José Cura Budapesten!

2019 június 7 3:09 de.31 hozzászólás

Giacomo Puccini: Turandot a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon

Puccini utolsó és talán legcsodálatosabb műve, egyben első mesealapú operája középpontjában az izzó, de elfojtott szerelmi szenvedély áll. A frenetikus és nagyformátumú zenemű a címszerepében Rálik Szilvia, főszerepekben pedig olyan sztárénekesekkel kerül bemutatásra, mint a kiváló fiatal szoprán énekesnő, a román Cristina Pasaroiu és az argentin operalegenda José Cura. A kínai hercegnő története valójában egy perzsa meséből ered, Gozzin kívül Schiller is feldolgozta. Puccininak nagyon megtetszett a történet és aktívan részt vett librettistái, G. Adami és R. Simoni munkájában. „Én azt tartom, hogy a Turandot a legtermészetesebb és legemberibb színdarab Gozzi összes színpadi műve közül” – írta a zeneszerző Adaminak 1920-ban. A művet egzotikus és nagyszabásúra törekvő építkezés, markáns hangzatok jellemzik, de minden eltörpül ennek az utolsó és félbemaradt, végső duett és finálé nélküli grandiózus mesének a líraisága mellett. A művet végül Puccini tanítványa és barátja, Franco Alfano fejezte be Puccini precíz jegyzetei alapján, ősbemutatója 1926-ban volt a Milanói Scalában.

(forrás: színház)

Turandot: Rálik Szilvia
Kalaf: José Cura
Liù: Cristina Pasaroiu
Timur: Szvétek László
Altoum császár: Róka István
Ping: Kelemen Zoltán
Pang: Megyesi Zoltán
Pong: Kiss Péter
Egy mandarin: Egri Sándor

Karmester: Kocsár Balázs

Fotók: Gergely Bea

 

31 hozzászólás

  • ha Rálik Silvia bírja mint Birgit Nilsson akkor Jose Cura mellett nagy hatalmas előadás lesz a 3 próba 3.-ja azt kisikítani nem akármi és a Questa reggia ugye a Nagy Próba Nessun dorma remélhetőleg igaz és senki sem fog aludni, nagyszerű dolgok színhelye volt és maradt „a” Sziget

  • SchumackerLady

    RENDEZŐJE ELHATÁROLÓDIK A BUHERÁLT ELŐADÁSTÓL !

    Kovalik Balázs világhírű opera rendező nyílt levélben határolódik el az általa a Szegedi Szabadtréri Játékokon 1995-ben renedezett Turandot átbuherált, még csak meg sem vallott „á t v é t e l é t ő l” – valójában ellopásától…

    Ahogy részletes levelében jellemzi; a szakmai vezetés [értsd Ókovács Szilveszter igazgató] sunyisága passzol az
    „a z t . c s i n á l u n k . a m i t . a k a r u n k
    . o r s z á g i m á z s h o z” .

    És lámcsak; a színlap – amelyről rejtélyes módon kimaradt a rendező(!) neve – is Kovalik igazságáról tanúskodik még itt fenti ismetetőben is..

    Kár, hogy a mi kiváló KMH-s fényképészünk – aki végül is e fotogén színeket, látványképeket és a díszleteket is neki köszönheti – nem kérdezett rá erre a furcsa hiányra, meg még arra sem, hogy az őszi – az első – reklámkampányban ki volt az, az Operaház fantomja aki, több más „kisebb hiba” mellett
    méretes, drága plakátokon szarvas hibaként
    Puccini helyett Giuseppe Verdit ))) 😀 (((
    hirdette a Turandot zeneszerzőjeként …

    Igaza van Kovaliknak, amikor a Magyar Állami Operaházban nap-mint nap történő orbanisztáni sumákságokat az országimázs részének aposztrofálja. – Én inkább minősíteném az állatorvosi tehenének…

  • SchumackerLady

    Nem csak zenebarátoknak:

    https://444.hu/2019/06/07/kovalik-balazs-elhatarolodik-az- atbuheralt-turandot-eloadastol

    🙁

  • SchumackerLady

    ˙

    hvg.hu -n egy decemberi(!)cikk tudósít az Opera szégyenletes

    „bakijairól”;

    Puccini forog a sírjában címmel.

  • Schui-Macker Lady !

    Hogy ki volt az Operaháznak az a bizonyos fantom marhája, arra ne Ókovácstól várja a választ, mert ő magát védendő és a saját sötét árnyékait, éppen Kalaf áriájával fog magának is válaszolni:

    „…Titkom nem mondom senkinek

    , Titkom nem tudja senki meg…”

  • nagy kár hogy az előadásról és az énekesekről senki egy árva szót sem… pedig én nem hallhatom nem láthatom, valaki az előadásról a performance ról is beszélhetne a rendezés számomra harmadrangú az egész képben a karmester a zenekar és az énekesek adják még a népmezőn is díszletek nélkül a lényeget

    Jose Cura ra lettem volna kíváncsi dehát kikötöttünk O1G nél

  • Rodeo11 Pedig fontos a rendezőt megnézni. Olyan pocsék és felháborítóan ocsmány Fideliot kevesen rendeztek még mint Kovalik. Hiába világhírű, a mai operarendezőket nem engedném be az operába talán még nézőnek sem. Agyukra ment az „önmegvalósítással” egybeöntött hú de „modernek vagyunk”.

  • SchumackerLady

    Rodeo11
    6:31

    Ne feledd és ne bánd azt se, bár ezt te oly távol messze az Andrássy úttól nem tudhatod, hogy Ókovács Szilveszter operaház izgatgató is énekes, és O1G udvari trubadúrja, akárcsak Mága Zoltán, vagy Kovács Ákos is…
    Na, ez itt a kérdés, mert nem mindegy, hogy a hű vazallus mennyire veszi át és utánozza hűbérurának a munkamódszereit és a „stílusát”. Tudnék sorolni analógiát a mezőgazdaságból vagy az építőiparból stb. is.

    Egyébként csodálkozom hogy a „”Giuseppe Verdi Turandot”” óriásplakátra amely valahol (UK-ban) a tavalyi Év posztere díjat is elnyerte semmi, tőled megszokott humorosra most nem futotta… Csak nem rekedtél be ?

    .

  • Kenny
    2019 június 9
    8:48 de.

    na ezt szépen odaraktad! ugye a mjúzikelek meg a sok só és „koncert” ahol a bijoncé kebleit lehet meg a nagy és formás seggét szemlélni dobpergésre és ipari zajra oda nem sok kell …most olvastam a reggeli hírekben hogy a mai Raptor meccsre még kapható belépő de csak kanyarban…C$2453,00 + 425,00 fee és ezért lehet látni közelről amint beugrik a közönség közé és leönti egy tálca budweiserrel a környéken ülőket és ez a tréfa meg van labda amit dobálnak.. kosárba bele ha beleesik

    rendezőkém? hát erre van az LP ugye? ott nem látszik ki és szaga sincs és én meg annak alapján magamnak megrendezem

    keress rá az 1973-s Norma L’Orange ban Jon Vickers Montserrat Caballe val vídeón az még Norma volt ahogy Bellini megírta és nem fútt be a térdig érő passzátszél

    most jön ide a Rolling Stones a Mick Jägger fog ugrálni miután kikezelték az öcsit olyan csicsásan néz ki, hogy ihaj, igaz én abba a kerületbe sem megyek de madárijesztőt ennyi pénzért ricsajban?

    na neeee má’ és ezt is meg fogják rendezni

  • Rodeo11 Jancsó akit nagyra tartok, rendezet egy Omega koncertet. Semmi mást nem csinált, csak telerakta a színpadot mezítelen lányokkal. Gondolom a Kóbor hangjáról akarta elvonni a figyelmet, és ez sikerült is. 🙂

  • Szegény Alfano erről lett híres, pedig csinált egy egész jó Cyranot.

  • SchumackerLady Ókovács karrierjét rendesen feltupírozták, hogy méltó legyen az Operaház élére, de hát kopasz embert nehéz tupírozni.

  • Kenny
    2019 június 10
    8:24 de.

    sajnálom, nem láttam ezt a Jancsót… egy kis perverzió és nyílt szini porno anno jól jött az a 2. T volt, mert ugye még nem voltak azok a bizonyos kis sejtelmes boltocskák mint a Pigalle -on hát akkor legyen ez még jó, hogy a szegény legények csupasz seggét nem mutatta premier planban vagy pláne -esetleges véleményeként az elejüket csupaszon… az is művészet… Henry Moore „kavicsai” sem csúnyák… és akkor még kimaradt a hajótörött aki egy csak női szigetre érkezik és teljes a boldogság de naponta kimegy a partra hátha lesz még egy hajótörött… kitartása eredményes egy dalia sétál ki a térdiig érő hullámokból és hívünk meg lelkesen magyarázza neki, hogy ez minő egy Kánaán és milyen szépek a nők erre a dalia

    nono kis szakállas, te sem vagy csúnya

    na ennyit Jancsó elvtársról

  • Rodeo11 Ne sajnáld, nincs rajta mit sajnálni. Egy film mindenkinek mást mond. Neked azt, nekem ezek szerint egészen mást. Az a baj, hogy elvtárs? Még mindig ott tartunk, hogy akinek volt szerencsétlensége a szocializmusba születnie, minimum depressziósnak kellett volna lennie, de inkább becsületből öngyilkosnak lenni?
    Te (és szinte mindenki itt) nem abban születtél?
    Akkor Sosztakovics is egy lúzer elvtárs volt? Eisenstein? Rostopovics hatvan évig?
    Abbahagynánk ezt a butaságot végre? Az volt az életünk, éltük az életünket, és remélni sem lehetett, hogy az életünkben vége lesz. Mint látjuk nem is lett vége.

  • Kenny
    2019 június 10
    8:24 de.

    ééééééés akkor Verdi La Traviata… a kis „másvilági” énekel, nem Callas, Nem az új Netrebko nem Joan Plowright csak úgy La Traviata és én meg itt nem találok zsebkendőt és már úszok a könnyekben és nem szégyellem…

    írj ide egy sort Bródy tól mint költeményt és ami ntéged elragadott és nem hagy aludni sem ébren lenni … mert a művésznek isteni hatalma van és azt senki sohasem veheti el tőle

    itt leszek hogy elolvassam

  • Rodeo11 Nem írok, miért írnék? Miután már nagyon cinikusra fordult a „beszélgetés”, én abbahagyom. Igazad van, senki nem tudja cinikus lenézéssel elvenni a tehetségét senkitől. Legyen ez a záró mondat a Te tolladból.

  • kenny
    2019 június 10
    5:15 du.

    bródyversre várván ****** érzem magam…igen én is abban voltam (abban is) sikeres!!! azért persziflálom a jancsót mert ő ellenzéknek és megmondó embernek lett elfogadva, mint aki kívűl áll „a” vonalon, azután -számomra- nagyon gyorsan leesett a tantusz… magam részéről egy filmre emlékszem igazán pozitívan és az a nehéz emberek a többi irodalomkodás meg sódalom delem

    de ezzel a valóságot nem akarom átfesteni sokan azt hitték róla is…olyan jó volt még -a kezdetek előtt- (magyar szokásként) bomlasztani bármit és ő is alkalom volt a bomlasztásra

  • Kenny:

    Szójj egy szót ehhez a Rodeó-nevűhöz,
    garantáltan nem tudsz utána tőle megszabadulni.
    Nagyon ki lehet éhezve szegény arra hogy hozzászóljanak…

    (Ha nem szólsz hozzá semmitsem, akkor is rádmászik)

  • Kenny
    2019 június 11
    8:37 de.

    én komolyan veszem, ha el kezdek ásni valami után vagy valamiért!

    mintha kétségek gyötörnék a menjek vagy maradjak kapcsán? kik azok az ostobák akik bárkit bármikor is el akartak küldeni?

    ez egy zárt világról szól ami szép mert nem ismer másikat, vagy a vágy, hogy megismerjen másikat de nem teheti?

    a vers formájáról rímvilágáról nem vagyok hivatott bármit mondani (ilyenkor jut eszembe, hogy én magam is írtam sok mindent abban az életkoromban és próbálkoztam „verssel” is teljes volt a csőd mert én magam sem tartottam versnek azokat, de kifejezték a gondolataimat…
    de az enyémek a 60-as évek végén születtek, ez meg ugye -ami most lepett meg igazán- 2001(???)

    meglehetősen gyötrődőnek olvasom eme sorait és a kétségek villognak belőle mint sziporka, de „olyan” romantikus

    annyit elismerésre méltónak tartok ebben a Bródy ban,

    ez egy korai(?)
    Dalszöveg
    Itt születtél ezen a tájon, itt ringatott az édesanyád
    Itt indultál el az útra, s itt jártad ki az iskolát
    Itt élnek a barátaid és itt találtad meg szerelmedet
    A nagyvilágon e kívül nincs máshol helyed

    Itt fogadtad szívedbe az Írást és a Gondolatot
    Itt eszméltél magadra, és itt volt mindig az otthonod
    S most itt mondják neked elvakult sötét lelkű ostobák
    Keress magadnak máshol hazát

    Ne törődj vele, hogy mit mondanak
    Az vagy, akinek tartod magad
    Még akkor is, ha szembe fúj a szél

    Ne törődj vele, hogy mit mondanak
    Az vagy, akinek tartod magad
    Ne feledd el, hogy szabadnak születtél

    Ne hagyd, hogy lelked mérgezzék a hazug előítéletek
    Ne hagyd, hogy korlátok közé szorítsák szabad szellemed
    Ha Kölcsey és Vörösmarty nyelvén szól az éneked
    A nagyvilágon e kívül nincs máshol helyed

    Tudom, hogy nehéz elfeledni mindazt, amit nem lehet
    De ne add fel a szíved mélyén élő szép reményeket
    Kárpátok gyűrűjéből szállj fel szabad madár
    Érted is szól a harang már

    Ne törődj vele, hogy mit mondanak
    Az vagy, akinek tartod magad
    Még akkor is, ha szembe fúj a szél

    Ne törődj vele, hogy mit mondanak
    Az vagy, akinek tartod magad
    Ne feledd el, hogy szabadnak születtél

    Sose feledd, hogy szabadnak születtél

    megjegyzésem: az abszolút szabadság sohasem létezett és a szabadság különféle fokozatai ismertek, azaz az egyed alkalmazkodó képessége alapvető, hiába a „reményhal”! a társadalom (bármelyik!) kiröhögi a szabadságharcosokat mert abban a pillanatban amikor tömegbázist keresnek a gondolataik megvalósításához máris le vannak láncolva jobban, mint Prometheus pedig Ő azután igazán „az” Eroica (latin) Heroic (angol) és mégis

  • Rodeo11 Kicsit mulatságos a fejtegetésed, mikor a világ legnevetségesebb műfaját imádod.

    Amit mindenképp érdemes tudni az operáról:
    1. Az operában végig énekelnek. Ha valaki abbahagyja akár egy pillanatra is, hálából rögtön meg kell tapsolni.

    2. Az operák alaptörténete a következő: két kövér ember szerelmes egymásba és a végén egyikük vagy mindkettő meghal. Őket kell a leghangosabban megtapsolni. Ha nem halnak meg, vígoperáról beszélünk.

    3. Az operák általában nem szinkronizáltak, de a szereplők gesztusaiból is kitalálható a történet.
    – Ha mellükre szorítják a kezüket, mint Lajcsi, szerelmesek,
    – ha a plafonra néznek: boldogok,
    – ha a padlóra: szomorúak,
    – ha pedig a kardjukat csapkodják: kardozni akarnak valakivel.
    – a gonosz általában gonoszan néz, vagy ki van vastagítva a szemöldöke.

    4. Aki a legmagasabb hangon énekel, az keresi a legtöbbet, mind a férfiaknál mind a nőknél.

    5. Mivel az operákat régen írták, a szövegírók többsége szerencsére már nem kap pénzt az idióta dalszövegekért.

    6. A jó és a gonosz kövér nőket a ruhájukról lehet megkülönböztetni: a jó kövér nőnek ugyanis általában jobban kivan a melle.

    7. A zenészek nem azért vannak egy árokban, mert rossz számokat fognak játszani, hanem azért, hogy látsszanak az énekesek.

    8. Ne aggódjunk, senkit sem ölnek meg annyira, hogy a halála előtt ne tudjon még tíz percet énekelni!

    Lám-lám, cinikusan kiforgatni mindent lehet, de mi értelme? Csak azért, hogy ne legyen igazam? Legyen, nektek van igazatok. Most akkor jó? Akkor most befejeztük jó? Én befejeztem.

  • kenny
    2019 június 12
    4:32 de.
    egem ég te sem fogsz tudni felbosszantani „ezzel” amit én írtam arról egy szót sem szólsz, csak preemptive megizélted… na jó hagyjuk a többit az utókorra…

    Ők meg: „őfensége ellenzéke”

  • kenny
    2019 június 12
    4:32 de.

    azért bródy elvtársat összekeverni holmi kövér szubrettel meg a Hexenschuss Báróval fehér mellényben és fekete fehér lakkcipőben kamásnival az sem akármi de igény az lett volna rá? nem szabad bródy elvtársat (sem) sértegetni! én csupa(ssssszzz) elemzést írtam nem akartam megkicsinyíteni semmilyen képességét, ismereteim róla kimerülnek eme versben melyet eme felemelkedésemben elejtettem

    ezer bocs és 3 anyamedve hogy tudjanak ultizni…

    miért vagy tüskés? nem szoktál!!!

  • Orsós Elemér

    SchumackerLady
    2019 június 10
    6:41 de.

    „Ne feledd és ne bánd azt se, bár ezt te oly távol messze az Andrássy úttól nem tudhatod, hogy Ókovács Szilveszter operaház izgatgató is énekes, és O1G udvari trubadúrja, akárcsak Mága Zoltán, vagy Kovács Ákos is…”

    Volt szerencsétlenségem 2006 október 22-én a terézvárosi plébánia templomban élőben a karzatról megszólaló Ókovács mesterdalnok urat énekelni hallani és laikus létemre időnként hamis hangot és borgőzt véltem irányából felfedezni, szerencsére az utána következő nyíregyházi Cantemus kórus visszaadta a tiszta énekhangba vetett áhitatomat!

  • Orsós Elemér

    kenny
    2019 június 12
    4:32 de.
    Ezért a fergeteges iróniáért minden bűnödet megbocsátom! 😀 😀 😀
    (Azért had kérdezzem meg: ez most saját kútfejedből pattant ki vagy idézet volt? Egyébbként mindegy!)

  • kenny
    2019 június 12
    4:32 de.

    Sommerset Maugham mondta: színház az egész világ (de lehet más is mondta ugyanezt) igyekeztél és sikerült …nagyot kuncogtam rajta, mert a gonosz szomszédasszonyom ugyanezt mondta azért, hogy ne járjak oda… de volt egy másik szomszédasszonyom, akinek volt egy unokahúga aki a kórus ban balettozott és általa tudott bennfentes történetkéket és mikor ő vigyázott rám a szülök távollétében, mesélt is a Piroska helyett ilyesmiket én meg zabáltam… és ettől meg is szerettem még a kulisszák enyvszagát is

    dehát a te kedvenceid is ugyanazt csinálják: előadnak valamit (néha a lopott holmit olyankor meg szoktak bocsátani nekik is) és kiállnak a placcra és… performálnak…

    egy ifjúság mely a mai napig keresi identitását még nyugdíjas korában is meg van előadva ezekben a „dalokban” dehát dalok már voltak korábban is és -remélhetőleg- lesznek később is

    magam részéről a guitar hangját ki nem állhatom maradok a Lantnál és a Hárfánál és a Harpsichord nál… a guitar egyetlen előnye (assemigaz) az, hogy hordozható de ha erősítő nélkül pöncögik akkor hallhatatlan …mint az istenek

    ne haragudj nem akartam semmi bántót írni sem most sem a korábbi izéimben csak elemeztem a magam módján azt amit addig nem ismertem azaz blattolva

    na minden jót

    az összes hozzászólás egy árva szóval sem említi Jose cura -t milyen is volt, pedig engem érdekelt volna

  • Rodeo11
    2019 június 12
    10:32 du.

    Ez meg miket hord már megint össze itt?

  • kenny
    2019 június 12
    4:32 de.

    Hehehehehe „operák”… ehh…sznobok szórakozása.

    (Mert nincs annál fontosabb a nőstényeiknek, hogy mit vegyenek fel az aznapi performance.-ra. ‘Gyanis a másik sznobné őnagyságának meg kell pukkadnia.Ez mindennél fontosabb.)

    Az operettekben meg minden/mindenki rózsaszínű, jólfésült és gazdag.
    Pláne ha vígoperett a prezentált manifesztum.
    Falja is őket az alapból zsellér-természítű magyar, mint éhes diznyó a makkot.

  • Geyza
    2019 június 13
    4:04 de.

    nekem címezted (nem tévedés vagy megszokás?) kire akartad a figyelmemet felhívni? nem tudom ki az az „ez”… lefestenéd?

  • Rodeo11
    2019 június 13
    8:02 de.

    Mit kíván, hülye idegen?

    /Idézet Rejtőtől/

  • továbbra sem szól egyetlen olyan aki -esetleg- láthatta hallhatta Jose Cura-t a Szigeten, de sok minden másról lehet olvasni, senki többet harmadszor?