
    (Mellesleg én jobbára szeretem! 😀 )