Végre, ismét Egyiptomban! – III. rész. A kegyelem földjén
Egy nyaralás a Sínai-félszigeten más, mint Egyiptom afrikai tengerpartján. Ott – már ha hajlandóak vagyunk kimozdulni a szállodából – a piramisok, Luxor, a Királysírok völgye, esetleg Abu Simbel két csodás temploma vár sok ezer éves emlékeivel. Az Akabai-öböl partjáról másfelé indulhatunk, hogy nem kevésbé bámulatos helyekre jussunk, ahol még a nem hívőket is megérinti az ott uralkodó különleges szellemiség. A félsziget belsejében titkokat ölelnek a hegyek.
Valószínűleg kevesen tudják, hogy az általunk „sínai”-nak nevezett vidék a hegyeiről kapta a nevét. A mintegy 61 100 négyzetkilométeres félsziget területe nagyjából két fél részre osztható. Az északi fele sivatag, a déli hegység. A csipkézett hegyormok úgy sorakoznak egymás mellett, mint a fogak a szájban – és pontosan; a szináj szó arabul fogakat jelent. Jól ismert hegyek uralják ezt a régiót, beleértve a Sínai-hegyet (2285 méter), a (Horeb) Szent Katalin-hegyet (2637 méter) és a Serbal-hegyet (2070 méter. Ez az a vidék, amelyen keresztül Mózes állítólag vezette népét, végül az Ígéret földjére, és sok helyen vannak legendák erre vonatkozóan. Természetesen az egyik legkülönlegesebb helyszín a Sínai-hegy, ahol Mózes találkozott Istennel, ott kapta meg tőle a Tízparancsolatot. Nyilvánvaló, hogy a régió szent a keresztények, zsidók és muszlimok számára egyaránt. A hely pontos meghatározásáról a hittudósok között is évszázados viták dúlnak, a nagy reformátor, Kálvin például azt a nézetet vallotta, hogy a Sínai és a Horeb ugyanaz a hegy, csak a keleti és nyugati oldalát illetik két különböző névvel. Mások szerint a sziklából víz fakasztása is itt történt, nem a mai Jordániában, Petrában. Mózes 2. könyvének 3. fejezetében az 1. és 2. szakasz szerint, miközben legeltette nyájait a Horeb -hegy oldalán, Mózes egy égő bokorra bukkant, mely csodával határos módon, saját lángjaitól el nem pusztult. Mikor odament, ott szólította meg őt az Úr! Mai mértékkel mérve, ez a hegy oldalán, 1570 méter magasan történt. Tudjuk pedig ezt onnan, hogy az eredeti bokor még ma is létezik ugyanott! Elmehetünk oda, megnézhetjük, bár közel menni hozzá most nem lehet, a környékét éppen tatarozzák. Látnivaló azért mégis akad ott bőven. A szerzetesi élet ugyanis nagyon korán kezdődött a Sínai-hegy környékén. A keresztény remeték már az első század közepétől kezdtek összegyűlni a Sínai-félszigeten. A 4. és az 5. század különösen nehéz volt, amikor a keresztényeket nemcsak üldözték, de sokakat meg is öltek közülük. A hagyomány úgy tartja, hogy i. u. 342-ben, egy Sínai-hegyi aszkéta kérésére, a bizánci Heléna (Szent Heléna) császárné elrendelte egy kistemplom építését, a Szent Szűz tiszteletére az égő bokor helyén, megerősített kerítéssel, ahol a remeték menedéket találhattak a primitív nomád törzsek támadása elől. A 6. században a szerzetesek Justiniánus császár engedélyét kérték – és meg is kapták – egy nagyobb, erődszerű kolostor építésére, még 200 római katonát is rendelt oda a császár, hogy megvédjék a rendházat a beduinoktól. Röviddel ezután az épületegyüttest Alexandriai Szent Katalinnak szentelték.
(Sharm-023) Sharm el Sheikhből a kolostor egynapos kirándulás keretében, könnyen elérhető. Az első meglepetés a helyszínre érkezéskor éri az utazót. Úgy egy kilométernyi távolságra van a kolostortól a fogadóállomás, ahol – biztonsági szempontból – regisztrálni kell. Itt felajánlanak két látogatási időt, egy rövidebbet és egy hosszabbat. Lehet választani, de végezetükkel majd el kell hagyni a területet! A kolostort innen gyalog közelítjük meg. Érkezéskor érdemes felmenni az épülettel szemben, a nem túl meredek hegyoldalra, onnan szebb rálátás nyílik az épületekre, mint a falak tövéből. Szinte teljesen érintetlennek látszik, ám néhány perc után észrevehető, hogy a bal oldalán valami hiányzik. Az a terület Napóleon katonáinak támadásakor pusztult el.
Mivel a kolostort ma is szerzetesek lakják, a látogatható terület meglehetősen szűk. A bokrot csak addig lehet megközelíteni, amíg a belső falakat borító állványok engedik, a helyszínt megjelölő mozaikkép is csak távolról látható. Megnézhetjük viszont a múzeumot, megcsodálhatjuk a sok drága kegytárgyat, a nyolcszáz évesnél is öregebb könyveket. Az iszlám vallás elterjedése után a kolostor lakói mindig igyekeztek jó kapcsolatot ápolni a körülöttük élő muszlimokkal. Ez olyannyira sikeres volt, hogy 623-ban Mohamed próféta védlevelet adott számukra – ennek másolata is megtekinthető. Szükség is volt rá, mert a kolostor könyvtárában felbecsülhetetlen értékű, korai keresztény kéziratokat és ikonokat őriznek. Ez a könyvtár ma a világon a második legfontosabbnak tekinthető. Az első a Vatikáné, az nagyobb, de ez öregebb! A védelemnek persze ára is volt, a keresztény templom mellé – a falakon belül – felépült egy kis fehér, muszlim is. A kolostor területén egy kápolnát mecsetté alakítottak át, ami azóta is muszlim imahelyként működik és egy ideig muszlim helyőrsége is volt. Ez az egyetlen hely a világon, ahol ilyen közeli, békés, egymás mellett élést találhatunk. A kolostort évszázadokon át nagy tisztelet övezte, a római pápák időnként különböző bullákkal és kiáltványokkal védték a jogait. Szent Katalin zászlaja alatt közlekedő hajóikkal komoly kereskedelmet folytattak, melyet még a velenceiek sem háborgattak. Időnként a török szultánok is – különösen I. Szelim és Nagy Szulejmán – rendeletekkel mentesítették a kolostort a szokásos kötelességek alól, ami elősegítette folyamatos gazdagodását. Európa keresztény királyai és más fontos uralkodók is nyújtottak pénzügyi segítséget, nagylelkű adományokkal ajándékozták meg a kolostort.
A szállodába visszavezető úton még vár egy kellemes meglepetés az utazókra. Útba esik egy kedves, csendes, tengerparti város, Dahab, mely az elmúlt néhány évtől kezdődően éppen azzal hívta fel magára – elsősorban az olasz nyugdíjasok figyelmét, hogy nincs benne semmi érdekes. Mind többen költöznek ide, mert itt – a lakás minőségétől függő – bérleti díjat is beleszámítva, 6-700 euróért két személy kényelmesen megél egy hónapig. Mellettük a búvár- és szörfturisták keresik fel a várost nagy számban. A fogadásukra már több, nagynevű szállodalánc is nyitott itt hotelt. Őket a világ egyik legismertebb természeti jelensége, a Blue Hole vonzza. A várostól hat kilométerre, a tengerpart közvetlen közelében található, több száz méter mély, kör alakú krátert egy aszteroida okozta. Nem meglepő talán, hogy a tengerparton egymás mellett sorakoznak az éttermek. A kolostorba szervezett kirándulás ára magában foglal egy többfogásos ebédet is az egyik étteremben. Az Aladdin, határozottan kedves hely, a konyha jó, a személyzet udvarias, a kilátás a tengerre szép, még hideg (alkoholmentes) sörük is van! A kiszolgálás minőségére elég egyetlen példa: Amikor a vendég befejezte az egyik fogás elfogyasztását és a pincér elviszi a kiürült tányért, nyomban letörli az üvegasztalt, hogy még morzsa se csúfoskodjon a vendég előtt! Az ember komolyan elgondolkodik: a hideg európai tél elől nem volna érdemes – legalább félévre ide költözni?
(A szerző a Kartago Tours szervezésében járt a helyszínen)
5:16 du.
Ha biztosítva lenne,hogy izraeli állampolgárokat sem érik atrocitások,havi 2400-2800 sékelért mi is odalátogatnánk. Az összeg nem a probléma!
5:38 du.
Valoban Dahab egy csodalatos hely.
Olaszokkal nemigazan talalkoztam, de szamtalan nacio tartozkodik ott akar eletvitel szeruen is. A VIZISPORTOK JELENTOS KOZPONTJA, mert a szel is rendszeresen fuj a városka Északi és déli végében is a szorfosok es a kite-osok öromere.
Buvarkodni is sok helyen lehet, de legismertebb tenyĺeg a Blue hole, ami a partrol (sajnos) a koralltelepeken besetalva talan 30meteres uszas utan lathato.
Ott is, de Dahab tobb pontjan parti merulohelyek vannak fantasztikus korall es hal biodiverzitassal.
(Azért a 30 evvel ezelotti tengeri elet mar tortenelem!)
Sok jo kis etterme van, szamtalan kisszallodaval es piaci arusokkal. Olcsobb utcai helyeken rendszeresen ebedeltunk, vacsoraztunk fejenkent 4-500,-nyi osszegert marhahusleves nagyadag hussal, fott birkahust, kacsasultet, grilleket es mas szokasos vega kajakat is.
Turista kisboltjaikban lehet venni markas es helyi cigiket toredekaron, de markas tomeny italokat is bagoert, (amiket Egyiptomban keszitettek.) A szallas arak kb. Harmada a magyarorszaginak!
Sokfajta sivatagi kalandtura befizetheto.
Az arusok azzal egyutt is rendesek, hogy mindennemu gagyi portekajukat a turistakra probaljak sozni. Ők abbol elnek szerenyen! Foleg a Covidos idoben, illetve elotte az ellenpropaganda miatt, mert a turizmus toredekere zuhant az orszagban neha robbantgato terroristak miatt.
Ezert minden varos elott es utan fegyveres ellenorzesi pontok vannak. (Az egyiptomiakat ellenorizgetik, a turistakat talan futolag, hiszen belolunk el az orszag!)
Elvileg kell vizum. Gyakorlatilag Eilatbol erkezve a Sinai felszigetre nem kell, igy mi tobbszor mentunk mar a jo buszforgalommal Kairoba, illetve le delre.
Hurgada es Sharm buvar szemmel mar ertekeat vesztette, csak hajos buvarutakra erdemes menni, minel bejjebb…
De a legjobb, ha egeszen Delre sikerul eljutni a Szudan hatarahoz kozeli Marsa Alamba. Ott mar szinten erdemes a partrol is bemenni snorkingolni, vagy befizetni a delfinnezo egesznapos utra, ahol rengeteg delfinnel lehet egyutt-uszni!
Mashol pedig manati-val (tengeri tehennel uszni!) (En mar Florida 4-5 helyen is usztam veluk, de ez is orok emlek marad.
Barmikor szivesen megyek, de november elejetol aprilisig (mert hideg lehet, ejszaka 0 Cfok korul, a tenger pedig hideg!
vizi tematikaval csak a delebbi Marsa Alamot javaslom! Ott ekkor is 22-24 Fokos a tenger.
Kairoban vigyazz, a piramisoknal ne ess a teve -es loberbeadok halojaba, mert horror aron -, vagy 5-szoros aron szamolnak mindent es meg baksist is ker a fizetett kiserod!
A tengerpartokon es a sivatagban is van szamtalan tevegelesi lehetoseg! (Marokkoban pl.beduinokkal messze betevegeltunk orakon keresztul a sivatagba egy satorvaroeukba, szinte mar Algeriaban voltunk. Egyiptomban ez a veszely nem all fenn, mert a polgarhaborus Libia messze van a nyugati oldalon, ahol vallasi /nemzetisegi polgarhaboru dul olaj-haboruval spekelve.
4:28 de.
˙
A cikkben említett Katalin-kolostori . r e g i s z t r á c i ó t
ugyan pergamenen, avagy papiruszon eszközlik e, mert nem mindegy.
😀