Belvárosi templomok Ottawában: a Szent József Egyházközség
Sorozatunk Ottawa belvárosi templomait mutatja be képekben, történeti összefoglalóval kiegészÃtve. A sorozat elsÅ‘ része a Sandy Hill-ben található Saint Joseph Parish-t mutatja be. A kanadai fÅ‘városban lévÅ‘ legtöbb római katolikus és protestáns templom kapui sajnos hétköznap zárva vannak és csak mise, illetve Istentisztelet elÅ‘tt nyÃtják ki Å‘ket. A St. Joe’s-ként becézett templom szerencsére az egyik kivétel, hiszen minden hétköznap este 5-ig várja a látogatókat. A jelenlegi templom 1931-ben épült és az elsÅ‘ szentmisét 1932 január 4-én celebrálta Guillaume Forbes ottawai érsek. Az új templomépület az 1930-ban leégett, római reneszánsz stÃlusú templom helyére került. Az új Szent Jóska egy neo-gótikus templom és az elÅ‘zÅ‘, 1893-ban épült templomtól eltérÅ‘en, a belsÅ‘ falakon nincsen faburkolat, hanem sima cementtéglák látszanak.
Az egyházközséget az Oblátus rend alapÃtotta 1856-ben, amikor még a belvárosi Sandy Hill (franciául Côte-de-Sable) kerület eléggé népszerűtlen volt, hiszen a homokos talaj megnehezÃtette az épÃtkezést. Ezen kivül a 19.-ik század elején-közepén egyetlen iskola, illetve templom sem volt a kerületben. Ez a helyzet akkor változott meg, amikor a mai templommal szemben felépült az Ottawai FÅ‘iskola, mely 1866-ban szerzett egyetemi státuszt.
A Szent József Egyházközség hÃveinek összetétele a Sandy Hill kerület változó demográfiáját tükrözte. A 19-ik század második felében, illetve a 20. század elején a Sandy Hill a fÅ‘város leggazdagabb negyede volt. Magasrangú köztisztviselÅ‘k és egy ideig Kanada miniszterelnökei is itt laktak. De a negyvenes években a leggazdagabbak átköltöztek a közeli Rockcliffe Park negyedbe és a Sandy hill inkább a középosztály számára lett vonzó. De az egyházközség összetételén is látszik a kerület sokszÃnűsége, hiszen az Ottawai Egyetemhez közeli sorházakban leginkább diákok laknak, új bevándorlókkal együtt. Innen néhány utcával keletre, a Rideau folyó környékén, nagykövetségek és 19. századbeli villák találhatók.
A Szt. József Egyházközség inkább balközép, szociálliberális templomnak számit. Az egyházközség közösségi konyhája minden este ingyen vacsorát nyújt a rászorulóknak, valamint a nők jogaiért és a menekültek érdekeit képviselő csoportok működnek a plébánián. A vasárnapi homiliák rendszeresen a szegénység, diszkrimináció és a vallások, illetve kultúrak közti békéről szólnak.
Az alábbi képekre, illetve a fenti külső felvételre kattintva, nagyobb felbontásban is megtekinthetők.
3:51 du.
Legyen kedves megmagyarázni, hogy az Egyházban mit jelent balközép szociálliberálisnak lenni? Azért kérdezem, mivel az Egyházban ilyen fogalmakat nem használunk.
6:26 du.
Tamás atya, az „aggiornamento” és „ressourcement” fogalmakat is használhattam volna, de mivel ezek a kifejezések egy bizonyos történelmi pillanatban születtek, nem feltétlenül fedik azt amire gondolok. Számos egyházmegyében van legalább egy olyan egyházközség, mely társadalmi kérdésekben valamelyest balra áll a többi egyházközségtÅ‘l és Ãgy vonzó lehet azok számára akik ugyan valamikor hÃvÅ‘ katolikusok voltak, de életük folyamán eltávolodtak az egyháztól. A St. Joseph’s részben ezt a szerepet tölti be Ottawában. Például múlt vasárnap a plébános homiliáját tapsvihar követte, miután erélyesen amellett foglalt állást, hogy a nÅ‘knek nagyobb egyházi szerepet kéne adni. Nekem azért vonzó az egyházközség, mert a plébános homiliái emlékeztetnek a montreáli Concordia Egyetem teológia óráira, különösen tudományos megközelÃtésükben és árnyaltságukban.
Pár hete belinkeltem a plébános egy korábbi homiliáját, mely jellemzi a teológiai és társadalmi kérdésekhez való hozzáállását. Ezt az alábbi linkre kattintva olvashatja:
http://www.st-josephs.ca/app/DocRepository/1/Homilies/homilies2010/Homily9May10FrRichardKelly.doc
De az egyházközség honlapjára jó néhány homilia fel lett töltve, ezeket itt olvashatja:
http://www.st-josephs.ca/pages/index_e.aspx?DetailID=122
Mint ahogy látni lehet, papunk kb. minden negyedik vasárnap tart homiliát, a többi vasárnap homilia helyett legtöbbször a hÃvek tartanak elmélkedést a szentmisén.
Az egyházat jelentÅ‘s részben az emberek, a hÃvek jelentik. Tudjuk, hogy a katolikus hÃvek között vannak konzervatÃv gondolkodású emberek és vannak liberálisok is. Tehát értelemszerűen vannak olyan egyházközségek ahol egyikbÅ‘l, vagy a másikból többen vannak.
6:39 du.
A fenti Ãrás igen kétes indÃttatású. Balközép szociálliberális egyház szerinem sincs. A katolikusoknak a szegények, és az elesettek iránti törÅ‘dése nem a liberalizmusnak köszönhetÅ‘, hanem Jézus Krisztus tanÃtásán alapszik. A keresztények számára a kegyelet nem politikai fogalom, hanem hitbeli cselekedet.
8:10 du.
Valóban a szociális igazságosságról van szó, melynek megtestesitője Jézus Krisztus. Politikai különbségek mégis vannak az egyházközségek között, hiszen egy jómodó külvárosban működő plébánia sokszor másra teszi a hangsúlyt mint egy inkább szegény, társadalmi problémákkal küszködő belvárosi negyedben lévő egyházközség. Az ottawai Szt. József templomban például legtöbbször a hivek mondják a homiliát, a hajléktalanok számára nyújtott napi ingyen vacsorán kivül pedig a menekültek érdekeit képviselő bizottság is működik és úgy szintén egy klub a meleg katolikusok és keresztények számára. Tavaly szeptemberben mondott homiliám is az egyházközség számára fontos kérdésekkel foglalkozi. (http://ottawauniversitymass.com/2010/09/29/christopher-adam-reflection-for-university-mass-26-september-2010/ )
Ha eljönne az egyik misére, meghallgatná a plébánost, vagy az éppen homiliát mondó hivet, valószinű hogy a „liberális”, vagy „szociálliberális” fogalom jutna eszébe, még akkor is ha valóban csak a krisztusi igazságosságot képviselik.