A galileai bölcs — Borsai Endre fordításában

2018 augusztus 19 11:37 de.154 hozzászólás

Amikor 2015 augusztusában Haifába látogattam, édesapám unókatestvére már lelkesen és fegyelmezetten dolgozott David Flusser néhai vallástörténelem professzor The Sage from Galilee című könyvének magyarra fordításán. Az 1998-ban angol nyelven megjelent kötet elsősorban Flusser korábbi kutatásaira épült, illetve azokat egészítette ki. A szerző saját álláspontjának evolúcióját is észlelhetjük benne. Jézust a zsidó kulturális, társadalmi és hitbeli környezetbe helyezi el, nem szakítja ki ebből a kontextusból. Erre az alapra építve vizsgálja életútját, illetve tanításait és mutatja, hogy mennyire integrális szerepet játszott Jézus zsidósága egész életében. A szerző utal arra, hogy egyesek azt gondolhatják könyvéről, hogy annak célja Jézus „zsidó szemszögből” való bemutatása. Ilyen szándéka viszont nincs. Mint ahogy írja:

„Az én hozzáállásom nem egy zsidó illetve keresztény teológusé, hanem a klasszikus kutatóé. Az én módszerem a klasszikus tudományok tanulmányozásában gyökerezik,  görög és latin szövegek felé irányul. Meggyőződésem, hogy az első három Evangélium hűen tükrözi a ‘történelmi Jézus’ valós képét. Egyben megjegyzem: én nem szeretem a ‘történelmi Jézus’ és a ‘prédikátor Krisztus’ között felállított minősített különbségtételt, dichotómiát.”

Flusser hiteles történelmi leírásként tekint Máté, Márk és Lukács könyveire, míg János könyve inkább a „hittudományi távlat bemutatására” alkalmas és érdekelt. Másképpen: Jánost egy fajta teológiai hátsó szándák vezérelt, amely megkérdőjelezi Jézusról szóló leírásának történelmi hitelességét. Szerinte a Szinoptikus Evangélium alapja egy vagy több korabeli adatgyűjtemény és feljegyzés lehet, amelyeket Jézus tanítványai, illetve a korai jeruzsalemi egyház rögzíthetett héberül. A szerző szerint az első három Evangélium „nem csak plauzibilis képet fest Jézusról, mint egy maga korában élő zsidó tanítóról, de következetesen használja azt a vonatkozási rendszert is, amely a Messiást harmadik személyben jeleníti meg. Az összefoglaló (Szinoptikus) Evangéliumok tárgyilagos olvasása nem annyira az emberiség megváltójaként a képét eleveníti meg, hanem egy zsidó csodatevő doktorét és prédikátorét.”

David Flusser megjegyzi, hogy vallástörténészek közül sokan alábecsülték a Szinoptikus Evangélium hitelességét, illetve azt a képet Jézusról, amelyet e könyvekből szerzünk.

A kereszténység első éveiben nem a feltámadt, Isten fia Jézuson volt a hangsúly, hanem Jézuson, mint tanár és próféta. A görög zsidó gyülekezetekben vette kezdetét az a változás, melynek révén a keresztre feszített és feltámadt Jézus képe került fókuszba.

Jézus tanításaiból talán a leginkább ismert és idézett rész pont az, amelyet leginkább nehéz betartani: a radikális szeretet eszméje. A radikális kölcsönös szeretet paracsolata és Jézus erre vonatkozó prédikációja azonban nem a semmiből jelent meg, hanem már alapjaiban létezett az akkori zsidó erkölcsben. Már Sochói Antigonos, Kr. e 175 körül azt tanította, hogy nem a várt vagy remélt jutalom kell, hogy vezérelje az erkölcsös cselekedetet, hanem az embertársunk iránti szeretet. Flusser Hillér-t, egy ókori talmudi mestert is idézi aki már korábban olyat mondott, amelyet ma leginkább Jézusnak tulajdonítunk: „Ne ítéld el a felebarátodat, hogy ne találd magad az ő helyében.” Flusser értelmezésében, Jézus közel állhatott a Hillél-féle gondolkodásmódhoz és erre épített, illetve ezt a személetet tovább vitte: a feltétel nélküli szeretet irányába.

Apám unókatestvére, az idén 89 éves Borsai Endre a hetvenes években került Izraelbe Romániából, ahol mérnökként dolgozott. Már ekkor is rendszeresen hallgatta Flusser egyetemi előadásait a rádión keresztül a zsidó és keresztény vallás közös gyökereiről. Bevezetőjében ezt írja Flusserről:

„Tanítani lehetne azt a könnyedséget, amelyek kutatásait belengik. Otthonosan mozog a rabbinikus irodalomban, érti az apokrifek és esszéneusok világát, szinte önálló tudomány szintjére emelve a Jézusi szóhasználat-, fogalmazás- és előadásmód kutatását.” 

A fordítás első része 2017-ben jelent meg, a második rész pedig 2018-ban, éppen pár hónapja. A könyvet Popa Mártának, a kolozsvári János Zsigmond Unitárius Kollégium igazgatónőjének ajánlja. Mint, ahogy Borsai Endre írja: „az ösztönzése és bátorítása nélkül ez a könyv elsüllyedt volna a világ Galileai-tengerein.”

Endrével először tíz éves gyerekként találkoztam Montreálban. Néhány évvel később – a korai kilencvenes években –  mai napig kimagaslóan szép emlékeket ébresztő vendégszeretettel fogadott bennünket Izraelben. Az izraeli látogatásunkat követő két és fél évtized során Budapesten és ismét Montreálban is volt alkalmunk találkozni, ezen kívül pedig rendszeresen kaptunk a postán Endrétől esszéket és reflekciókat történelmi és közéleti témákról, illetve útibeszámolókat–amelyeket írógépen írt és küldött el a világban szétszórt családnak. Amiután apám 2004-ben meghalt, először telefonon, aztán emailen keresztül tartottuk a kapcsolatot, 2015-ben pedig felnőtt fejjel volt alkalmam ismét Izraelbe utaznom és Endrééket meglátogatnom Haifa városában. Ekkor hallottam először arról, hogy milyen komoly munkába kezdett Endre.

David Flusser kötete, illetve annak két részes magyar fordítása nem csak a szakmabeliekhez, nem kizárólag a vallástörténelmet kutató és abban jártas akadémikusokhoz szól, hanem egy annál sokkal tágabb érdeklődő és gondolkodó olvasóközönséghez is. És mivel a szerző apám generációjának egyik utolsó élő tagja, a könyv számomra személyes jelentőséggel is bír. Ezt csak erősíti annak dedikációja: „Alíznak, Christophernek és Alexandrának. A szülőkkel ifjúkorunkban való közös tanulásunk emlékére és kései öregkorba húzódó erős barátságunk jeléül, mély és őszinte szeretettel, Endre.”

***

A galileai b0lcs 1. részét és 2. részét a kolozsvári Világhírnév Kiadó publikálta 2017-ben, illetve 2018-ban. Az első rész itt kapható, a második rész pedig ezen az oldalon.

154 hozzászólás

  • Jézus egy nagyon értékes ember volt… a mai zsidók nem ismerik el kiemelkedőségét sem és semmilyen formában nem is tisztelik, meggyilkoltatták az Izraelt megszállva tartó Római Birodalommal

    okai elviek és a napi gyakorlat ami mindenben ellenkezik The Sage of Galilee tanításaival

    egy másik megjegyzés: JS Bach vallásosságához és hitéhez kétség sem férhet, mégis a fennmaradt két Passió ban ami hiányzik az a feltámadás… a sír bezárul és a hőst elsiratják szerettei, majd emlékére majdnem azt mondom vidám dalolásra fakad a tömeg

    ez egy nagyon fontos hiátus amit sokan elhanyagolnak sőt agyon hallgatnak

  • Chris, köszönöm a figyelemfelkeltést,- s egyben gratulálok. (A nagybácsihoz is.) Jövő héten megyek ki Erdélybe s mindjárt veszek a könyvekből, több példányt is. Friendly, -n.i-

  • A misztérium valóban a feltámadás.

    Anélkül csak egy történet lenne a sok millió hasonló közül.

    Csakhogy a feltámadás hasonló az újjászületéshez – az is misztérium.

    Szellemi.

    Ha az elvtársak jobban belegondolnak ebbe – a történet élövé válik.

    Mert a tanítás szerint a szellem az ami megelevenít – a test, a törvények pedig a halált hordozzák magukban.

    Ez igaz a kezdetektől mai napig – mint ilyen, folytatólagosan – vagyis „örökkévalóságig”

    Köszönet a „jó hírekért” Christophernek.

  • gabriel
    2018 augusztus 19
    2:19 du.

    ez most nagyon izésre sikeredett, a tudományos kutatások azt bizonyítják -egyelőre- hogy a test és a szellem egy és ugyanaz…valami olyasvalami mechanikus példa „ülne” erre, mint az elektromotor a belevezetett delej nélkül egy halott tárgy és sok más hasonló példa is van rá…a mikor a test kikapcsol akkor a lélek is megszűnik (saját tapasztalat kórházban klinikai halál …: nincs „ott” semmi, abszolut semmi…hogy ez most rossz vagy nem az más kérdés de e’vvan)

  • Tudomasom szerint Szent Pal alapitotta a keresztenyseget Jezus tanitasai alapjan. Szent Pal neve Samuel volt mikor a zsido vallashoz tartozott. A legenda szerint egy uton talakozott Jezussal akivel beszelgetni kezdett. Saul egy zsido ugyved volt es a talalkozas reven tert meg es irta leveleit a a romaiaknak, eloszor. Igy kezdodott allitolag a keresztenyseg. Ma is, a katolikus miseken az evangeliumba gyakran ideznek az O leveleibol.

  • Figyelo,
    Pal,Tarsusban szuletett es romai polgar volt.
    Heber neve- Saul,es Benjamin torzsebol szarmazott.
    Ifju koraban Jeruzsalemben,Gamliel rabbinal
    tanult, es a farizeusokhoz tartozott.

  • rodeo
    Hirtelenjeben {nem csodalom}- Biblia
    es Uj-Testamentum „szagertove” is valtal ,
    a lenyeg, hogy „megalapozzad” antiszemita „hitedet”.
    Igaz,a tudomany teren is {foleg archeologia es tortenelem}
    is elegge analfabeta vagy.
    Ezert-gondolom-„nem hallottal” a kopt nyelvu
    {az elso keresztenyekhez tartoztak} Judas Tekercsrol,
    amely „kisse maskent” beszeli el Jezus tortenetet.
    A tekercset Egyiptomban talaltak,es Jezus es Judas
    parbeszedet tartalmazza.
    E szerint, Jezus kerte kedvenc tanitvanyat,Judast,
    hogy adja ot fel, igy szabaditva ki lelket,
    a test beklyojabol.
    Az Uj-Testamentumban szereplo Judas alakja-
    eleg volt, 2000 even at-napjainkig,az antiszemitizmus
    gerjesztesere.

    http://site-44438.mozfiles.com/files/44438/Judas_evangeliuma.pdf

  • Kedves FIGYELO;

    Meg vagyok gyozodve hogy a legjobb indulatai alapjan irja megjegyzeset. De sorai igen tisztan mutatja hogy maga nagyon regen, nyitotta es olvasta volna a Bibliaijaban letezo adatokat. Az emlitett „Samuel”-ja, valojaban Saul, egy Benjamineta, kivalloan kepzett Pharasius rabbi volt. A Gamaliel Pharaseus intezet tanitvanya volt. Tehat velheto hogy igen elokelo es joletu csalad sarja volt.

    Kiveteles vallasi beosztasban is mukodott a Rabinikai hatalom megbizsaban, mert az akkori eltorlesre levo Hassidok megszuntetses mukodott.

    Saul (Pal) volt aki Steven-t eliteleset es kivegzeset hozta letre. Az velhetoen lelki-ismeret furdalasait okozta.

    A szekta Jerusalemben igen hamar megszunt. Ugy Saul a romai birodalomban ,talan lelkiismeret furdalasai okabol kovatenni remelte tetteivel a szekta tovabbi terjeszteset.

    Mindenutt a zsinagogakba ment azt tenni. De igen sikertelenul. Nem csak hogy sikertelen volt, neha kidobtak, egy alkalommal meg is vertek. Aztan csak a goyokat probalta teriteni. Az ment a kezdetben, de amint a dieta/etkezes es a meteles szo jott fell, azt rogton mindenutt visszautasitottak. Olvassa kerem mind azt az „Apostolok Cselekedei”-ben tisztan olvashato mind !!!!

  • Izraeli
    2018 augusztus 19
    4:41 du.

    jucika, hidegen hagysz… kopj le

    hahahahaha

  • az a „jezus” akirol itt szo van Soha NEM letezett!! aki letezett es keresztre feszitettek azt ugy hivtak YESA bar-YOSSE! ez a nazareen szekta egyik alapitoja es igehirdetoje volt. ez feszittette meg Poncius Pilat Romai procurator az i.sz.utani 33-ban a golgotha-(koponya)-hegyen!

  • Hozzateszem meg hogy Yesa nem zsido volt hanam felso galilea-i Arami!
    az anyanyelve is az arami volt!

  • Legyen a legujjabb tudomanyos kiserletek bizonyitasai, vagy Moses 3,500 ev elotti sorai, de a „lelek”,”szellem”, „ruah” (heber), „psych” (gorog), de semmi mas mint az agy elctro-chemical mukodeseinek a kilovesei.
    Amit a mylon, idegeken keresztul a test izmait mukodteti.

    Mind az csupan a testi alapszuksegletek alapjan mukodhet.

    A cardio-vascular (legzes-verkeringes)hianyaban nem letezheto.
    Annak hianya volt regota itelve a „klinikai-halal”-nak.

    Manpasag az agymukodese is szamba veve. Az u.n. „agy-halal”.

    Az agy mukodese hianyaban a teste mechanikailag csak mint elet-telen test tarthato.
    Az agy-halal az NEM vissza-alithato.
    Az orokke valo.
    Tehat a „szellem” orokke halott !!!

    Aki azt vallasi alapon nem hajlando elismerni, kerem olvassa Ecclestiastic konyvet, harmadik resz, a 17 versatol. legalabb!

  • LEV.
    Persze neked minden maskent letezett a vilagon.

    De az irott adatok alpjan a fiatal rabbi apja Judeita volt. Anyja Levita.

    A synegogokban persze csupan Heberul olvasta a Totah-t, a Nuvim-ot es Katuvim-ot.
    A Hassidok NEM kovettek, sem fogadtal el a Talmudot.

    Az volt a szektak kozotti ellensegeskedesek okozoja.
    Hasonloan mint ma is minden vallasokban letezik ugyan az!

    Akarminek is vallanad onmagadat, de tisztan bizonyitottad itten siraiddal hogy gyulolod pl. a Karatitakat.

    Az elso szazadban az altalanos hasznalt/beszelt nyelv ottan persze az Aramiak volt.
    Hasonloan mint neked es 99% Neolog zsido beszel magyarul. Az altalanos nyelvet, vagy ami letezne ahol elnek.

    Na most okadhatod gyuloleteidet es szidalmazasaidat ismet !!!

  • bar-lev
    2018 augusztus 19
    5:03 du.
    ez aljas szemétség részedről is

  • Gabriel,
    A test es a lelek egysegerol,es a „feltamadasrol”,
    evekkel ezelott olvastam- egy ma mar hiresse valt
    hipnoterapeuta konyvet.
    Dr.Brian Weiss konyveben „Many lives many masters”
    ir egy pacienserol,aki mutet elott allt,es nagyon felt.
    Hipnotizalta es probalta regresszio altal visszavezetni
    gyermekkoraig- es megtalalni a felelem okat.
    Csodalkozasara,a paciens,aki angolon kivul-nem
    beszelt mas nyelvet,a hipnozis alatt beszelt-
    gorogul,nemetul,oroszul,stb,es beszamolt
    kulonbozo korokrol.
    Felesegevel egyutt- felvettek a parbeszedet-
    es igy-megnyilt egy uj kutatasi terulet.
    Mi-egyszeru emberek- ezt „lelekvandorlas”nak
    hivjuk.
    Izraelben ismeretes,hogy a druz vallasnak pl.
    ez-egyik alapja.

    http://www.angyalimenedek.hu/konyv_lelekvandorlas.php

  • Israeli;

    Nagyon erdekes, de valosag, vagy hokus-pokus.
    Az emberi gyarlosag kepes mindenre, minden tettekre es allitasokra. Fokent anyagi erdekekert, no meg masok felrevezetese erdekeben.

    Levitikus (magyarosan Moses 3.ik konyve.)17;14 allitja hogy a „..soul of the flesh is the blood.”
    Magyarul; a testnek a lelke az a vere.

    Tehat ver-at-omlesztes az semmi mas mint a lelek atultetese ?
    Minden attol fugg hogy hogyan ertelmezve vagy kifejezve nyelvileg.

    De abbol vannak am mind a vallasok kulombozo sot elfacsart ertelmezesei, vagy inkabb a kulombozo elkepzelesik.

    A „lelek” (nephesh) ertelmenek elfacsarasai igen neposzeruek.

    Adam elo-lelke (nephesh)valt csak miutan a „nashemah-t ( a cardio-vascular= legzes-verkeringes=sziv-tudo mukodes lehetoseget kapta Teremetojetol.

    De amint az megszunt, rogton dead nephes lett. Az az holt-test.

    Feleled az a fold-porabol ?

    Igen, de nem amint az sokan elkepzelik.
    Mert a vilagegyetemben minden allando valtozo atalakiasoban van.
    Minmt amondas; a jeg-kozka a cocktailodban abbol a vizbol van amit Cleopatra a WC-jeben hasnalt’. Thermodinamic 3.torvenye.

  • A papa felmenti a zsidokat….???

    Ma vilagszerte a Romai egyhaz misei a „megbocsajtas” alanyan volt. A Pennsylvania-i botrany alapjan.

  • Israeli;
    Ne feledd, a Niceai zsinat alkalmaval amikor Constatine utasitotta a szegeket hogy tegyek dogmaikat irott szovegbe, 130 kulombozo iratokat veltek azon celbol.

    Csupan 77 vettek azt elfogadni.
    De 1598-ben a Vatikan 11-et eltorolt.
    A legjelntosebb amit eltoroltek vilt a James Gospelja. A Joshua occsenek az irott adatai,irasai.

    Amint a nyomtatas kezdodott Johan Guttenberg altal, igen jelentos adatokat megsemmisitenniuk kelett.
    Ami nemely theologiai elveket cafolt.

  • Rodeio!

    Kinek a kutatásai?
    Mindnyájan egyforma szellemi lények vagyunk – aki valóban gondolkodó lény – az tudja ezt.

    Azt hiszed, hogy aki valami intézetben dolgozik, attól tudós lessz???
    Vagy hogyha azzal tölti az idejét, hogy doktori téziseket írdogál, akkor marad ideje gondolkozni, kutatni?

    Az akadémia doktori téziseket meg kell „védeni” a sok begyepesedett nagyfejűtől.
    Szó szerint – ha nem azt mondod, amit a tudatlanságban előtted járó autoridade hallani akar, akkor bizony buksz nagyokat.

    En saját magam „megtapasztalásaimra” IS támaszkodok.
    Bármennyire is hihetetlennek, vagy nagyképűségnek tűnik.

    Már említést tettem a Honvéd Kórházbeli lehűtésemről.
    Ahol bizony egy nagy-ügyeleti napon 1500 esetet is „fogadtunk”

    Volt részem újraélesztésekben személyesen részt venni.

    Akár még műtét közben, vagy az intenzíven de hamar megtanultam, mikor vált feleslegessé a további küzdelem.

    Amikor „elszállt a lélek”
    A gépeknél biztosabban megtudtam állapítani azt az állapotot, amikor – maradjunk szavaidnál – kikapcsolták a villanyt.

    Szeretném jelezni, hogy abban az időben ha valaki bármiféle „hittel” meggyanúsított, kinevettem.
    Kigúnyoltam a „hívőket”

    Minthogy egyszerre voltam műtős, ambuláns, röntgenes; nem értem rá a halottakkal tovább foglalkozni, az élőket kellett ellátnom, úgyhogy mentem a dolgomra.

    Ha amúgy érdekel meg tudom mondani – megfogtam a kezét, és éreztem amikor „kialszik a fény” és távozik az az élő valami.
    A szemekből kihuny az élet – és éreztem hogy az a valami „elmegy”

    De nemcsak ott a traumatológián, hanem már azelőtt is megtapasztaltam, ott meg elég jól kitapasztaltam, és későbbi esetekben is alkalmaim nyíltak újra megbizonyosodni.

    A test a fizikai valami – ami az energiától lesz élő, ez igaz.
    De ez így még mindig semmi.
    Ugyanúgy mintha egy computer vonatkozásában azt mondanánk hogy az elektromosságtól működne. A fizikai megnyilvánulása valóban az, ez igaz.

    De a lényeg a szoftver ami gépen fut. Amit valami más értelem, vagy szellem rakott rá. (esetünkben egy humán)
    Ami nem a gép, mert a gép csak egy hordozó, ami lehetővé teszi egy „virtuális valóságnak” hogy megjelenjék mint „reális valóság”
    Ha ezt az izét egy kalapáccsal szétverem, az egész dolognak vége.
    Persze akkor is ha kihúzom a 220-ból.

    Ha arra akarsz kilyukadni, hogy a „mesterséges értelem” kutatások bizony erre járnak, akkor mondanám, hogy bizony sokkal előrébb.

  • Mindenkitol elnezest kerek, a tevedesemert! Ugy ltszik a fejembe egy pillanatra aramszunet volt a teves nevert. Nagyon jol tudom, hogy SAUL volt eredeti neve!

  • bendeguz
    egy betut nem ertek a zagyvalekodbol!!tanulj meg MAGYARUL irni!

  • Izraeli
    2018 augusztus 19
    6:10 du.

    Francisco nak má’ mindegy… és ettől még útszéli orgyilkosok maradtok sőt (kis olasz) fratricidio

    most össze is keveritek hogy marámi mammonos meg keserűsós és még a jótét lélek tudja mi is lehetett de nem zsidó…attól még ez gyilkosság kínhalállal

    felmenti hahahahaha és akkó’ mi lesz? kirakjátok a keresztet a zsinagógában

  • gabriel
    2018 augusztus 19
    10:38 du.

    egyelőre nem igen tisztelem a mesterséges „intelligenciát” majd talán később?

    a software ???? = a „villanykapcsoló” bizonyos rendben való kapcsolgatása a binary, és a többi számrendszerek mind ugyanezt teszik

    ettől még egy Michelangelo, Leonardo da Vinci és a többiek semmivel sem váltak kisebbé (ők is boncoltak mert tudni akarták, keresték amit nem lehet megtalálni)

    a másik része a dolognak a „teremtés” az meg agylúdtalp! mivel a végtelen (nem lehet felfogni mi is az(???), de igen csak „bonyi”) ugye ebben az extrém esetben idő nincs is, viszont egy valami: a végtelen anyag mozog azaz ez az ún.: ÖRÖKMOZGÓ azaz létezik az örökmozgó nem lehet megállítani és eme mozgás „eredményeképpen” bármi létrejöhet és bármi meg is szűnhet a többi …

    azután felvetődik a kérdés mindebben a „gonosz” felfogásban hol van az emberi gondolat, érzelmek…nyugi, meg fogjuk tudni, nem kell elkapkodni… vagy nem tudjuk meg soha (mivel mi végesek vagyunk?)

    én ettől még maradok a zenei harmóniák kéjes átérzésénél és egy regény, vers, szobor soroljam? minek …abban a pillanatban (asszem Lukács mondja: a mű önállóvá válik elszakad az alkotótól azaz az is „teremtés”) aszondod messze jár a mesterséges intelligencia és annak szerepe? és? szvsz a mi intelligenciákkal nem fog versenyezni mert mi „csak” azzal az egy lépéssel mindig előtte fogunk járni amivel létrehozzuk…aszondod önreprodukálókká is válhatnak? kelepce szoktam mondani… és akkor a világban még eddig fel nem fedezett más „élő” formákról szó sem volt sejtéseink vannak meg álmaink … ugye a Roddenberry minden zsenialitása arra csúcsosodott ki, hogy marad az ember a piramis legtetején és minden minket szolgál és egyszer -talán- már nem leszünk egymás szolgái

    hahahahaha

  • Rodeo.
    Idetlen rohogesed nem valtoztat
    a tortenelmi TENYEKEN, amelyeket az archeologia{is}
    igazol.
    Pl. olyan „csekelysegek”,hogy Judas „adta” el
    mesteret,Jezust, melyet a kopt Judas tekercs
    MEGCAFOL.
    Engem ez annyibol erdekel,hogy mar 2000 eve
    boditik ezzel a baromsaggal a „jo nepet”
    {es teged, aki nem kisebb barom} es ezzel „jellemzik”
    a zsido nepet {arulo,penz hajhasz {vagy „bankar”}orvgyilkos.
    Az „orvgyilkosok”rol szolva, miert nem „szovegelsz”soha
    hited „nagyjairol” pl. Sztalin „elvtars”rol,akinek
    gulagjai szazezreket „segitettek” a masvilagra?
    A kinhalalrol szolva,nem Jezus volt az egyetlen,
    akit Provincia Judeaban „megtiszteltek” vele.
    Ezt a romai „talalmanyt” hasznaltak zsido lazadok
    „megfekezesere” is, mert bizony,az „ajvekolo”
    zsidok tobb szabadsagharcot folytattak Roma ellen,
    meg Jeruzsalem eleste utan is.
    Hogy mennyire idetlen marha vagy,kerdesed
    is mutatja. hogy kirakjuk e a keresztet a zsinagogaban.
    Igaz, ekkora tortenelem,archeologia,es vallas
    „szagertotol”- ennel tobb-nem varhato.
    Maradj inkabb a zenenel-ott legalabb
    nem te enekelsz- ezert nem hamis.

  • Izraeli
    2018 augusztus 20
    8:54 de.
    ez az izéd most még érdektelenebb mint az összes többi… a trükköd: a részletekkel el kell terelni a lényegről a figyelmet

    ez nálam nem ér célt

    hahahahahahaha

  • FIGYELO;
    NE aggodjon es NE bocsanatkozzon ! Tevedes az emberi dolog. Mindannyian emberi lenyek vagyuk, s tevedhetunk. A tevede az nem bun, nem gonoszasag. A tudatosan, s celzatosan elkovetett tisszesgtelen es erkolcstelen tettek masok ellen azok megbocsajthatalanok. De meg azt is megbocsajtani az erkolcsi kotelessegunk.

  • bendeguz

    te is elkoveted tudatosan!!
    ugyhogy kopd le magad nyugodtan!!

  • ” A Gallilei Bolcs” ketsegtelenul a fiatal rabbi-ra vonatkozo vallasos tanulmanuzas muve.

    De ha a kerdest feltehetnem s ha a cenzor engedne?!

    A „bolcsesseg” nem egyenlo a „righteousness” ertelmevel.
    Ami az igazsagossag, erkolcsosseg, becsulet, embertars es Termtonk iranti magatartas minden-nemu fokat jelenti.

    S ha a letezo ,irott adatokat elismerve, aminek alapjan a fiatal rabbi nem a tudas, bolcsesseg ,hanem a „righteousness” betartasat es koveteset serkentett es predikalta.

    Ha engedne egy elo peldat azon a kovetkezoben?!

  • A „kovetkezo” pelda, amit fent jegyeztem;

    Tegnap olvatam egy reportot, jelentest Jimmy Carter volt US elnokon.

    Jimmy ma csendesen Plains nevu kis helyen Georgiaban el.
    Jimmy Istenfelo, tisztesseges, ember es elnok volt.
    Nem volt semmi politikai sikerei,de semmi botranyai sem.

    Ma a regi hazban el,ahol csaldja elt es o felnott.
    A csaladi vagyont, a peanut (foldimogyoro) uzletet elvesztve, csupan elnoki nyugdijabaol el,94 eves, felesege meg 92.
    Mindenki egyeni baratja, minden vasarnap maig is vasarnapi iskolaban tanit.
    Vagyont, hirnevet nem ohajt ,sot visszautasit.

    Amig mind a tobbi volt elnokok dusgazdagga valtak. Fel-mullio- dollaros beszedeket tartanak. Private jet-jeiken repulnek, ismert es vilagszerti hiresegeiket hirdetik.

    Jimmy marad ami volt mint emberi leny. Istenfelo, tisztesseges ember, vagyonok, dicsosegek hianyaban is.
    Tehat lehetseges az.
    A vilag csabitasi nem tessz mindenkit erkolcstelenne, persze csak ha az egyen hajlando ellentalni a gyarlosag csabitasanak.

  • LEV irta Aug. 20, 6;08 du. ; ” egy betut sem ertek…”

    Hat azt persze nem csodallom…!

    es Aug 20, 12;47 du irta;

    „te is elkovetted tudatosan!!”
    „ugy hogy kopd le magadat nyugodtan !!”

    Emlekznel a regi magyar mondasra???

    Ki mint el ugy itel !

  • a „KMH” miota egy yehova tanui hitterrito oldal??

  • Figyelő, Figyelő, ha valaki már el is mult 70 éves, az még nem joosítja fel arra, hogy teljes-alapfokon nyilatkozik meg saját vallásáról. Kérem, mielőtt jöjjön össze egy evengélikus lelkésszel (amennyiben evangélikus). Röviden: a kereszténység kialakulása nem Szent Pál érdeme, hanem a FELTÁMADÁS következménye. Ebben lehet hinni vagy nem hinni, ez a választóvonal!

  • A legnagyszerubb dolog a vallasokon, hogy mindenki azt hihet amit csak onmaga ohajt. S anni kulombozo formakban amint bar ki is ohajtana.
    Hasonloan mint fiatal rabbi „feltamadasan” is.

    De az adatok alapjan, 1980-ban Israelban,a Talpiot helysegen Oded Golan es epeutkezesi munkalat alkalmaval feltartak egy osi serhelyseget, amit allitolag a „Jezus” es egesz csaladjanak a temetesi helye volt.

    Tiz (10)”csont-dobozokat, nevekkel rajta, amelyek megeggyeznek a Bibliaban adott „Jezus es csaladja neveivel.
    Lehetne mind az 2 ezer eves csalas, vagy felre-ertesek, vagy a leg-lehetetlenebb veletlenseg ?

    2007-ben a „Discovery Channel, es Canadaban a „Vission TV” sugarozta a teljes jelentest.

    HA a ‘browser-odban” keresed a „Jesus Family Tomb Discovered”-ot, kapsz nem kevesebb mint 8,740,000 weblapokat, kozottuk mind a Wikipedia adatait, a szakertok,s a tudomanyos kutatasok eredmenyeit is.

    Na hihetsz amit ohajtasz a sajat ohajaid alapjan.
    De a csladi csontok nem igen hazudhatnak tobbe.Meg HA leteztt is volna egy masik csalad is ugyan azon bibliai neveikkel.

  • LEV;

    A vilagszerte letezo es ismert adatokra valo hivatozas, emlitesei, mint pl. a Torah, es mint valami remelheto erkolcsi magatartas remnyesege NEM HIT-TERITES !!!

    De amiyt te teszel itten soraiddal ,az ketsegtelenul gyulolet es ostobasag publikalasod !

    De mire reagalsz ? Hiszen allitottad hogy egy arva „betut sem ertesz meg” soraimbol !
    Emlekznel hogy mi a IX. Parancsolat, amit Moses kobe-vesett?

  • bendeguz
    te itt ne hivatkozz a Torah-ra!!
    neked ahhoz semmi kozod!!a teszadbol minden egyes betu azzal kapcsolatban egy ISTENKAROMLAS!!!

  • Tudomasom szerint Szent Pal alapitotta a kereztenyseget Jezus tanitasai alapjan.
    Szent Pal neve Samuel volt mikor azsido vallashoz tartozott. A legenda szerint egy uton talakozott Jezussal akivel beszelgetni kezdett. Saul egy zsido ugyved volt es a talalkozas reven tert meg es irta leveleit a a romaiaknak, eloszor. Igy kezdodott allitolag a keresztenyseg.
    Ma is, a katolikus miseken az evangeliumba gyakran ideznek az O leveleibol.

  • Francis Papa igen megviselten es gyors oregesdes jellget mutatja az elmult heten.
    Sot ma reggel a hirekben latva nagyon ingadozottan es bizonytalanul mozgott kiszalni az Alitali gepbol.
    Hiszen nem fiatal, s a mult het esemenyei lathatoan nagy suly tett rea.

    Mind az esemenyek mar tobb eveken at ment, de a multheti Pennsylvaniai eset sulyosan erintette a Romai egyhazat.

    Maga a Papa rem erossen fejezte ki az egyhaz kotelesseget.
    S egy igazi reform forradalom kezdetet mutatja az USA katholikussai kozott.

    Sok egyhazi befolyasosak kovtelik az osszes US-beli puspokok lemondasait, ill. eltavolitasait. Sokak ohajtjak az osszes puspokok „onkentes lemondasat”.
    Sokak a puspokok hataskoret az egyhaz-tagok kezebe ohajtjak tenni.

    Ketsegtelen ,hogy a Romaim egyhaz ez alkalommal cselekedetekre van kenyszeritve. Ima-sorozatok, bocsnatkozasok nem nyujtanak megoldast a jelen problemainak.
    A „megoldas” szuksegessege elkerulhetetlen, sem halaszthato tovabb.
    S maga Fancis Papa csutortoki kijelntese es Vasarnapi beszede azt tisztan bizonyitotta.

    Belatom a legtobb hozzaszollok itten Istentelenek, sot meggyozodott atheistak, de vannak nehany igazi hivo katholikusok is, akik bizonyara kovetik az esemenyeket nagy figyelemmel.

  • NAGY ISTVAN Figyelohoz cimzett soraira;

    Igen kivancsiva tett megjegyzese Figyelohoz.

    Csupan azert kerdeznem, hogy miert nem nyujthatan barki is velmenyet, sot meggyozodeset ,kulonosen a „sajat” vallasan, barmi loru is lenne az egyen ???

    S az idosebb egyennek azon sokkal tobb tapasztalata, es ertelmesebb meglatasai letezne mint az ifjaknak.

  • bendeguz

    -„igazi hivo katholikusok…”
    -akik elvetettek a kitunoen ismert keresztenyi zsigerbol antiszemitizmus alapjait!!

  • Bendeguz79 Nem hiszem, hogy hívőnek kell lenni, hogy Ferenc pápa tevékenységét figyelemmel kisérje valaki.
    Ferenc pápa átvett egy komoly hivatalt, ami felelőséggel és hatalmas fizikai igénybevétellel jár. Természetes, hogy ez megviseli a szervezetet. Ráadásul az idővel lehet dacolni, lehet sokáig fiatalnak kinézni, de az idő hamar utoléri magát, és elveszi ami jár neki. Ez egy természetes folyamat, nem szabad komoly következtetéseket levonni Ferenc pápa fáradtságából.
    Utolsó mondatod azért sem igaz, mert itt éppen „híthű” katolikus gyalázta Ferenc pápát, mert szerinte nem jó Pápa, és jogot formált Isten földi helytartójának durva kritizálására. Ha jól emlékszem, a Keresztény kormány szócsőve is durván szidalmazta, és nem hallottam a nagy felháborodást. (Én felháborodtam, de ki vagyok én?) Ha jól tudom, 84 éves Ferenc. Dublinban 36 órát fog eltölteni, már minden percét beosztották, és hát komoly bajban van az ír egyház, lenne miről beszélgetni. Ráadául ott van még a Családok Világtalálkozója, ahol megint részt kell vennie a programokban vastagon. Mi a ménkűtől ne lenne fáradt, egy 84 éves ember? Ettől még egy fiatal is kidőlne.
    Ui: Az istentelen és az ateista szinonima, egy a jelentése)

  • Bendeguz79
    Köszönöm kérdését. Amire csak azt válaszolhatom, ha valaki konkrétan valamilyen vallásunak tartja magát, ami már eleve egy dicséretes sőt szent dolog, akkor annak dogmatikájáról nem lehet „lazán” kommentelni.

  • a lenyegen semmi sem valtoztat!!
    a szoban forgo „nazareti jezus” NEM LETEZETT SOSEM!!!!
    -(mar csak azert sem mert „nasareth” sem letezett csak jo 300 evvel kesobb!!)-
    volt viszont egy YESHA bar-YOSSE nevezetu Nasare szekta alapito igehirdeto aki a „szabadito” eljovetelet josolta!!
    nem az itt nevezett „messias”-rol van szo!!!
    az ugyanis jelenteseben egeszen masrol szol mint amit itt allitanak egyesek!!
    Minden izraeli kiralynak volt ilyen cime is „maschiah”!!
    maga a szo csupan egy szertartasi anagram! CSAK annyit jelent,; „felkene szent olajjal kirallya isten”-
    -(megjegyzem itt a kereszteny kiralyokat is ugyanigy koronaztak meg mindet!!ezt a ritust az oszovetsegbol vettek at)-a szabadito eljovetele egy egeszen mas tortenet!!
    errol a midrashim beszamol feher-feketen !!
    nem irom be ide az idezetet csak a veget,;-„……es csak akkor I.-sten feltamasztja a szabaditot aki megmenti az israel hazat”-
    tessek jol figyelni a szovegre,;-„FELTAMASZTJA”!!!!
    -(es nem elkuldi!!nem ugyanaz!!!)-
    feltamasztani csak azt lehet aki mar itt volt es meghalt!!
    a Torah igy ir errol,;-„az elso leszen az utolso es az utolso leszen az elso”-
    ez utalas Avr’am avinu-ra!
    csak es kizarolag rola lehet szo,csak neki van akkor erdeme I.-sten elott hogy o jojjon vissza!!
    gondoljunk itt Avr’am fia Ycha’k aldozatara!!

  • bar-lev
    2018 augusztus 22
    6:51 de.

    szóval: -szerinted- a négy újtestamentom az rablómese és az összes aprószentek és az angyalkák csak az Azrael az fenyeget meg mindenkit hogy nademajd a Jahve az meg odacsap (tudod, mint a Tenkes kapitánya odacsap hol sanyargatni lát, mialatt a Jahve mindenkibe belecsapja a ménkövet aki vele nem ért egyet, a Tenkes kapitánya ennyivel szocialistább!!!)

    namost ha ezt az egész hasmenést visszafelé írtad volna le (tudod reverse order) akkor ugyanilyen értelmes lenne mint így azaz sefülesefarka és még körülisvancsirkumcsíziózva a szent fityma meg ott lappang valahol a sok zsebes kaftánod egyik zsebében

    van még ilyened? összegyűjthetnéd és akkor eccerre tudnám kiröhögni szóval a Yeshua és Jósua azok nem is rokonai a Noéh nak valamint a Lótnénak nem unokabáttyai? akinek ugye beesett a negyvennapos és nem volt esernyője… vidám kis izé és még a az a hülye Vörös tenger az meg szétnyílik és lesz benne V alag út keresztben és akkor jött a Mojzes és rohant papucsban meg schlafrokban az összes copfjával amik lobogtak a viharos homokviharban… szép kis történet óvodás gyermekeknek ebéd után attól el is alusznak azonnal és arról álmodnak, hogy a###barnelevné ma már nem mesél többet

    hahahahahahaha

  • KENNY;
    Nem tudom kinek a soraira probaltal reagalni, de soraidat nekem cimezted.
    En, sem senki mas NEM irta hogy barjinek is vallasosnak kellene lennie a jelen vilaghirt figyelembe venni.
    Igen, a Romai egyhaz a legjelntosebb feladatokkal al szemben a reformacioi idejetol.

    Pope Francis lathato allapota rem gyors es elorehaladott megviselese lathato tisztan az elmult het esemenye odejen.

    A Papa a Romai egyhaz feje. Fel billio+ katholikus van a vilagban.
    A US-ban 75 millio. Akik nem szamnbeli katolikusok, hanem a nagy tobbseguk igen tevekenyen mukodnek rendszeresen.
    S a vilag Katholikus egyetemek fele a US-ban van.
    Az emberi szabdsag jogok elcen elve, a LEG-reformalobb befolyasolasa letezik az egyhazon.
    S annak minden tunetei ma a bizonyitek.

    Mernek mondani, hogy az amerikai katholikusok talan nagyobb meretu valtozast fognak majd hozni az egyhaz ban mint talan maga a Vatikan.

    Az egyhaz elerte a pontot ahonna nincsen tovabba lehetoseg a mult utajat kovetni.
    Mert a pennsylvaniai eset nem csak az ottani Cardinalist es szervezetet, hanem a Vatikant avadolja kozvetlenul !!!

  • Latom, a vitanak koztetek-soha sem lesz vege.
    Ezert gondoltam- felvetni egy regi-uj temat.
    A Heber Egyetem konyvtara digitalizalta a kezeben
    levo Isaac Newton gyujtemeny 7500 lapjat.
    Ami ennel is erdekesebb,hogy a 18-ik szazadi
    nagy tudost ,aki forradalmat hozott a fizikaban,
    matematikaban,asztronomiaban-erdekelte a teologia
    es a heber miszticizmus is.
    Megtanult heberul,hogy eredetiben olvassa
    a Bibliat, es szamitasokat vegzett a Templom mereteirol.
    Szamomra azonban- meg erdekesebb,hogy megjovendolte
    a zsido nep visszatereset osi orszagaba-a 19-ik
    szazad vegetol kezdve-a 20-ik szazadban.
    Ha EZ NEM FELTAMADAS- AKKOR MI AZ?
    Reszlet a cikkbol,amit kozlok nektek:
    „He took great interest in the Jews, and
    we found no negative expressions toward Jews
    in his writings.
    He said the Jews would ultimately return
    to their land.”

    https://www.telegraph.co.uk/culture/books/booknews/9085812/Israeli-library-uploads-Sir-Isaac-Newtons-theological-texts.html

  • rodeo
    nem csak az a negy volt!!
    nezz utana az apôkrif iratoknak is te majom!!az elso Nicea-i zsinat es a masodik Laterani zsinat fogadtatta el azt a negyet amirol pampogsz!!
    es csak azert mert ezek szolgaltak legjobban a korai kereszteny egyhaz erdekeit!!
    ez pedig nem jelenti azt hogy csak ezek az igaziak!!mar csak azert sem mert mindegyikuk jo 50 evvel yesa halala utani keltezesuek!!
    vagyis NEM kor hu irasok!
    az elvetett judas evangeliom igen!az kor hu! az csak ugy 3 evvel a halal utani iras! a myriamne b’magdalah fele szoveg pedig meg korabbi a kivegzes elotti!!ebben egy betu njincsen kivegzesrol!

  • bar-lev
    2018 augusztus 22
    11:32 de.

    el tudod képzelni? mennyire nem érdekel a „pampogásod”

    hahahahahaha

  • Izraeli
    2018 augusztus 22
    11:23 de.

    szvsz a Sybilla is mondott ilyeneket meg a Cassandra és a 3 boszorkány a Macbeth ben…de van még más is
    a szőrt meg hagyd nyugodni…

  • Clara Bencsics Figyelo

    Elnezest kertem Saul nvenek helytelensege miatt.
    DE mint katolikus fenntartom ellenerzesemet Ferenc papa irant. Egy papa NE politizáljon es foleg ne legyen alszent! Egy papa volt csak ;eletem folyaman akire emlékszem, az II.Jnnos papa volt, a lengyel papa. O elitelte a nacikat, de eppen ugy a a sztálinizmust is. Viszont NAGY szerepe volt a szovjet es a nyugat kibékülésben is, mikor REAgan elnok ;s Margaret Tethher a szovjettel targyalt, aminek eredmenye nagy volt, Eloszor is, kimentek az oroszok Magyarországról, amit evtizedekig megszalltak es a szovjet rendszer ” bemondta az unamast”!

    Viszont, FErenc papanak semmi ilyen nagy serepe nincs, csak politizalni szeret, amihez nem ert!

  • Clara Bencsics Figyelo

    Megegy Ferenc papa a korai 7O es eveibe van. ERdekes modon felretettek ROMaba elodjet, nyugdijba, \\\\\aki viszont fiatabb volt, \ferencnel.
    Meggyozodesem, hogy mindez, politikai okobol tortent. Talan az utokor majd kideriti az okat!

  • rodeo

    hat ez az!!
    amint elfogytak az „erveid” czs nem tudsz cafolni………………omlik a „szadbol” a szar!!! ,de hat ez vagy te!!hozzaszoktunk!!

  • NAGY István
    2018 augusztus 21
    7:08 de.
    Kedves Istvan. nem ertem, mit akar mondani?
    T.i. en katolikus vagyok es Husvet vasarnap a Feltamadast unnepeljuk!Mindig ez volt a gyakorlatban!

  • Ja, hogy Saulnak,azaz Szent Palnak nyilvanitom a keresztenyseg terjeszteset, erre celoz?
    Jezusut 33 eves koraban keresztre feszitettek. Pal(Saul) aki tanitvanya volt elment Gorogorszagba es ott teritette az embereket a keresztenysegre. Igaz, ot is kivegeztek, martir volt.

    (Kulonben, mar regen voltam 7O eves. Most multam 86.)

  • NAGY ISTVAN;
    Nem dogmakrol volt commentalas, hanem esemnyetol !

  • Bendeguz79
    2018 augusztus 22
    10:36 de.

    Sajnos en ketelkedek e hirek igazsagaban. Miert voltak sok evig a z aldozatok csendben? MOst hirtelen, minden katolikus pap pedofil lett? Eddig egy gyerek sem mondta el anyjanak a pap viselkeedeset? Vajon, miert? akarjak (es kik?) akarjak a katolikus egyhazat tonkretenni?

  • FIGYELO;
    XVI. Benedek Papa nyugdijba ment !
    Nagyon meg-elegedetlen volt, sok ellenzekekbe utkozott, celjai amin valtoztatni celzott.
    Persze terveinek reszltei es adatai soha nem jott nyilvanossagra.

    Talan, ismtelem talan, amivel ma Ferenc Papa all szemben.

    Velheto hogy azok a problemak letezett az egyhazban evszazadok ota is, nem csak az elmut 70 evben ami az indictment-ben reszletezve.

    De ma mar az imadkozasok es bocsanatkeresek nem oldjak meg a problemat.
    S a karteritesek fizetesenek is lenni kell hataranak, az egyhaz nem birja azt korlatlanul. A hivek megoldast kovetelnek.
    Az nem mehet orokke. De majd mit tegetnek ? Ill. tesznek ?

    Mit fog Ferenc papa tenni azon ?
    Az amerikai katholikusok keszen alnak a reformokra, de annak egyetemesnek kell am lenni ,az egyetemes egyhazban.

    Nem csoda hogy a Papa faradt es megviseltten latszik.

  • bar-lev
    2018 augusztus 22
    2:32 du.

    #####barnelevné

    mit akarsz válaszként a hülyeségeidre? semmilyen nyelven nem vagy képes írni, annyi tisztelet sincs benned, hogy elküldés előtt elolvasnád mit követtél el teljesen a @@@bende_gizi színvonalára „emelkedtél”

    felőlem írhatsz amit akarsz… de te is azt a selejtes taktikát folytatod, miszerint a részletekkel el akarod takarni a lényeget

    nálam nem válik be

    adiós

  • bar-lev
    2018 augusztus 22
    2:32 du.

    All three of the Abrahamic religions share similar stories and must be read through the lens of modern interpretation.

    Quran Does Not Cause Terrorism And Is No More Violent Than The Bible Or Torah?

    hahahahaha erre kössél masnit!

  • LEV irta;
    Valojaban idezte ami ismerve mint a „Jezus nyilatkozata” 21;13 soraiban a Gorog u.n. Uj Testamentum-ban; „aki ma az utolso, az lessz majd az elso, s az elso lessz majd az utolso.”

    De LAV ugyanakkor alitja hogy a fiatal Hassidic rabbi nem letezett soha.

  • a kozelmultban elokerult Poncius Pilat Procurator levelek-ben emlitest tesznek egy yesha bar-yosse nevu nazarenus igehirdetorol akit roma elleni lazitas es kozrend zavargas miatt keresztre feszites-re iteltek a romai torvenyek szerint!!!!!
    nekem EZ a leheto leghitelesebb verzio! ez mondhatni abszolutt elsokezbol valo,kor hu iras!!
    -a szovegben ott all,; „a romai torvenyek szerint”!!!!!
    ez azert fontos mert eloszlatja azt a tevhitet-(amit „rodeo” tenykent hirdet!!!!)-hogy a zsidoknak abba barminemu,kozuk vagy beleszolasuk lehetett volna!!
    -eppen ezen a tevhiten bukik meg a vilagtortenelem legelso „ver-vadja”,amibol a korai keresztenyek kovacsoltak a ma is virulo Antiszemitizmusukat!!

  • clara bencsics figyelo

    tebedsz!!
    ferenc papa tett valamit amit eddig egyetlen egy elodje sem!!
    megnyitotta a kereszteny papok altal elkovetett pedofil aktakat!!
    nyilvanossa tetette hivatalbol azokat es a vilagi-(nem egyhazi)-birosagokra bizta azok megiteleset!!
    ferenc megtort egy kozel 4 evszazados hivatali csendet!!
    ha neked ez semmi……………..

  • izraeli

    salom haver! m’koreh h’yom? h’kol beseder?
    ugy igaz! es nem csak az! a biblia-(Torah)-elore megirt mindent ami most tortenik!!
    az osszes jos es idolato kuruzslo ebbol meritette az „ihletet”!
    mi askenaz zsidok mondjuk erre,;-„nekem legyen mondva,ugy konnyu volt josolni….”-
    ojvaj iz zo sver unzer coresz…………

  • Figyelo. Peldaul miattad hallgattak. Mert ha lattad volna is letagadod, vagy az aldozatot hibaztatnad. Nehanyan megprobaltak segitsegert kiabalni, azt eltapostatok. Most olyan sok disznosag kiderult, hogy nem lehet tovabb titkolni. De Te meg most is tagadod, mert ugy jobb a lelkednek. A mocskot nem a szonyeg ala kell seperni, es akkor megtisztul az egyhaz. Neked miert nem ez az erdeked?

  • bar-lev
    2018 augusztus 23
    4:41 de.
    itt az örökké változó múlt! már mindenféle volt de még változhat attól függően melyik fiókot húzza ki az ügyeletes történelemhamisító

    ez ismert levédiabasznádon ugyanezt másolják teljes sikerrel már 658127,23 nap éves a sámánkultusz és a kacagánynak álcázott röhögény a „zírás” tekercsben volt? főtt paszujjal töltve vagy libanyakban?

    izgalmas kérdések

    és nem is vagytok egyedűl a revizionizmusorokkal a napi aktuális szélhámossághoz kell valami jólbetekert izé és mindig elő is kerül… a krónika másolók már fenik libatollat és az „eredeti” tintát is keverik a laborban

    hahahahahaha

  • Figyelő:
    A katholikus papok pedofíliáiról almanachokat lehetne megtölteni.

    Csak éppen századokon át eltagadták.
    Pont úgy mint most TE !!

  • FIGYELO megjegyzesere;

    Senki nem allitja, legalabb is nyilvanos adatokban, hogy „minden pap pedefile”.

    De volt es van problema barki emberileny eltiltott nemi-szuksegleteinek az abnormalis kitoresevel.
    (Bar mi kifejezest is ohajtananak alkalmazni arra.)

    A multban csak Boccaccio irt azon. Persze nem adatokat, hanem csupan szegyenito celu szatirikus gyalazo ragalmazasokat.

    Hosszu-evtizedek folyaman voltak napviloagra jott botranyok, sot perek es karterites jovatetelei is.

    A Pennsylvania ugy teljesen mas.
    Mas, mert minden a biboros hivatalanak a sajat konyvelt adatai nyujtja a reszleteket.
    A biboros hivatala teljesen tisztaban volt minden reszletekkel.
    Az adta a 301 papok nevet, hasonloan az aldozataik neveit, tobb mint ezret. A mult kb. 70 ev esemenyeit bizonyitva.

    S az egyhaz tervezett es szervezett modszerket alkalmazott mind azt a „szonyeg ala seperni”.

    Az adatai bizonyitja hogy minden adat tovabbitva volt a Vatikan hivatalahoz.
    Sajnos a Vatikan hasonloan mindent a figyelmen kivul haftott, vagy „szonyeg-ala sepert”.

    Az ami a vilagszerti egyhazat sulyosan serti. S az ma nem seperheto tovabba a szonyeg ala.

    De mit tehet, vagy mit fog a Vatikan tenni azon???
    Az a dilema amivel az egyhaz ma szemben al.

    Nem csoda hogy Ferenc Papa igen megviselt arcot es fizikai allapotot mutat lathatoan. Hiszen idos egyen es csak fel-tudeje van,ill. egy tudeje.

    A vilagszervezet, amelynek a Papa szemlyes es felelos vezetoje, a kereszt-utat erte el.
    Imadkozasai, bocsanat kereseik nem oldja meg a jovoben tortenheto ismetleseket.

    Kotelezetsege cselekdni hogy az nem tortenhetne meg ismet a jovoben.

  • KENNY;
    Mukor az eset jelezve itten FIGYELO elhihetetlennek velete.
    Ami nem csoda , bar ki is olvassa nehany szelszoseges es esztelen ragalmazasokat.
    De mint sokan az evtizedekn at, meg a kihasznalt gyermekek szulei is elhihetetlennek veltek. Sot, sokaik sajat gyermekeiket vadoltak erkolcstelen vadakozasokkal.
    Ma mar azt valtozik.

    Csupan az adatok, tenyek tisztesseges ertelmezese a valosag felfedezese.

    Alig hinnem hogy Figyelo a fiatal fiujat vadolan azert, akik valojaban eletfogytiglani serelmekkel elnek.

    De ma nem vadak, hanem a biboros hivatalanak a konyvelt adatai tutaja a valosagot.

  • rodeo
    -„the modern interpretation..”-
    hat ez az!!
    a Torah-t Tilos magyarazni!! a Torah igy fogadando el ahogy az van!!
    osszekevered a Talmud-al!abbol is van ketto a Bably es a Yirusalmi!! az se ugyanaz teljesen!! es meg ott az Igueroth Kodesh,a Midrashim,a Tanya,es meg szaznal tobb masik!!
    a legfontosabb a Toran utan a Zohar!!-(Kabbalah)-

  • „the modern interpretation”
    hat kerem pontosan itt a hiba!!
    azok akik magyarazni probaljak mind-mind a Sajat ertelmezese szerintit adja elo!!
    az pedig TILOS!!ugyanis mindegyik interpretacio hord magaban „belemagyarazott” elemeket amikrol az eredeti szovegben egy arva betu sincsen!!ugy pedig teljesen mas ertelmuve valik!!

  • Rodeo11:
    „egyszer -talán- már nem leszünk egymás szolgái”

    Nocsak, Ön mostanában betért a zsidó vallásba, és elkezdett hinni a Messiás eljövetelében? Rendben, ha valakinek nincs, nekem aztán végleg semmi kifogásom ezzel kapcsolatban. Az egyik zsidó vallási irányzat (a Chabad) mindig felhívja a hozzá – és a nem hozzá – tartozó zsidók figyelmét, hogy „Moshiach is on his way!” Én is így vélem: kétségtelen, úton van!
    Amiben nem vagyok biztos: jön, vagy megy?
    Gyanítom, hogy sajnos sokkal inkább azt utóbbi. 🙁

  • Bendeguz79 És Figyelő még mindig nem hiszi. Nem olvastad?

  • Belzebub:
    A Messiás eljött, hisz ittvagyok !

  • Belzebub
    2018 augusztus 23
    12:09 du.

    olvasd el figyelmesebben, szó sincs messiás várásomról
    a leguccsó megjegyzéseddel összeharangozok

    hahahahaha

  • Ami a Romai egyhaz jelen prblemait illeti, remelhetoen mindenki haradna a valosagra jott esemenyeknel.

    NE PROBALD vallas-gyulolet terjesztesere hasznalni.

    Mind a vadak vilagszerte ismerte valtak.
    Az egyedulli kerdes hogy mit tehet az egyhaz, vagy a sorok olvasoja mit vel, vagy lathat a megoldasnak !!!

    NE PROBALJ BOCCACCIOVAL VERSENYEZNI !!!

  • Oh come on LEV;

    Mindenek elott, Francis Papa es tobbi elodei eliteltek a tettek elkovetoit, s imaikat es szympatiaikat fejeztek ki a karosultak irant.
    Mindenutt csupan a civil hatosagok intezkedtek. Nem a Vatikan.
    Sot az egyhazak ahol az tortent, foleg az USA-ban fizettek oriasi osszegeket karpotlaskent.

  • bar-lev
    2018 augusztus 23
    11:45 de.

    mindezt amit itt pampox, nálad milliószor bölcsebb zsidók (Lukács György -is-) agnoszticizmusnak azaz népiesen agyficamnak nevezi

    és az is

    hagyjuk már ezeket a múltba révedéseket és kiásni az ősi lepkefingot és meglengetni meg hasonlók…

    nem érdekel mit mond egyik sem ti zsidók mind az összes változata (és van vagy annyi) egymással tudtok a legjobban veszekedni baromságokról és közben az „idő” „elmegy” mellettetek és otthagy a sötét uccasarkon

    most éppen ott vagytok (tudod egy másik zsidó (ő író) aszongya: a gyertya alatt mindig tök sötét van)

    én sokáig asszittem a zsidók úgy átlagban iciripicirit…dehát hatalmasat csalódtam… a barátaim azaz akik engem megtiszteltek a barátságukkal kivételek

    tudod (ez hatalmas dícséret és nem sértés) a kutya választ engem barátjának én megveszhetek ha nem fogad el, viszont ha elfogad (látnod kellett volna a gazdit amint leesett állal leste a halálos hatalmas dobermanját, amint megközelít engem (már nem tudott közbelépni) és felágaskodva a vállamra teszi a két pracliját és akkora cuppanós puszit ad, hogy idáig cseng a füle a gazdinak… és azután le sem lehetett vakarni rólam és Ő csak az egyik volt a sorozatból … gyakorlott rendőrtiszt mondta nekem: mennyél fiam, te egy olyan jó ember vagy hogy nem is tudom hogyan kerültél elém…

    te meg fond be a copfjaidat és egyáltalán fésülköggy meg és füröggy is meg… ezen a képen egy hajléktalan anyátlan apátlan kisbüdös látható

    ébreggy fel! Wach auf (JSBach kantáta) és éld a mindennapokat…ez az agnoszkálás nem vezet sehová? dehogynem a sírba…

    hahahahahahaha

  • LEV, olvasd a Torah-t mielott firkalsz valotlansagokat !

    Moses volt az egyedulli Foldi elo-leny akivel a Teremto szemtol-szembe alt.

    A diktalt Torah-ban adja tisztan; ‘..ezt mondotta a Teremto, ha nem erted kerdezedd a rabbidat.’

    Mimden mas gyarlo bunos emberi lenyek hatalom-vagyaiknak az eredmenyei.
    Barki is lett volna az. Rashdi, Mamonide, Nahamiad, Titlebaum, a te Meshiah-d , aki orokke el majd.

    Nincsen „szobeli torveny” soha nem volt. Hogyan lehetet volna? Hiszen elfelejtetek meg az irott Torah-t is 50 ev alatt.
    Hogyan emlekezzhettek volna az iratlanra ?
    Maga a Torah adja a mercet, hogy mi az igaz es mi a valotlan !
    Miert visszautasitodd azt olvasni , probald ertelmezni. S csak aztan vitazz ! Ha talalnal vitathatot ?

  • Bendeguz79
    2018 augusztus 23
    1:45 du.

    gizi ne feledd! (soha) a vallások mákony és hasish meg LSD és más nagyon erős dilibogyó

    meg kell szüntetni az a fejlődés igaz útja

    a süsüék töke azé’ támogattya mert a sok kábúlt birka így nem veszi észre hogy ki va velük baszva sőt meg is vannak baszva

    hahahahahaha

    gizike a gőzekét hol hagytad?

  • Bendeguz79 2018 augusztus 23 1:45 du. Remélem ezt a marhaságot nem nekem írtad, mert sz@rban lennél, ha bizonyítod kellen eme szándékomat.

  • Rodeo11:
    „olvasd el figyelmesebben, szó sincs messiás várásomról
    a leguccsó megjegyzéseddel összeharangozok”

    Meglehetősen figyelmesen szoktam olvasni. A fogalmazásom viszont gyakorta – mint fentebb is – nem kellően pontos (nem az anyanyelvem a magyar) , hiszen az értelme Önnél nem ment át. Holott csupán arra bátorkodtam némi – kesernyés – iróniával utalni, hogy az Ön vágyának, ti. „egyszer -talán- már nem leszünk egymás szolgái” a megvalósulására (amellyel magam is kívánnék) a történelmileg talán-talán valamennyire belátható időn belüli megvalósulására szerintem mekkora az esély.

    De nem szeretném, hogy nekiszomorodjon; holnap bejön a Sabbath, és a zsidó vallási hagyomány szerint a Messiás
    szombaton állít majd be, tehát ha akar, éppen reménykedhet. Bár, ahogy Walter Benjamin írta „Nur um der Hoffnungslosen willen ist uns die Hoffnung gegeben”.

  • belzebub

    a cgabad lubavitscher sose hivja fel „arra” a figyelmet amit irt!!
    a chabad csak azt hirdeti,;-” anahnu rocim maschiah akshav”!!
    pont!!
    higyje el EZT en tudom jobban!!a szomszedaim mind lubavitscher zsidok!!!

  • Clara Bencsics Figyelo

    NEM TUDOM KI VOLT; DE INNEN VALAKI FELJELENTETT! AZAZ< ahogy Kanadaba mondjak "heckelt" ! Igen kellemetlen helyzetbe hozott, es egesz delutanom, estem rament, sot a bankomat is kiramoljak!

  • bar-lev:
    „a cgabad lubavitscher sose hivja fel “arra” a figyelmet amit irt!!”

    Persze, persze…
    Nekem meg nyilván káprázott a szemem, amikor a Mitzva-tankok feliratait olvasgattam. 🙂
    https://imjustwalkin.com/2012/03/25/help-bring-moshiach/

  • Belzebub
    2018 augusztus 23
    5:29 du.

    kösz… ez olyan szép ez a „reményhal” nem ponty, hanem reményhal

    igen, az utolsó szalmaszálba is… hátha

    valószínűségszámítás is van… azzal ki lehet kalk ulál ni, hogy ennek is vége szakad és az nincs is olyan messze

    …”the extreme Russiaphobia, which the hegemonic neoconservatives had whipped up since Vladimir Putin’s statement at the Munich Security Conference in 2007 that Russia was a sovereign country and intended to act like one, was a threat to life on earth. The neoconservatives, who have controlled US foreign policy since the Clinton regime, are unwilling to accept limitations by any other country on Washington’s ability to act unilaterally.” …

    ugye a pofátlanságnak nincs felső határa… de ugyanezzel elérték pont az ellenkezőjét mint amit akartak…miközben a presstitutes véresre ordibálják a pofájukat…

    a világ másik fele szépen, lépésenként megszervezi magát és már 15 ször többen vannak mint a süsüék military/security complex -e

    és a fizika törvényei szerint az inga kileng és a lengésének síkját sem lehet megváltoztatni

    matematika….ugye „ezek” ott nullával akartak osztani…azután kiderült

    hahahahaha

  • Belzebub
    2018 augusztus 24
    1:42 de.

    csak nem -véletlenül- azt akarod mondani, hogy a farka csóválja a kutyát? netán yahoo elordíjja magát és a süsü kongresszus+szenátus+elnök+mégakiebbennincsbenne azonnal hajlongani kezd, tapsol és kinyalja (meg is nyalja)

    bár gonosz elemek (én is!) aszongyák, hogy a kis szar gyáva izraeli hadsereg csak ordibáló gyermekekre, terhes anyákra és nyugdíjas palesztínokra lő azt is csak a derótkerítésen át, mert anno Libanonban valami hecc bolla Hahahaha szétverte őket mint mikor a töreket csinálják, azóta a süsü katonákat használja (azok meg tényleg süsük nem is akármennyire olyanná vannak „edzve”) és azok meg… dehát a világ felébredt és most valami van (mondta anno Arkagyij Rajkin közröhejhez)

    én azóta röhögök már felnőtt pelenkákat osztanak a süsü haderőben az LSD mellé… mert ugye a béke a legfontosabb

    hahahahahaha

  • AKKOR IS JOBBAN HISZEK ANNAK AMIT EN OLVASOK-(ES NEM CSAK BELE6BELE LAPOZOK EGY6EGY JOLHANGZO IDEZETERT)- „DROIT TALMUDIQUE ET DROIT DES NATIONS”
    -Abraham Weingort-(avec la participation de Jonathan Weizman)-
    3-eme ton!
    …” interpretation de loi talion,Chamai et Hillel,l’exculusion d’un faux temoin,etc-etc!!..”
    ————————————————————–
    faux temoin comme ce bendeguz lui meme!! je exculre de tout mes prochain ecriture ce goy!! uniteressant tout ces conneries!!

  • rohadeo,
    Mondj valami ujabbat.
    Az izraeli aldozatok,ozvegyek,arvak,felrobbantott
    autobuszok utasaikkal-nem fajnak neked, csak
    a „szegeny palesztin ozvegyek es arvak”.
    Az sem zavar teged,hogy Abu Mazen. a Palesztin
    Onkormanyzat elnoke {Ciszjordania} visszatartja
    a Gazanak jaro penzt, mert nem ismeri el a Hamaszt
    mint a Gazaert felelos kormanyt.
    Kulonben, az Izraeli Hadsereg- nem ozvegyek es arvak
    ellen harcolt, hanem mar tobbszor pofara vert
    arab hadseregeket {Egyiptom,Sziria,Libanon,Jordania}.
    Egyiptommal es Jordaniaval-bekeszerzodes vsn.
    A palesztinokrol csak ennyi :
    Ha az UNO sohivatal es a tobbi ketszinu barom
    meg akartak volna oldani a problemat-mar regen
    megtehettek volna.
    1} 870.000 zsidot uztek ki az arab orszagokbol-
    akik mindenuket otthagytak- es senki sem
    sajnalta oket.
    2} Jordania lakossaganak 70%a {Izrael teruletenek
    3-szorosa} „palesztin”.
    3} Az UNO kulon szolgalatot allitott fel-csak
    a palesztinoknak- ahol mar a 4-ik nemzedeket
    gondozzak,olyanokat is,akik mar allampolgarsagot
    kaptak mas orszagokban.
    Van penz- az evtizedek ota tarto tarhalasbol.

    Megis, mire koltik a penzt a palesztin vezerek?
    pl. erre

    https://www.youtube.com/watch?v=KwHawpGjtFo

  • rohadeo.
    A „bekes” sarkanyokrol melyekre barataid robbano
    anyagot kotnek es felegetik Del-Izrael mezoit,
    szinten”nem tud” az UNO gittegylet.
    Ok is olyan „jo lelkek” mint te es „elvtarsaid”.

    http://www.origo.hu/nagyvilag/20180604-izrael-a-palesztinokkal-fizettetne-meg-a-gazai-tuzet-okozo-papirsarkanyok-okozta-karokat.html

  • Izraeli
    2018 augusztus 24
    11:48 de.

    ??????????????????????

    kkk

  • sok bEIRO volt kozben: En CSAK AZT AKARTAM IRNI, HOgy BEnedek papat nuugdijba kuldtek, nemm tudni miert_
    miert-.szerintem. Ferenc papa kiozbrejatszott, hiszen Benedek NEM volt olyan oreg meg. NEm szivelem Eerenc papat es en ragondolok,Egy uralkodni vagyo es polTIzalo papara nincs szuksege a katolikudsoknak.

  • Figyelő. Tudni miért küldtek nyugdíjba, vállalhatatlan volt a múltja. Mióta a világ világ, a pápák politizáltak. Nem vetted eszre? Nem kedveled? Nem csodálom. Olvasta a Bibliát és követi. Ez szokatlan.

  • Kenny
    2018 augusztus 24
    5:20 du.

    Időpont : II Vilháb végefelé
    Színhely: Egy erdő a német-lengyel határon
    Jelen vannak : Egy menekülő német katona és egy lengyel ellenálló, aki puskája célgömbjére veszi az előzőt.

    Ekkor egy hangot hall:
    -Fiam, ne lődd őt le.Ő lesz a pápám kettőezeröttől!
    -De uram!Akkor ő lő le engemet !
    -Ne aggódj fiam.Ő előtte Te leszel húsz éven át a pápám..

  • Izraeli
    2018 augusztus 24
    11:48 de.

    meg kutykurutty és erre kössél masnit

    hahahahahaha

    “In 1979, [Rafael] Eitan and [Meir] Dagan [both brass in the Israel Defense Forces] created the Front for the Liberation of Lebanon from Foreigners, and ran that fictitious group from 1979 to 1983. In 1981 and 1982, Ariel Sharon used that Front to conduct a series of indiscriminate car bombings that killed hundreds of civilians.

    “The objective of this massive ‘terrorist’ car bombing campaign was to ‘sow chaos’ amongst the Palestinian & Lebanese civilian population” and, in 1981-82, to provoke the PLO into resorting to ‘terrorism,’ thus providing Israel with an excuse to invade Lebanon.

  • Francis Papa, mindhatnam hogy a „Galeliai bolcs” kepviseloje” megerkezett Irorszagban.

    A legutobbi Papai vizit volt 39 evvel ezelott Janos Papa altal.

    De mennyit valtozyak az Irek azota?

    Ma senki nem varta a rep-teren. Senkik nem altak az utak menten.
    Sot a tomeg ma felere volt saccolva a sajtok altal a Papa jelenletere.

    Az Ir 1930-as alkotmanyuk az egyhaz altali volt. Tiltotta a valast, fogamzas-gatlast, abordalast, homoxeualitast es egynemu hazassagokat.

    Az Irek ma azt mind eltuntettek alkotmanyukbol.
    S az irek nem csak hogy kozel 100% Romai katolikusok, de a papok altali gyermekek kihasznalas a legmagassabb Irorszagban.

    A romai egyhaz sokat tett az Irek es gyermekeik erdekebn ,amikor senki mas tett semmit.
    De igen magas is volt mind a panaszaik is.

    Ferenc Papa ismetelten elitelte a kiskoruak nemi-kihasznalasait.
    De a lakosssag varja a tetteket azt megszuntetni a jovoben.

  • LEV;

    A „Moshiyah” vagy a Millineal Shabbat nem johet amig Israel teljes egesszeben be-nem-tartja a Torah minden parncsait, s a JeHoVaH nevet az egesz emberiseg tisztelttel dicsoitik.

    Mindeg javaslom szamodra olvasni a Torah-dat.

    Emlekeznel legalabb a Harmadik Parncsolatra ???

    Nem a Sheol, hanem a Ga-Hinom lessz majd a helyed !

  • Bendeguz79
    2018 augusztus 25
    2:31 du.

    nem is olyan sokára az idő vastag pora fogja borítani mindezt a sok „parancsot” már meglehetősen belepte…a zsidók már a legújabb felfedezéseikkel hülyítik az itteni olvasókat… most gyártották a dokumentumokat külön ipar van náluk erre: az agnoszkálás létkérdés náluk…mindig előjönni valami újfajta agyficammal

    a vallások ahogy létrejöttek ugyanúgy elmúlnak a süsüék (maihazád) 300 évesek és a rettenet a történetük… borzalmasabbnál borzalmasabb agylúdtalpak a kedvencem a „modern” rabszolgatartás… ami mai napig folytatódik csak most kapnak némi kaját és zsebpénzt meg kábítószert, hogy nehogy észrevegyék… te mit szíssz?

    aszongya a süsü fősodratú sajtó mai híreiben, hogy Florida már a végéhez közeledik

  • FIGYELO’ Senki NEM kuldte Benedek {a[at nyugdijba !

    Benedek LEMONDOTT.

    Hogy miert ?
    Mert sok ellenzekekbe itkozott amin reformokat ohajtott volna veghez vinni.
    Hogy mik voltak a tevezett vagy remelt reform celjai , az nem lett nyilvanossagra hozva soha.
    De most van egy Jezsuita Papa.
    Tudja mik a Jezsuitak ?

  • ISRAELI;

    Legalabb a US-nak van egy elnoke akinek van gerince $ 200 millioval redukalni a Gazza-ba meno US adakozasst .

    A PLO elhizott vezerei rogton rikacsoltak a millio dollaros hegyoldali villaikbol, hogy Trump zsarolja oket.

    De pont az az o zsarolasaik tobb penz ajandekokat kovetelni, ami semmi mas csupan zsarolasaik.

    Van par-szaz-ezer arab-muzlim Izraelban akik nem verengzok, s elveznek egyenlo szabad eletlehetoseget mindenki mas Israeliekkel.

    Mikor fognak a Gazzaiak civilizalodni ?
    Nem csofa hogy ki a KMH lapon a szovivoi ?!

  • bendeguz

    -„de lec azt allitja a hassidic fiatal rabbi nem letezett”-
    a hassidizmust csak az 1800-as evek kozepen alapitotta meg Israel bal-shem-Tov!!!!
    milyen „hassidic rabbi”rol beszelsz te itt??!!
    mondtam mar hanyagold av temat!! te ehhez (is) hulye vagy!!

  • LEV;

    Az egyedulli vallasos szekta Israel tortenelmeben amely a vizbemeritessel jelkepezte a gyarlosagok feladasat es a Torah, mondjam minden Mirzwoh-ok betartasat, volt a Hassid szekta.

    Elizer Bar Shem Tov egy ultra Orthodox hitbol a misztkussag alapjan hozta letre hitet Ukrajnaban.Fokent kelet Europaban terjesztve

    A Titlebaum kovetoi meg Brooklynban.
    Rem zart, u.n. regimented szekta. A ferfiak csak imadkoznak es olvassak a misztikumaikat. Amig a felesegeiknek menni kell dolgozni,eltartani a sok gyermekeiket. S nem engedik oket tanulni. Csupan a vallasossagot.

    Letznek sok furcsa vallasi elvek, elkepzelesek, de a jozan gondolkodas valami logikus normat kovethetne, nem rem szelszosegeket.
    Nem velned azt ?

    De a misztumaik igen furcsa.Hogy Elizer oly tiszta lelku volt hogy a Satan probara tette latogarasaval. Elizer meg sajat vacsorajat es agyat is atadta a Satannak.
    S hogy Satan a menyekbe valo visszaterese utan Elizernek az aldas volt hogy felesege kozel 100 eves koraban szulte Slurock-ot. Az Abram tortenetenek kopirozasai.

    Lev, nem ellenzem senki hitet, sem elveit, de az nem a Totah, sem az egyetlen Termeto elvehez hasonlithato hit.

    Tagadva a Teremto Nevet, a Shem, de mi a Shem? (nev.)
    Meg a Satannak is van neve, mind a poganyok balvanyainak volt neve. De ti a Termeto Nevet tagadjatok.
    Nem tudod a Harmadik Parncsolatot ?

    Kovesd amit hiszel, de miert mindeg a leg-dirvabb es bunkobb ocsarolasaidat ismeteled ?
    En azt nem teszem senkivel,tudnal hasonlo modon reagalni ?

  • Bendeguz79
    2018 augusztus 25
    5:50 du.

    Akkora gerince van Trumpnak hogy hajlong imádottad, a volt keletberlini fő-spion elött.

    Még nézni is undorító amint azt pofázza hogy :

    „Működik közöttünk a kémia”
    Mint egy rossz kurva aki vonzódik a stricijéhez.

    Te idióta.

  • rohadeo,
    Nagyon szeretned, hogy az izraeli „agyficamot”
    „belepje az ido pora”, de bar mennyit acsarkodsz,
    ez nem fog menni.
    Tudod miert?
    Ezert.

    https://www.youtube.com/watch?v=MGhNWDP7XiU

  • rohadeo,
    Az agymosas helyett hallgasd meg,mit mond
    az az asszony,aki 13 eves kislany volt a libanoni
    haboruban- es Izrael nelkul-nem elne ma.

    https://www.youtube.com/watch?v=a6DmEoGCPqs

  • Bar-Lev es Bendeguz.
    Nem akarok beleszolni a koztetek levo vitaba,
    csak jo lenne,ha nem erzelmi,hanem ertelmi
    alapon folyna.
    1} Igaz, a haszidizmus valoban Iszrael Baal Sem-Tovval
    kezdodott.

    Viszont Bendeguz,amennyire megertettem- a Karaitakhoz
    tartozik,amely a zsidosagbol szakadt ki,es nem ismeri
    el a Tora magyarazatokat- a Misnat es a 2 Talmudot.
    Ez az o hituk, es szerintem-veszteseguk-mert nem
    ismernek olyan kimagaslo egyenisegeket,mint
    pl. Rasi{1040-1105} vagy Rambam {1135-1204}-
    akiben sokan latjak a modern orvosok „atyjat”.
    Neki tulajdonitjak a maig igaz mondast;
    „Legyen eteled- orvossagod”-ami kulonosen szol
    a bosegi tarsadalom-elhizott embereihez.
    Ugy tudom,a karaitak foleg a volt Szovjetunio
    teruleten eltek,de vannak Izraelben is.
    Zart kozosseg,egymas kozott hazasodnak.
    Mivel rendszerint-igyekszem informalni a
    tortentekrol-es a sokszinu Izraelrol,talan
    ez is- erdekelni fog.

    http://zsido.com/mostantol-a-karaitak-is-hazasodhatnak/

  • Kiigazitas- foleg Egyiptomban,Irakban,Torokorszagban,
    es a Krimben eltek.

  • Izraeli
    2018 augusztus 26
    7:00 de.

    hahahahaha a heritage foundation is leleplezve régen Moszad fizeti a beépítetteket

    spoiler alert

    van még ilyen seggséged a gyűjteményedben, melyik fiókban tartod strigulázva, hogy melyik leleplezésre mit is kell beadni a Moszad instrukciói szerint

    kis fasiszta apartheid vagytok

    voltam építőtáborban… ott is ugyanúgy vannak a sátrak még a fing is átszaglik

    mikor foglaljátok el Pakisztánt? nagyon utáljátok? kiröhögnek ott is

    én is hahahahaha

  • Izraeli
    2018 augusztus 26
    6:50 de.

    Ilyesmivel Rodéjjónál nem érsz el semmit.
    Megvet mindent ami áram alatt működik.
    Úgy tartja hogy a zenét is csak
    a szárazfa pöngetésével érdemes előállítani.
    Esetleg rézből kikalapált
    böhöm csövekbe való bele prüszkölésekkel hehehe

    MEGVILÁGOSODÁSOM támadt mig eztetetet a hozzászólást írtam:

    Rodéjjó kollega azért útálja az USA-t mert az áram alatt tartott dolgok kitalálása révén lett világhatalom.

    És azért útálja a modern fegyvekereskedelmet mert ezek a dolgok is áram alatt hatásosak csak.

    Bezzeg a Valkürok lovaglása ! Ammá döfi !
    Karddal pajzzsal hadonásznak holmi félistenek.
    Az igen !

    (Megjegyzem a Valkürök lovaglását mi, pilóták eléggé kedveljük.Én nem is tudom miért..)

  • izraeli

    aha!!de akkor miert hivatkozik itt fentebb a „yehovah”-ra?mer annak a kharaitak-hoz koze sincsen!! bendeguz egy yehova tanui szekta vtag is meg kharaita zsido is egyben?, na ne maaar!!! ezt te se hiszed el ugye?!!
    azok az en szememben, nem igazi zsidok akik elvetik a talmudot,rashit,rambamot,a mishna-t,az iguerot kodesh-t,a zohar-t!!
    kezdem gyanitani hogy ez a pasas egyike a haza arulo netorei karta’s alzsidoknak!!
    miv a velemenyed errol? ugy beszel ir mint egy szatmari haszid de ugy viselkedik mint egy goy!!
    ————————————————————–
    a hassidismus-t pedig igenis Israel bal-shem-Tov alapitotta Berditschev-ben az 1800 as evek kozepen,miutan megirta fo muvet a „Hassiduth”-ot!!!
    egeszen addig meg a fogalom”hassid” is ismeretlen volt!!
    salom braha v’shavuah tov haver!!

  • bendeguz
    harmadik parancsolat?
    mert szerinted hany ^parancsolat van?

  • bendeguz
    a millenaris sabesz koszonjuk megvolt!!
    sooooot a mult szambaton a motzei sabbesz is!!
    meg valami toled??

  • Israeli;
    A Karaizmus nem celaztos emberi erdejejbol „alapitott” kozosseg volt.
    Hanem amikor Babyloniai rabsagbol szabadultak, a Torah olvasok valoban segre estek hogy minden portosan a Jeremiah sorai alapjan tortent.
    Minden esemenyek, idopontok,a leg kissebb reszletekig.
    Szabadulasuk, jutamak, visszateresuk, s a Temple uhjja-epitesere nyujtott bagyonok adpmanyozasai a Babyloniai uralkodotol.
    S hogy hogyan tudgatta volna azt sok idovel elore egy halando ember ?
    Tehat a meg-nyilatozozott adatokat belatva felre-mgyarazzhatatlanak veltek a Teremto altal megnyilakozott adottakat.
    Az volt a vilag elso „Vissza Torah”-hoz.

    Vannak ma is ket -osztlybeliek. Akik CSAK a Torah-t, s azok akik nem tgadjak/ellenzik ami NEM ellentetes a Torah utasitasaival.
    Olvasd, taluld es kovesd.

    Az altalad kozolt „zsido.com” weblap ellentmondasokat nyujt.
    Mint allitja ,hogy szoszerint veszik a Tirah ertelmet, s ugyan akkor hogy atvitt ertelmekben.

    A Biblia datai szerint, Moses volt az egyedulli halando emberi leny akivel a Teremto valah is szemtol-szembe ertekezett.
    Soha senki massal.

    Moses 40 napot toltott a Sinai hegyen irni a diktalt szoveget, a Torah-t.
    Minden mas emberi lenyek gyarlo-otletei.
    Karaitak elismerunk mindenki egyenloen teremtett lenynek.
    De NEM mgasztal, dicsoitunk senkit !

    Karaitak voltak tobbsegben. Ma kb.40-50 ezer.
    Legtobb Israelben, Esztoniaban. Van egy jis gyulekezet Pragaban. Voolt egyettlen Karaita zsinagogha Californiaban.

    Ma Az Isreki allam elismeri oket. De az szelszoseggesseh letezik minden vallasi csoportok kozott.
    Ha olvasod „Lev” sorait lathatod a leg-szelszosegesebbben.

  • „A Galelliai Bolcs..”-re hivakozo cikk mas iranyokba haladt.
    Nem ohajtanam azt masra terelni.
    De akiket nem erdekel, vagy csupan ellensegeskedesekkel foglalkoznak, javasolnam hogy NE olvassak.

    De mivel Israeli a Karaita-letre reagalt, hat valaszolok tovabba.

    A Karaita ertelemzese hogy a Torah (Tanakh-Biblia)adtait, az abban levo ertelemzese alapjan kovetve mind.

    Pelda; a Torah utasit ‘..szegezd a Torah-t az ajtofel-fadra’.
    Tetted azt ? Vagy tenned azt valaha is ?

    Tehat az ertelem csupan az hogy eletedet, s csaladod otthonodban elok a Torah ertelemi alapjan eljenek.
    Azert nincsen Mazuza-nk.

    Ugyan ugy veve a Telaphin alkalmazasanak utasitasat.

    A Torah utasit ne kezdj,ne haszalj tuzet,langot a Sabath napjan!
    Azert nem gyutjuk, egetjuk a Minorah langjait a Sabath napjan.

    Elismerve minden emberi lenyt amint „egyenloen teremtetett” (azt meg Thomas Jefferson is teljes meggyozodese alapjan adta a US alapito leveleben.), es mind egyenloen velve.
    Persze, elismerve jo-tetteiket, ugy mint gonoszsagaikat.
    Sot minden termetett elo-leny (noveny es allat)letet es szabad let jogait.

    De SENKIT nem veve semmi masnak mint halando ,porbol levo teremtes. Tetteik, elveik, elkepzeleseik semmi mas mint barki mas fold-porabol eredo gyarlosag.

    Egy a Teremtonek van NEVE. Adta tisztan Moses kovetelesere.
    Bar. 3;15. (Moses 1,3;15) Moses 550-szor irta a Torah-ban.
    Olvashatod, (ha kiejtened ?) ketszer a Shemah-ban is.
    Azt tagadni, felremagyarazni a Harmadik parancsolat kihagasa !

    Mindenki teremtve mint on-allo, on-hatarozhato emberi leny.

    Hogyan elsz, mit hiszel, mit kovetsz, az minden egyen sajat dontese.
    De az eletben minden tetteknek van kovetkezmenye !!!

  • Israeli 8/26. 7;55 de kiegeszitesere;

    Igen, azon idoszakban meg nem tortent a diaspora. Tehat csak az Israel es szomszefos orszagokban eltek.
    De nem ma.

  • Vissza a Galillei bolcs,ill. az egyhaz jelen esetire hivatkozokra.

    Francis Papa befejezi Irorszagi latogatasat. Ottan beszedeben tidatta a hivokkel hogy vegt fog tenni a papok alatali botranyoknak barmi aron is.

    De ugyan akkor az ellenzek is hangot kap.
    Vigano puspok, Vatikani diplomata (Vatikan kovete a US-ba) nyilt levelben koveteli a Papa lemondasat.

    Allitja hogy a jelen Papa bunos a botranyokban, mert teljesen tudataban volt McCarrick (US)puspok eveken at villajaban es agyaban a fiatal pap-novendekekkel.
    S a jelen Papa tudatban leve annak meg is biborossa avatta.
    McCarrick-ot Benedikt Papa bunbanatra es imadkozasokra itelte annak idejen.

    Fog majd a botrany elhalkulni es eltunni, vagy lessz magoldas, vagy lessz a megoldas az elkerulhetetlen masodik reformcio ???

  • LEV;

    Itelted onmagadat is ?
    A javaslat volt, ‘Ne itelj masokat, mert ha talan tevedve itelsz, s onmagad is egy napon a modeon lehetsz itelve.’

    No de egyeni jogod a sajat hatarozatod szerint szidni bar kit.
    De majd NE panaszkodk a kovetkezmenyein !

    NEM, NEM ,ez NEM fenyegetes, csupan emlekeztetes a tagdhatatlan kovetkezmenyeire minden tetteknek !

    Tehat neked volt mar a „mullinial Sabath”-od ?

    Az emberi tortenelem, s mind a mai torteno tettek tulsagosan bizonyitjak, hogy minden ev-ezred, sot minden nap a Satan korlatlan uralmat bizontiyjak.

    Hany parancsolat ?
    Majd nem minden Synegoghok ajtajai folott, sot Tabernakel folott is lathatnad mindet.

    Hogy hany „szamszerinti Mitzwoh-okat irt Moses az attol fugg hogy hogyan szamolnad.

    Mint pl.a Negyedik Parancsolat.
    ‘Keep the Sabath AND make it Holly’.
    (‘Tartds-be a Sabath-napjat ES Szenteld azt meg’).
    Hany a „parancs” abban ??? egy vagy ketto’)

    Mose ben Mamon probalta szamolni azokat, de rogton a tomegek elleneztek, mert minden ki mas a sajat szamolasaikat mutattak.

    Tehat mi a jelentosege hoggy „HANY” az szamokban neked , HA te ugy is csak futyulsz mindenikre ?

    Ha alu Shalom !
    Baruch ha Shem !

  • Geyza
    2018 augusztus 26
    9:16 de.
    megint túlittad az akármit!
    én magam vagyok delejezett azaz én magam hozom létre a delejt következésképpen bármilyen delejezett dili az én alattvalóm…
    szikrázni is tudok ( a kisüléseim már nem olyan „villámlóak” de még…)

    majd ha ráérsz akkor igérd meg a zizraelinek (is meg a bárnelevnének), hogy te velük vagy, mint krahács csal

    én már elhagytam ezeket a krahácsolásokat és tudom amit tudok a delej hozzám őszinte

    te tudod jól hogyan lehet egy kondenzátort 15000 km -ről kisütni úgy, hogy a szikra azt írja ki amit beleprogramoztak és a megfelelő coulomb mennyiség száguld benne hogy szétálljon

    azaz másnéven proxi…

    hahahahahaha

    magam részéről a Lohengrin III. felv nyitányát tartom nagy zenének… utána jönnek a Walkűrök azok ugye a mai állapotokat vetítették -hajszálpontosan- előre Alberich, Mime, Hagen… és a hülye Fricka meg a sok aljas rájuktapadó

    képzeld el a hatalmas veszteséget már nincs Mc Cain elvtárs az akihez már régóta tartott hosszú útján most magához szólította

    nemzeti hős(????) vietnamban mint mexálló gyilkos és lelőtték és utána mekkérdeszték tőle mi a jó bánatos lópimpilit keresett ott a vietnami légtérben… de élve hagyták… és utána Andersen mintájára minden volt csak tetszhalott nem

    hahahahahaha

    még hány ilyenre várnak „ott” „arrafelé” és egy valami bizonyos: MEGÉRKEZNEK!

    HAHAHAHAHAHA
    az röhög igazán aki utoljára vigyorog Christoff Willibald Gluck (ő is zsidó) Orpheo en Infierno ott a flauta varázsol és a dallam

  • bendeguz

    mint annyi mast ezt is rosszul tudod!!
    Avr’am avinu-val is erintkezett -(szemtol szemben es joval korabban)- ‘H!!
    -es ez bjoval hosszabb ideig tartott mint moise rabbenu eseteben!!
    de ott van meg noah esete is az bozonvizzel!!vele is szemtol szemben erintkezett A.-donai!!

  • bendeguz

    az az elso beszed a 367-bol!!-(es nem a 3ik)-
    -„Ani Anokhi”-
    -„en vagyok isten,az atyaid istene!elotted nincs mas mint en”-
    aki ezt megszegi; elkoveti a „hillul ‘H”-et!!!eppezert bez az egyik megbocsajthatatlan bun!!
    es ez szoszerint nigy all meg a zohar-ban is!!

  • Claa Bencsics Figyelo

    Bendeguz79

    2018 augusztus 23
    11:32 de.
    Megmondom, hogy meg sem hiszek el mindent!
    Ha tobb mint ezer gyerek volt az aldozat, MIERT nem szolt ELOBB egy anya sem< soha?
    Velem , senki se hitesse el, hogy ennyi aldozat kozul egy anya sem tudoot errol. A masik, amit igen furcsanak talalok, hogy egy biboros ERROL egy konyvet vezetett aldozatok nevevel es a pap nevevel es AZ sem szolt EDDIG !?
    MIERRT VEZETTE AKKOR?

  • LEV;
    Hany osi tarsdalmak mitosziban letezik az „ozonviz” tortenete ?

    Te jiszed es koveted a Babylonbol eredi talmudot.
    A Babylonia adatok alpjan a <Noah" egy Mezopyamiai kerskedo es hajos-tulajdonos volt. A helyi aradasok alaklmaval gabona es mas agrar aruk szallitasa idejen elakdt hajoja eleg hosszu idore.

    S a Babyloniai rabsag idejen az Israelita rabbik atvettek azt.
    Az a te Talmudod.

    Itten vannak sok zsidok akik meg Hanukka-fat is dekoralnak decemberben. Mibol ered mind az ?

    Nem Satan talalta Elizert megbizhato embernek ??? Hmmm?
    Csupoan azert lett megaldva Srulickkal.
    Tehat mibol ered a te hited ???
    Hmmmm???

  • bendeguz

    te nekem ne pampogjal „sabbath”rol mert azt te nem tartod be!!
    nincs mezuzatok sem,eppen te irtad holott eloirja eppen a Torah!!
    tefilint se hasznalsz pedig eloirja szinten a Torah!!
    es 367 parancsolat van!!ezt minden igazi zsido tudja!!meg egy gyerek is csak te nem!!
    az elso 10 csak a fobenjaro legfontosabb parancsolatok,ami nem jelenti azt hogy a tobbi betartasa ne lenne eppolyan fontos!!!
    csakugy a mistvaoth positif mint a negatif!!
    —————————————————————–
    csak a „yehova” tanui szekta tartja csak a 10-et ervenyesnek!!
    megint egy bizonyiteka annak te NEM vagy kozel se-( tavolrol meginkabb nem)- zsido!!
    te egy megveszekedett hitterito yehovatanu szektas vagy csak!!
    irkalsz ossze vissza -(raadasul rendkivul hibasan!!!erthetetlenul sokszor!!)-okorsegeket,kiemelve a szovegkornyezetbol-(aminek kulon-kulon semmi ertelme!!)-innet-onnet!! korabban idezgettel a talmudbol is itt!!most meg azt hazudod hogy te azt nem ismered el mint irast?egyik szavaddal agyonutod a masikat!!-mert aki nem oismeri el az nem is olvassa!!ennyire egyszeru!!
    vagy meg egyszerubben, NEM AZ AKINEK KIADJA MAGAT!!!!
    te ez utobbi vagy!!
    az „Izraeli” megpenditette az orrod ele ezt az egyptomi eredetu „kharaita” szekta dolgot,amire azonnal rakaptal mint egy szalmaszalra a tevelyges mocsaraban vergodve!!
    neked meg azokhoz sincsen az eg vilagon semmi kozod!!
    nem ismered kellokeppen azt sem hogy belesimulhass!!
    maradj a kaptafadnal szepen!! te ki yehovista hitbuzgo!!
    elottem megbuktal itt fentebb mikor ezzel fejezted be hozzarofogesedet!-„es mindenki YeHoVaH-t fogja imadni”-
    na itt a lenyeg veled kapcsolatban!!!

  • Izraeli

    a legfrissebb kutatasok szerint a kharaitak a korabban „nazarenus” szekta neven ismert gyulekezetbol valtak ki -(illetve ennek orokosei)-amely nazarenus szekta szinten egy szektabol valt ki az esszenusokbol!
    amikor a romai pro-consul es procurator poncius pilat lazitas vadjaval kereszthalalra itelte a nazarenus szekta alapitojat yesha bar yosse-t,a szekta onmaga uldozotte valt! ezert tertek vissza a goshen foldjere!
    mellesleg sem a sanhedrin sem a tortenelmi israelita egyhaz nem ismerte el a nazarenusokat!!
    erdekessegkent csupan!!
    az esszenusok egyik legismertebb alakja yokhanan volt,akirol a kereszteny forrasok keresztelo janoskent szolnak!!
    holott ez nem volt mas mint a ritualis mikvaoth bemeritkezesek megfigyeloje vallasi alapon!!
    ne feledd evente egyszer szigoru eloiras -(es eppen a Torah altal!!!!!)-hogy minden zsido -(ferfiak nok )-akik betoltottek a 13-ik evuket kotelesek a szabadban bemeritkezni napkeltekor!!

  • Izraeli

    kimaradt!!
    a „bendeguz”-nak bedobott kharaita mento ov -(humanus tett volt toled adoni!!mazal tov gdola!!)-hasznalt!!rakapott a szalmaszalra azonnal a tevelyges posvanyaban fetrengve!!
    fentebb leirtam hol bukott le az ipse!! azzal a „yehovah” szoveggel!!!
    nekem rola annyi eleg is!!
    neki se kozel se tavol semmi koze a kharaitakhoz!!nem ismeri annyira a tortenetuket,szokasaikat hogy ebbe -(is!!!)-megprobaljon belesimulni!!!
    igazabol nem ertem mire jo mindig masnak mutatnia magat mint az ami!!bendeguz egy yehovista szekta tag!! pont!!!
    az egesz a szovegkornyezetbol kiollozott marhasagokbol all! kiolloztak ezt-azt az o-szovetsegbol,es hozzacsaptak az ujszovetsegi hazugsag gyarhoz!! se igy se ugy se fule se farka!!

  • AZ UR NEVE!!!

    YHVH-(yud-he-vav-he)! „ehje ahje ehje”=en vagyok aki van!!
    se tobb se kevesebb!! pont!!!
    a zohar igy ir errol a bereshit fejezetben,;
    -„kezdetben vala a yud-he oroktol fogva (erteke -16)-,addig mig elerkezik a gondolat -(a 0 abszolut ertek!!a kezdet!!)-hogy teremtsen egy vilagot aminek az UR-a lehet!ekkor az O.-rokkevalo mar majdnem beteljesiti onnonmagat,hiszen jon a vav az UR nevehez igy mar yud-he-vav!
    de!!
    az UR nem elegedett meg a teremtessel,kellett oda olyan is aki dicsoiteni tudja azt!!
    ezert a 6-ik napon az UR -(es nem puszta veletlen hogy eppen a He a 6ik betu!!!)-„bereshit bara EL….h’adon”!!!
    itt teljesedik be az UR onnonmaga az ember megalkotasaval!! akibe bele lehelte az onnonmaga neshama-janak egy reszet ami eletre keltette azt! ezt a kezdetektol indult neshama-t oroklik meg a zsidok nemzedekek ota rendszeresen!!onmagukban hordjak az UR-at!!
    ezt megerositette az UR ket szovetseggel!!
    az elsot Avr’am avinu-val kototte mikoron az yisch’ak-ot keszult felaldozni ahogy azzt az UR megparancsolta neki!!
    a masodikat-(mintegy az elso megerositese!!)-Moishe rabbanu-val kototte meg a sinain levo har Horeb-en!
    -a 40 evig tarto bolyongast eppen az UR szabta ki!!
    miert?
    mert spritualisan kiirtatott minden beidegzodott rossz szokasuk,balnyimadasuk,es foleg hogy „tiszta lappal” megtisztulva lelkukben meltoak legyenek az UR szovetseget befogadni!!
    ————————————————————
    remelem kozerthetoen tolmacsoltam a zohar-t-(kabbalah-t)??!!

  • Rodeo11
    2018 augusztus 26
    2:31 du.

    Lohengrin?
    Aztatotat ismerem.
    Semmi izgalom nincsen benne.
    Elmondom miről szól,hátha valaki nem ismeri :

    Fiatal feleség
    a nászéjszakán azzal gyötri
    a férjecskéjét, mi a származása?
    Rendes keresztény családból jött e?
    A férj ezen annyira berág hogy meg se várja a
    vonatot,az első menetrendszerinti hattyúval elcsónakázik.
    Wágnerúr zenésítette meg.

    /Karinthy úr után szabadon/

  • Geyza
    2018 augusztus 27
    9:47 de.
    pontosan… a namiújságwágnerúr írta de reciprokban… de nem teljes a kép mert ugyan a hattyal érkezett de nem tudott a hattyal távozni mert a hatty visszaváltozott fiúvá akit ugye Ortrud a gonocc… ezért gyaloglásra fogta ott a víz tetejin

    essetunni?

    de gyorsan lehúzzák a függönyöt, hogy a nagyérdemű ne lássa a gyalog lovagot hahahahahaha

  • bar-lev
    2018 augusztus 27
    3:50 de.
    szóval a nójé is? személyesen absolón vagy abi meleg? vagy valami hasonló és elmondá nekijje vala, hogy esni fog az eső… és gyűjtsön állatokat (akkor az ócskavas még nem volt divatban mint később úttörőéknél meg a papírgyűjtés sem… pedig adtak érte 50 fillért kilójáért

    aszt a zabsolón vagy Adó Náj már akkó’ is csak a pénz behajtani

    és törvény az pedig kell még ha kőbe is van vésve (igaz még a kőfaragókat nem találták ki akkor az csak sokkal később lett mikor… és amojzes meg ugye papucsban és schlafrok ban a tengeren amely ugye ijedtében szétrepedt…hogy mik vagynak és turbánnya nem is vót?

  • LEV, LEV , LEV
    Mi mindenre nem lennel hajlando ragalamaidat es valotlan allitasaidat meg-tenni ?!

    Eggyik allitasodban jelezted a „Jehova Tanui” szektat.

    Igen, olvastam en is a Brooklyn-i weblapjukat.

    Azok az u.n. „kersztenyek” akik allitjak hogy az o ertelemzeseik alapjan az u.n. „Jezus” az a megnevezett Moshih-ja, es a ‘teremto, aki elkepzeleseik alapjan talalkozott Moses-sal a Sinai sivatagban is.

    A Brooklyn-i Hassidok meg hogy rabbi Teitelbaum a Moshijah.
    S a te Moshih-jad meg Srulick lenne ?

    A nagy kulombseg, hogy a SATAN aki probara tette Elizeredet, s Elizer adta meg vacsorajat is SATANnak, sot meg engedte SATAN-t az agyaban os aludni.
    Es a SATAN aki megjutalmazta Elizert hogy 100 eves felesege Sarah teherbe esett es szulte Slurick-ot.
    Azt hinned a te Moshiyah-dnak ?

    Hat mi a kulombseg mind a Satan-eredo elkepzelesek kozott ???

    A Bareshit-ben legalabb Avram a Teremeto Isten kutatasabol hagyta el Harant, otthonat, mindenet, utazva szamarhaton ezer km-t.
    Salem-ban megtalalta a Melchizedek kiraly altal.

    De legalabb Avram a Termeto YHVH altal volt probara teve, s annak jutalmazasa volt Isac.
    Nem a SATAN altali jutalmazas !!!
    Tehat te ketsegtelenul NEM lehetsz Isac verebol.

    Tisztan a te imadod a SATAN-jutalmazasa a hited.
    NO NO, NE kezdj panaszkodni !
    Az nem az en allitasom !!!
    Az a te Hassid-hited eredetenek a nyilvanos adatai !!!

    Ahany iras, ahany allitas, annyi elkepzelesek.
    De melyik lehetne amely legalabb NEM a SATAN aldasabol eredo ?

  • JAVITASOM;

    Avram (Abraham) Salem varos melett levo MAMRE helysegben telepedett le ahol a valaszt megptalalta kutatasanak eredmenyet.

  • LEV;
    Velenem,hogy tisztaban lehetnel, hogy az osi heber irasmod nem csak jobbrol balra, de csak a maganhangzok voltak irva.

    S azon alapon a Torah-ban Moses 550 szer irta a YHVH, u.n. tetragamaton-okat.

    A te elkepzelt „Ahjah-Asher-Ajjah” allitasod csupa felrevezto celokbol volt allitva a talmud iroi altal.

    De a Quoran (a musulmanok bibliaja) tisztan adja ,hogy az „ajjah” ( mint a spanyol nyelvben is) ,az a Ajjah , az Allah erdete.

    Figyelmen kivul hagytad, hogy a a Massorette-ek ( a Torah kopirozoi,ismetloi, tomeg iroi) 2,500 eve vezettek be a „maganhangzo pontokat” a Heber irasmodban.
    Csupan hogy az idok folyaman a ki-ejtett olvasas NE valtozodhasson.

    Ma minden Torah tekercsek es mind a nyomtaott Torah adatok a maganhangzo-pontok-kal leteznek vilagszerte !
    (Hany Torah-ja van a te synegougodnak ?)
    Ugy lett a YHVH a YeHoVaH, az akkori kiejtes alapjan.

    Mint mar irtam, ha emlekeznel (?) hogy a US ban csupan Californiaban letezik egy Karaita synegoug, s en csupan az itten letezo Reformed, s a Conservative synegougakba letezo a Sabathon reszt vennem.
    DE MIND AZOK irott, nyomtatott adataikban ott van mind a YHVH a maganhangzo pointokkal.
    Persze azok csak az „Elohim” es az „Adoni” szavakkal helyetesitik olvasasuk alkalmaival.

    Mind a „rabbinikai szektak” alcazzak az adott nevet.
    De olvastad valaha is a Torahban a NEV jelentoseget es az leve a sok feltelek alapjai ?

    Sot van egy regi „Issac Leeser” a Brooklyn-i Hebrew Publishing Company altali kiadasu Tanakh-om, s abban is olvashao mind az 550 YHVH a Moses Torah-jaban, mind a maganhangzo pontokkal !!!

    Now how does that grab you, LEV ???

  • Mivel a Karaitak nem szervezett vallalatkent mukodnek mint mas vallasok. Csupan mert az nem vallas, hanem hit !

    De a vilagszerti kozssegeiket Jerusalembol egy sok-generacion-at levo Orthodox rabbik csaladjabolbol levo Nehemiah Gordon a web-en kersztul tartva mukodni.
    A „Karaita Corner” es a „Nehehemiah’s Wall” lapcimen.

    Minden „Uj-hold” megfigyeleset, ugy mint az „Aviv” jelenteseit tobb csoportok allandoan kutatjak Israelben es jelentve vilagszerte levo Karaitak szamra.

    Emlekznel LEV ? a Torah adja „kovesd az Aviv-ot”.
    Azert a Karaita kallendar nem a rabbik es a Vatikan szamitasai, hanem a Termeszet alatali esemnyek alapjan letezik.
    A termeszet a Teremto altal mukodik, NEM a rabbik altal.

    Mindent az egyenek, s NEM a fizetett rabbik allitasai alapjan.

  • Bendeguz79
    2018 augusztus 27
    11:31 de.

    szent krumpliföld, még majd kiderül, hogy sem &&&###>{@bárnelevné sem a zizraeli nem is zsidók azaz sem nem kón sem nem grűn (lehet hogy schwartz?) és az egész tóra körüli rablómese összevissza van kavarva és a sok kitaláció megett még egy lepkefingnyi valóság sincs?

    mindig sejtettem, hogy akinek megjelent a teremtő ott a kiszáradt és éppen „égő” csipkebokorban az bizonyosan kumisztól volt részeg vagy be volt szippantva hasis sal

    szerencsétlen idióták… keresik a sohasem létezett múltjukat és egyre újabb múltat mutogatnak mint a celeb csajok a legújabbra sikeredett nagy kerek seggüket a vörös szőnyegen

    ez ugyanolyan, mint a sok hülye levédiabasznádi is keresi az 56897 éves nagy múúltyát és kacagányban röhögényt

    a Kóhn meg a Grűn és a Schwartz Mime és Alberich keresik a múltyukat de elmosta a zidő hideg vizfolyama

    hahahahahahaha

    oktassad őket olyan jó olvasni amint egyre újabbmúltjaikat hozzák a nagyérdemű elé

    vidám mókás kis hacacaca

  • Itt az ideje,hogy „lazitsunk” a vegtelen vitan –
    egy kis zenevel.
    Rodeo is ezt teszi,bar kisse maskent.
    Sajnos,nem nez utana allitasainak.
    Gluck pl. nem volt zsido,mint ahogyan allitotta.
    Azonban talaltam egy erdekes cikket Handel-rol,
    direkt a „muzsikalis propagandista”Rodeo szamara.
    Mielott kozlom a teljes cikket,kiemelem az erdekesebb
    reszleteket belole.

    „Music and the Holocaust.
    The Re-writing of Jewish music and
    Libretti Handel`s Judas Maccabeus.”

    „Many of Handel`s oratorios use Old Testament
    texts and settings which celebrate Jewish history
    and the triumph of the Jewish people
    through adversity.
    Under the Nazis,art that depicted Jews
    in a positive way was forbidden,but Handel`s
    oratorios were too highly regarded
    to be dismissed.
    The oratorio that caused the Nazis
    the most problems was Judas Maccabeus,
    a work based on the Old Testament story
    depicting the Jews fight to prevent their
    religion from being destroyed.
    From 1933 the Nazis attempted to rewrite
    certain historical facts.
    Unfortunately for the Nazis,the impoverished
    people represented in many of the Old Testament
    oratorios,who stood against the enemy,were Jewish.”

    http://holocaustmusic.ort.org/politics-and-propaganda/handels-judas-maccabaeus/

  • A Makabeusok forradalma a gorog uralkodo haz
    ellen {Antiochus Apiphenes} i.e. 167-160-
    ugyan nem a Bibliaban szerepel,hanem
    a Makabeusok Konyveben,de kozismert volt.
    Ugy latszik, ez ihlette meg Handelt is
    az oratoria irasara.
    Akit erdekel a tortenetuk,szerintem nagyon
    szep Howard Fast tortenelmi regenye-
    „My glorious brothers”. Nem tudom,van e magyar forditasa.
    Vegul,az oratorium- Judas Maccabeus

    https://www.youtube.com/watch?v=yARzDxuXafA

  • ISRAELI;
    A Makkabi testverek (Judas. Mathias )ideji fuggetlensegi forradalmak adatai igen tanulmanyosak.

    Mert fokent tortenelmi ertekeket nyujt ,DE a hituk meggyozodesei alapjan ,de tisztan mutatja hogy a hit mi szerepet jatszott Israel tortenelmeben.

  • ISRAELI;
    P.S.
    Talalhatod azokat az u.n „Apocripha” sorozataiban.

  • Izraeli
    2018 augusztus 27
    12:49 du.
    Händel is szerette a meséket megzenésíteni… más is, valamint anno decibel divatos volt a szentfazék részleteinek megjelenítése propaganda célokból a katlik egyház jól fizetett érte…

    ezzel semmi rosszat sem tett… majd akkor írjál, amikor egy zsidó zeneszerző azon bibliai részleteket zenésíti meg amelyekben az van leírva, hogyan gyilkolták a zsidók a szomszéd népeket terület szerzés címén álnoksággal és mit csináltak a sok fitymával utána…

    hahahahahaha

  • Javitasom.
    Az aug. 27. 11;31 de. soromban hibasan gepeltem irva hogy csak a maganhangzok, vanna irva.

    A valosag hogy csupan a MASSALHANGZOK, s a Massorettek vezettek be a maganhangzo pontokat.

  • A vitátokhoz:

    Találnak egy régi arany pénzt.
    Rá van írva : i.e. 230
    Kérdés : igazi e vagy hamis ?

  • Rodeo11
    2018 augusztus 27
    10:13 de.

    Gyalog-hattyú?
    Annál rosszabb…

  • Izraeli

    music of the Holocaust?!!
    much more bether,; Dimitri Sostakovic; Babij Jaara!!!

  • Francis papa at esett egy faradsagos Irorszagi ket napos utazasan.
    De visszaerkezve Romaba szembe utotte egy ujabb problema.
    A Romai biboros Vigano vadlasa a McCarrick ugyben.

    Frencis Papa visszautasitott reagalni a Vigano biboros kovetelesere.
    Sem tagadni, sem bavallani nem leheto Vigano allitasa hogy a Papa elolpetette McCarrick puspokot biborossa miutan tudataban volt McCarrick tetteinek es a Benedek Papa altali buntetesenek.

    El hal majd az ugy, vagy hogojokent novekszik majd ?

  • bendehuz

    beszelsz baromsagokat megint!!
    az ugynevezett megkisertes-(nem volt olyan!!)-a negev sivatagban tortent es nem a sinain!!
    yesa azt a 40 napot az essenien szektanal toltotte el a holt tenger kozeleben a qumrani uregeknel-ugyanis az esszenus kozosseg ott elt!! ebbol kiterve alapitotta meg a nasareen szektat galilea-ban!!
    te kis yehovista!!
    felejtsd el a Torah-t!!az nem neked szol!!

  • ma kifaggattam a „karaitakrol” egy kozismert Rabbit!! h’Gaon h’Rav Gadol Kaniewsky-t!!
    o azt mondta a „karaitak’ nnem tekintendok zsidoknak!!
    pont!!!
    ez a Rav Kaniewsky csak jobban tudja mint a yehova tanu bendeguz!! a Rav ugyanis a Yirusalaim-i RAMBAM-nal van!!
    rambam a leheto legmagasabb israeli rabbinatus!!
    olyan illusztris emberekkel mint volt ott h’Rab gadol Ovadia Yossef z”l, vagy Gaon gadol Steinmann z”l!!
    nekik jobban hiszek mint egy jott-ment goy-nak

  • NAGY István
    2018 augusztus 21
    7:08 de.

    TE ilyen prédikátor vagy itten ?

    A prédikátorokat kerülöm mint a büdösszart mert többnyire a pénzre hajtanak.

    Mondd hogy te nem olyan vagy !

  • Geyza
    2018 augusztus 27
    4:42 du.

    agnoszticizmus a vadi új múlt, a pénz meg hamis valószínű bádogból van és be van föstve sárgára

    hahahahaha

    teljesen bibliai

  • Izraeli
    2018 augusztus 27
    12:49 du.

    little meddling here and there (israelphobia hahahahaha)

    Has Israel been covertly fuelling claims of an “anti-Semitism crisis” purportedly plaguing Britain’s Labour Party since it elected a new leader, Jeremy Corbyn, three years ago?

    That question is raised by a new freedom of information request submitted this week by a group of Israeli lawyers, academics and human rights activists.

    They suspect that two Israeli government departments – the ministries of foreign affairs and strategic affairs – have been helping to undermine Corbyn as part of a wider campaign by the Israeli government to harm Palestinian solidarity activists.

    The Israeli foreign affairs ministry employs staff of the country’s embassy in London, which was at the centre of suspicions of meddling in UK politics provoked by an Al Jazeera undercover documentary aired last year.

    Eitay Mack, an Israeli lawyer, has written to both ministries requesting information on Israel’s contacts and possible funding of anti-Corbyn activities by pro-Israel lobby groups in the UK. The letter specifically seeks information on possible ties with the Board of Deputies of British Jews, the Community Security Trust, Labour Friends of Israel and Conservative Friends of Israel.

    It also requests information on any efforts by the two Israeli ministries and the Israeli embassy to influence journalists and civil society groups in the UK.

    The move follows an outburst by Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu on social media last week, in which he accused Corbyn of laying a wreath at a cemetery in Tunisia in 2014 for a Palestinian faction that took hostage Israeli athletes at the Munich Olympic Games in 1972. Eleven Israelis were killed during a bungled rescue bid by the German security services.

  • Barlev, Bendeguz79 és Rodeo11 nyilván magas színvonalu hitvitáját olvasva – mint a hitvitákba bele nem szóló am harec – mély tisztelettel az urak figyelmébe ajánlom Heinrich Heine Disputation című versét:

    https://www.textlog.de/heine-gedichte-disputation.html

  • Bar lev 2018.aug 28, 5;17 du soraira;

    No hat most bujik ki a szeg a zsakbol, ki is goy es a „jesu” koveto, aki igen ismeretes annak reszlteivel.
    Hogy hol, mikor, mennyi idot es kivel toltott az a „jesu”-d, ill. Jezusod.
    Na az rendben, nem kell szegyelend azt, csupan magatartasod, es hazugsagaidat.

    A szemlyes ragalmazasokkal probalod a valosgokat takarni.
    Hol a HIT abban LEV ???
    Tisztan nem egy pajeszos Hassid vagy, amit a kepen probalsz mutatni, hanem csak egy oreg hipy (jampec).

    De nagyon halgatsz az Elizar Satan altali csoda-ajandekan !
    Na meg mind a misztikus elkepzeleseken.

    Mind azt probaljak akik nem kepesek az alanyon tisztesegesen ertekezni.

  • Rodeo hosszu „szonoklatara”- rovid valasz-

    https://www.quora.com/Is-Jeremy-Corbyn-anti-Semitic

  • Belzebub:
    Hitvita nélkül nincs élet, mert
    „Olyan az ember hit nélkül mint a hal esernyő nélkül”

    /Idézet Mörfi Törv.K.-ből/

  • Sajnos,a forditas nemetrol-angolul is,magyarul
    is- elegge gyengus,de remelem-megertettek.
    Talaltam egy masik szep Heine verset-
    ami maig- beszel hozzank-

    http://old.sztaki.hu/~blb/irodalom/faludy/test/clara.html

  • Christopher Adam

    Mivel a vita most már messze került a cikk eredeti témájától, ideje van lezárni a kommenteket ezen az oldalon.