Egy aktivista harca a baloldali antiszemitizmus ellen
Eddig soha nem vettem komolyan a Tashlich hagyományát. De az utóbbi időben zsebeim nehezebbnek tűntek mint valaha.
Nem könnyű zsidó aktivistának lenni egy Izrael-ellenes aktivista közösségben. Tudom, hogy menniyre degradáló, fájdalmas és demoralizáló élmény lehet. Megtanulod figyelmen kívül hagyni az Izrael-ellen tanusított vitriolikus haragot csupán azért, mert tudod, hogy ez az aktivista közösség alapvetően a jó ügyért harcol. De saját tapasztalatom a kanadai Zöldpártban – melynek elnöke voltam egészen addig ameddig távozásra nem kényszerített Izraelhez fűződő véleményem – jól illusztrálja az aktivista világ tágabb problémáját.
Pártelnökként a Zöldpárt honlapján hoztam le egy posztot, melynek címe ez volt: „Miért szomorít el Gáza?” Erre rám támadtam párttársaim. Egy, az Unpublished Ottawa nevű honlapon megjelenő írásban lecionistáztak és jelezték, hogy „a zsidók kontrollálják legfontosabb intézményeinket, a bankokat, a médiát és a kormányt.” Zsidó vallásomat pedig egy, a „fehér felsőbbrendűséget tanító szektának” nevezték. „Emlékezzenek 2001. szeptember 11-re, mert azt a szörnyűséget ugyanaz a bűnszövetkezeti állam követette el, mint amelyik most Gázát akarja tönkretenni”–állt az írásban.
A fenti szavakat, illetve az Unpublished Ottawa cikkét nem egy névtelen internetfelhasználó írta, hanem Monika Schaefer, a kanadai Zöldpárt parlamenti képviselő-jelöltje a legutóbbi választáson. A cikket pedig Peter Johnston, a párt egykori igazgatója szerkesztette.
De még ennél lejjebbre is lehet süllyedni.
A RadicalPress.com nevű baloldali aktivista honlapon viszont megjelent egy poszter, melyen Elizabeth May, a Zöldpárt vezetője szerepel és alatt ez a szöveg: „Ti hiszékeny goj kanadaiak! A Zöldpárt izraeli segget nyal. Talán túl „zöld” voltál ahhoz, hogy felismerd: a cionista zsidók mindannyiunkat kontrollálnak!”
Mindez felveti a kérdést: ezek után miért vállalunk közösséget az aktivista világgal? Nincsen erre kielégítő válaszom, de részben talán azért ragaszkodunk hozzá, mert egy biztonságos és termékeny közeget akarunk létrehozni, melyben zsidó aktivisták Tikkun olam-ot („világjavítást”) végezhetnek. Még mindig hiszem, hogy ezért érdemes harcolni.
Nemrég Izraelbe utaztam a Centre for Israel and Jewish Affairs-szel. A látogatáson jelen voltak kanadai parlamenti képviselők, tartományi törvényhozási képviselők és „átlag” kanadaiak. Láthattuk, hogy Izrael mennyire előrehalad számos területen: gazdaságilag, politikailag és szociálisan. Ugyanakkor a biztonsági kérdések is szemelőtt voltak: Sderot üres iskola udvaraitól, a Szíriából hallható ágyúzásig.
Találkoztam izraeli aktivistákkal és végre érezhettem, hogy milyen az, amikor bátran vállalhatom, hogy zsidó vagyok és Izraelpárti. Bárcsak vissza hozhattam volna magammal ezt az érzést mindazokhoz a zsidó származású kanadai, amerikai és európai aktivistákhoz, akik saját bőrükön érzik a gyűlöletet.
Most, hogy visszaérkeztem Kanadába, érzem, hogy ismét előre tudok haladni. Nehéz hónapok voltak, de most már a jövőre tudok fókuszálni. Zsebeim pedig üresek.
Paul Estrin
12:15 du.
Erdekes,hogy a zsidok mindenutt a”Tikun olam”ert
harcoltak es harcolnak.
Akkor is,ha uldozik es lekopik oket.
En magam-ifjusagomban-a szocializmus-nagyon szep-
eszmein nottem fel.
Bizonyos dolgokban-mai napig hiszek.
Arra neveltek-hogy mindannyian egyenlok vagyunk.
Azutan rajottem-hogy vannak-akik- „meg egyenlobbek”.
A „Zoldpart” vezetoit- erdemes lenne elkuldeni
„Otef Azaba” a Gaza kornyeki zsido telepulesekre,
hogy lassak mekkora „elvezet” mikor a Hamasz
„harcosok” alagutakat furnak izraeli lakohazak,
iskolak,ovodak alatt-hogy onnan torjenek a
polgari lakossagra – vagy 50 napon at-
3000 raketat kuldenek-Izrael polgari lakossagara.
Ezeket a „jo lelkeket”- az ISIS „jotettei” sem
erdeklik tulsagosan- Sziriaban es Irakban.
Ha a zsidokat „feher felsobbrenduseget tanito szekta”nak
nevezik- mit szolnak az „Iszlam Kalifatus”hoz-
amit keszulnek felallitani-nem csak a Kozel-Keleten?
„Barataid” okulasara – a gazai „vezetes”rol
https://www.youtube.com/watch?v=QWxQS81gXeI
Moszab Haszan Youszef- a Hamasz egyik fejesenek
fia-ma USA-ban el- igy vall errol
https://www.youtube.com/watch?v=-fHj3Tj0CAo
Vegul-hogyan „nevelik” az ifju nemzedeket.
Vajon mit szolnak ehhez- a Zoldek?
12:23 du.
Ez egy rendkívül érdekes és összetett probléma. Önmagukban a fent idézett és számos nyugati „aktivista” közegben hallható, olvasható szövegekben az ég világon semmi baloldali nincsen. Akik ezeket a szövegeket nyomják legfeljebb csak egy nagyon gyenge vulgár-marxista körítéssel tudják baloldalinak álcázni ezt a két világháború közötti időket idéző, náci stílusú antiszemita uszítást, amely ( mint fentebb is olvashatjuk ) már, már nem is „csak” Izrael Állam, hanem általában a zsidóság ellen irányul. De még csak a palesztinnak nevezett arab népesség javáért sem, mert ez a sok „jótétlélek” magasról tenne felkaroltjai sorsára, ha Izrael Állam nem létezne és más arabok gyilkolnák halomra őket. Ezt már számos alkalommal be bizonyították ( a nyugati közvélemény nagy részével egyetemben ) elég csak a második világháború brutalitását idéző népirtó vérfürdőket számba venni Száddám Husszein Irakjától kezdve Szomálián és Szudánon át az „ISIS” – ig. Meg sem nyikkannak ezekben az ügyekben, vagy olyan rezsimek ügyében mint Észak-Korea, Burma stb. Meg lehet nézni közvélemény kutatásokon , hogy amilyen nagy arányban „sajnálják” a „palesztinokat”, ugyanolyan arányban vágnák ki a legpokolibb konfliktus zónákból menekülő félholtakat megdögleni. Vagy ahogyan az EU -s külügyérek kinyitják a mocskos szájukat egy Jeruzsálem környéki lakótelep felhúzása miatt, miközben a saját portájukon belül „valaki” cinikus, teljes nyíltsággal fittyet hányva az EU jogi, politikai normáira, felszámolja a demokratikus jogállamiságot, súlyosan korlátozva alapvető emberi és állampolgári jogokat és ezért az EU még eurómilliárdokkal meg is jutalmazza. Amúgy Ciprus ügyében sem állnak éppen a helyzet magaslatán, csatlakozási tárgyalásokat kezdve azzal a Törökországgal, amely el sem ismeri az EU egyik tagállamát. Egyébként az ezen „eszmeiséget” hirdető „baloldali” csoportocskák cseppet sem baloldali közegből kapnak anyagi és erkölcsi támogatást. A számos magát béke és emberi joginak tituláló valójában nettó provokátor pro-palesztin szervezet elsősorban az arab-iszlám világból ( elsősorban az öböl-beli feudális-reakciós monarchiákból ), az EU-ból és az USA-ból kap pénzbeli és politikai támogatást. Az előbbiek a legretrográdabb feudális/klerikális reakciót képviselik, az utóbbiak pedig a legerősebb tőkés nagyhatalmak. Évtizedekkel ezelőtt még inkább a SZU támogatta a palesztin mozgalmat, de manapság már Oroszorsz. ( és Kína ) szinte semmivel sem folytat Izrael-ellenesebb politikát, mint a nagybetűs Nyugat. Érdemes lenne ezeket a „baloldali” jótétlelkeket szembesíteni a kérdéssel, hogy a zsidó nép politikai önrendelkezése, sőt a zsidó nép ellen akarnak küzdeni, magukat cseppet sem baloldali erők játékszerévé prostituálva, vagy újra akarják e éleszteni az osztályproblémákkal foglalkozó valódi baloldali, marxista politikát, amelyet a legszélsőségesebb tőkés reakció kicsinált az elmúlt néhány évtizedben ( az amúgy is szélsőségesen reakciós beállítottságú Magyarországon volt talán a legkönnyebb dolga, ahol a „baloldal” neokonzervatív/neoliberális politikát folytat, a tőle jobbra állók pedig… de ez ebben a témában mellékszál… ) már már nem csak egyes szociális vívmányok, hanem alapvető emberi és polgárjogok ( főleg az Egyesült Államokban ) ellen is támadást intézve.
12:33 du.
Bocsanat, ez lemaradt.
Az ifju palesztin nemzedek neveleserol
Gazaban.
https://www.youtube.com/watch?v=_svg492Hkqo
12:52 du.
Az igazi béke nem kívülről, hanem az ott egymás mellett élő zsidóktól és araboktól alulról felfelé építkezve fog eljönni.
http://www.youtube.com/watch?v=w8A3M5OzJgA
Amúgy a legtöbbeknek fogalmuk sincs mennyire összetett a média és a nagypolitika fecsegő, mocskos felszíne alatti valóság…
http://www.youtube.com/watch?v=IQCr7GaVMWA
http://www.youtube.com/watch?v=STlMl077Ei8
1:10 du.
http://www.youtube.com/watch?v=IQCr7GaVMWA
3:21 du.
Igen,a problema valoban osszetett.
A „palesztin zsidokrol” akik nem hagytak
el foldjuket-valoban nem sokat tud a vilag.
Mar Izrael nehai elnoke-Jichak Ben Cvi-is
foglalkozott a problemaval.
Manapsag- egy aktivista-computer szakember-Cvi Maszini-
idot es {sajat} penzt aldoz- a zsido gyokerekkel
rendelkezo „muszlim marannusok” visszateresere.
Ugy tudom,tobbseguk-Del-Hebronban-Jata-n el.
Azert erdekes,hogy eszakon, Pekiinben{druz falu} a Zinati
csalad- nyiltan megorizte zsido gyokereit,es
a faluban orzik a 2000 eves zsido templomot.
Margalit Zinatival-szemelyesen is talalkoztunk.
A nehai Rabbi Frumin-akirol irtal- valoban
sokat tett a zsido-arab{palesztin}bekeert-
a ket nep egymas mellett eleseert.
Ugy nez ki, hogy a beke a ket nep egymas
mellett elesebol fog eljonni.
Valoban-mellettunk elnek es dolgoznak .
Talalkozunk az elet minden teruleten-
jo szakemberekkel,becsuletes emberekkel,
sot- katonakkal.
De- hogyan is van ez,hogy megolnek
3 zsido teenagert- akik csak auto stopot
kernek-hogy hazajussanak?
De- hogyan lehetseges,hogy izraeli arab
fiu-aki izraeli egyetemen lett doktor-
harcolt az ISIS-ben?
De-hogyan lehetseges hogy az izraeli Kneszet
kepviselono-Hanin Zuabi-uton utfelen pocskondiazza
Izrael allamat?
Igaz,hogy unokaoccse Mohamed Zuabi-
mas velemenyen van.
https://www.youtube.com/watch?v=tSCL9sYoL-s
4:37 du.
Amennyire én ismerem a dolgokat – olvasás élményeim és a témával foglalkozó ismerőseim véleménye alapján – a két népesség, ha nem is gondok nélkül, de elvoltak egymással. Azonban a II.V.H. idején (talán már kicsit előbb is) intenzív uszítással elérték (hogy kik és miért az hosszas elemzést igényel), hogy ádáz gyülöleté vált a hangulat. Persze, nem alap nélkül, ahogy pl. jugóban is, természetesen megvoltak a „gyökerek”!
4:10 de.
Igaz,hogy a postom foleg Paul Estrin-nek,a cikk
irojanak szolt-foleg arra a mondatara :
„..vegre erezhettem hogy milyen az amikor
batran vallalhattam hogy zsido vagyok es Izraelparti”.
Megis,orulok az erdeklodesnek.Eleftheria szinten-
erti- es jol latja a dolgokat.
Nem tudom,hogy az emlitett Monica Schaefer-a Zoldpart
parlamenti kepviselo-jeloltje zsido e{neverol itelve}
de nem csodalkoznek-ha igy lenne.
Nem az elso es nem az utolso az „ongyulolo” zsidoknal.
„Elosietnek fiaid-romboloid es pusztitoid
eltavoznak beloled.” {Ezsaias 49}
Az izraeli politikaban-elteroen az eredeti
jelentestol-ezt az „ongyulolo” zsidokra ertik.
Szerintem- nem kellett kulonosebb uszitas-
es- vallashaborurol van szo.
Hiszen voltak pogromok zsidok ellen Palesztinaban-
mar elobb.1926-ban,1929-ben{legismertebb-Hebronban}.
A „palesztin zsidok”hoz-akiket Eleftheria emlitett-
csatlakoztak zsidok-minden korban.{askenazok es szefardok}.
Legismertebb a kozosseg Cfaton es Hebronban.
Igaz,voltak ashkenaz zsido bevandorlok-elotte
is,de kulonosen erdekes tortenet{-magyar zsido szempontbol}-
Yehuda Raab-e,aki Petah-Tikva alapitoi koze tartozott.
Leanya,Eszter Raab- volt az ujkor elso zsido kolto noje-
akinek anyanyelve-heber volt.
http://www.ithl.org.il/product_print?c0=14001
Ismert-legalabb is itt-Dona Gracia Mendes-
a portugal „marannus” zsido asszony- aki
varosokat epitett Palesztinaban-zsido testvereit
menteni az Inkvizicio elol.
https://www.youtube.com/watch?v=skIQ61CfLsw
Mivel a tema- valoban bonyolult-es vegtelen-
talan csak meg annyit,hogy az altalunk ismert
„nemzetallamokat” a Kozel-Keleten az itt regnalo
hatalmak allitottak fel-kezdve a mult szazad 20-as
eveitol- nem mindenkor figyelve-a bonyolult torzsi
es vallasi megosztottsagra.
Ez ma-vilagosan lathato Sziriaban-ahol evek ota
az alavita kisebbsegbol szarmazo Aszad csalad
„uralkodik” de vannak szunita es siita muszlemek,
druzok es keresztenyek{ha meg elnek}.
Jordania-lakossaga 70%-ban „palesztin”- a kisebbseg-
uralkodo reteg-bedouin.
Visszaterve a vallashaboruhoz- az arabok-
bar mi legyen nemzetiseguk-mindenkor az „umma arabije”hez
{arab nemzet}hez tartozonak valljak magukat.
Meg valami {amit a filmben amit kuldtem:”Hamas in their
own voices} is hallhattal}- a ket fele fogalomrol.
Letezik a Dar el Iszlam {az Iszlam foldje} es a Dar el Harb
{a kard foldje}- visszafoglalni ami valaha az iszlame volt.
Remelem- nem untattalak a hosszu posttal-es talan-
jobban megerttek-bennunket.
11:24 de.
Ne mondja magát baloldalinak az, aki „faji származás” alapján ítéli meg az embertársát, hisz a baloldaliság fundamentuma az embert a cselekedetei szerint mérlegelve megítélni.
Hitler volt az – eleinte még a baloldali mozgalmak között isficánkolt – aki a Mein Kampf c. förmedvényében pl a darvinizmust használta fel alantas, ember ellenes nézeteinek kifejtésére egyetlen szem igaz megállapítás nélkül… A kor tömege – közte igensok akkor még magát baloldalinak valló – igen helyesen(!) vulgármarxista munkás is – zabálta a szörnyű fércművet és megették a maszlagot, hogy ez a blöff egy „tudományos” valami… Később – vagy már akkor – kitűnő náci vált belőlük.
Jól tenné tehát az a baloldali egyén, aki csupán úgy balkézről antiszemita, ha végre leszámolna a maga állítólagos baloldalisága mitoszával.
Nagy károkat okozott a baloldali mozgalmaknak a SzU.-nak az arab államok iránt táplált „barátsága” is, hisz a világ kommunistái, mint példaképre tekintettek a „kommunista államra”. Azon persze senki nem gondolkozott el, hogy ennek a vonzalomnak semmi köze nem volt a marxizmushoz. Attól még, hogy úgymond’ egy nép a szabadságáért és a gyarmatosítás ellen harcol, annak még semmi köze a tudományos szocializmushoz… Ez a megtévesztő pragmatizmus, vagyis hogy „a szabadságukért küzdő népeket mi támogatjuk” megmaradt a fejekben, mint a baloldaliságnak gondolt m e g k ö v e s e d e t t . t é v e s z m e, egy hamis maradvány amely ma is még többek fejében ott él. Számukra az sem számít, hogy a legvadabb, gyilkos iszlám-fasizmus képviselőit támogatják a, ha csak szimpatizálnak is valük. Pedig a polgári eszme sem feltétlenül ellentétes a népek szabadságvágyával, ahogy fordítva is igaz, láttunk már baloldalt is elnyomó, diktatórikus szerepben…
Tehát az arab népek iránt táplált szolidaritás, semmiképp nem baloldali attitüd, inkább egy buta vakvágány.
8:06 de.
˙
Minden kedves olvtársnak ajánlom figyelmébe
az Amerikai Népszava Online-ban megjelent,
Kertész Ákos: A hamis zsidó önkép című, pontosan e témába vágó tárcáját.
.
8:31 de.
kordon blued:
http://nepszava.com/2014/10/velemeny/kertesz-akos-a-hamis-zsido-onkep.html
ráadásul, ahogy elnézem, ákos igencsak jól néz ki, él és virul!
8:38 de.
DonGolo
2014 október 22
11:24 de.
Bocs de ezzel vitakoznék: ” ennek a vonzalomnak semmi köze nem volt a marxizmushoz”!
Hogy mást ne említsek hasonló naiv és részben tájékoztalan alapjai voltak Marx legalapvetőbb tévedéseinek is! =))
8:53 de.
Szerintem egyáltalán nem bizonyítható, hogy a Marx által megfogalmazott alaptételek nettó tévedések lennének. A marxi, szocialista elképzelések érvényességét nem az 1917 utáni magukat szocialistának nevező lenini/sztálini rendszereken kell lemérni, azok ugyanis éppenséggel pont a marxi/szocialista elvek ellenében jöttek létre. A termelőeszközöket és a tőkét államosító pártállami rendszerek játszi könnyedséggel vedlettek vissza a legútszélibb kizsákmányoláson alapuló, legreakciósabb tőkés rendszerekké. Ennek egyik legszebb példája a szívében mindig is reakciós, jobboldali, fasiszta Magyarország. Annak pedig, hogy Marx után több mint egy évszázaddal a SZU és magukat baloldalinak nevező csoportok hogyan vetik bele magukat a Közel-Kelet sötét, gyilkos, népirtó etnikai-felekezeti konfliktusaiból, tőkés nagyhatalmi rivalizálásaiból és oszd meg és uralkodj típusú intrikákból álló szartengerébe pedig végképpen olyasmi aminek semmi köze a marxizmushoz. Ahhoz, hogy hogyan lehetne egy olyan társadalmat létrehozni amelyben a termelőeszközök a dolgozók kezében vannak, megszűnik a bérmunka ( munkaadó-alkalmazott viszonya ) továbbá a pénz és tőkeviszonyok. Helyette pedig alulról felfelé építkező, decentralizált, demokratikus döntéshozatali mechanizmusokon alapuló jóval kevésbé hierarchikus társadalmi berendezkedést felépíteni.
9:42 de.
Eleftheria
2014 október 24
8:53 de.
Oh nem vagyok én ilyen tetű az illuzionistákkal! Nem bántom őt a szocialisztikus és kommunisztikus képzelgései miatt – amiket mint helyesen látod kellően ki is használtak oscmány célokra – ez legyen a hivők gondja. Én a kapitalizmussal kapcsolatos propagandisztikus károgására céloztam.
10:09 de.
RonaGyuri
( okt. 24. 9:42 de. ):
Bocs, nem mondtam hogy bármiféle bántás volt a fenti hozzászólásban, de bizonyos szempontból én is az „illuzionisták” közé tartozom, bár szerintem nem dogmatikus hit kérdése a marxizmus. Az meg pláne nem, amit ezeknek az elveknek a nevében cselekedtek. Viszont szerintem demokratikus körülmények között, teljesen legitim, racionális vita tárgyát képezhetik Marx tételei a társadalmakban felmerülő konfliktushelyzetek kapcsán.
10:27 de.
Eleftheria
2014 október 24
10:09 de.
ez így van, de nem árt figyelemmel lenni az azta „beszerzett” tapasztalatokra! =))
Talán már találkohattál abbéli vélekedésemre, hogy a marxizmust magát a legembertelenebb ideológiának tartom!
MIelőtt a szívedhez kapnál: figyelmen kívül hagyta az embereket! Az már egy másik kérdés, hogy főleg azt, hogy az emberi természet szerves része, hogy az ő gondolatiból lesznek, akik fizikai értelemben is embertelen dolgokat kreálnak!
5:28 de.
RonaGyuri:
Bevallom; nem nagyon értem ezt az eszmefuttatást; csak azt tudom ismételni, hogy nem az 1917-től a marxizmus nevében létrejövő rendszereken keresztül kell megítélni a marxi elképzeléseket. Megint csak ismétlem magam; a magukat marxistának tartó rezsimek, alapvetően a marxi tételek ellenében jöttek létre. Semmi köze a pártállami terrorrendszereknek, a dolgozók kezében lévő termelőeszközök, illetve a pénz és tőkeviszonyok meghaladásnak elképzeléséhez. Minthogy ezek a legkevésbé sem valósulhattak meg a pártállami rezsimekben, viszont a pártállami rezsim meglehetősen könnyen visszavedlett klasszikus tőkés rendszerré; általában annak is a legútszélibb módon kizsákmányoló változatává. Szocializmus még soha nem létezett országos vagy pláne nemzetközi méretekben. A legközelebb az izraeli kibucok, illetve a spanyol polgárháborúban az úgynevezett anarcho-szindikalisták által ellenőrzött területek álltak a szocialista társadalomhoz. Nem véletlenül tartotta mindkét áramlatot – a cionizmust ( a baloldali marxista irányzataival együttesen ) illetve az anti-sztálinista baloldalt a spanyol polgárháború idején – a SZU és a többi pártállami rendszer ( én magam csak „baloldali fasizmusnak” hívom ) ádáz ellenségnek. Tehát szerintem ez hosszas vita tárgya lehetne hogy mennyiben hagyják az emberi szükségleteket figyelmen kívül a marxi, szocialista elképzelések. Egyébként a marxizmus nem egy dogmatikus kiskáté , amelyen belül nem lehetnének eltérő egymással vitatkozó áramlatok, sőt maga a szocializmus sem csak Marx monopóliuma ( számos anarchista irányzat is lényegében szocialista elveket képvisel ). Mindenesetre ha már a legembertelenebb ideológiát keressük, szerintem a nemzetiszocializmusnál – amelyet manipulatív módon ( jobboldalról ) előszeretettel mosnak össze a szocializmussal – illetve a fajelméletnél, szociáldarwinizmusnál embertelenebb ideológia még nem született az emberi történelem folyamán.
5:53 de.
Eleftheria
2014 október 25
5:28 de.
Bocs, de valamit teljes mértékben félreértettél. Ami egyértelműen az én hibám, jobban ki kellett volna fejtenem!
A marxi – nem az amivé fejlesztették – megközelítésre írt „figyelmen kívül hagyta az embert”, bár a következő mondatban céloztam rá, igazából az emberi természetet hagyat figyelmen kívül. Mindazt amit ő „megálmodott” majd emberek fogják „megvalósítani”. Hogy magáról az emberi kutúráról ne is beszéljek! =))
Ami a „nemes” versenyt illeti én nem mennék bele sorrendek állítgatásokba, volt egy-két ocsmány!
11:48 de.
Kedves Róna Gyuri !
Jómagam az említett kommentemben egyáltalán nem, Marx pedig pláne hogy nem károgott, és különösen nem „propagandisztikus” alapon, hanem tudományos alapossággal foglalkozott és kutatta a kapitalizmus „élettanát”…
Aki egy létező történelmi, társadalmi és gazdasági formátumot elemez, nem feltétlenül érzelmi alapon közelíti azt meg, még akkor sem amikor e kutatási területtel kapcsolatban „végzetes” tudományos következtetésekre jut el… S ha néha mégis elkalandozna egy kissé a szubjektum világába – talán pl. a Kommunista Kiáltvány egyes szavaiban – bocsátassék meg neki, hisz időnként a közgazdaságtannál is egzaktabb tudományok művelőit is elkapják az emberi érzések. Ezt remélem Te is megtapasztaltad. Gondoljunk csak Einsteinre, aki nyilvánosan vallotta meg az ő saját különbejáratú „kozmikus vallását” egy sajátos istenhitet, pedig akkoriban nem sok őnála racionálisabb embert hordott a föld a hátán…
Az ilyen leszóló – fölényeskedő – arisztokratizmus nem illik ide, a mi békés, párbeszédre épülő eszmecseréink világába, pláne nem a lényegében azonos platformon lévő partnerek esetében…
Amúgy meg, Üdv neked, itt a kezem, nem disznóláb: DG
.
12:00 du.
Róna Gyuri !
„Mindaz amit ő megálmodott, azt emberek fogják megvalósítani.”
Tévedés lenne azt állítani, hogy Marx egy földtől elszakadt álmodozó volt, aki még a történelmet, tehát az embert sem ismerte. Engelssel együtt éppúgy foglalkozott a múlttal, különösen az akkori jelennel, mint mindezekből levont következtetések útján a jövővel is.
Példának okáért a majdani magasabb rendű társadalom kialakulását a konvergencia útján IS elismerte és a Te szavaiddal „megálmondta”. Ergo nem állította azt, hogy csak a forradalom az egyetlen út odáig…
.
12:27 du.
DonGolo
2014 október 26
11:48 de.
Kéz elfogadva és viszont, s hidd el eddig sem a bántás szándéka vezérelt.
Ami a károgást illeti; csak a kapitalizmus a végét járja próféciára szerettem volna utalni, ami a közelmúltban a „kapitalizmus a tönk szélén, áll s mi egy lépéssel előtte” –re nemesedett. Hogy a kapitalizmusban óriási vitalitás (túlélési képesség) van, amiről Marx hallani sem akart, az nehezen vitatatható. Amit nem igazán lehet elmondani az általa magasabb rendűnek képzelt kommunisztikus formáknál. Ezek életképessége nem igazán igazolható, de a vadhajtások annál inkább, ha durva akarok lenni Pol Pot, ha közelit és érzékelhetőbbet Orbán! Ő aztán igazán egyike a létező szocializmus logikus termékeinek! Az értelmiségi vérfrissítés selejtjeiből összetákolt uralkodó osztály legdurvább példánya.
Szerintem!
12:45 du.
Don Goló !
A konvengerciát, a szerves átmenet járható útját tőkés körülmények között, mi sem bizonyítja jobban, mint a sknadináv kapitalizmus jelene, amely főleg juttatásai szintjével sok mindenben felülmúlja – Gyuri szavaival élve – Marx álmait is.
Az természetes, hogy a realitások, és „az ember” nem hagyható ki még a közgazgazdasági törvényszerűségek kemény szorításából sem.
Ám ugyanilyen realitásnak kell felfogni az akkor létező SZU. példáját a szociális juttatásokat illetően… Ez feltehetően ösztönzőleg hatott, az azóta „svéd szocializmusként” híressé vált magas ellátó rendszerű társadalom fejlődésére is… -bekalkulálva(!) az embert is. Ami nem igaz, hogy ez idegen lenne
Marxtól – többek között ez is őt igazolja.
1917., mint az első belépés, átugrás egy új társadalomba pedig a „megerőszakolt történelem” okán, éppenséggel nem felelt meg a marxi számításnak, ha csak „a leggyengébb láncszem” példáját vesszük, már akkor és már csak ezért sem.
12:59 du.
Ti. Marxék axiómaként az új, magasabbrendű társadalom „kialakulását” és esetleges győzelmét a kapitalista világ legerősebb láncszemére következtették ki — és nem a leggyöngébbre.
1:06 du.
málnaszőr
2014 október 26
12:45 du.
Hogy mindebben a 17-es emberkísérletnek mennyi szerepe volt, nem tudom. Ahogy azt sem mennyi a SZU-nak a svéd társadalomra.
De abban biztos vagyok, hogy kevésbé fellelkesűlt eszmék mentén, talán észlelhette volna a kapitalizmus alkalmazkodókészsége jeleit is!
1:33 du.
Róna Gyuri !
A felhozott vadhajtások közé elfelejtetted felsorolni Hitlert, aki valahol szintén a szocialista rendszerek közé sorolta a nemzetiszocializmust… Sőt, a zászlaja is vörös színű volt, amellyel a politikailag képzetlen ösztönös szocialisták és szakszervezetiek százezreit is magához édesgethette…
Mondanom sem kell, hogy ezeknek semmi közük sincs a Marxi tudományos szocializmus eszmevilágához, sőt…
Azt talán te sem vonod kétségbe az oly mérhetetlen racionalitásod közepette sem, hogy Marx emberséges (!!) társadalomban látta az új rendszer(ek) majdani megvalósulását és nem holmi junták és csalók által megragadott hatalmi jogar erejében.
Nem az a lényeg, ami a külsőségekben, hanem az, amely egy adott elv gyakorlatában láthatóan valósul meg.
1:48 du.
De mint azt fentebb magam is kifejtettem, az ún. „létező szocializmus” gyakorlata nem tett eleget a marxi törvényeknek és elvárásoknak…
1:59 du.
Bocs de ez nekem sokk!
marxi emberséges társadalom
egy adott elv gyakorlatában láthatóan valósul meg, pláne hogy ezt pozítivumként említed
2:58 du.
Részemről végül egy gondolat magamtól:
Madách tragédiájában a 12. szinében (falanszter) csak a gond felszínét súrolta, mikor Michelangelo -val széklábakat faragtatott, az igazi gond ott van, hogy közben a Pietà-t egy megbízható elvtárs fogja megszoborni!
3:56 de.
Róna Gyuri !
Láthatóan szándékosan magyarázod félre a szavaimat, amelyek arról szólnak, hogy csak példának okáért a Pol-Poti, Maói és a Hitleri,stb rémálmoknak, de még a madáchi (Fourier után) elképzelt, általad is említett falanszternek sincs semmi köze a Marxék által lefektetett fejlődés, akár tőkés fejlődés, konvergens eredményeként létrejövő, valamely magasabb szintű (nem a nevétől és a zászló színétől függő) társadalom megvalósuló illetve megvalósult formájához. Mert nincs más út és lehetőség.
Tudjuk, hogy ez még nem, és nem is egyszerre valósul meg, de többek közt a skandináv példa is ezt a fejlődést látszik igazolni. Az idő faktor persze egyelőre nem ismert…
Türelem ! Rózsát terem…
.
4:09 de.
Róna Gyuri !
Persze tréfából írtam a végére, a türelem, a talán legfontosabb társadalom lélektani és emberi tényezőt. Azonban be kell látnunk, hogy ez az emberi tulajdonság, melynek hiánya, alapvetően az „egyszer élünk” szelleméből kiindulva jelentősen befolyásolja az emberek mindennapi hozzáállását a történésekhez. Vagyis a türelmetlenség hozza létre a legnemesebb elv torzulásait is. Természetesen ez is benne van nagy kalapban, amikor egy elv esélyeit latolgatjuk így egymásközt…
.
4:23 de.
DonGolo! Szerinted, a mai Kína ugyan merre konvergálja magát ???
Csak nem, egy fordított evolúció is létezik a társadalmi fejlődésben ? És ha igen, mikor jut vissza az előre lefektetett útra?
4:57 de.
dongolo: én meg már reménykedtem, hogy hoffmann már nem bimbózik tovább 🙁
5:12 de.
DonGolo
2014 október 27
3:56 de.
Annak svéd modellnek azért nem ártana jobban utánagondolni. Mint a világ utolsó Saab computerének „tulaja” ennél sokkal jobb képet nyertem a gondolkodásukról, hogy olyanokkal ne jöjjek (manapság közsétésnek minősül), mint a svéd kultúra! =))
Ami pedig Rózsa termést illeti. Orbán testi leki cimborája, a Mityuka kenterbe veri az itt garázdálkodó anyókákat! =))
6:13 de.
Málnaszőr !
A Mao féle kínai forradalom felszabadító harc volt az idegen elnyomás alól, amelyet az egyszemélyi vezető, vezér szocialista forradalomnak nevezett el tekintettel e fogalom akkor népszerű voltára.
Történelmi törvényszerűség, hogy az egyes társadalmi formák csak úgy nem léphetők át. A történelmet végig kell járni.
Azokban az országokban, ahol addig [v. eddig] „kimaradt” a polgári forradalom és a kapitalista termelési mód kialakulása, ezt a hiányt, ha békés úton lehetséges, azaz ha hagyják, a gazdaság maga is kitermeli, ill. a fejlődés fonala bepótolja. Történetesen a kínai állam ma afölött „őrködik”, hogy ez a visszapótlódás, a kapitalizálódás minél kisebb konfliktusokkal, de végbemenjen. Már csak az jelent áthághatatlannak tűnő akadályt, hogy kik lehetnek azok manapság, akik kisajátíthatnak, hogy kik lesznek a gigantikus méretű és sokaságú termelési eszköz, valamint más tőkék magán, v. társasági tulajdonosai, amelyekkel az a hatalmas nép még kizsákmányolható és irányítható marad a majdani demokratikus viszonyok között is. Ha ez sikerül, az alakuló kínai magántőke még nagyobb világuralmi szerepet kap, mint amit eddig elért.
Ebből következik, hogy a polgári fejlődés nem kikerülhető, azt végig kell járni a maga ellentmondásaival és előnyeivel(!) egyetemben, s majdcsak, ki tudja mennyi idő után jöhet létre egy új fejlődési fok, amely ismét társadalmi méretű átalakulást hoz. Szerencsés esetben a konvergencia útján – persze csak, ha minden klappol a világpolitikában is.
.
6:22 de.
Ille Pisti !
Ha jól értem, Hoffmann-ban a mese szimbólimát kell tisztelnem. Akkor hát Arannyal válaszolok:
„”Nem mese az gyermek”; így feddi az apja,
Rátekint a vándor és tovább folytatja.”
Na ne ijedj meg! Nem maradt több kérdés, így MOST nem folytatom.
😀
.
3:28 de.
A saját figyelmetlenségem miatt, pótolnom kell, a fent kifejtettekhez egy mondat erejéig pótolnom kell még egy történelmi szükségszerűséget.
Amikor egy társadalom belép egy új társadalmi és gazdasági formába, az új formáknak és módozatoknak fejlődés útján kell eljutni, ki kell magát forrni, ahhoz hogy majd egyszer valamikor egy még magasabb fokozatba léphessenek…
3:29 de.
…léphessen át.
(Bocs’)
1:46 de.
Don Golo ! 6,13
A kínai nép kollektív, fokozatos átmenete a tőkés rendszerbe a tőzsde világában realizálódik (majd). Ezt követeli a szükségszerűség… – ha hagyják kibontakozni.
Azt a baloldalnak is el kell ismernie, hogy a tőzsde egy . k o l l e k t í v . tulajdon-forma közlekedési terepe, amely rendszert viszont, bár csak monopólium ellenes törvényekkel, de fenn kell tartani…
10:30 de.
izraeli,;-nem csak a „tikun olam”-ert……………….