Jon Fosse: ALVÁS a Pesti Magyar Színházban
Mindenen nyomot hagyunk, amivel érintkezünk. Kitörülhetetlenül meglátszunk a falakon, amelyek körülvesznek, és az embereken, akikkel körülvesszük magunkat. Partnerünk, férjünk, feleségünk egy életen át cipel bennünket, aztán az emlékünket. De a halál sem megoldás. Mindig, mindenki jelen van, akire emlékezünk és az emlékek nem válogatnak. A jók ugyanúgy helyet kérnek, mint a rosszak. A megszépítés, a hazugság, az öncsalás sem megoldás. Tudjuk, amit tudunk, fölösleges szépíteni.
Az Alvásban jelenidőben van a múlt és a jövő. Egyszerre van jelen mindenki akkor is, ha már csak az emléke él. Ha az él, akkor ő maga is van. Vannak a fiatalok, akik egyszer majd öregek voltak és emlékeznek önmagukra, mintha tényleg azok lennének. – Valahogy így.
Jon Fosse kifog a ragozáson.
Pontos egyszerű mondatai alatt-mögött párkapcsolatok viharai, pusztító és néha felemelő érzésekre bukkanunk. Szerelemre.
Ami férfi és nő között, ami párkapcsolatokban megtörténhet, az itt megtörténik, a múltban a jelenben és a bármikorban. Az Alvás színpadán a párhuzamosok még a végtelen előtt találkoznak, és ettől senkinek sem lesz egyszerűbb. Talán csak a nézőnek, akinek így lehetősége van látni, belátni, rálátni.
Megnézni.
A világhírű norvég szerző, a „fenegyerek” különleges darabjának magyarországi ősbemutatója. A skandináv thrillerek hideg világa keveredik egy XXI. századi Ibsennel. Jon Fosse norvég drámaíró a kortárs drámairodalom egyik legismertebb és leggyakrabban játszott szerzője. Dramaturgiájának jellegzetessége a költői nyelv, a rövid dialógusok mögé rejtett gondok és gondolatok. Szereplői általában névtelen hétköznapi kisemberek, élhetnének bárhol és bármikor. Mindennapi helyzetekben látjuk őket, de közben a lét értelmére, az egymáshoz való viszonyukra, az őket összekötő és elválasztó kapcsolatokra, a magányukra, az életükre keresik a választ. Alvás című drámáját 2005-ben mutatták be az oslói Nemzeti Színházban, 2006-ban az év legjobb drámája címre jelölték.
A történet szinte minimalista. Egy fiatal pár lakást keres, találnak is egyet, tetszik is nekik, ám egyszer csak egy másik fiatal pár is beköltözik a házba. Innentől egymás mellett élnek. Majd feltűnik egy középkorú férfi is. A párhuzamos élettörténetek még a végtelen előtt a színpadon találkoznak.
A projekt az EGT Alapok és a Norvég Alap támogatásával valósul meg.
Az előadást a pályázaton nyertes Erőmű Kortárs Művészeti Egyesület partnereivel, a Pesti Magyar Színházzal, a Magyar Írószövetséggel, a Skandináv Ház Alapítvánnyal és a Theatrum Schoale Alapítvánnyal hozza létre.
(forrás:színház)
Fordította: Deres Péter
AZ ELSŐ FIATAL NŐ |
GÁSPÁR KATA | |
AZ ELSŐ FIATAL FÉRFI |
TAKÁCS GÉZA | |
A MÁSODIK FIATAL NŐ |
MÓGA PIROSKA | |
A MÁSODIK FIATAL FÉRFI |
HORVÁTH ILLÉS | |
A KÖZÉPKORÚ FÉRFI |
CSŐRE GÁBOR m. v. Jászai Mari-díjas |
|
AZ IDŐSEBB NŐ |
HÁMORI ILDIKÓ Kossuth- és Jászai Mari-díjas, Érdemes és Kiváló művész | |
AZ IDŐSEBB FÉRFI |
DENGYEL IVÁN m.v. Jászai Mari-díjas |
|
A KÖZÉPKORÚ NŐ |
BENKŐ NÓRA | |
A FÉRFI |
PAVLETITS BÉLA | |
A FIÚ |
SZATMÁRI ATTILA |
Rendező: Lengyel Ferenc
Fotók: Gergely Bea
Comments are closed