Nem csak Orbánról
Egyes olvasóink úgy vélik, hogy unalmas a KMH orbánkritikus központossága, hogy minden ő körülötte forog. Nos, nehéz megkerülni, hiszen ma ő Magyarország, mégis, hogyan kerülhetnénk meg?
De jó, legyen ez az én becsípődésem, valahogy át kellene lépnem rajta, ahogy a járdán heverő kutyaszaron, ha már eltakarítani nem tudom.
Akkor ugorgyunk! Vegyünk más témákat, mint pl. az elvtársiság, a NER, az illiberalizmus, vagy az, hogy bolsevik.
Elvtárs: az a személy, aki ideológiai vagy más alapon veled azonos elveket vall. Hogy tudatosan, vagy csak jól felfogott érdekből. Érdektelen. Németül Genosse, ami a hitlerájban is megtartotta jelentését, csak kibővült Parteigenossevá, vagyis pártbeli elvtárssá, nehogy össze tévesszék a weimari köztársaság, vagy akár a kommunisták elvtársaival. Ettől még az volt: elvtárs, Hitler is számos beszédében így szólította rajongóit.
Ma, amikor a Fidesz elvtársi előéletű képviselőit jogosan elvtársnak nevezik, ez görcsös hisztit vált ki belőlük, hogy ők nem azok. Pedig azok. Ráadásul a neten keringő, aligha cáfolható listák az MSZMP-s funkciójukról nem sokban javítanak a megítélésükben. De hát, a komenista kutyából tényleg nem lesz szalonna, csak vályúváltáskor az étvágya nő meg.
NER: a nertárs majdnem úgy hangzik, mint az elvtárs, ám, ha szétbontjuk alkotó elemeire, elég érdekes eredményt kapunk. Első sorban is a nemzeti rész. Ki határozza meg, mi nemzeti? Ha nem a sportuszodára, a dohányboltra és a múzeumra gondolok, akkor biza, az a nemzeti, amire a jobboldal azt mondja: na, ez az! Nem kérnek hozzá se származási nyilatkozatot, hetedízigleni családfa levezetést Csaba királyfiig, se thy családnév végződést, csak feltétel nélküli, csontig benyalásig tartó hűséget.
Együttműködés. Na, ez már elég bajos. Az együttműködés lehet önkéntes, jól felfogott érdekű, vakon rajongó, kikényszerített, megalkuvó, jobb híján levő, kollaboráns, túlélésre játszó, stb. A kép vegyes, ember legyen a talpán, aki megtudja mondani, az együttműködő melyik kategóriába tartozik. A magam részéről nem is próbálkoznék vele. Ez az együttműködés bármely szegmensében csak érdekalapú. Ha megszűnik az érdek érvényesítésének lehetősége, szar se marad utána.
Vegyük most a rendszert. A szótő a rend. Mivel ez nyomokban sem fedezhető fel – persze, ha eltekintünk a hatalom által kierőszakoltaktól – akkor kb. Annyit ér, mint a Náncsi, a sváb bejárónő által tartott rend egy nagypolgári könyvtárszobában. Kiegészítője a szer, aminek többszörös jelentése is van. Vegyük az egyszerűbbet, ez orvosi: valaminek a megelőzésére szolgáló természetes, vagy mesterséges előállítású dolog, pl. Gyógyszer. De a lélek jobbulására is szolgál: kegyszer, valamint agresszív behatásra is: vegyszer, a nertársak kívánt szaporodását befolyásoló óvszerről nem is beszélve.
De van egy sokkal mértékadóbb jelentése is, ami inkább kapcsolható a rendhez. Eleink koronként vitás kérdések megvitatása, törvények hozatala, vagy jövőbe mutató elhatározások érdekében szert ültek.
Ezt a jelentést nyugodtan el lehet felejteni. Ezek ott, a Nagy Házban szertelenek.
Itt vannak még a bolsevikiek és az illiberálisok. A bolsevik egyértelmű, a Fidesz sztálini struktúrától megszabadult XX. Századi megfelelője. Ha valakinek az orosz nyelvi alapképzettsége nem lenne elégséges, segítek: bolsevik=többségi. Ilyen párt pedig egyetlen van csak Orbanisztánban: a Fidesz. Igaz, csak pártszerkezetileg, mert még hatalomszerkezetileg is kisebbségben van, csak éppen ügyesen manipulál. A kilóra megvett hívők által szponzorált csinovnyikok hada csak számszerű többséget biztosít, de nem tudatost. Igaz, ez senkit nem érdekel: a hatalom nem pszeudo, hanem tényleges.
Azután ott van az illiberalizmus, ami egy teljesen értelmetlen dolog. Se filozófiai, se elvi jelentése nincs, nem ismerik egyetlen nyelvben sem, nem is definiálható. Miért is lenne az? Semmi más, csak valaminek a tagadása – ahogy az il-szócska jelzi. Az ugyanis valaminek az ellentettje, ám a nélkül, hogy definiálná magát. Az Orbán által hirdetett illiberalizmus mögött se filozófiai háttér, se iránymutatás, se alternatív megoldás nincs, se elvekben, se gyakorlati megoldásokban, csak a durcás szembenállás. A természet pedig nem tűri a vákuumot. Az il-előtag konkrét tartalom nélkül szart sem ér.
Jelzem, nem vagyok filozófus, se társadalom tudós, csak egy homo ludens. Ezzel a kis szösszenetemmel mindössze lehetőséget adok gyökös elleneimnek a közös játékra, hátha megtalálják a homokozójukban a rég elveszett kis piros lapátkájukat
1:11 du.
Nem lehet valamit azzal definiálni, hogy a mi nem az, de senki sem mondja meg, hogy akkor micsoda.
Ez a helyzet az illiberalizmussal is.Nem liberelizmus. OK, de akkor micsoda?
Hogyan lehet valaki híve az illiberalizmusnak, amikor senki sem definiálta precízen, hogy mi az? Olyan, mintha egy szétpukkant léggömnek adnánk nevet. holott nem mondtuk meg, hogy mit is nevezünk léggömbnek.
Nem szeretnék nagyon parlagi lenni, de az adott esetben a léggömb akár egy óvszerrel is helyettsíthető.
3:48 du.
„Vegyünk más témákat, mint pl. az elvtársiság, a NER, az illiberalizmus, vagy az, hogy bolsevik.” A „tömeggyilkos(ok)” jelző nem lenne helyénvalóbb….? Intenzív ápolók, lélegeztető gépet ismerő kezelők, st, stb, heyett vannak még ma is épülő sok tíz-száz-ezer millárdos stadionok és az Adrián sétahajózó milliárdosok az EU-s és magyar költségvetési (adófizetői) pénzekből, van egy undorítóra hízott bosszúálló vadparaszt ( noch dazu tolvaj, rabló stb,,,) Führer…..Mi kell még ennek a „k.” országnak (Copyright Gyurcsány…)……..?
6:35 du.
Ha már nemcsak Orbánról szóljon …. 🙂
………………………..akkor inkább pl.:
Ez a férfi több száz gyereket mentett meg a Holocaust szörnyűségeitől:
https://www.facebook.com/watch/?v=449550082110881
6:50 du.
Az illiberalizmuss kapcsán érdemes lenne a liberalizmus ismérveit leírni, amit o1g-ék tagadnak!
Akkor mindenki szembesülne tételesen azzál, h miket tagad meg o1g es bandaja! Na, meg a fanatikus követőik!
6:57 du.
Rövid ajánlat a legjobb magyar hetilapból:
Magyar Hang – (míg még megvan)
Nehéz nem egyetérteni Matilddal …
…és könyörüljön terajtad
Torkos Matild | 2020. október 01
„Meggyőződésem, hogy Istennek tetsző dolog Iványiék szolgálata. ők és a támogatottjaik is a magyar társadalom részei. A kormány a mi adónkból oszt vissza mindenféle célra támogatásokat. Hosszan tudnám sorolni azokat a költéseket, amelyeknél sokkal fontosabb lenne a MET intézményei működésének tisztességes támogatása. Megmagyarázhatatlan felelőtlenség a koronavírus-járvány idején ellehetetleníteni a legszegényebbekről gondoskodókat.”
https://hang.hu/publicisztika/2020/10/01/es-konyoruljon-terajtad/
4:26 de.
A NER első mondata: „Legyen béke, szabadság és egyetértés!”(Ha valaki hiányzott volna….)
4:52 de.
Presbiter
2020 október 2
1:11 du.
Nem szeretnék nagyon parlagi lenni, de szerintem kezdhetnénk azzal is a definiálgatást hogy, mi is valójában a liberalizmus, mert ez a kiherélt, átkozmetikázott amit ma annak dicsőítenek már rég nem az! Szerintem a mai (neo)liberalizmus csak egy hamis hivatkozás a valódi liberalizmus vezérelveinek jogtalan adaptálásával az anarchia keltés álcázására. Ezért is már eleve gyanus az, aki a liberalizmusra hivatkozva akar „liberálisan” erkölcsöt és izlést változtatni azzal az vicces ellentmondással hogy, -nevetségesen rosszul leplezetten- visszapofázást nem tűrő dogmát szeretne csinálni belőle.
5:00 de.
Hm. Néhány megjegyzés azzal a megkötéssel, hogy nem vagyok nyelvész, csak meglehetősen ismerem a nyelvet.
1. A „il”, nem ellentétes jelentésű, hanem fosztóképző. Az illiberális szó szerint tehát „szabadságtalan”-t jelent, ami nem azonos a „rabság”-gal.
2. A „bolyse”=többség. Ennek többféle értelmezése is van a pártok gyakorlatában.
Az egyik szerint számbeli többséget jelent, ami egyúttal az abszolút „igazságot” is fedi, és a számbeli kisebbségnek kötelessége alkalmazkodni a többség akaratához. A másik értelmezés szerint egy döntés akkor „többségi”, ha a társadalom számbeli többségének előnyös. A felfogás jellemzője még, hogy a politikai gyakorlatban a többség állandó.
A Fidesz-re mindkét értelemben jellemző: a Fidesz bolsevik párt.
A „bolyse” abszolutizálására építő politikai pártok rendkívül rigidek, alkalmazkodó képességük behatárolt. Előbb-utóbb mindegyikben kialakul a vezérkultusz. Az ilyen formációk sokáig, akár évszázadokig fennmaradhatnak, mint a feudum, vagy a szovjet-rendszer. Általában csak nagy fordulatok, kataklizmák során, sok áldozattal – főként általános elszegényedéssel járva – váltható le.
Szinte modellszerűen követhető ez Oroszország XX. sz-i történelmében. Bár a cári Oroszország az I. világháborúban eredetileg a később győztes Antant szövetség tagja volt.
A háborús szevedések egész Európában felerősítették az elégedetlenséget, aminek a kommunista pártok álltak az élére. (AZ USA-ban nem, hiszen, bár ’15-től küldtek csapatokat az Antant megsegítésére – az ország területén nem folytak harcok, a lakosságot nem gyötörte hideg, áruhiány stb.)
Különösen a francia és az olasz kommunista párt volt erős – a későbbi koalíciós kormányokban kormányzati szerepet is kaptak.
Nagyjából ekkor vált ketté a kommunista mozgalom – a marxi alapokon működő szárnyra, és a bolsevizmust preferálókra.
(Az Oroszországi Kommunista Párt egyik szárnyát OKbP-nek hívták, amely a 22-es kongresszuson szerzett többséget a párton belül.)
5:28 de.
Még egy fontos kitétel. A kommunista mozgalmak fontos jellemzője a nemzetköziség – internacionalizmus. Ami nem nemzet NÉLKÜLISÉGET jelent, hanem a nemzetek EGYENJOGÚSÁGÁT.
9:24 de.
SzandiMandi
2020 október 2
6:57 du.
Tegnap de. olvastam ezt a cikket és csak meresztgettem a szemem, mert hinni nem akartam, hogy ezt Torkos Matild írta – hát csak kerestem a csapdát! Aztán T. Zsófi világosított fel, hogy Matildka mostanság ilyen hangvételű cikkeket ír, így van még remény, hogy Iványi G. és társai nem dolgoznak hiába. Szétszórt szavai termőtalajra hullanak!
Mindenesetre T.M. nagy meglepetés volt nekem, aki abszolút más oldalát ismertem!
9:35 de.
talalom;
Nyelvtani ertelmezeseket nyujtott, de igen erdekes lenne olvasni mind azon allitasok eletbeli gyakorlasainak valosagat.
Pl. a Szoviet,ill.bolshevik vilagszerti cel volt a „NEMZEYKOZI”-seg vegtehajtasa.
A nemzetisegek egyforma megszunese s egyedul a kommunista hatalom, eszme, uralom, modszerek es vilagszerte az elet minden aprolekossagai csupan egyettlen vilagszerti es vilagot uralo part, ill. politikai uralam alatt leve mminden.
Semmi es senki mas lehetosege, jogok, tulajdonok lete eltorolve, megszuntetve.
Mondhato, hogy nem csak vilag-uralom, hanem az elet es halal, mint istenek lenni a vezerek.
S azon modon is voltak am tartva es magasztalva.
Az volt a meghatarozott celkituzes, s azon erolkodtek es pont azt gyakoroltak az eletben ahol nemi sikereket elertek celuk ,ill. uralmaik megvalositasan.
Belatom, Maga es tobben masok is gyalaznak, sot gyulolnek is engem azt nyiltan megirni, de ha kepes, kerem probaljak azt tenyekkel ellenbizonyitani!!!!
Nem csak tagadni es gyulokodni !!!!
Azzal kezdodone am az egyenloseg !!!!!
10:10 de.
talalom
2020 október 3
5:00 de.
elárulnád, melyik nyelvben nyálasodott el a bolse bolyséra? ha már annyira ismered a nyelvet.
az il képző esetében igazad lehet, de ez sem segít azon, hogy szó szerintisége – azon kívül, hogy kificamodott – se határozza meg, hogy ha ez nem, akkor mi?
10:12 de.
D.Bernstein
2020 október 3
4:26 de.
kösz a kioktatást, tanító néni. és lett?
11:09 de.
SZANDI MANDI:
De HA az allamhatalom nem rabolna-el a nemzet osszztermekeinek felet,s nem szorna mind azt a penzeket tobb ostobasagokra, mindenki jobb korulmenyek kozott elhetne, sokkal kevesebb lenne am a raszorltak szam is.
11:44 de.
Kedves Dinácska!
“Legyen béke, szabadság és egyetértés!” – c. ner propaganda mondat úgy tűnik mindent visz nálad. Jól láthatóan pont ezekért küzd háborús retorikával vezénylő tábornokod már évtizedek óta, ha esetleg nem vetted volna észre.
Ha már ennyire szereted a „jelmondatokat” volt ilyen előzőleg is bőven és az igazságtartamuk is pont ennyi volt mint ennek a ner maszlagnak: pl. arbeit macht frei!
11:53 de.
Kedves Elemér! 2020 október 3, 4:52 de.
Már megint bedrogoztad magad hazai féknyúzokkal, (prostisrácok, mandiner és hasonlók)?
Próbáld meg lécci kevesebb propagandával mérgezni magad meg a KMH-t, – meglátod könnyebb lesz mindenkinek 🙂
12:08 du.
talalom
2020 október 3
5:28 de.
Margit mit fogsz te ezért kapni?
ellentmondasz a demokráciák vérrel verítékkel kiizzadt liberális izéinek is …
egyetértésem és üdv
még majd ide is idézhetem a Kommunista Kiáltványt?
3:02 du.
györgy molnár
2020 október 2
3:48 du.
Semmi más csak a gyuriferi és szélsőjobbal zárult csapata –és akkor minden belefér a hatalom tevékenységébe . Valaki megment ettől az ideától mert már megmutatták mit tudnak művelni üdvözlettel
3:06 du.
O1G666
2020 október 2
6:50 du.
Mivel különbek a szélsőbaltól a szélsőjobbig összeálltak követői,támogatói? honnan erednek gondolatai?üdvözletével
3:09 du.
SzandiMandi
2020 október 2
6:57 du.
Kilencmillió embert megkérdeznél –mindenkinek más és más lenne a fontosabb
6:02 de.
SzandiMandi
2020 október 3
11:53 de.
Szerintem nem én vagyok bedrogozva, hanem az aki még mindig nem lát át messzire a szitán, mert szerinte Orbán potroha mindent eltakar mögötte! 😀 A csőlátás gyógyítható szélesebb, elfogulatlanabb érdeklődéssel! 😀
9:55 de.
Illének
a részletekben igaza van „orbánilag” (néha-:) a lényeget illetően viszont alapvetően téved.
Hasonlattal: ha valaki csak a tenger hullámait képes megfigyelni az nem látja az óceánt.
Ille István!
Higgadjon le, bármilyen sérelmek érték, ez önnek is jót fog tenni. Ha nem, hát nem az élet menni fog Ön nélkül is – erre gondoljon.
11:36 de.
A Nemzeti Együttműködés Rendszere, a NER) célját tekintve szinte tökéletes megfelelője a hitleri >Volksgemeinschaftnak<, mely az alkotók lefordítása esetén Népközösséget jelentene…
De ugyanúgy, mint az orbáni NER szisztémában is mindegy, hogy a szavak tulképp' mit is jelentenek.
Tudniillik Orbán a NER-t, Hitler pedig ezt a szintén
propagandaszólamot adta, mint nevet az ő náci nemzetrendszerének…
Végsősoron mind a kettő egy-egy égbekiáltóan hatalmas hazugság éppen a megcélzott alanyok – a magyar és a német állampolgárok – tökéletes átverését tekinti fő céljának…
A lényeg az, hogy Volksgemeinschaft (rendszer) hivatali apparátusa és tárgyi struktúrája egyetlen kártyavárként omlott össze Lengyelország megtámadásával, illetve a II.Világháború kirobbantásával…
12:37 du.
toth péter
2020 október 3
3:02 du.
Ideges lett a kis náci-csíra 😀
12:39 du.
toth péter
2020 október 3
3:02 du.
Nyugoggyá’ le .
A hörgéseid nélkül is tudjuk
melyik fenékbül szivornyázod a napi betevőt hehe
2:11 du.
Kedves Besancon, 2020 október 3, 9:24 de.
„Mindenesetre T.M. nagy meglepetés volt nekem, aki abszolút más oldalát ismertem!”
Torkos Matild régi Magyar Nemzetbeli cikkeinek nagy részén jól mulattam, mert még az átkos Gyurcsány időkben is jól be tudott olvasni a hatalomnak (legtöbbször jogosan 🙂
Szerintem már akkor is alapvetően becsületese volt, persze nyilván sokszor tévedett, de az mindenesetre sokat mond róla, hogy nem lett része a propaganda médiának.
2:14 du.
Kedves Elemér!
Látod tudod Te, hogy mit kellene csinálni, már csak hozzá kellene kezdeni 🙂
1:57 de.
˙
. N E R . = m u t á n s . f a s i z m u s . [von Rudolf Ungvary]
4:33 de.
Orsós Elemér
2020 október 4
6:02 de.
SzandiMandi
2020 október 3
11:53 de.
„..A csőlátás gyógyítható szélesebb, elfogulatlanabb érdeklődéssel! 😀 ”
——————————–
Úgy van, most már csak gyakorolnod kéne !
5:04 de.
találom:
„Néhány megjegyzés azzal a megkötéssel, hogy nem vagyok nyelvész, csak meglehetősen ismerem a nyelvet.
1. A “il”, nem ellentétes jelentésű, hanem fosztóképző. Az illiberális szó szerint tehát “szabadságtalan”-t jelent, ami nem azonos a “rabság”-gal.
2. A “bolyse”=többség. Ennek többféle értelmezése is van a pártok gyakorlatában.”
Lehet, hogy nagyon helytelen, de a magam részéről a történelmi terminus technicusokat illetően – ha nincs különösebb okom az eltérésre – általában ragaszkodni szoktam azok történelmileg kialakult, bevett értelmezéséhez.
Ennek megfelően a „bolsevik” terminus nálam az OSZDMP 1903-as kongresszusán létrejött frakcióját jelenti, s nem valmi egészen mást.
Az „illiberális” szónak (no, hadd játszak kicsit én is a szavakkal)”thermidori fordulat” előtt csak a szótári jelentését (pl. latin: nemtelen, szabad emberhez méltatlan, fösvény angol: bigott, fösvény) tudtam,
de történelmi, politikai terminusként nem ismertem. Gyanítom – de nem vagyok benne biztos – hogy az utóbbiként történő használata Orbán nevéhez
fűződik. Hogy milyen értelmezésben használja, azt tőle kellene megkérdezni.
Magát a jelenlegi rezsimet jobb, pontosabb kifejezés hiányában (Ungváry Rudolf után) „mutáns fasizmusnak”,
a történelmi fasizmus egy olyan kései, mutáns változatának tartom, amely – a történelmi fasizmustól eltérőn – nem egy erős szocialista munkásmozgalommal (ilyesmi, úgy Nyugaton,mint Keleten rég halottnak látszik) szembeni preventív ellenforradalomként jött létre, (egyelőre) nem alkalmaz tömeges terrort (nincs szüksége rá), nem mozgalomként jött létre és nem mozgalomként működik (bár Orbán időnként próbálkozik ilyesmivel – polgári körök, CÖF -, de eddig nem túl nagy sikerrel).
5:31 de.
Ille, okt.3. 10:10: Az orosz nyelvben. A bolyse – több – szóban az l után van egy lágyjel, ami kb. a magyarban használt y-nak felel meg, és lágyítja az előtte lévő mássalhangzót. Pl: nyúl, selyem, gyufa…
Az orosz nagyon kifejező, lágy nyelv, ahogy nekem az orosztanárnőm megtanította. Mária néni egyébként gyorstalpalón képezte át magát orosztanárrá -, de nem vetítette a nyelvre és a kultúrára a megszállók iránti ellenszenvét.
Még egy érdekesség: 86-ban egy nemzetközi csoporttal jártam Moszkvában a Lomonoszovra. Akkor tapasztaltam, hogy a soknemzetiségű unióban ugyanolyan pattogósan, darabosan használják az oroszt, ahogy mi. Kilométerekről meg lehet hallani, hogy ki a született orosz, és ki csak tanulta a nyelvet. Pedig akkor már majd 70 éve a tagköztársaságokban nemcsak tanulták a nyelvet, hanem az volt a hivatalos, elismert nyelv.
Egyébként 86-ban, Moszkvában nagyon jó volt magyarnak lenni. A délelőtti nyelvórák után ugyanis találkozókat szerveztek: jártunk a Pravdánál, a tévénél, különböző gazdasági-társadalmi kutatóintézetekben. Ez már a Gorbacsov-i éra volt. Nemcsak vendéglátóink, csoporttársaink is élénken érdeklődtek a magyar gazdasági reformok iránt. A szovjetek kíváncsisággal, a lengyelek, csehek lelkesedéssel, a bolgárok némi távolságtartással. Az NDK-sok (kelet-németek) merev elutasítással. Volt egy olyan érzésem, hogy a 12 fős csapat csupa titkosrendőrből áll, akik nemcsak minket, egymást is figyelik.
Érdekesség még, hogy Csehszlovákiából csak csehek jöttek: szlovákok nem. Akkor volt nagy vita a bős-nagymarosi vízerőmű építése. Mihaellel akartam erről vitatkozni, de ő azt mondta: ez a magyarok, meg a szlovákok ügye, ő meg cseh.
A tanfolyamért, ellátásért ugyan fizetni kellett – de azért a munkahelyednek ajánlania kellett, hogy elég megbízható vagy-e. A kurzust újságírók számára szervezték, és itthon akkor már szabadabb volt a légkör, így megkaptam a Hírlapkiadó ajánlását.
7:57 de.
Ferenct
2020 október 4
9:55 de.
miből gondolod, hogy abban a helyzetben vagy, hogy majd te megmondod velem kapcsolatban a tutit?
ne komolytalankodj!
8:02 de.
talalom
2020 október 5
5:31 de.
érdekes, ahogy mérvadónak minősíted magad a lágyjelekben, ám sajnálatos módon – a hangfelvételek igazolása miatt – még Lenin se használta ily módon. a bolse az bolse. de azért még küzdhetsze, csak nem értem, mi célból is? vagy csak hiúság?
10:07 de.
SzandiMandi
2020 október 4
2:14 du.
Besancon
2020 október 5
4:33 de.
Köszönöm a jóindulatú segítőkészségeteket, de melléfogtatok a csőlátásomat illetően, ugyanis önsanyargató módon mindkét oldali szennymédia egymás elleni ármánykodásait nézem és olvasom, mert eddig azt a tanulságot szűrtem le belőlük, hogy a saját politikai, erkölcsi és gazdasági huncutságaikat elhallgatva csak az ellenség hasonló túltupírozott anomáliáit részesítik kinyilvánításra alkalmasnak, tehát mindkettő rémhíreit felezve, harmadolva juthatunk el a valószínűsíthető igazsághoz! 😀 Ami nagy probléma, mert az az egyszerű bérrabszolga, aki a szignifikáns többséget képezi, nem elég türelmes erre a drága időt és erős idegrendszert kívánó hálátlan feladatra, ezért arra az oldalra szavaz aki hihetőbben tud nagyobbat hazudni! Namármost, ha valamely párt nem tudja túlhazudni a másikat, az megérdemli a talonban -állami pénz adománnyal vigasztalt- várakoztatást! Persze az lenne a legideálisabb, ha egyetlen politikus sem hazudna, de attól meg kitörhetne az unalmas világbéke, erre viszont szerencsére esély sincs, mert világszerte ez a demokratikus sziszténa, ez nem kifejezetten magyar sajnálatosság! 😀
11:46 de.
SzandiMandi
2020 október 4
2:14 du.
Kedves Elemér!
Látod tudod Te, hogy mit kellene csinálni, már csak hozzá kellene kezdeni 🙂
——————–
Ez nem ér! Mikor én a 4:33 as megállapításomat tettem, még csak Orsós E. bejegyzése volt az utolsó! Máskülönben biztos, hogy nem ismétlem meg a te hasonló megjegyzésedet!🙂🙂🙂
1:54 du.
Besancon
2020 október 5
4:33 de.
A csőlátással nincsen problem,
azonban van egy titka neki:
Ne használjunk hozzá tömör csövet…
2:44 du.
No, képzeljük el az illiberalizmus analógiájára:
ilszocialista, ilkommunista, ilkeresztény, ilmuszlim, ildemagóg, ilfasiszta, ilnacionalista, ilsovoviniszta, ilinternacionalista, ilhomofób meg még isten tudja, miféle ilek! – …és mielőtt Toth Péter-ek, D.Bernstein-ek és eszmetársaik elkezdenének bárki nevével trükközni: nem illek!!! Névvel nem …!
5:46 du.
Besancon
2020 október 5
11:46 de.
Kedves Besancon, ne bánkódj ilyen semmiségeken! A lényeg az hogy, ne egymást bántsuk a megosztó, mergaházy megélhetési politikusok helyett! 😀
(Én már ott tartok hogy, CSAK politikustól nem tűrök el kioktatást és sértést! 😀 A várható leleplező kérdést megelőzendő, előre bevallom hogy, igen, idült politikus undoritiszem van!)
6:42 de.
T.Ille Úr !
-Soron következö orbánozása, nem tartalmaz új elemet,csak sok szamárságot…
-Szerintem Margitnak van igaza mert большинство,
Большевик, az írás és ejtés módja ezeknek az orosz szavaknak
9:44 de.
slapaj
2020 október 6
6:42 de.
Te még jársz ide?
Azt hittem már rég elvitt tégedet az ördö..izé a NER..
9:45 de.
Miklós bá’
2020 október 5
2:44 du.
Kifelejtéd azt hogy ” iLle ”
(Bocs Pityu, de nem hagyhattam ki ezt a poént : )
9:46 de.
Ja látom hogy mégse’ hehehe
akkó’ vissza az egész. 🙂
10:42 de.
Ille
(okt. 4.)
Mert okosabb (bölcsebb) vagyok mint te-:)
11:24 de.
slapaj
2020 október 6
6:42 de.
amatőr vagy.valamint kissé buta. a cikkem valamiért nem tartalmazott orbánozást, de ez neked nem tűnt fel.
a bolsekivokzáson meg dolgozz még egy kicsit 🙂
11:28 de.
Ferenct
2020 október 4
9:55 de.
pici kisgyerek, gondold meg, mégis, mijafaszra rezgelődsz? semmire nem mész addig, amíg velem foglalkozol, és nem vagy képes ellenérveket felhozni.kevés vagy, mint macisajtban a medvebrummogás 🙂
11:44 de.
Orsós Elemér – bánkódás kizárva. Elmagyarázhatod sokadszorra is és valószínű a saját szempontodból igazad is lesz, hogy te vagy a „legcsavarosabb” mert te aztán átlátsz a szitán, de valami oka csak van, hogy egymástól függetlenül ketten (is), épp az általad javasoltakat ajánlottuk szíves figyelmedbe!😀
1:43 du.
Ille
(okt. 06.)
Önmagad cáfolatát te magad produkálod állandóan: nem vagy képes bunkóság nélkül megnyilvánulni. Gondolom azért, mert unintelligens és alulképzett vagy.
Képezd magad – ha még nem késő-:)
4:47 du.
Ferenct
2020 október 6
10:42 de.
„…okosabb (bölcsebb) vagyok…”
Még szerencse.Legalább van közöttünk egy bölcs is.
4:49 du.
Csakasztán nehogy kiderüljön
hogy ez a bölcs
csak egy szemölcs
6:06 du.
Besancon
2020 október 6
11:44 de.
A csak kettő, az számomra önigazolás! 😀
(((Félre a tréfával, lehet hogy, Nektek van igazatok!)))
1:06 de.
Ferenct
2020 október 6
1:43 du.
nem érted, ugye? most se ellenérveket hozol fel, hanem engem ócsárolsz. képtelen vagy felfogni, hogy ezzel nem mész semmire? persze, neked lehet, hogy kielégülést okoz, hogy de jól megmondod a magadét ennek az Illének, de ez csak azt jelenti, elég sivár a nemi életed.
a képzést meg inkább ne hozd elő. esetedben nyilván valóan teljes képtelenség bármivel próbálkozni, annyira torzult szemlélettel rendelkezel, tehát – véleményem szerint, ami van annyira értékes, mint a tiéd- neked inkább orvosi kezelésre van szükséged, amíg nem késő!
durcásan feleselsz, ám semmi értelmes érvelésre nem vagy képes, ez pedig nagyon kevés. és még te minősítesz unintelligensnek 🙂 mégis, a szemedben mi számít alulképzettségnek? ha szabad kérnem, esetemben bizonyítható tételeket hozzál fel, és akkor nem nevezlek ostoba provokátornak!
1:11 de.
Ferenct
2020 október 6
10:42 de.
mégis, ezt mire alapozod? 😀 ráadásul az okosság és a bölcsesség teljesen más alapon nyugszik. ismét mondom, ne komolytalankodj!
10:28 de.
Geyza
2020 október 4
12:37 du.
Egyetlen országos jóbarátom elméd gyenge ,pálinkád erős üdvözletével
10:31 de.
Miklós bá’
2020 október 5
2:44 du.
Szenzácios az elme , nagy a tudás
üdvözletével
3:16 du.
Kedves Izraeli!
A másik cikknél, amelyet már bezártak, írtál nekem néhány sort. Ezzel kapcsolatban írok most.
Sokszor, amikor zsidó problémákról írok, sokan szándékosan, vagy figyelmetlenségből félreértenek, és mindenféle rosszindulatot tulajdonítanak nekem. Nem egyszer csak a te visszajelzésedből nyugszom meg, hogy nem voltam mégsem félreérthető. Köszönöm.
4:11 de.
Almási Alma
2020 október 7
3:16 du
„Sokszor, amikor zsidó problémákról írok, sokan szándékosan, vagy figyelmetlenségből félreértenek, és mindenféle rosszindulatot tulajdonítanak nekem.”
Kedves Alma, sokszor és sokan reagálnak így, pedig amig ez nem lesz nyílvánosan és kendőzetlenül -az összes érintett részvételével- alaposan kibeszélve, addig ez „probléma”, rosszabb esetben tabu marad! Kérdés hogy, ennek szándékos halogatása kinek az érdeke?
(Egyébként én is csodálkozom hogy, az eddigi megtapasztalások ellenére megúsztad vádaskodások nélkül, ami kezdetnek már nem is rossz!)
5:58 de.
Kedves Alma!
Orulok,hogy a sok ellenseges,lekezelo,nagykepu vitazo kozott
ilyen hanggal is talalkozom,mint a tied- meg ha nem is
mindenben ertunk egyet. Ami engem{is} vezet,amit talan egy
rovid heber{ivrit} kozmondas fejez ki roviden: „Minden
tanitomtol-tanultam.” Ezek lehetnek pl.az unokaim is,
akik a technologiaban- sokkal tobbet tudnak nalunk,de a
legfontosabb a „kivancsisag”- tanulni egy eleten at.
Utolso hozzaszolasomban, amihez viszonyultal- nem veletlenul
ideztem Kossuth velemenyet{a tiszaeszlari vervadrol}- „sotet
kozepkor maradvanya- a zsidouldozes” szemben –
Horthyval, aki „nem birta latni a zsidok megalazasat,a kegyetlenseget ellenuk- amig meg szukseg van rajuk.”
1:50 du.
Kedves Izraeli!
Való igaz, hogy a zsidók mindig is kirekesztettek voltak, nemcsak Magyarországon, hanem az egész keresztény Európában. Némiképpen érthető is, hiszen menekülőkként megtanultak a pénzzel bánni, és így a folyton pénzszűkében levő nemesség tőlük kölcsönzött, és persze megfelelően utálta is őket (ez minden pénzzel kereskedő rétegre igaz, a lombardokra, vagy épp a Thurzókra is. Érdekes viszont, hogy kezdetben a muszlim országokban nem voltak ilyen problémák (van egy érdekes könyvem a muszlim világ kialakulásáról, abban olvastam ezt).
Nekünk magyaroknak a XX. századi kudarcok és Horthy növelték meg a zsidóellenességünket. De azért ezt is óvatosan kell elfogadni. Budapesten – amíg a sok nyomorgó vidéki dzsentri fel nem költözött ide – a zsidók és a pesti németség között nagyon is jó viszony volt, erre az én családom 3-4 nemzedékre visszamenően is jó példa. Ha a magyar antiszemitizmusról beszélünk, ezt is szem előtt kellene tartani. A mi családunk a vészkorszakban öt embert bújtatott, de a pesti házunkban még legalább három-négy családról tudom, hogy bújtak náluk zsidó emberek hamis papírokkal.
De ma mindenki fekete-fehérben gondolkodik. Mert úgy lehet legjobban uszítani és gyűlölni.
1:56 du.
Kedve Elemér, egyáltalán nem úsztam meg vádaskodások nélkül, csak talán elsiklottál felettük. gyuri10 – személyes barátságom ellenére, valamint Gábriel ugyancsak sokat gyaláztak ezügyben. De fátyolt rá! Kutya ugat…
3:31 du.
Kedves Alma!
A zsido ellenesseg- nem csak azert alakult ki-mert
tudtak a penzzel banni.
Igaz, nem volt valasztasuk, mert gettokban-szamukra
elkulonitett,zart helyeken laktak; foldet nem vehettek,
a cehekbe nem vettek fel oket {nem minden zsido foglalkozott
penzzel}.
Szerintem-ez a vallassal kezdodott.A legregibb a 3 MONOTEISTA
vallas kozul- a zsido.
Ha az egyiptomi kivonulastol szamitjuk- ahol NEPPE valtak-
tobb mint 3400 eves.
A kereszteny vallas- 2000 eves, a muszlim- 1300.
A kereszteny es a muszlim vallas is{el} ismeri az Otestamentumot.Hogyan „bizonyitod” hogy a te vallasod az
„egyeduli,udvozito” stb?
Ha megtagadod az „anyavallast”, uldozod kovetoit,es eroszakkal
terjeszted a „tiedet”. {keresztes hadjaratok,inkvizicio,
muszlim haboruk Europaban es masutt}.
Az Uj-Testamentum azert „irodott”- mert a zsidok „megszegtek”
a szovetseget I-nel???-es „buntetesbol” szetszorattak
a vilagban.
Erdekes, hogyan viszonyulnak Izraelhez, melyben a zsido
NEP- visszatert tortenelmi helyere.
Es valahol itt kezdodik. Nem csak vallas, hanem NEP- es ezt
nem mindenki hajlando {el}ismerni.
Nem terjesztettek/terjesztik, bar lehet BETERNI.
Mi minderre a bizonyitek? Az Otestamentumban,Profetak-ban
{stb}- sok torveny van,amely egy szervezett ALLAM kepet
mutatja-
Kiraly{vilagi} Kohanitak{papok}, torvenyek a fold es az
ember piheneserol {az ember-minden 7-ik napon,a fold-
minden 7-ik evben,rabszolgak felszabaditasarol szolo torveny,
haborus torvenyek {honvedo haboruban, a volegeny is koteles
bevonulni, nincs verbosszu {mint az araboknal-mai napig},
ezert valasztottak 6 varost ahova lehetett menekulni,
ha nem gyilkossag, hanem veletlen halal okozojarol volt szo.
A haborus fogoly novel sem szabad kegyetlenkedni,hanem
hagyni, hogy meggyaszolhassa oveit, es ha tetszik,vedd el.
Apropo, a zsidosagban is volt poligamia,amig jott Gershon
Ben Jehuda {960-1040}es eltorolte .
Az Iszlamban- a mai napig divik- .
En nem vagyok „vallasi szakerto”, de mar itt erettsegiztem,
{munka mellett} es kulonosen erdekel a tortenelem.
De- nagyon eltertunk napjainktol.
Itt kuldok egy filmet- amelyben enekesek fejezik ki
mindannyiunk koszonetet az orvosoknak es az apoloknak-
akik a jarvany ellen harcolnak-minannyiunkert.
https://www.facebook.com/Hadassah.Hospital/videos/301893374319730
4:56 du.
Kedves Almási Alma,
sajnálom,ha vádaskodásnak könyvelted el,amiért nem tetszettek az anticionizmusodra írt megjegyzéseim.Az igazság az,hogy nem Veled, hanem a nézeteiddel volt és van a problémám.Kár!De mint sok egyebet az életben ezt is kibírom.Nem tekintettelek soha ellenségnek egy percig sem.Esetleg a téma alaposabb ismeretének hiányában TÉVEDŐNEK. Persze tévedni emberi dolog,de a tévedés mellett utánanézés nélkül kiállni,az már más kategória.Ezt a tudást,a Te ambicióddal még pótolni lehet.Ahogy megismertelek nem fogod eltagadni a felismerésedet az új anyag megtanulása után. Figyelembe veszem,hogy vannak dolgok,amiket az ember bizonyos idő után már képtelen elfogadni és pláne megtanulni.A magam részéről a fizikából két dologra emlékszem. Archimedes törvényére és az akció-reakcióra.Ha pedig minden egyébről tudatlanságomban helyre akarnának tenni én nem venném vádaskodásnak.Gy.
5:07 du.
Kedves Besancon! 2020 október 5, 11:46 de.
Igazán megtisztel és örömömre szolgál, ha egy kicsit is egy srófra járunk … 🙂
6:20 du.
Almási Alma:
„Némiképpen érthető is, hiszen menekülőkként megtanultak a pénzzel bánni, és így a folyton pénzszűkében levő nemesség tőlük kölcsönzött, és persze megfelelően utálta is őket”
em hiszem, hogy ez lett volna az egyetlen oka, vagy akárcsak a legfőbb oka (legalábbis a Francia Forradalom utáni időszakig) az európai keresztény antijudaizmusnak. Gondolj csak a számos, tízegynéhány kisebb-nagyobb – eredetileg nem a zsidó közösségek ellen indult – keresztes háborúra, amikor, ha már úgyis útba estek – mellékesen legyilkolták vagy elűzték a zsidő közösségeket is. A keresztesek legyilkolták más – történetesen „eretnek” keresztény közösségeket is. Nem tudom, akkoriban nemigen készültek foglalkozási statisztikák,
hogy a zsidók mekkora hányada, hány százaléka foglalkozott pénzkölcsönzéssel, pénzügyi műveletekkel? Gyanítom, hogy elég kevesen, elsősorban talán a Hoffjudek, akik viszont nemigen estek a keresztesek útjába, s akiket ugyan a királyok, főurak – az un. „levélöléssel” egybekötve igen gyakrsan elűztek, de pár év után általában viszahívtak. Vagy az 1648-1657 közötti Bogdán Hmelnyickij féle lengyelellenes ukrán, kozák felkelők rengeteg zsidót lemészároltak- mi köze volt ennek a pénzhez? Semmi.
A vallásos eredetű és indok viszont annál több köze volt az 1096 körül, a keresztes háborukkal megindult európai antijudaista zsidóüldözéshez. A nagyrészt a bizonyos konkurrencia felszámolásara irányuló és konzervatív, majd újkozervatív európai antiszemitizmusról – amelyben persze felhasználták a sokkal-sokkal korábbi antijudaista érzületeket is – szerintem kb. a 19.szd első évtizedeitől értelmes beszélni.
6:23 du.
Kedves Alma!
Hagy csatlakozzak Izraeli kedves szavaihoz.
Szerintem sem vagy antiszemita – bár ez itt egyesek szemében nem biztos, hogy dicséretnek számít 🙂
Nekem a nyíltságod és az őszinteséged nagyon szimpatikus. Az is lehet, hogy másoknak pont ez a bajuk veled …, na annyi baj legyen (nekik 🙂
6:34 du.
Izraeli:
Én azt olvastam, hogy csak az askenázoknak tiltotta meg a többnejűséget, és nekünk is csak ezer évre. Mivel ez a kis időszak már lejárt – ha nem lenne „az állam törvénye: törvény” ((Gitin 10b) micvája – nekem tulajdonképpen egyidejűleg akár négy feleségem is lehetne. Ha hülye lennék… bár, négyen talán el is tudnának tartani. 🙂 🙂
7:17 du.
Almási Alma:
„Érdekes viszont, hogy kezdetben a muszlim országokban nem voltak ilyen problémák.”
Nos, lehet, hogy most Gyuri10 és talán kicsit Izraeli is engem fognak megenni, nem téged.
Bizonytalanul írok, hiszen sajnos arabul sem tudok, tehát amit tudni vélek, azt legföljebb így vagy úgy elfogult sokadlagos irodalomból ismerhetem.
Ezért – jobb hiján – kivételesen a politikai és személyes okokból általám nem különösebben kedvelt, Neokohn c. zsidó kiadványnak egy, a témával cikkre mutató linkjét teszem fel:
https://neokohn.hu/2019/05/16/hetven-ev-harag-a-muszlim-antiszemitizmus-politikai-es-vallasi-gyokerei/
(Amennyire egyáltalán képes vagyok megítélni, ezzel a cikkel tartalmilag többé-kevésbé egyetértek.)
7:45 du.
Izraeli
2020 október 8
3:31 du.
Szerintem a megbékélésnek az a legnagyobb akadálya hogy, nagyon kevés hozzád hasonlóan türelmes és okos Ember van, aki nem egyből a jószándékot firtatja és túlzott elővigyázatosságból nem csak a megelőző földbe döngölést tartja hatásosnak!
8:26 du.
Kedves István!, 2020 október 7, 1:11 de.
Hagyd a fenébe a kellemetlenkedő hsz-kat, szót sem érdemelnek. Szerintem többen vagyunk itt akik nagyra értékeljük az írásaidat, írjál még sokáig nekünk. 🙂
11:21 du.
Almási Alma
2020 október 8
1:56 du.
Álmaink Almája
amíg elfordítom a fejem a SARS C19 hírektől (ez már sok!) addig arról meditálok (tudván ez a cikk is lejár hamarosan) hogy, a téma amiről itt is említést teszel nincs teljes keresztmetszetében kitárgyalva, és ez az egész ügy, mint téma megszűnésének nagy akadálya! enélkül a témánál a világ nem lenne teljes, de annak teljes hiánya, hogy minderről őszintén és teljes keresztmetszetben szó eshessen megakadályozza azt, hogy pontot tegyünk rá, ahogy a már sokszor meghallgatott lemezt is el szoktam rakni arra a polcra ahová a többé már meg nem hallgatandó zenéimet teszem, mert bennem élnek és nincs szükségem a lemez újra hallgatására, megjegyzésem az, hogy ez nem világrengető téma, sohasem volt az!
5:03 de.
Presbiter
02. 1:11
Orbanini ezt a szót nem önmagában használta, tehát ott, a sok közül az egyik posványosi beszédében nem csupán illiberalizmusról papolt, ill. régi rossz-szokásához híven dünnyögött, hanem azt morogta, hogy ő „az illiberális demokrácia híve”, magyarul Vezérünk ugyanezt úgy is elröföghette volna, hogy csak ő csak fából-vaskarikában hisz. Körülbelül ugyanannyi értelme lett volna.
Csak ezt követően elemzők és újságírók gúnyosan ruházták fel a politikáját megtetézve egy izmus jelzőraggal; illiberalizmusnak.
A csúti kanász, az ő blöffölő és böfögő udvartartása segedelmével amúgy is szereti a szóalkotásokat, főleg az olyanokat, amelyek az ingyen-buszokon bárhol összecsődített hallgatóságában, de méginkább őbenne saját magában azt a büszke érzetet keltik, hogy „most hűde újat, sőt denagyot mondtam”…
Ilyen volt még az „unortodox” jelző is, mely blöfföt azzal a „foltosseggű” nyilascsemete nemzeti bankelnök udvaroncával közösen alkottak meg még 2010-ben. Tudniillik, hogy az MNB monetáris politikája majd így-meghogy úgy lesz…
Miközben ez a szóösszetétel égbekiáltó, önmagának is ellentmondó marhasága, ugyanis a két megvallottan őskonzervatív politikus – Orbán/Matolcsy páros azt a szintén fából-vaskarikát b…zta a nagyérdemű nemzet asztalára, hogy ők, bár mindig is retrográd őrültek voltak, de ez-esetben mostantól már az egyetemen tanult pénzügyi ortodox törvényszerűségektől homlokegyenest eltérő pénzpolitikát tűzik véres lándzsájuk ragyogó hegyére… Na-persze azóta ma már láthatjuk, hogy miként csúszik a nemzeti valuta egyenesen az infláció szakadéka felé…
– Magyarul: hogyan lehet egy politika egyszerre konzervatív, vagyis ortodox – és azzal egy időben mindjárt unortodox is ? 😀
5:20 de.
ui: Presbiter 1:11-nek
Ezek, az ő kiagyalt izmusai, még ha . é r t e l m e t l e n e k . is, csak úgy l’art-pour l’art, mind, mind a Vezér zsenialitását hivatottak hirdetni.
5:43 de.
Kedves Izraeli, valami, amiben (talán) nem értünk egyet: hogy mi a „nép”. Én úgy gondolom, a „nép” legfontosabb ismertető jele a közös ANYAnyelv, és a közös kultúra. A kultúrába természetesen beletartozik a vallás is, de teljesen nem határozza meg.
Az anyanyelv azért fontos, mert meghatározza a későbbi gondolkodás módjait, mivel az agyban speciális (nyelvi) kapcsolatokat hoz létre. Egy német anyanyelvű és egy magyar anyanyelvű ember sohasem fogja egyformán látni a világot, és sohasem fog egyformán gondolkodni. Ha egy nyelvben (német) egy féloldal hosszúságú mondat értelme csak akkor lesz nyilvánvaló, ha a legutolsó betűjét is precizen elolvassuk, akkor az egy egészen másféle hozzáállást követel az olvasótól, mint tőled, aki tetszés szerinti szórendben, hiányosan, sőt sokszor csak egy igekötővel tökéletesen ki tudod fejezni magadat (magyar). (Olvass Thomas Mannt eredetiben. Én megpróbáltam. Egy egész mondatot képes voltam megérteni belőle fél nap alatt, a többit aztán hagytam is a csudába…) Mást ne mondjak, ez a német-magyar, a precizitás és a slendriánság markáns ellentéte.
Egy kilencven év feletti barátnőm (vagy inkább a családunk barátja) mesélte nemrég:
Az ő nagybátyja nagyon lelkes Izrael-párti volt, olyannyira, hogy nemcsak aliázott, hanem aktivan részt is vett az ország kezdeti megszervezésében. Néhány évig élt kinn. Aztán, amikor elkezdtek csőstül özönleni az ukrajnai és oroszországi zsidók Izraelbe, hát egyszer csak kapta magát, és hazajött Budapestre, és soha többet Izrael felé sem nézett. „Az már nem az én országom!” – mondta az unokahúgának. Persze inkább úgy kellett volna fogalmaznia, hogy „nem az én népem”.
A pesti zsidók magyar anyanyelvűek, és esetleg otthon konyhanyelvként használták a jiddist. Ahogy a mi családunk is, pedig mi 4 nemzedékes keresztények vagyunk, ezt éppen Horthy megfelelő törvénye miatt tudom, mert nagyapámnak és apámnak az iparűzéshez be kellett szereznie a keresztleveleket. Meg is van mind még mindig a szekrényben, ki tudja, mire lesz az még jó… Ugyebár… 🙁
Ezzel szemben az ivrit – úgy tudom – valami olyan héberből újított nyelv, mint a mai magyar nyelv Kazinczyék működése után. Éppen csak ezt a XX. század közepén hozták létre. Anyanyelve csakis az Izraelben született későbbi generációknak lehetett. A többieké magyar, német, ukrán, orosz, és ki tudja még, hogy mi.
Az persze világos, hogy az izraeli állampolgároknak szükségük van egy közös identitásra, és ez nyilván létre is fog jönni egy idő után. Ők egy néppé alakuló embercsoport, ahogy a Honfoglalás után a magyarok, németek és szlávok is közös néppé alakultak a történelem során (és bizony nem is olyan régen, hiszen a magyar nemességnek, éppúgy mint a német, a tót vagy szerb anyanyelvű magyar nemességnek – hű, de bonyolult – 200 éve még latin volt a KÖZÖS nyelvük). Az ivritet éppen ezért alkották meg, nagyon okosan, hogy izraeli közös identitást hozzon létre. A világban bárhol ivrit anyanyelvű zsidók persze a zsidó népbe tartoznak. Ez ilyen egyszerű. De hol születnek szerte a világban ivrit anyanyelvű gyerekek? Gyanítom, még sehol.
7:35 de.
OrsósElemér 4:11
Almási Alma 3:16
ÁGNESASSZONY ORSZÁG,
avagy válasz „ártatlan” kérdésetekre:
Tudjátok, amíg az a . H a t m i l l i ó *
„korábban törvényi alapon már eléggé(!), jó alaposan kibeszélt”,
majd ártatlanul elhurcolt és megsemmisített polgári személy emléke, mint fosszília az üledékes kőzetben, úgy él a világ-történelemben és a hátramaradottak legrosszabb emlékeiben,addig legalább e megölt személyek . é r d e k é b e n . illik csakis finoman, épphogy csak érinteni, és nem többet ezt, az úgynevezett zsidókérdést mert:
„Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép,
s tudjuk miben vétkeztünk,mikor, hol és miképp,
de élnek dolgozók itt, költők is bűntelen,
és csecsszopók, akikben megnő az értelem,
világít bennük, őrzik sötétbe bújva,
míg jelt nem ír hazánkra a béke ujja.”
* Kb. nemzetközi összesen
.
Ui:
Amíg Magyarországon egy, legalább annyira frekventált helyen és legalább akkora, a milleniumival azonos méretű „mea culpa” emlékmű nem épül, addig ez szégyenfolt megmarad.
9:14 de.
Hexadodekaéder, na, most tapintatból nem mondok semmit… 🙂
9:20 de.
Kedves Kővendég, elolvastam az általad idézett cikket, és igen, én is így tudtam.
9:29 de.
˙
Izraeli 5:58
+Almási Alma
„Szemben Horthyval, aki „”nem bírta nézni a zsidók megalázását”” , amíg szüksége volt rájuk…”
A mondat helyesen így folytatódna:
> ezért azokat, akikre viszont nem volt szüksége (gyerekek, asszonyok, öregek, munkaképtelenek) belátható időn belül deportálta, ill. sürgősen bevagonírozva készen szállította a mi szeretve tisztelt, és Lengyelországot megszállva tartó nagy szövetségesünknek <.
Egyébként; a zsidók pénzkezelése nemcsak onnan ered, hogy korlátozva volt a költözésük, a birtokolható személyi vagyonuk is, de – a kor lényege – föld sehol sem lehetett tulajdonuk, stb. Ellenben a kereszténynek vallásilag tiltott kamatos kölcsönzést rábízták a zsidókra, úgymond azok úgyis kárhozatra vagynak ítéltetve, végezzék ők ezt a piszkos munkát…
Egész Európában erre a gyarló kárörvendő gondolkodásra épült az egyes zsidók pénzemberré tétele, ami semmiképp nem jelentette, hogy mindegyikük ezzel foglalkozott volna sőt, nagyon pici százalékuknak jutott az a szerencse. És, ahogy közeledett az ipari forradalom, ill. a XIX.,XX. század, . a r á n y a i b a n . a . z s i d ó k . k ö z ö t t . is egyre kevesebb lett a "pénzember", és annál több a kiskereskedő, kisiparos, a végére pedig már arányaiban a városi munkások száma is jelentősen földuzzadt. Így talált rájuk a Kiegyezés leghaladóbb hulláma.
Utóbbi ellentmondásos jelenség, progresszió és kapitalizmus köszönhető volt egyrészt az ipar növekvő munkaerő igényének, később viszont a Horthy-éra alatt a szellemi foglalkozások irányában elibük gördített mesterséges – törvényi – gátaknak, mint pl. a Numerus Clausus is egy céljában merőben ellentétes irányú tendenciába torkollott – bár ki tudja…
Az effajta szegregációnak a fő-fő zászlóvivője a falu szükségszerű történelmi változásával egy időben, ill. a város felvirágzása miatt egyre fokozottabban tönkremenő – viszont vállalkozni rest – dzsentri nemesség volt, akinél az életnorma a kastély és az ahhoz tartozó automatikusan jövedelmező földbirtok volt, amelyet előbb, v. utóbb, de pénzzé tett, azaz felélt léha birtokosa…
Ennek az egész törvényi alapon megjátszott kizárásos póker trükknek az lett a görbe-tükre, hogy a Numerus Clausus kiszorította, tehetséges, jófejű zsidó fiatalok ezreit kényszerpályán terelte be a munkásmozgalomba, ill. a szakszervezeti munkába, melyben Ők nemcsak a létszámot, de tehetségükkel a tartalmi és elvi haladást is gazdagítva szolgálták. Azonban, talán nem is véletlen, e mesterséges variáns ugyanazoknak a reakciós erőknek mégis aképp' hajtotta a malmára a vizet, hogy ellenforradalmi propagandájukban és oktatáspolitikájukban – '19. és '45. között – tényként híresztelhették a hazugságot, miszerint zsidó és kommunista, az egy és ugyanaz, stb…
Üdvözlettel:
Voronyezs
9:41 de.
Izraeli
Feltétlen ajánlott irodalmi remekmű e kérdésekben:
a Jud Süss – Feuhtvanglertől.
( Vigyázat!!! semmiképp a náci filmváltozat, amely torzított, ellenkező előjelű, aljas változata az író mondanivalójának. )
Magyarul is kiadták a hetvenes években. Antikvárban megkapható.)
9:44 de.
˙
Fenti, Jud Süss még ajánltatik mindenkinek, de okvetlenül
ALMÁNAK és ELEMÉRNEK is !
10:32 de.
Kedves Alma,
ha tanulmányleírásra van szükséged arab-zsidó-kersztény viszony ügyében.Merem ajánlani Neked és mindenkinek a Kővendég által ide hozott vonatkozást.A hosszú cikk leírása után a hozzászólók véleménye egy külön érettségi tételt generálhat a mai nem túlsok (1 is több a kelleténél) magyar,antiszemita-anticionista mellébeszéléséről.
Ime egy napjainkig érő,érvényes történelmi leírás:
https://neokohn.hu/2019/05/16/hetven-ev-harag-a-muszlim-antiszemitizmus-politikai-es-vallasi-gyokerei/
10:52 de.
Kedves Alma!
Ugy latszik,erdekes temat penditettunk meg {nem eloszor es
nem utoljara} mivel tobben szoltak hozza.
Talan nem lesz idom ma-mindenkinek valaszolni- de megprobalom.
„A nep legfontosabb ismertetojele a kozos nyelv es a kozos kultura”- hozzatennem meg- a kozos terulet, a kozos orszag.
A kozos orszag- az okori nagyhatalmaknak „koszonhetoen”
{Assziria,Babylon,Roma} megszunt,dacara a forradalmaknak
ellenuk. A legutolso Roma ellen {i.u 132-136 Bar-Kochba
vezetesevel, De utana is voltak probalkozasok a visszateresre
kulonbozo al-messiasok vezetesevel{pl Shabtay Zvi{1626-1676},
Ismert meg Dona Gracia Mendes {1510-1569} uzletasszony,aki
marannus volt, kesobb visszatert zsido hitere es foldeket
vett Tiberiason,letelepiteni uldozott testvereit.
A kozos nyelv- a heberhez sokaig ugy viszonyultak mint
a latinhoz – „halott nyelv”. De ez nem teljesen igaz,
mert allandoan imadkoztak, irtak,olvastak benne.
A zsido kisfiuk-3 eves kortol tanultak a heber abc-t .
A nep- a szetszoratasban „zsido nyelveken” beszelt-
ilyen pl. a jiddis-nemet+heber szavak, a ladino-spanyol+heber
arab+ heber .
A nyelv elsajatitasarol- aki eleg fiatalon erkezik
az orszagba,konnyen megtanulja a nyelvet- mert benne el,
tanul,dolgozik, sot, dalol.
A kulonbozo alijakrol. Kerdes,hogyan latod oket. Az orszag
elso eveiben,amikor a nagy bevandorlasi hullamok jottek-
a munkakozvetitonel tollbamondas utjan vizsgaltak helyesirasodat . En meg nem voltam biztos magamban es aggodtam.
Szerencsemre, aki felolvasta a gyakorlatot,ugy latszik,
keleti zsido volt, aki tokeletesen ejtette ki a torok hangokat,
ugy,hogy nem ejtettem hibat.Ma mar megertem a „hebraizmust” is-
pl. viccet, ami lefordithatatlan mas nyelvre.
Amiben ugy latszik,orokre anyanyelvemen gondolkozom {nem csak
en} a szamolas. De azt hiszem, ez minden bevandorlonal,
mindenutt, igy van.
Ennel erdekesebb az angol-amely erettsegi tetel volt.
Eleg jol irok, olvasok,de a beszed- nehezebb.
Milyen ma a nyelvoktatas Magyarorszagon ? Gondolom,
ha van problema, onnan adodik, hogy a „kotelezo” nyelvek
valtoztak – nemetrol oroszra, stb.
Talan csak meg egy temat emlitenek meg- bar elterek a targytol-
emlitetted a zsidok es a nemetek jo egyutteleset Magyarorszagon.
Akkor hogyan is tortent- a magyar zsidok reszvetele- az
1848-as szabadsagharcban?
https://mult-kor.hu/20120420_184849_es_a_zsidosag
Ugy gondolom, hogy kicsit problemas. Talan az
11:33 de.
Almási Alma
2020 október 9
5:43 de.
Álmaink Almája
a hochdeutsch az a hochdeutsch-oknak van… anno utazgatásaim alatt volt olyan, hogy 3 német tolmácsunk is volt mert egymásnak is tolmácsoltak különösen „ott” a …Stein-ek környékén, már tudom miért maradt ki az életemből a Varázshegy… akkor tud az ember fia igazán egy nyelvet (még ha tanulta is!!!)ha tud új szavakat alkotni és azt a bennszülöttek is értékelik… nem vagyok nagy híve (egyáltalán nem!!!) a globalitásnak és a népi nemzeti zamatokat kedvelem amiket meg kell őrizni szavakban és fazekakban egyaránt jó ha az emberfiának van identitása (de emez meg súlyos betegséggé válik, amint el kezdik erőszakkal „megtanítani” erre kanadai példáim vannak, most foglalkozik vele a Parlament és a legfelsőbb bíróság 100+ év után…; de ez nem egyedülálló a világban és „azt” viszont tűzzel vassal írtani kell
…leise flehen… (ügyesen bolháknak tetveknek is lehet érteni „jó” fül kell hozzá)
üdv..hátha még nem jár le a szavatossága e cikknek?